Кожен з нас хоча б раз у житті дивився випуск якогось шоу по телебаченню. І теоретично ми уявляємо, що за організацією такого масштабного дійства стоїть ціла команда професіоналів. Але в чому полягає робота того, хто керує усім процесом та вирішує, що саме ми побачимо на екрані?
Керівник Big Brave Events 1+1 media, продюсер проєктів «Голос країни» і «Танці з зірками», міжнародних благодійних телемарафонів Save Ukraine — #StopWar Володимир Завадюк розповідає про свій професійний шлях та особливості роботи в медіаіндустрії.
Про шлях до професії продюсера:
«Вчився на медика, та покинув все заради мрії»
Я з династії медичних працівників, і всі мої родичі хотіли, щоб я став лікарем. Тож мій шлях до професії продюсера був доволі непростий. Я вступив до медичного університету, але паралельно навчався на факультеті журналістики. Однак на третьому курсі зрозумів, що врешті-решт мушу обрати щось одне, і покинув медицину.
Після навчання я довгий час працював кореспондентом, зокрема у програмі «Вікна-новини» на СТБ у період їхнього найбільшого розквіту. А в сегменті продакшну почав розвиватися з появою талант-шоу «Україна має талант» та «Х-Фактор». Спочатку був лідом проєкту, потім керівником, креативним продюсером і власне продюсером.
Закінчивши співпрацю з СТБ, я перейшов на ТРК «Україна». Проте пробув там недовго, адже в мене не збігалися погляди з тодішнім керівництвом каналу. А для мене найголовніше в роботі — транслювати правильні цінності. Тому я написав Олександрові Ткаченку (гендиректор групи каналів «1+1 Media» з 2008 по 2019 рік, — прим. редактора) й запитав, чи не знайдеться для мене роботи на «плюсах», і він запросив мене долучитися до команди. Спочатку я працював над розробкою пілоту невеликого реаліті-шоу, але швидко зрозумів, що це не зовсім мій формат. Так я потрапив у великі проєкти: став шеф-редактором четвертого сезону «Голосу країни». У п’ятому сезоні я вже був продюсером «Голосу країни», і залишаюся ним до сьогодні, а також обіймаю посаду керівника продакшну великих медіапроєктів 1+1.
Я не бачу себе в жодній іншій сфері, окрім телебачення. Але водночас намагаюся не зациклюватися на одній діяльності та постійно здобувати нові навички.
На мою думку, телебачення — це насамперед бізнес, тому останнім часом я активно нарощую бізнесові знання й уміння, зокрема вступив до Києво-Могилянської бізнес-школи. До того ж я планую відкрити свій заклад харчування у Києві, а для ведення власної справи мені точно знадобляться бізнес-скіли.
Про свої досягнення як продюсера:
«Успіхи я ділю з командою, а удар за поразки беру на себе»
Кожен проєкт — це не тільки моє особисте досягнення, а успіх цілої команди. Я страшенно не люблю, коли продюсери говорять про свої проєкти, як про щось, що вони зробили самостійно, забуваючи про внесок колег. Звісно, продюсер задає вектор роботи й керує процесом, але без хорошої команди створити щось справді класне — неможливо.
Якщо успіхи я зазвичай ділю з командою, то весь удар за поразки беру на себе. Хоча в моєму досвіді не було тотальних провалів, але дрібних невдач вистачає. Я страждаю на синдром перфекціоніста, тому мені складно приймати результати, що не відповідають моїм очікуванням. Але я вчуся ставитися до невдач як до цінного досвіду й стимулу наступного разу перевершити себе.
Коли стається якась неприємність, першочергове завдання продюсера — не дати команді втратити бойовий дух, щоб вона мала сили й натхнення працювати далі.
За 10 років моєї продюсерської діяльності я встиг попрацювати над багатьма проєктами, але найбільше пишаюся тими, які ми з командою втілили на початку повномасштабного вторгнення. Це благодійні міжнародні телемарафони Save Ukraine та Embrace Ukraine, метою яких було привернення уваги світової спільноти до війни в Україні та готовності нашої держави стати частиною Європейського Союзу, а також збір коштів на розв’язання гуманітарних проблем, спричинених вторгненням рф на територію України.
Чим займається продюсер:
«Це людина, яка керує великими оркестром професіоналів»
Продюсер — це людина, яка керує великими оркестром професіоналів та несе відповідальність за те, яку композицію вони зіграють і чи сподобається вона людям. До найважливіших навичок продюсера я б відніс вміння організовувати роботу команди, налагоджувати чіткі процеси та гасити пожежі, що виникають повсякчас. Та не менш важливо вміти визначати ціннісні орієнтири проєктів та дотримуватися їх. Я вважаю, що телебачення має не просто розважати людей, а й давати поштовх до інтелектуального й емоційного розвитку. Тому кожен проєкт мусить мати ще й певну соціальну місію. Тож продюсер повинен бути різносторонньою особистістю та мати експертизу в різних галузях.
Продюсер відповідає як за соціальний вплив свого дітища, так і за фінансові показники, зокрема рейтинги шоу.
Якими навичками має володіти продюсер:
«Необхідно вміти домовлятись хоч із самим дияволом»
Надивленість — це ключова навичка для продюсера. Ваша голова має містити більше референсів, ніж увесь Pinterest. Щоб створювати класні продукти, потрібно дуже широко мислити й мати максимально креативний підхід до будь-яких рішень. Серед софт-скілів однозначно важливі стресостійкість та комунікабельність. Треба тримати себе в руках, коли щось йде не за планом (а це буває часто), та вміти домовитися хоч із самим дияволом 🙂
Також сучасний продюсер повинен розумітися на трендах та бути в контексті, як локальному, так і глобальному. Створюючи медіапродукт, слід дотримуватися принципів толерантності й недискримінації. Думати про почуття й емоційні кордони своєї аудиторії та не переходити їх.
Де навчатися на продюсера:
«Продюсеру потрібна вища освіта у медійній сфері»
Я вважаю, що продюсеру потрібна вища освіта у медійній сфері. Це може бути журналістика, режисура або продюсування. Я б радив йти навчатися в один з чотирьох українських університетів:
- Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
- Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого;
- Києво-Могилянську академію;
- або Київський національний університет культури і мистецтв.
Часто говорять, що в Україні погана вища освіта, а в університетах не навчають нічого корисного. Звісно, в нашої системи освіти є свої вади, але я не згоден, що все аж так погано.
Наприклад, я викладаю курс медіапросування в університеті культури і мистецтв і намагаюся давати студентам максимум користі та можливостей закріпити знання на практиці. Певен, що таких викладачів на медіаспеціальностях досить багато, і це дає позитивні результати.
Якщо говорити про неформальну освіту, то в Україні є багато навчальних платформ, що пропонують продюсерські курси, зокрема наша 1+1 media school, Kyiv Academy of Media Arts та інші.
Поради продюсерам-початківцям:
«Сміливі завжди мають щастя»
- Приготуйтеся до довгого шляху. Перш ніж стати продюсером великих проєктів я пройшов багато щаблів від регіонального журналіста та спецкора до помічника креативного продюсера. Даю вам 99% гарантії, що цей шлях не буде простим. Телебачення — це не завжди індустрія, де все сяє і коридорами носяться зірки, як багато хто думає. Звісно, не без цього, але не доклавши зусиль, ви не отримаєте ні блиску, ні знайомства з зірками 🙂
- Не бійтеся комунікувати з людьми. Особливо з незнайомими, особливо з тими, чиїм кар’єрним шляхом ви захоплюєтесь або з ким хочете попрацювати. У наш час дуже просто написати будь-кому в інстаграмі чи фейсбуці. З багатьма талановитими й цікавими людьми я познайомився саме так. Звісно, не варто переходити межі, але спробувати налагодити контакт або попросити поради завжди можна. Я у своєму житті часто керуюся крилатою фразою Івана Багряного: «Сміливі завжди мають щастя». Здебільшого бути сміливим дуже непросто, але це завжди приносить свої плоди.
- Не припиняйте навчатися й розвиватися. Я прихильник концепції lifelong learning і вважаю, що навчатися потрібно безперервно. Бо людина, яка не розвивається, швидко втрачає свою професійну цінність. А грати в довгу може лише той, хто постійно опановує нові знання й навички з різних галузей.
Що подивитися?
🎬 Серіал «Абстракція» виробництва Netflix про різні сфери креативної індустрії.
Що почитати?
📖 Ерін Меєр, Рід Гастінгс «Netflix і культура інновацій» — це книга, що допомагає зрозуміти, як працюють компанії-гіганти та чому в сучасному бізнес-світі важлива відкритість та неупередженість.
Крута робота вже чекає!
Знайдіть вакансію до душі — у нас є з чого обрати 😉
ВакансіїЧитайте також
Як отримати роботу мрії у креативній індустрії? 7 порад Олександра Трегуба
«А можна матюкатися?» Як працювати рекрутером у креативній сфері
Хто такий продюсер особистостей? Що треба знати про цю професію
Дякуємо!
Тепер редактори знають.