Хочете знайти застосування своїм аналітичним здібностям і перспективну професію до душі? Можна стати бізнес-аналітиком в ІТ! З чого почати опановувати нову професію, спитали у Віктора Семенова, BA Competence Manager у Intellias, який має понад 10 років досвіду в бізнес-аналізі.
Бізнес-аналітик в ІТ — це фахівець, який виявляє й досліджує проблему замовника, шукає для неї максимально ефективне технічне рішення й допомагає програмістам його створити: формулює ідею та вимоги, контролює їхнє виконання на кожному етапі та виступає посередником між замовником та розробниками.
З чого почати опанування професії бізнес-аналітика?
Критичними для бізнес-аналітика є навіть не теоретичні знання та досвід (хоча без цього теж ніяк), а софт скіли та рівень розмовної англійської.
Бізнес-аналітик — це людина, яка повинна вміти говорити та слухати інших, допомагати їм виражати свої думки та бути для них зрозумілою.
1. Вдосконалюйте англійську та комунікативні навички
У моїй практиці менторства учням із сильними мовними та комунікативними навичками навчання давалось легше. Вони швидше адаптувались, їм було комфортніше виконувати свою роботу, практика приносила менше стресу та вимагала менше зусиль зі сторони і ментора, і менеджера.
Тут вам можуть допомогти такі книги: The Motivation Manifesto, Strategy-In-Action, Finish What You Start.
2. Спілкуйтеся з іншими бізнес-аналітиками
Відвідуйте різноманітні заходи та конференції тематичного спрямування, спробуйте знайти собі ментора.
3. Аналізуйте вимоги ринку та складіть план розвитку
Передивляйтеся вимоги до вакансій бізнес-аналітиків в Україні та за кордоном. Це допоможе зрозуміти, які якості бізнес-аналітика найбільш потрібні зараз. Обов’язково прочитайте книжку Seven Steps to Mastering Business Analysis — це дасть вам розуміння, як ринок та галузь бачать бізнес-аналіз із формальної точки зору.
Оцініть себе, зрозумійте свої сильні та слабкі сторони й окресліть план дій на майбутнє. Визначте для себе, ким ви хочете стати, і побудуйте свій план розвитку відповідно до того, ким ви є зараз. У цьому вам можуть допомогти такі книги: How to Start a Business Analyst Career та BACM.
Де вивчати бізнес-аналіз?
Курси. Майже на всіх навчальних платформах зараз можна знайти корисні курси: на Udemy, Coursera, edX. Тут варто лише зазначити, що комплексних і повноцінних навчальних програм майже немає, оскільки бізнес-аналіз — наука абстрактна в теорії та конкретна на практиці. Тому з таких програм ви можете отримати лиш теоретичні знання.
Книги. Серед особливо цінних ресурсів, я б хотів виділити такі книжки: The Science of Self-Learning, Software Requirements, Agile Software Requirements, The Professional Product Owner, Mastering the Requirements Process. І, звісно ж, BABOK (хоча, на мою думку, цю книгу потрібно читати, коли ви вже трохи розібрались в основах бізнес-аналізу).
Вебресурси. На просторах інтернету є також доволі цікаві веб-ресурси, такі як Modern Analyst, BA Times та Bridging the gap.
Яким має бути хороший бізнес-аналітик?
Компетенції бізнес-аналітика не обмежуються теоретичними знаннями бізнес-аналізу та софт скілами. Не менш важливими є знання бізнес-домену, IT-технологій та навички проєктного й командного менеджменту. Ці компетенції можуть якісно доповнити ваш професійний профіль і відкрити для вас нові можливості в такій динамічній галузі, як бізнес-аналіз в ІТ.
Що, на мою думку, характеризує хорошого бізнес-аналітика
- Розвинені софт скіли: навички комунікації (усної та письмової), презентації, креативного мислення, вміння слухати, вирішувати проблеми, добре працювати в команді, тайм-менеджмент тощо.
- Базові знання в ІТ: бажано мати технічний бекграунд, а на вищих рівнях у професії він потрібен обов’язково.
- Достатній рівень компетенції та експертизи в області знань бізнес-аналізу (відповідно до BACM).
- Базові знання QA.
- Плюсом буде розуміння UX/UI.
Є певні критерії, за якими оцінюється кожна описана вище компетенція:
- теоретичні знання;
- практичний досвід;
- underline knowledge — знання, які з’являються з досвідом, але теоретично ніде не зафіксовані, такі знання дуже цінні;
- usage context — контекст, у якому працювала людина (домен, індустрія, технології, методології, типи проєктів, обов’язки, роль, характер стейкхолдерів тощо);
- self-attitude — особисте ставлення людини до її компетенцій (допомагає виявити зрілість знань спеціаліста);
- self-assessment — оцінка себе як спеціаліста;
- community feedback — наскільки людину вважають експертом (це може бути відгук колег або професійної спільноти у місті / країні).
З ростом рівня кваліфікації коло спілкування розширюється і про людину формується думка серед професійної спільноти — серед колег на проєкті, у компанії чи глобальніше.
У Intellias при оцінюванні рівня кваліфікації спеціаліста ми звертаємо увагу більше на софт скіли, рівень розмовної англійської мови та рівень володіння ключовими компетенціями бізнес-аналізу. В залежності від позиції і проєктних особливостей, фокус оцінювання може зміщуватись. Наприклад, серед додаткових експертиз можуть бути навички проєктного менеджменту, знання специфічних технологій чи особливостей роботи у конкретній галузі чи індустрії.
Як працюється в Intellias та кого чекають у компанії, читайте тут 👉
Читати
Як бізнес-аналітику залишатися у тренді
Поняття бізнес-аналізу та того, яким повинен бути бізнес-аналітик, постійно розвивається.
Щоб бути у тренді, потрібно тримати руку на пульсі, розуміти, як розвивається галузь, спілкуватися з колегами, брати участь у різних фазах проєкту (presale, upsale, discovery, evaluation) та стежити за новинками тематичної літератури.
Раджу змінювати проєкти, здобувати практичний досвід у різних галузях, пробувати використовувати бізнес-аналіз у нетипових ролях. Різноманіття проєктів та завдань допоможе розуміти аналогії, абстрактніше мислити, швидше проводити асоціації та легше знаходити рішення.
Читайте також
Світчери в ІТ: як почати кар’єру, якщо ви працювали в інших сферах
Як потрапити на роботу в IT-компанію без досвіду в IT?
Три дівчини-розробниці — про свою роботу в ІТ
Шукаєте роботу в ІТ?
У нас на сайті багато вакансій в українських та міжнародних ІТ-компаніях 👉
Вакансії
Дякуємо!
Тепер редактори знають.