Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

П’ять «НІ» та п’ять «ТАК» успішної співбесіди

03.06.19 Пошук роботи 4 хв читання

Чого не варто робити на співбесіді, а що, навпаки, краще відразу ж зробити / показати / сказати роботодавцю? Своїм досвідом ділиться продюсер і керівник проєктів освітньої платформи LABA Інна Чут.

Про співбесіди написано вже мільйон статей та лайфхаків. Всі знають, як себе подати й про що розповідати. Я кілька років проводжу співбесіди й за цей час вивела правила, як варто і не варто поводитися в процесі працевлаштування. Розповім всім, хто в пошуку 🙂


П’ять «НІ» успішної співбесіди


1. Не будьте ідеальним

Моє улюблене питання — «Назвіть ваші сильні й слабкі сторони». Воно таке просте й очевидне, але в цьому і суть. Коли людині ставлять занадто легке питання, вона, як правило, не намагається придумати серйозну відповідь і каже чесно.

Одного разу на моє чергове питання про компетенції кандидат сказав: «У мене дві слабкі сторони — я занадто посидючий і дуже люблю працювати». Звичайно ж, кандидат хотів виглядати ідеальним, і це помилка. Якщо вас не можна розбудити навіть звуками оркестру або ви звикли запізнюватися ще з третього класу, скажіть про це чесно. Це — головна перевага.


2. Не намагайтеся влаштуватися в компанію в будь-який спосіб

Частіше, аніж «ідеальні» кандидати, мені зустрічалися тільки ті, що не визначилися.

Одного разу на співбесіді дівчина захоплено заявила, що, крім ведення проєктів, вона може писати статті, курирувати соцмережі і ще непогано розбирається в продажу. У підсумку ми прийшли до того, що жодна позиція їй не підходить, але вона просто хоче в нашу компанію. Це не те щоб погано, але краще не розсилати резюме без конкретної мети. Виберіть одну вакансію в компанії і орієнтуйтеся на неї.


3. Не міняйте свій вибір прямо на співбесіді

Так буває, коли кандидат відчуває, що для обраної позиції він ще слабкий. Починаються тонкі натяки на кшталт «У школі я любив малювати й мріяв стати дизайнером, а ще мама каже, що я талановитий». Пам’ятайте, що з чіткою метою у вас більше шансів.


4. Не говоріть погано про колишнього роботодавця

Якщо хорошого мало — краще не кажіть нічого. В крайньому разі відповідайте, що ви не дуже добре розпрощалися, тому подробиці озвучувати не хочете.

Одного разу до нас прийшла дівчина з компанії-конкурента. Я запитала, чому вона йде і які стосунки збереглися у неї з попереднім роботодавцем. Дівчина детально розповіла про плани компанії на майбутнє, а потім про те, що її недооцінювали, керівник літав у відпустку 5 разів на рік, а вона ні.


5. Не влаштовуйте сумнівних сюрпризів

Якось ми шукали SMM-менеджера для Telegram-каналу. Один з кандидатів на співбесіді сказав: «У мене є для вас сюрприз, зайдіть зараз на ваш сайт».

Виявилося, що він підготував нам «сюрприз» — створив канал-дубль. При переході з сайту ми побачили точно таку ж LABA, тільки без контенту і з 5 передплатниками (замість 5 000). Посміялися, попросили прибрати. А через пару днів виявили, що канал на місці. Тільки тепер передплатників стало кілька сотень. Залучили розробників, розв’язали проблему. А того хлопця, звичайно ж, не взяли — такі сюрпризи лякають.


П’ять «ТАК» успішної співбесіди


1. Покажіть вашу «безуминку»

На одній лекції з реклами я почула слово «безуминка» і довго не могла зрозуміти, як це може бути застосовано до людей, а не до брендів. І, нарешті, зрозуміла, що це риса, яку люди намагаються заховати й не показувати на співбесідах, страждаючи на синдром відмінника. Для мене такою безуминкою буде чесна розповідь людини про себе, чесне визнання тих якостей, якими він не володіє. Чесність підкуповує.


2. Покажіть свій інтерес

Це не означає розповісти заготовлений монолог про переваги компанії. Це означає мінімально розібратися у сфері бізнесу, знати основних конкурентів і проявити інтерес ще до співбесіди. Тут дуже важливо щиро питати HR-а або майбутнього керівника, куди рухається компанія, на яких ринках працює і які у неї плани на найближчі півроку-рік. Може здатися, що це зовсім не ваша справа, але особисто мені такі питання подобаються.


3. Іноді краще нічого не відповісти

Були ситуації, коли на мої запитання кандидати не могли відповісти. Пауза затягувалася, і в паніці людина придумувала відповідь на ходу. Це відчувалося, і навіть мені ставало ніяково. У багатьох з нас є внутрішній страх зізнатися в тому, що ти чогось не знаєш. Хочеться відразу сказати, що ти це вже чув, щоб не здатися некомпетентним. Якщо ви не знаєте відповідь на питання, краще скажіть про це. Ви не можете бути експертом у всьому, що стосується вашої роботи, інакше ви б не прийшли вчитися новому.


4. Говоріть про свої заслуги

Іноді я помічаю, як люди соромляться говорити про те, чого вони домоглися. Швидше за все, вони бояться здатися пихатими, але не варто соромитися своїх об’єктивних переваг. Якщо на минулому місці роботи ви були найкращим дизайнером, і тепер команда не знає, що без вас робити — скажіть про це. Природно, в потрібний момент і при слушній нагоді.

Один з наших продюсерів перед співбесідою запустив тестовий онлайн-курс, зверстав весь цей проєкт на Tilda і показав мені. Дотепер не знаю, чи було це спеціально для нас чи просто так, але мене такий підхід вразив.


5. Готуйте пітчі

На будь-якій співбесіді вас попросять розповісти про себе. Згадайте цікаві факти й пропрацюйте свою промову заздалегідь. Станьте на 10 хвилин стартапом, який прийшов просити інвестиції. Почитайте про сторітеллінг, принципи створення сюжетів і підготуйте хорошу розповідь про себе. В ній повинна бути зав’язка (опис вашого попереднього досвіду роботи та навичок), розвиток подій (основні компетенції, якими ви володієте, і як збираєтеся їх застосувати) і кульмінація — чому ви вирішили міняти роботу та яким ви бачите майбутнє місце.

Кожна співбесіда — це маленька п’єса. Будь-яка така п’єса може бути відкриттям або розчаруванням. Але найголовніше — те, як в ній покажуть себе головні герої.

Готові до співбесід?

Тоді хутчіше надсилайте резюме на вакансії в крутих українських та міжнародних компаніях!

Вакансії

Читайте також

Як пройти співбесіду англійською: 7 ключових пунктів

Скільки я коштую? Як визначитись із бажаною зарплатою перед співбесідою

Інтерв’ю не буде: 5 помилок під час відгуку на вакансію

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: