5 помилок менеджерів на старті карʼєри 

03.02.25 Кар'єра 5 хв читання

Дослухатися до інших чи робити по-своєму? Дружити з підлеглими чи бути суворим командиром? Братися за все підряд чи фокусуватися на одному проєкті? Багато подібних запитань турбують менеджерів, які тільки розпочинають свою кар’єру й хочуть уникнути помилок.

Ірина Крутова, Team Lead команди з Content Writing в IT-компанії
Boosta, а також коуч із професійної реалізації та особистісного зростання за стандартами ICF, розгляне типові помилки менеджерів-початківців, які можуть створювати негативний досвід і гальмувати розвиток кар’єри.

Ірина Крутова: Team Lead Content Writing в Boosta
Ірина Крутова


Помилка №1. Витрачати 100% зусиль на «гасіння пожеж»


Проблемні завдання, термінові запити, зміни та конфлікти в команді — іноді такі виклики навалюються неочікувано й усі разом. Цілком очевидне бажання — насамперед розібратися з цими проблемами, перш ніж братися за стратегічні завдання. Проте в такого підходу є свої ризики. 

Фокусування тільки на поточних проблемах насправді не просуває проєкт, тоді як роль менеджера саме в тому, щоб створювати додану вартість. Замість того, щоб «гасити пожежі» тут і там, краще проаналізувати їхні причини та розробити сценарії уникнення подібних труднощів надалі. Окрім того, постійна робота виключно над проблемами може пригнічувати, забирати радість від прогресу та нових досягнень і призводити до вигорання.


Що допоможе уникнути вигорання

  1. Прийміть той факт, що проблеми та виклики — постійна частина роботи, яку не можна виконати раз і назавжди. Відкладати стратегічні завдання на потім, коли всі проблеми вирішаться, — нереалістична ціль, яка лише додає стресу.
  2. Шукайте корінь проблем і розробляйте стратегії для їх випередження та подолання. Причини дрібних «пожеж» часто повторюються, тож це гарна нагода глибше проаналізувати проєктні процеси.
  3. Пов’язуйте щоденні рутинні дії зі стратегічними цілями проєкту. Ми не просто заповнюємо табличку — ми робимо мікрокрок у циклі забезпечення якості. Додаємо смолток у комунікацію з клієнтом не лише з ввічливості, а й для побудови партнерських стосунків. 


Помилка №2. Вважати себе «чистим аркушем»


Нервувати через брак досвіду на початку кар’єри — цілком природно. Так само нормально — визнавати прогалини у своїх знаннях і навичках, які варто заповнити. Проте буде помилкою вважати себе абсолютно неготовими до самостійного плавання, а свої навички — недостатньо цінними. 

Менеджери з такою позицією схильні погоджуватися з невдалими для бізнесу рішеннями, слідувати за більш досвідченими колегами, навіть якщо не згодні з їхньою думкою. Така стратегія може здаватися ефективною, але насправді вона створює образ невпевненого в собі фахівця, якому не варто довіряти складні рішення. 


Що допоможе уникнути ярлика «зеленого» новачка

  1. Цінуйте всі свої навички й досвід, навіть безпосередньо не пов’язані з роботою. Ніхто з нас насправді не є «чистим аркушем», бо ж у будь-якій професії ми спираємося на різноманітні вміння, яких набули в сім’ї, спорті чи навчанні. 
  2. Не приховуйте й не соромтеся браку якихось знань чи навичок. Так ви не будете нервувати, що вас «викриють» зненацька, і зможете спрямувати зусилля на вивчення нового.
  3. Практикуйте асертивність та «я-повідомлення». Уміння сказати «Я не знаю, але дізнаюся» спокійно й без сорому — це навичка зрілої особистості, яка часто важливіша за роки в професії.


Помилка №3. Занадто захоплюватися інструментами 


Чітке планування й оптимізація процесів точно є важливими для досягнення ефективності команди. Однак менеджери-початківці ризикують захопитися різноманітними інструментами й методиками управління. 

Ця стратегія ризикова, адже методики й інструменти є лише одним елементом із комплексу вмінь і не можуть закрити всі потреби менеджера. Знання SCRUM не налагодить стосунки в команді, а ідеальна діаграма Ґанта не передбачить звільнення ключового фахівця через сімейні обставини. 

Інша сторона цієї помилки — ризик самообману: коли всі процеси ідеально описані, для кожного завдання використовуються інструменти, але все це не відповідає бізнес-викликам у моменті. Це особливо болісно в часи турбулентності, коли красиві графіки реалізації проєкту стають неактуальними за ніч, а на перший план виходить гнучкість.


Що допоможе балансувати

  1. Розвивайте себе як різностороннього фахівця. Інструменти — лише одна частинка пазла, ще варто прокачувати відкритість до змін і готовність брати відповідальність за рішення та їхні наслідки.
  2. Плекайте стійкість до мінливого світу. Коли міцно стоїш на ногах, бути гнучким набагато легше, а нестабільність не стає ударом.
  3. Прокачуйте софт скіли та комунікацію. Який би форс-мажор не стався, вміння й готовність шукати рішення та говорити про будь-які труднощі важитимуть більше за інструменти.


Помилка №4. Надмірні песимізм чи оптимізм 


Немає більшого оптиміста, ніж людина, яка оцінює, скільки часу займе майбутнє завдання. Наш мозок влаштований так, що ми схильні переоцінювати власні можливості та позитивні сценарії, але недооцінювати ризики та часові витрати. Хороша новина — якщо знати про це когнітивне упередження, у терміни реалізації проєкту можна закладати люфт на ризики та форс-мажори. 

Зворотна сторона — дивитися на світ виключно негативно, сприймаючи будь-які труднощі як драматичні кризи. Такий підхід, хоч і виглядає менш ризиковим, може перетворити вас на людину «це неможливо». Баланс між обережністю та відкритістю до викликів і буде тим рівнем майстерності в управлінні проєктами, який цінують роботодавці.


Що допоможе триматися реалістичної середини в менеджменті

  1. Не приходьте до стейкхолдерів із проблемами — несіть контекст і пропозиції для подолання викликів. Проблеми минуть і забудуться, а ваша ініціативність і креативність запам’ятаються.
  2. Спирайтеся на аналіз даних і чужий досвід, якщо поки не маєте власного. Цифри та факти допомагають боротися з когнітивними упередженнями. А помилки, які неминуче ставатимуться, сприймайте як нові дані для покращення роботи.
  3. Прийміть як даність, що «дуже добре» й «дуже погано» — це винятки, а не правила. Нормою ж є різноманіття, до цього й варто готуватися.


Помилка №5. Займати не своє місце 


На старті кар’єри в менеджменті буває складно одразу вибрати й дотримуватися бажаної стратегії стосунків із командою. Комусь природно хочеться бути приємними та дружніми, іншим — суворими та вимогливими. Власний досвід і стереотипні уявлення про мотивацію й дисципліну також впливатимуть на вибраний стиль управління. 

Однак будь-яка крайність може мати неприємні наслідки. Керівника-друга можуть любити, але при першому ж конфлікті йому буде складно проговорювати вимоги й очікування, а тим паче критику. Авторитарний менеджер може підтримувати сувору дисципліну, але тоді очікувати ініціативності чи екстразусиль від команди буде марно. В усіх сценаріях страждатиме довіра, злагодженість та ефективність команди. 


Що допоможе вибрати ідеальний стиль менеджера

  1. Не застрягайте в одному образі. Ніхто не покарає вас за жарти на командному мітингу після розбору допущеної помилки. Триматися щиро й природно — краще, ніж бути картонним менеджером, як в описі посадових обов’язків. 
  2. Комбінуйте функції лідера, наставника, коуча. Робочі стосунки вимагають гнучкості та креативності, тому варто бути готовим надавати таку підтримку команді, яка найбільш потрібна в моменті для спільних результатів. 
  3. Комунікуйте прямо, адже така комунікація вирішує майже все. Неважливо, з якої «ролі» ви говорите, якщо це дає змогу прояснити питання без зайвого туману та корпоративних ігор.


Замість висновку

сфери менеджменту


Пам’ятайте, що менеджмент — це дуже різні періоди. Навіть протягом одного дня. І як би нам не хотілося, уникнути помилок на початку кар’єри майже неможливо. Проте можна ставитися до них як до досвіду та джерела даних для власних рішень. Особливо класно, якщо вийде навчатися на помилках інших, і в цій статті я окреслила саме такі поширені труднощі, з якими стикаються менеджери. Залишайтеся собою, розвивайте свою стійкість і гнучкість — і тоді будь-які професійні виклики будуть бустом до зростання, а не блоком для розвитку.

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉

Вакансії

Читайте також

9 помилок у взаємодії з командою: поради для менеджерів і керівників усіх рівнів

Чому бізнес усе частіше обирає молодих топменеджерів і що з цим не так

Як адаптуватися до змін: метод перезбірки для життя і бізнесу

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
Happy Monday loader animation
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.