Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Які напрями є в ІТ? Вибираємо підхожу професію

26.04.18 Кар'єра Увійти в ІТ 8 хв читання

Цікавить робота в ІТ, але не знаєте, яку професію вибрати? Які напрями є в цій сфері та кому підійдуть, розповідає співзасновниця консалтингово-тренінгової компанії E5 Олена Лубчак, яка працює в IT з 2005 року та пройшла шлях від співробітниці відділу підтримки до менеджерки проєктів і керівниці офісу.

Олена Лубчак

Для початку визначтеся: ви дійсно хочете працювати в IT чи це просто данина моді? А може, ви стали жертвою стереотипу, що в IT реально заробити багато грошей без особливих зусиль? Насправді, все зовсім не так. Це дуже динамічна сфера, і розвиток у ній вимагає значних інтелектуальних, емоційних і часових затрат. Вони окупляться тільки у разі, якщо сфера вам дійсно подобається.

Тож над доцільністю вибору ІТ як діяльності обов’язково варто подумати. А поки що давайте розберемося, які тут є напрями й професії.


1. Розробка (Development)


Розробник — доволі широке поняття. Це не завжди людина, яка постійно пише код. Є розробники, які створюють програмне забезпечення (ПЗ). Є Embedded-розробники, які працюють зі вбудованими системами, а це вимагає, окрім уміння кодити, знань і навичок апаратної інженерії. Є архітектори, які проєктують внутрішній устрій програмного забезпечення та його технічний інтерфейс.

Усі спеціалізації в IT мають градацію за рівнями: Junior тільки починає кар’єру, Middle — спеціаліст середнього рівня, а Senior — найвищого. Окрім цього, розробники також можуть вирости до рівня Lead’а (керівника команди): Tech Lead або Team Lead — з акцентом на технічні чи менеджерські навички.

Вам підійде цей напрям, якщо він вам цікавий. Тоді просто починайте вивчати мови програмування. Їх доволі багато, але найпопулярніші та найпростіші — HTML та CSS. Можна почати з конструкторів сайтів типу WordPress, це ще простіше. Розібравшись із простим, переходьте до чогось складнішого, наприклад до PHP. Зараз дуже популярна також Front-End розробка, для неї варто вивчати Javascript, фреймворки Angular, React JS. Принцип простий: вибираєте технологію, яка близька саме вам, навчаєтесь і практикуєтесь.


2. Тестування (QA)


Тут усе трохи простіше. Тестування ручне (manual testing) та автоматичне (automation testing). Для manual testing тестувальник бере новий реліз програми та з допомогою тест-кейсів (перелік дій, які необхідно виконати, щоб отримати потрібний результат у програмі) перевіряє, чи працює вона як задумано. Якщо ні — фіксує bug, тобто помилку, яку має виправити програміст. У випадку automation testing відбувається те саме, але за допомогою мініпрограм, які самі виконують всі тест-кейси. Завдання тестувальника — написати такі програми, щоб максимально автоматизувати повторювані завдання.

Вам підійде цей напрям, якщо ви педантичні та скрупульозні, якщо можете довго сидіти й думати, як знайти всі баги в роботі системи. Адже неможливо написати складний код, щоб він одразу працював без помилок. Навіть в ідеальному на перший погляд коді професійні тестувальники знайдуть що виправити. Саме тому тестування є невід’ємною частиною розробки.

Як стати тестувальником? Читайте у статтях про професії QA-інженерів 👇

QA engineer (тестування вручну)
QA automation engineer (автоматичне тестування)


3. Системне адміністрування (System Administration)


Системні адміністратори можуть налаштовувати комп’ютери, а можуть — сервери, на яких розміщуються високонавантажені системи. Відповідно, і рівень кваліфікації, і обов’язки таких фахівців будуть відрізнятися. В обох випадках код писати не потрібно, але для налаштування серверів знати потрібно багато. Ви повинні розуміти, як працює інтернет, що таке протоколи, розбиратися в безпеці, знати, як налаштовувати сервери, їхні конфігурації, інфраструктуру тощо.

Робота системного адміністратора може бути простою, як у енікейників (з англ. any-key — будь-яка клавіша), які відповідають на всі, навіть дуже примітивні питання користувачів. А може бути доволі складною, як у фахівців Development & Operations, які спільно з розробниками продумують, вибудовують і моніторять інфраструктуру складних проєктів. Вони часто встановлюють нові версії продуктів на production — реальні сервери, якими користуються реальні користувачі.

Вам підійде цей напрям, якщо ви любите налаштовувати інфраструктуру, продумувати різні конфігурації «заліза» та програм у мережі, оптимізовувати їхню роботу та стежити, щоб усе працювало стабільно й безвідмовно.


4. Менеджмент (Management)


Для менеджерів в ІТ є багато варіантів роботи: Account manager, Scrum master, Project manager, Delivery manager, Portfolio manager та інші. Розглянемо деякі позиції.

Account manager відповідає за взаємодію між компанією та клієнтом. Своєрідна служба підтримки, тільки не для користувача, а для замовника.

Це людина, яка спілкується з клієнтом і вирішує його проблеми. Така спеціальність не потребує технічної підготовки, але для неї потрібна проактивність, ідеальна англійська, комунікаційні навички, вміння вирішувати конфлікти, а також базове розуміння процесу розробки програмного забезпечення загалом, специфіки різних типів контрактів тощо.

Scrum master допомагає організувати робочий процес у командах, які працюють за методологією гнучкої розробки програмного забезпечення — Scrum. Він стежить за взаємодією всередині команди й оптимізує всі процеси, щоб покращити загальну ефективність.

Це людина, яка постійно працює з командою: проводить наради, допомагає тримати фокус на цілях розробки, вирішує питання, з якими стикається команда. А також займається коучингом співробітників, аби допомогти їм стати кращими.

Project manager. Тут до роботи Scrum master додається планування, управління ризиками, нерідко — управління людьми, їх мотивація, розробка персональних планів розвитку тощо.

Це людина, яка опрацьовує ризики, планує, коли буде готовий проєкт, та відповідає за його успішність загалом.

5 питань про роботу Project Manager в ІТ

Читати

Delivery manager працює з великими проєктами — від 20 до 1000+ людей. Такий менеджер має певну кількість команд, якими керують Scrum masters або Tech/Team Lead’и, і він працює безпосередньо з ними (керівниками команд). Але завдання в нього великою мірою ті ж, що й у Project manager’а: зробити проєкт успішним, процес розробки — стабільним і передбачуваним, а втрати — мінімальними. Delivery manager відповідає за результативність усіх команд.

Ця посада по-різному називається в різних компаніях і проєктах. Загалом вона дуже схожа на Program manager чи RTE (Release Train Engineer).

Portfolio manager виконує завдання проєктного менеджера, але працює одразу з кількома проєктами. Його головна відмінність від Delivery manager/Program manager — у тому, що проєкти, які він координує, можуть бути абсолютно не пов’язані між собою з погляду бізнесу або пов’язані лише частково. 

Вам підійдуть ці напрями, якщо ви відчуваєте в собі дух менеджера в різних його проявах. Ці позиції пов’язані з управлінням людьми та проєктами. Тому для них потрібні дуже гарні навички менеджменту, відмінна англійська мова, а також розуміння самого процесу розробки та його підводних каменів.

Найчастіше люди приходять на ці посади після того, як попрацюють на інших IT-позиціях (розробниками, тестувальниками, бізнес-аналітиками тощо). Випадки переходу відразу на менеджерську позицію в IT є, але їх значно менше. Так буває, якщо кандидат уже мав солідний управлінський досвід в іншій сфері (фінанси, продаж тощо).


5. Маркетинг і продукт (Marketing&Product)


Це співробітники, які відповідають на питання: «Що ми робимо?» з погляду ідеї продукту. Які це можуть бути професії?

Бізнес-аналітик бере ідею від замовника та транслює її розробникам. Не просто: «Зробіть це красиво й кнопку ось тут синю». Потрібно пояснити все детально, написати технічне завдання (ТЗ), зробити mock-up (демонстраційну модель), переконатися, що вимоги не суперечать наявному функціоналу тощо.

Технічний райтер створює різноманітні мануали, інструкції, іншу документацію для продукту. Ця посада підійде тим, у кого хороша англійська.

Product Manager відповідає за успішність продукту на ринку загалом. Найчастіше він добре знається на конкретному ринку, його потребах і тенденціях. Його головне завдання — сформувати бачення продукту (що ми робимо, хто будуть наші споживачі) та простежити, щоб продукт відповідав цьому баченню.

Вам підійдуть ці напрями, якщо ви гарний маркетолог, відчуваєте ринок і вмієте вигадувати різні фічі (особливості й покращення). Плюс — якщо ви знаєте та вмієте продавати конкретний продукт, розумієте, як протестувати попит, відстежити затребуваність різного функціоналу, можете зіставити витрати на розробку й гаданий прибуток.


6. UX/UI дизайн (User experience/User interface Design)


UX — це досвід користувача, який він отримує в процесі роботи з вашим продуктом: чи досягає він своєї мети і наскільки просто чи складно це зробити. UI — те, як для користувача виглядає інтерфейс вашого продукту. UX/UI дизайн — це проєктування інтерфейсів, ву яких зручність використання так само важлива, як і зовнішній вигляд.

Зазвичай це робить одна людина, тому що потреби продумувати окремо UX та UI немає, оскільки ці поняття дуже суміжні. Але цілком можливо, що ви будете спеціалізуватися на чомусь одному, адже суміжні не означає однакові.

Вам підійде цей напрям, якщо ви дизайнер у будь-якій сфері та творча особистість. Якщо у вас є відчуття смаку, гармонії та композиції, вас цікавить та захоплює процес створення зручних і красивих продуктів — ця ніша цілком вам підходить.


7. Служба підтримки (Customer Support) 


Служба підтримки — це люди, які спілкуються з кінцевими користувачами телефоном, у месенджерах або через email і допомагають їм розібратися з продуктом. Підтримка поділяється на рівні.

  • Level 1 — це базовий рівень, де потрібно дати користувачу стандартну відповідь чи рекомендацію. Найчастіше для цього є набір готових шаблонів.
  • Level 2 — це люди, які можуть провести технічну оцінку проблеми користувача. Для цього потрібні мінімальні технічні навички, щоб зібрати та правильно інтерпретувати дані від користувача, а не просто порекомендувати йому перевстановити додаток 🙂

Можуть бути й додаткові рівні підтримки — їх наявність залежить від складності продукту.

Вам підійде цей напрям, якщо ви любите спілкуватися з людьми, добре володієте іноземними мовами (часто в службі підтримки в IT співробітники вільно спілкуються не тільки англійською, а ще кількома мовами), готові самі розбиратися в особливостях продукту й допомагати іншим вирішувати їхні проблеми. 


8. Менеджмент спільнот (Community Management)


Цей напрям дуже популярний, наприклад, у Game Dev — розробці комп’ютерних ігор. Community Manager — це людина, яка створює спільноту любителів чогось, наприклад гри «Дота». У такому разі Community Manager влаштовує чемпіонати, івенти, зустрічі з відомими гравцями тощо. Особливі технічні навички для цього не потрібні, але без любові до продукту точно не обійтися 🙂

Вам підійде цей напрям, якщо ви любите продукт, готові популяризувати його та збирати однодумців. Стануть у пригоді навички організатора подій та певні знання PR — як правильно подавати новини, викликати максимальний резонанс, працювати зі ЗМІ, на форумах тощо. 


9. Продаж (Sales)

Менеджери з продажу — це співробітники, які забезпечують роботою всіх інших: залучають нових клієнтів, продають послуги чи продукти компанії, збирають зворотний зв’язок про затребуваність тієї чи іншої послуги або тенденції ринку.

Вам підійде цей напрям, якщо у вас є досвід у продажу. А якщо немає, але є бажання його отримати — є курси, де цього можуть навчити. Також для роботи в продажу часто потрібен високий рівень володіння іноземними мовами та базове розуміння специфіки розробки продуктів.


10. Робота з персоналом і брендом роботодавця (HR & Employer Brand)


У цьому напрямі працюють HR Manager (він ще може називатися Talent Acquisition Manager, People partner), Recruiter, PR Manager, Happiness Manager тощо.

HR Manager відповідає за загальну політику компанії щодо співробітників: адаптацію, мотивацію, соціальні компенсації, звільнення. Така позиція є в компанії будь-якої галузі. HR Manager допомагає мотивувати, розвивати співробітників, навчати їх необхідних для роботи навичок і знань, проводити атестацію і т.д. — обсяг роботи залежить від конкретної компанії.

Recruiter займається пошуком і підбором персоналу. Специфіка ринку ІТ — дефіцит кадрів. Тому для рекрутера важливо не просто знайти кандидата, а й вмовити його пройти співбесіду, оскільки часто вакансій більше, ніж кандидатів, особливо на рідкісні позиції.

Happiness Manager працює над створенням здорового та дружнього робочого середовища. Така людина поєднує в собі ролі й HR’а, і адміністратора, а її головне завдання — створити таку атмосферу, щоб люди в компанії були щасливі й задоволені. Ця посада доволі рідкісна, а обов’язки залежать від конкретної компанії.

PR Manager, Employer Brand Manager, Company Ambassador. Завдання таких фахівців — створити потрібний образ компанії для клієнтів (PR Manager) та/або для потенційних співробітників (Employer Brand Manager, Company Ambassador). Для цього можна проводити зустрічі профільних спільнот, висвітлювати роботу компанії у ЗМІ, спонсорувати чи організовувати конференції тощо. Головне — створити образ компанії мрії, наголосити на перевагах або просто заявити про себе.

Вам підійдуть ці напрями, якщо ви любите людей і хочете створити ідеальну компанію, де співробітники отримуватимуть задоволення від роботи. Якщо вам подобається допомагати іншим почуватися комфортно та отримувати максимальне задоволення від роботи в компанії.


11. Адміністрування (Administration)


В ІТ, як і в будь-якій сфері, потрібні бухгалтери, офіс-менеджери, юристи — всі ті фахівці, без яких неможлива нормальна й ефективна робота кожної компанії.

Бухгалтери та юристи повинні добре розуміти специфіку IT — до прикладу те, що співробітники тут працюють як приватні підприємці. Важливо також володіти міжнародними стандартами бухгалтерії та права, оскільки клієнти IT-компаній переважно знаходяться за кордоном. Та й самі компанії часто мають додаткові представництва за межами України.

Цікава адміністративна позиція в IT-компаніях — Travel Manager. Це люди, які допомагають отримувати візи, планувати відрядження, бронювати готелі, квитки тощо. Їхнє головне завдання — максимально спростити для співробітників процес відрядження за кордон, аби вони могли сконцентруватися на робочих питаннях.

Вам підійдуть ці напрями, якщо ви вже реалізувалися як фахівець в одній із цих професій та хочете попрацювати в IT. Тобто якщо вам важлива саме галузь компанії, а професію ви змінювати не хочете. 


12. SEO та закупка трафіку

Останнім часом цей напрям дуже популярний. SEO-фахівці оптимізують сайт (тексти, контент та код), аби пошукові системи знаходили його краще і ставили першим у видачі. А Traffic Buyer’и закуповують трафік в інтернеті та спрямовують його на потрібні вам сайти.

Вам підійде цей напрям, якщо ваші сильні сторони — логіка й аналіз, плюс у вас є базові знання з маркетингу.

***

Цей огляд може допомогти вам знайти своє місце в IT. Але він не вичерпний, адже в кожній компанії свій унікальний бізнес-процес, а деякі позиції трапляються доволі рідко. Та й сама галузь настільки динамічна, що в ній регулярно виникають нові професії.

Шукаєте роботу в ІТ?

У нас на сайті багато вакансій в українських та міжнародних компаніях 👉

Вакансії

Читайте також

IT для тих, хто не хоче кодувати: позиції, лайфхаки та корисні ресурси для світчерів

5 професій в IT, де не потрібен досвід роботи

Як IT-спеціалістам знайти роботу під час кризи: поради рекрутерки

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: