Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Що таке корпоративна культура компанії і як зрозуміти, що з нею не все гаразд?

24.10.19 Happy HR Кар'єра 4 хв читання

Про корпроративну культуру компанії та ознаки того, що вона йде у круте піке, розповідає Оксана Чивуріна, Head of Talent Marketing, PR & CSR в ІТ-компанії Intellias.

Що таке корпоративна культура компанії


Мені подобається порівнювати культуру компанії з нервовою системою в організмі.

Її неможливо торкнутися чи принаймні побачити — можна тільки відчути. При цьому вона життєво важлива для організму і впливає на те, як між собою «спілкуються» окремі органи, наскільки продуктивним і адаптивним є організм і взагалі як він себе почуває. 

Так і корпоративна культура компанії —  це невидимий ключовий операційний принцип, який визначає, як ви працюєте, як спілкуєтесь у команді та взаємодієте із зовнішнім середовищем. Цей принцип спирається на цінності та переконання компанії — не ті, які можна придумати на черговому брейнштормі, а ті, що рухають бізнес вперед і, можливо, колись стали причиною його створення.

Тому культура компанії — це не список правил, не спортивні змагання, не дрес-код і не корпоративні вечірки. Усе це може бути лише відображенням культури, але не зможе замінити її там, де утворився брак цінностей.


Культура компанії — теж саме, що й корпоративна етика?

Культура компанії — це не корпоративна етика. Точніше — не тільки етика. Якщо етика задає стандарти того, що вітається в компанії, а що є неприйнятним, то корпоративна культура відповідає на питання «Хто ми і які ми?».  Як і на рівні суспільства, етичні норми поведінки у компанії визначають, що можна, а що ні, а культура розповідає ширшу історію: хто ми, звідки прийшли, що цінуємо і якими сенсами живемо.


Що найбільше впливає на культуру компанії 


Передусім культуру визначає поведінка лідерів. Особливо добре це помітно на ранніх етапах становлення бізнесу, коли навколо лідера формується команда однодумців, які поділяють його цінності. Та справа не лише в тому, що керівник своєю поведінкою показує приклад чи задає певний тон. Важливу роль відіграє те, як керівництво спілкується з командою і, в першу чергу, чи вміє слухати. Відповідно до звіту QultureIQ, 86% співробітників компаній із сильною культурою відчувають, що лідери компанії прислухаються до них. Схоже, що саме наявність чи відсутність відкритого діалогу між керівником і працівниками має визначальний вплив на культуру компанії.


Як зрозуміти, що з корпоративною культурою не все гаразд? 


Якщо корпоративна культура компанії не в порядку, ознаки будуть сипатися з усіх боків. Спочатку буде знижуватися кількість співробітників, які почуваються щасливими на роботі та відчувають, що їх цінують. Потім з компанії почнуть йти найкращі фахівці, а пізніше і клієнти, адже культура завжди впливає на бізнес компанії. 

Проте задовго до того, як криза почне відображатися на бізнес-показниках, її ознаки можна побачити у щоденному «побутовому» житті компанії.

Все менше колег беруть участь у неробочих подіях та зустрічах. Коли атмосфера в компанії така собі, мало хто захоче йти обідати разом із колегами чи затриматися в офісі, щоб пограти в настільні ігри.

Корпоративними бонусами та офісними «плюшками» майже ніхто не користується. Про це вам скаже запилюжений настільний футбол або корпоративний викладач англійської, на заняття якого ніхто не прийшов.

На зустрічах немає жвавого обговорення, рідко хто ставить запитання або пропонує нові ідеї. Це може свідчити про низьку залученість та відсутність довірливих відносин у команді. Наслідок: багато зустрічей, але мало результатів.

Знижується продуктивність команди. Щасливі люди проявляють ініціативу, часто вдаються до інновацій та ставлять перед собою великі цілі. А якщо ваші колеги не роблять більше необхідного мінімуму — швидше за все, їхні думки вже зайняті пошуком нової роботи.

Компанією ширяться плітки й чутки. А ще — ведуться розмови за закритими дверима, створюються різні угрупування та підпільні течії, як у дев’ятому класі. Балачки на кухні стихають, тільки-но заходить хтось із керівників? Так буває, якщо команді бракує відкритої комунікації. 


Що з усім цим робити?


Якщо ви співробітник

Хоча занепад культури досить неприємний факт, але він ще не означає, що компанії кінець. І навіть якщо ви не керівник, ви можете сприяти початку змін та оновлення. Тому будьте чесні з собою, колегами і керівництвом, говоріть про проблемні моменти і долучайтеся до їх вирішення. Адже відкритий діалог просто необхідний для оновлення культури компанії. У вас завжди є дві опції: залишитися або піти. І якщо ви таки залишаєтеся, спробуйте подбати про створення кращих робочих умов для себе. Це може стати не лише цікавим етапом роботи в компанії, але і корисним досвідом для вашого професійного росту загалом.

Якщо ви керівник

Послаблення культури компанії — це хороший шанс її змінити і впровадити щось нове. 

Крок №1 — виявіть проблемні точки

У першу чергу дізнайтесь, що думають і відчувають співробітники стосовно стану справ у компанії. Проведіть дослідження eNPS, ESAT чи звичайне опитування і здивуйте себе. Але майте на увазі, що будь-яке дослідження буде марним і навіть погіршить ситуацію, якщо не призведе до роботи над виявленими проблемами. 

Крок №2 — поверніться до ваших основних цінностей

Поверніться до ваших цінностей. Провідні компанії вирізняються унікальними і водночас простими й зрозумілими цінностями, які «вмонтовані» в бізнес-діяльність, постійно комунікуються компанією та демонструються поведінкою лідерів. 

Перегляньте те, як ви працюєте, чи відповідають ваші методи проголошеним цінностям, чи відповідають проголошені цінності вашим справжнім прагненням і переконанням. Подумайте над тим, що треба змінити разом з командою. Це глибока робота, яка розширить ваші горизонти та наповнить новою енергією.

Крок №3 — будьте чесними та відкритими

Хоча занепад культури це неприємний факт — не приховуйте його від своєї команди. Тим паче, що, швидше за все, вони його вже помітили. Запровадьте чесну і відкриту комунікацію з командою: знайомте співробітників з викликами, що постають перед бізнесом, долучайте до розробки стратегії, відкрито обговорюйте кризові ситуації та можливі виходи з них. Прислухайтеся до думки ваших працівників — цілком ймовірно, що вони підкажуть вам вирішення проблеми, просто не пропустіть його.

Читайте також

11 питань, які допоможуть зрозуміти корпоративну культуру в компанії

Як зрозуміти, що компанія вам не підходить? 

Як обрати компанію, яка підійде вам за цінностями?

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: