Уроки лідерства від «Делойт» в Україні: для людей та компаній

01.05.24 Об'єднані цінностями PR 3 min reading

Продовжуємо спецпроєкт «Об’єднані цінностями», в межах якого розкриємо п’ять ключових цінностей компанії «Делойт» в Україні.

Перша цінність — «Бути лідером». Завдяки чому компанія «Делойт» стала одним із лідерів ринку в Україні та світі? Що допомагає їй утримувати лідерські позиції? Як можна проявляти лідерство в «Делойт»? Яким чином компанія заохочує співробітників бути лідерами? На ці та інші запитання відповідають партнер «Делойт» в Україні, керівник департаментів консалтингу та управління ризиками Єгор Григоренко та старший менеджер податково-юридичного департаменту Максим Зайченко.

Про лідерство «Делойт» у своїй галузі

У чому проявляється лідерство бізнесу

Єгор Григоренко, партнер «Делойт» в Україні, керівник департаментів консалтингу та управління ризиками

Справжнє лідерство — це не лише про обсяги продажів чи прибутковість. Якщо у портфелі компанії приблизно 70% клієнтів — такі, що постійно повертаються, вона може претендувати на лідерство на ринку. Щоб до вас поверталися замовники, потрібно завжди виконувати свою роботу висококласно та відповідати їхнім очікуванням. Але водночас щоразу мати якийсь козир у рукаві — додаткову цінність, якою ви зможете здивувати клієнта, що буцімто знає вже всі ваші переваги.

Інший аспект лідерства полягає у розвитку співробітників як професіоналів. Коли йдеться про професійне зростання та розвиток — ми намагаємося завжди бути на крок попереду інших компаній галузі. Кожен і кожна, хто приходить у команду «Делойт», можуть бути певні, що отримають тут усі необхідні інструменти для професійного розвитку та побудови успішної кар’єри.

 

Яку книгу має прочитати кожен лідер?

Філ Джексон «Одинадцять перснів» (Phil Jackson “Eleven Rings”) — це автобіографія одного з найтитулованіших американських баскетбольних тренерів. Однак вона не так про спорт, як про лідерство у тренерстві та житті загалом. Автор має дуже широкий кругозір та наводить багато прикладів з різних сфер, тому книга буде цікава навіть тим, хто нічого не тямить у баскетболі.

Що допомагає «Делойт» утримувати лідерські позиції

Минулого року «Делойт» в Україні святкував своє тридцятиріччя. На глобальному ж рівні компанія існує 179 років. Я впевнений, що за цей час керівництво перепробувало багато різних підходів до ведення бізнесу. На мою думку, в бізнесі більше важать дії, аніж слова. А дії залежать від людей, що приймають рішення та виконують їх. Тож ключовим елементом успіху будь-якої компанії я вважаю команду. Йдеться не про окремих людей, а про спільноту, яку об’єднують цілі та цінності.

Саме завдяки тому, що співробітники «Делойт» поділяють корпоративні цінності й докладають усіх можливих зусиль, щоб наблизити компанію до досягнення спільних цілей, — нам вдається утримувати лідерські позиції та постійно розвиватися.

Тому дуже важливо підтримувати здорову атмосферу в колективі. Ми завжди заохочуємо колег піклуватися одне про одного та робимо все можливе, щоб співробітники знали, що можуть розраховувати на допомогу від компанії у складних життєвих обставинах.

З іншого боку, значну роль відіграє те, що компанія ставиться до своєї репутації як до найважливішого активу у сфері професійних послуг. Тому як у взаємодії з клієнтами, так і всередині колективу керується принципами доброчесності, законності й етичності.

А ще ми вміємо тримати баланс між дієвими підходами, що перевірені роками, та відкритістю до інновацій. «Делойт» ніколи не бракувало сміливості торувати нові, ще ніким не пройдені шляхи. Наприклад, сьогодні шаленої популярності набирає роботизація та використання ШІ, а для нас ця історія триває вже кілька років. У компанії давно створені окремі відділи, які розвивають ці напрями.

Також «Делойт» повсякчас намагається зміцнювати свій імідж інтелектуального партнера. Ми досліджуємо ринок, створюємо аналітичні матеріали на актуальні теми, у нас є формати інтерв'ю, подкастів тощо, ми проводимо заходи для нашої спільноти. Знаковим у цьому сенсі є бізнес-форум «Диригенти змін», який ми проводимо щорічно, об'єднуючи керівників держави, бізнесу та лідерів суспільства. Його мета — не просто поговорити про поточні виклики українського бізнесу, а подискутувати про майбутнє й підготуватися до того, що нас усіх чекає.

Про соціальну відповідальність компанії-лідера

Будь-яка компанія повинна підлаштовуватися під обставини, в яких вона провадить свою діяльність. Можливо, колись були часи, коли можна було займатися лише бізнесом і не перейматися, чим живе суспільство. Можливо, колись у майбутньому це теж буде реально. Але точно не сьогодні, і точно не в Україні.

«Делойт» в Україні реалізує свою корпоративну соціальну відповідальність у чотирьох напрямах. По-перше, це освітні ініціативи: компанія співпрацює з навчальними закладами та освітніми організаціями, проводить лекції та кейс-турніри. По-друге, вже багато років ми підтримуємо глобальні та організовуємо власні екологічні ініціативи: акції з прибирання територій, висадки дерев, різноманітні просвітницькі заходи. По-третє, підтримуємо благодійні та волонтерські ініціативи як фінансово (донатимо кошти у фонди, закуповуємо обладнання для військових тощо), так і інтелектуально (долучаємося до проєктів pro bono, де ділимося нашою експертизою). По-четверте, це проєкти з різноманітності та інклюзивності. Ми співпрацюємо з організаціями, які здійснюють підтримку людей з інвалідністю, ветеранів, опікуються питаннями нейрорізноманітності, гендерної рівності тощо.

Зараз в Україні бізнес, який претендує на роль справжнього лідера, просто зобов’язаний бути відповідальним та спрямовувати свої ресурси на підтримку соціальних проєктів.

Окремо виділю такий важливий напрям, як участь у реалізації трансформаційних проєктів у публічному секторі. Йдеться про залучення наших співробітників до роботи над розробкою реформ на рівні держави, до співпраці з органами місцевого самоврядування, реорганізації державних підприємств та акціонерних товариств тощо.

 

Хто з відомих лідерів є для вас прикладом?

Махатма Ганді та Вінстон Черчилль. Тому що вони обидва довгий час залишалися на другому плані й боролися за свої переконання, не маючи багато прибічників. А коли виникла потреба взяти на себе відповідальність за тисячі життів і запропонувати план дій, вони не побоялися цього зробити.

Про особисте лідерство

На мою думку, одним з ключових принципів будь-якого лідера повинен бути ownership mindset. Це поняття складно перекласти українською, але я вкладаю в нього відповідальність та ініціативність щодо всього, що ви робите. Це коли вам не байдуже, що вийде в кінцевому результаті, навіть якщо ви відповідаєте лише за окремий напрям чи ланку процесу. Це вміння дивитися на речі ширше та помічати більше. А також не чекати, що вам нададуть інструкцію до кожного завдання, а самому генерувати ідеї.

Друге, без чого не обійтися жодному лідерові — це націленість на розвиток. І я говорю не лише про професійний розвиток. Безумовно, потрібно постійно підвищувати кваліфікацію, здобувати нові навички, поповнювати базу знань. Але особистісний розвиток також дуже важливий. Бо якщо у вашому житті буде лише робота, рано чи пізно це призведе до вигорання.

Справжній лідер ніколи не скаже, що він вже досяг усього, чого хотів, і йому нема куди рухатися далі. Бо щойно ви перестанете розвиватися — ви почнете втрачати свої лідерські позиції.

І третій, але не менш важливий аспект лідерства — це вміння адекватно оцінювати себе та все, що відбувається навколо, і не втрачати почуття гумору. Бо інакше в певний момент стрес та емоційне вигорання вас доженуть. А якщо не вас, то всіх навколо вас. Треба завжди залишатися людиною, не сприймати себе занадто серйозно і не будувати стін між собою й іншими людьми.

 

Без яких навичок та якостей не обійтися лідеру?

Вміння аналітично структурувати незнайомі завдання
Навички проєктного управління 
Гарна пам’ять
Навички публічної комунікації
Почуття гумору

Я вважаю, що лідерами не народжуються, а стають. Комусь це, звісно, дається легше. Я не буду заперечувати, що деякі люди від народження мають сильний внутрішній стрижень, на який можна опиратися. Але будь-хто може стати лідером, якщо:

  1. братиме на себе відповідальність за результати, навіть якщо ніхто цього не очікує; 
  2. не забуватиме про навчання та саморозвиток;
  3. розмовлятиме з людьми, яких збирається вести за собою, щоб розуміти їхні потреби й мотиви, та прислухатиметься до них.
 

Якої суперсили вам не вистачає, щоб стати ідеальним лідером?

Було б добре, якби за добу, яка триває 24 години, я міг проживати хоча б 36. Щоб я міг рухатися зі швидкістю, наближеною до світла, в той час, як увесь світ довкола продовжував би рухатися у звичному для нас темпі. Але якщо серйозно, то я вважаю, що в кожному з нас уже закладено безліч суперсил, треба лише навчитися їх розкривати.

Про стиль лідерства в «Делойт»

Усіх фахівців «Делойт», які займають керівні позиції, об’єднує насамперед демократичність в управлінні командою. У нас ніхто не очікує якогось особливого ставлення до себе. Ми всі колеги й партнери та зазвичай спілкуємося на рівних, незалежно від посади. У нас заведено звертатися одне до одного на «ти», а якщо підлеглому комфортніше на «ви», то й керівник здебільшого звертатиметься на «ви», щоб зберегти паритет у стосунках.

Лідери в «Делойт» готові делегувати. Вони не намагаються брати на себе більше, ніж можуть виконати, а розумно розподіляють завдання між членами команди. Керівник повинен створювати умови, за яких кожен відчуватиме себе корисним та ефективним.

Третє — це усвідомлення, що роль лідера — не просто управляти людьми, щоб вони гребли в потрібному напрямку, як раби на галерах. А зацікавлювати їх та мотивувати виконувати свою роботу якісно. Мені здається, що керівники команд у «Делойт» розуміють це та успішно реалізовують на практиці.

У нашій роботі не можна бути суперталановитим вовком-одинаком, тут кожен мусить грати свою партію, як в оркестрі, — інакше програють всі.

 

Який музичний жанр або інструмент відповідає стилю лідерства «Делойт»?

Одним інструментом нашу роботу точно не охарактеризувати, бо зазвичай це цілий оркестр. Та й стилі можуть бути дуже різними залежно від проєкту: від легкої барокової камерної музики до жорсткого року. Я б сказав, що неважливо, в якому жанрі чи на якому інструменті ми гратимемо, головне, щоб усі музиканти потрапляли в ноти та грали спільну тему.

Про роль лідерства у кар’єрному зростанні в «Делойт»

Максим Зайченко, старший менеджер податково-юридичного департаменту «Делойт» в Україні

Я прийшов у «Делойт» у 2017 році на позицію молодшого консультанта. Сьогодні я вже працюю старшим менеджером. Увесь шлях від молодшого консультанта до старшого менеджера я пройшов дещо швидше, ніж це відбувається зазвичай (8-10 років).

Я був націлений на стрімке кар’єрне зростання та прагнув здобувати «дабл промоушени» (подвійне підвищення — прим. ред.) від самого початку роботи в компанії. Впевнений, що мені б це ніколи не вдалося без прояву лідерських якостей. Річ у тім, що з переходом на кожен новий щабель кардинально змінюються твої функціональні обов’язки, тож треба бути готовим постійно брати на себе відповідальність і вчитися чогось нового.

Наприклад, коли молодший консультант стає старшим консультантом, він починає відповідати за функціональну частину проєкту. Його обов’язок — простежити, щоб уся робота була виконана якісно та вчасно. Також уже на цьому етапі виникає необхідність управляти командою та бути наставником для молодших колег. Тож без лідерства не обійтися ніяк, адже потрібно знаходити підхід до команди, ставити завдання, окреслювати вимоги та мотивувати працювати ефективно.

Коли стаєш менеджером, то відповідальності стає ще більше. Якщо старший консультант відповідає лише за реалізацію проєкту, то менеджер бере на себе також пошук клієнтів, маркетингові активності, адміністративні обов’язки. Значну частину часу займає побудова довірливих стосунків з клієнтами. Дуже важливо стати для замовника надійним радником, щоб той знав, що може звернутися до вас із будь-яким запитанням і отримати якісну допомогу. В цій ситуації треба проявити себе лідером думок та експертизи у своїй галузі на ринку.

 

Чи може лідер помилятися?

Якщо говорити про «Делойт» як про лідера з надання професійних послуг, то я вважаю, що ми не маємо права на помилку, адже це коштуватиме нам довіри клієнтів. Якщо ж мова йде про людину-лідера, то, звісно, всі люди помиляються. Головне — вміти вчасно визнавати свої помилки та вчитися на них.

Як можна проявляти лідерство в «Делойт»

Атмосфера в «Делойт» буквально просякнута духом лідерства, тут заохочують до прояву лідерських якостей у різних процесах. Окрім того, що можна вести зовнішні проєкти з клієнтами, також є можливість долучатися до роботи над внутрішніми проєктами в різних напрямах: рекрутменті, маркетингу, HR-брендингу тощо. Наприклад, у перший рік роботи в компанії я був залучений до розробки стратегії розвитку «Делойт» в Україні на наступні кілька років. Звісно, завдання відповідали моїм тодішнім навичкам, але було приємно відчувати, що я роблю свій внесок у такий масштабний проєкт.

Також у нас вітається проактивність від усіх колег, незалежно від посади. Нещодавно я відповідав за проведення серії вебінарів на податково-юридичну тематику для представників IT-бізнесу. Це була моя ініціатива, і мені дали зелене світло на її втілення.

Особисто я як лідер ніколи не відмовляю членам своєї команди. Якщо вони пропонують цікаву ідею, я завжди підтримую їх, допомагаю допрацювати ініціативу та пролобіювати далі, якщо в цьому є потреба.

Я не можу уявити ситуацію, коли хтось зі спеціалістів «Делойт» пропонує якусь класну ідею, а керівництво відмовляє в її реалізації.

 

Що для вас табу в лідерстві?

Уникати відповідальності або перекладати її на інших.

Як компанія заохочує співробітників бути лідерами

Перший важливий аспект — це система коучингу. З одного боку, в кожного співробітника є коуч, який допомагає візуалізувати кар’єрні плани на кілька років наперед та підказує, які кроки приведуть у бажану точку. Це спонукає брати на себе відповідальність за своє професійне зростання. А з іншого боку, починаючи з позиції старшого консультанта, кожен спеціаліст сам «менторить» менш досвідчених колег. І цей досвід чудово допомагає в розвитку лідерських якостей.

Другий аспект — це культура надання зворотного зв’язку. Роботу будь-якого фахівця оцінює не лише безпосередній керівник, а й команда, якою він керує. Таким чином людина завжди знає, на що варто звернути увагу у своїй поведінці та діяльності і як стати кращим лідером для своєї команди. Також менеджери регулярно отримують фідбек від клієнтів щодо роботи команди. Це допомагає оцінити свою роботу зі сторони та зрозуміти, чи є позитивна динаміка.

Якби серед п’яти ключових цінностей «Делойт» не було цінності «Бути лідером», ми б не стали компанією №1 на ринку професійних послуг у світі. І, ймовірно, я б не пропрацював у компанії так довго.

 

Якої суперсили вам не вистачає, щоб стати ідеальним лідером?

Зупиняти час — це було б дуже корисне вміння. Але насправді варто усвідомлювати, що не буває ідеальних людей, і лідерів зокрема. Тому треба вивчити свої сильні й слабкі сторони та працювати над тим, щоб перших ставало більше, а других — менше.

Newsletter that develops your career

Subscribe to Happy Monday's weekly newsletter, prepared by our editor-in-chief, with a selection of the most exciting content, news, and career opportunities.

More
More More for companies
Job seekers
For companies
Login
Feedback

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: