Evolution

Працювати доброчесно або не працювати взагалі: уроки професійної етики від «Делойт» в Україні

11.06.24 Об'єднані цінностями PR 3 min reading

Продовжуємо спецпроєкт «Об’єднані цінностями», у межах якого розкриємо п’ять ключових цінностей компанії «Делойт» в Україні.

Друга цінність — «Працювати доброчесно». Яких етичних принципів варто дотримуватися бізнесу у взаємодії з клієнтами та співробітниками? Як компанія заохочує дотримання цих принципів? Що потрібно робити, якщо хтось із працівників порушує етичний кодекс? Хто такий лідер з етики та які його обов’язки? Обговорили ці та інші питання з партнером департаменту корпоративних фінансів «Делойт» в Україні, лідером з бізнес-етики Артуром Огаджаняном і менеджеркою департаменту аудиту Юлією Барановою.

Глобальний кодекс ділової поведінки «Делойт»

baranova 1 baranova 1
Юлія Баранова,

менеджерка департаменту аудиту «Делойт» в Україні

Перш ніж говорити про дотримання чи порушення етичних принципів, спочатку потрібно встановити певні правила й визначити, що компанія вважає доброчесною поведінкою, а від яких дій закликає утриматися. Для цього в «Делойт» існує Глобальний кодекс ділової поведінки, де прописані головні етичні засади. Серед них — чесність, якість, професійна поведінка, компетентність, справедлива практика ведення бізнесу, об’єктивність, турбота про репутацію та доброчесність. На деяких із них зупинімося детальніше.

Об’єктивність

Ми завжди намагаємося бути максимально об’єктивними при формуванні всіх наших професійних суджень. Наші дії не можуть залежати від окремих осіб, організацій, технологій або інших факторів. Ми не беремо хабарів та не приймаємо подарунків, які можуть мати вплив на наші рішення чи судження. У нас навіть існує Gift Policy — політика щодо приймання чи дарування подарунків.

Турбота про репутацію

Кожен співробітник може вільно висловлювати свою думку, проте ми не повинні забувати, що репрезентуємо не лише себе, а й компанію. І думка наших співрозмовників про нас як фахівців «Делойт» формує їхню думку про компанію. Тож ми пам’ятаємо, що наші слова та дії можуть мати наслідки не лише для нас, а і для наших колег. Адже репутація співробітників формує репутацію компанії та навпаки.

Доброчесна поведінка

У житті та роботі бувають різні ситуації. Людина може зіткнутися з певним тиском із боку колег чи клієнтів або переживати особисті негаразди чи стрес. Однак жодні обставини не повинні змусити нас вчинити недоброчесно.

quote

Поводитися правильно, навіть якщо обставини схиляють до іншої поведінки — це аксіома для співробітників «Делойт».

divider 1 kopiya divider 1 kopiya

ЯК «Делойт» ЗАОХОЧУЄ СПІВРОБІТНИКІВ ДО ДОТРИМАННЯ ЕТИЧНИХ ПІДХОДІВ

Компанія постійно організовує різноманітні активності, покликані підтримувати серед працівників обізнаність щодо етичних кодексів та цінностей. Зокрема, тижні цінностей, у межах яких окремі заходи присвячені цінності «Працювати доброчесно». З останніх таких подій мені найбільше запам’ятався вебінар із запрошеною експерткою на тему репутації. Вона розповідала, які чинники впливають на формування репутації та як оцінити репутацію компанії. Разом із нею ми проаналізували репутацію «Делойт» і дійшли висновку, що нас справді знають як доброчесну компанію зі стійкими етичними принципами. І це все завдяки тому, що ми ніколи не йдемо на компроміси із совістю на жодному рівні взаємодії.

Регулярно працівникам пропонують пройти онлайн-тренінги, які готує глобальна команда «Делойт». Вони зазвичай максимально інтерактивні, тобто потрібно не просто послухати інформацію, а й розв’язати якусь проблему. Наприклад, зважити всі аспекти та визначити — яке рішення буде найкращим у тій чи іншій ситуації, або проаналізувати наслідки неправильних рішень чи бездіяльності. Кейси зазвичай дуже складні, важко однозначно визначити, що правильно, а що ні — потрібно покладатися на етичні засади й цінності. Не завжди є ідеальний вихід із ситуації, власне, як і в житті.

Також час від часу всі співробітники отримують тематичні email-розсилки або листи з нагадуванням про канали комунікації, куди можна звернутися в разі порушення етичного кодексу зі сторони клієнта чи колеги. Регулярно проводяться опитування щодо дотримання тих чи інших етичних принципів серед працівників.

Ще дуже важливо, що етичні принципи транслюються в так званому tone from the top — поведінці керівників компанії та лідерів команд. Адже не можна декларувати цінності, яких сам не дотримуєшся. Тому найвища ланка менеджменту завжди подає власний приклад доброчесної поведінки менш досвідченим співробітникам. Коли звертаєшся до них за порадою, то бачиш, що всі їхні слова та дії відповідають кодексам етики «Делойт». Так, колеги, які тільки прийшли в компанію, переймають наші цінності собі та орієнтуються на них у своїй роботі.

quote

Якби не існувало цінності «Працювати доброчесно», то, на мою думку, «Делойт» би вже давно припинив своє існування.

Звісно, будь-який бізнес повинен поводити себе доброчесно. Це необхідно, щоб зберігати позицію на ринку та довіру всіх зацікавлених сторін. Але для нас як для компанії, що надає професійні послуги, це вдвічі важливіше. Вся наша діяльність не мала б жодного сенсу, якби ми не дотримувалися принципу доброчесності. Адже коли йдеться про фінансовий аудит чи консультування, то правдивість і справедливість — головні умови. Втративши доброчесність, компанія одразу б втратила більшість контрагентів та співробітників.

divider 2 kopiya divider 2 kopiya

Етичні підходи у взаємодії між співробітниками «Делойт»

ogadzhanyan 1 ogadzhanyan 1
Артур Огаджанян,

партнер департаменту корпоративних фінансів та лідер з бізнес-етики «Делойт» в Україні

Окрім наявності Глобального кодексу ділової поведінки, для «Делойт» характерний людяний підхід до взаємодії між співробітниками всіх рівнів. 

Ми насамперед бачимо в наших співробітниках людей, а вже потім — колег. Співробітники «Делойт» дотримуються філософії, що робота — це важлива частина життя. Ми не просто приходимо сюди з ціллю відпрацювати певну кількість годин, вийти з офісу чи вимкнути комп’ютер, а потім нарешті почати жити. Тому до колег ми ставимося як до друзів.

Ми поважаємо різноманіття та пропагуємо толерантність. І толерантність працює в обидва боки — компанія цінує співробітника та з розумінням ставиться до його потреб, і навзаєм очікує того самого. Наприклад, у мене в команді є колега, який повернувся з фронту. Він дуже сильний експерт у своїй сфері та самовідданий у роботі, тому я знаю, що він ніколи не покаже, що йому треба якесь особливе ставлення. Але я розумію, що деколи він може потребувати більше відпочинку. Ми намагаємося завжди враховувати подібні обставини та йти людям назустріч.

Людські якості важать для нас не менше, ніж професійні. Яким би досвідченим та компетентним не був спеціаліст, і якого б рівня посаду не обіймав, якщо він нехтує правилами доброчесності, порушує етичні принципи та переходить кордони в спілкуванні з колегами та клієнтами — надовго в «Делойт» він не затримається.

quote

Компанія — це не щось абстрактне. Компанія — це люди, які в ній працюють. І коли ми говоримо про сприйняття «Делойт» ринком чи клієнтами, ми говоримо про те, як, зокрема, сприймають наших співробітників та їхні дії.

У нас майже немає дистанції між керівництвом та членами команд. Здебільшого колеги спілкуються на рівних та завжди готові підтримати й допомогти одне одному, незалежно від посад.

Хто такий лідер з бізнес-етики

Це не стільки посада, скільки додаткова суспільно-корисна роль. Лідер з бізнес-етики допомагає доносити цінності компанії до всіх працівників та розв’язувати етичні дилеми. Відповідно, таким лідером може бути людина, яка вже тривалий час працює в компанії та добре обізнана з її цінностями, політиками й етичними засадами. Також це обов’язково має бути співробітник, на якого можна покластися в питаннях доброчесності.

Мені запропонували стати лідером з бізнес-етики 6 років тому, на той час я вже пропрацював у команді більш ніж 10 років і пережив разом із «Делойт» економічну кризу 2008 року, Революцію гідності та початок війни 2014 року. Я знав багатьох співробітників, до мене вже тоді неформально зверталися за порадами й допомогою з різних робочих та особистих питань, тож пропозиція обійняти цю посаду стала логічним продовженням моєї добровільної наставницької діяльності.

Основне завдання лідера з етики — консультувати колег, які до нього звертаються. Зазвичай приходять зі складними ситуаціями, в яких не можна однозначно сказати, хто правий, а хто ні, адже не все в житті чорно-біле. Є запити і щодо взаємодії в колективі, і щодо спілкування з клієнтами. Я завжди намагаюся максимально дослідити ситуацію та дати дієву пораду чи вжити відповідних заходів.

quote

Лідер з етики не є наглядачем за дотриманням правил, а скоріше порадником, до якого можна звернутися для вирішення спірних ситуацій.

Канали комунікації щодо порушення ділової етики

Є кілька варіантів, до кого можна звернутися, якщо у вас виникло якесь питання стосовно ділової етики:

  1. ваш безпосередній керівник або просто колега, якому ви довіряєте і який є авторитетом для вас;
  2. співробітники HR-відділу (ми у себе називаємо його відділом талантів) — особливо, якщо йдеться про взаємодію з колегами;
  3. лідер з бізнес-етики;
  4. онлайн-інструмент SpeakUp — це глобальна система «Делойт», доступ до якої є в кожного співробітника. Для звернення потрібно заповнити форму, описати свою ситуацію та очікувати на відповідні дії щодо її розв’язання. Запит можна зробити анонімно.

Як розв’язують проблемні етичні питання

Я вважаю, що з кожним кейсом потрібно розбиратися максимально спокійно, акуратно й доброзичливо. Тому намагаюся ніколи не ставити поспішних оцінок ситуації загалом чи окремим діям людей. Спочатку потрібно зануритися в проблему, щоб зрозуміти причини й зробити правильні висновки.

Конфлікти між співробітниками в нас трапляються вкрай рідко, адже якщо людина вже потрапила в «Делойт», значить вона поділяє цінності компанії. А люди зі спільними цінностями зазвичай збігаються в поглядах. Тому якщо такий кейс виникає, то він достатньо складний, і розбиратися потрібно делікатно.

Зазвичай достатньо просто розкласти ситуацію на дрібні події, знайти, через що сталося непорозуміння, та підказати сторонам, як дійти згоди, щоб кожен був задоволений результатом. Здебільшого після цього конфлікти вичерпуються. 

Практичний вимір цінності «Працювати доброчесно»

Що для мене означає цінність «Працювати доброчесно», можна описати одним показовим кейсом. У часи президентства Януковича бізнеси, якими володіла сім’я президента або наближені до нього особи, намагалися отримати послуги від компаній «Великої четвірки», адже хотіли утвердити свої позиції. 

Незважаючи на звернення таких компаній до «Делойт», ми з партнерами одностайно погодилися, що не співпрацюватимемо з ними. А на той час треба було мати сміливість, щоби продемонструвати нелояльність до режиму. Ми припускали ймовірні проблеми, але свідомо прийняли таке рішення, яке повністю відповідає цінностям нашої компанії.

quote

Ось така непохитна позиція в питаннях доброчесності і є для мене квінтесенцією корпоративної етики «Делойт» в Україні. Мені важливо, з ким, як і задля чого працювати. Тому я є частиною цієї компанії вже стільки років.

Newsletter that develops your career

Subscribe to Happy Monday's weekly newsletter, prepared by our editor-in-chief, with a selection of the most exciting content, news, and career opportunities.

More
More More for companies
Job seekers
For companies
Login
Have idea!

Thanks!

Our editors are notified.