Кожен рекрутер, якого зараз не спитай про ситуацію на ринку праці, тяжко зітхне й розкаже про надскладні умови пошуку персоналу й тотальний дефіцит робітників. Всі ми розуміємо, в якій ситуації зараз знаходимося. Те, що вакансії сьогодні закриваються довго й складно, не потребує доказів.
Але чому тоді все одно кандидати стикаються з неекологічним спілкуванням рекрутерів або інших представників компанії під час співбесіди? Найчастіше це відбувається через брак досвіду або недостатнє вміння швидко адаптуватись під мінливість умов ринку праці. Тому нагадаємо про найважливіші принципи екологічної комунікації з кандидатами на співбесідах.
1. Поважайте кандидата та спілкуйтесь на рівних
Повага — це основа будь-якого спілкування і робоче — не виняток. Саме тому принцип поваги — перший і основоположний у комунікації, на якому будується все наше подальше спілкування.
Рекрутер чи рекрутерка не має займати позицію «зверху» — тобто, як панівного в цій ситуації. Навіть, якщо ви вважаєте, що це кандидат має «продати себе», щоб потрапити до вас у компанію, справедливим буде також судження, що і ви зараз продаєте власну компанію взагалі та конкретне робоче місце зокрема. Тобто, ви з кандидатом знаходитеся, знову ж — на рівних умовах.
Окрім того, саме таке ставлення дає кандидату можливість зрозуміти, що у вашій компанії так заведено, це частина корпоративної культури, де екологічне спілкування є нормою. Перший контакт формує враження про компанію, тому так важливо під час спілкування з кандидатом проявляти й транслювати до нього базову повагу.
2. Уникайте оцінювальних суджень та зайвої емоційності
Кожен HR-фахівець має бути трохи психологом. А перше правило психолога — ніколи не давати оцінки словам і діям клієнта. Ваша задача — ставити питання, фіксувати відповіді та вести бесіду в потрібному напрямку.
Звісно, у вас буде власна думка щодо кандидата, і звичайно, саме на неї ви будете спиратися для прийняття рішення стосовно його чи її кандидатури. Але не коректно буде висловлювати власну думку, навіть, якщо слова чи дії кандидата викликають у вас подив або навіть обурення.
Людина приходить на співбесіду не для того, щоб отримати пораду. Ціль інтерв’ю — зрозуміти, чи підходять кандидат і компанія один одному. Занадто емоційна реакція, особливо, наприклад, звинувачення чи висміювання, буде мати різко негативний вплив на кандидата. В результаті він не змінить своєї думки стосовно власних дій, не розкриється на співбесіді належним чином і може отримати враження, що у вашій компанії прийнятне токсичне спілкування. Навіть якщо це не так.
Звичайно, якщо кандидат просить вас висловити думку стосовно певних його рішень — ви можете це зробити. Але тільки з його згоди та прохання.
Іноді бувають ситуації, коли вам не зрозуміла мотивація кандидата щодо певної ситуації або ви хочете уточнити якесь питання, і тут може бути складно висловитись, уникаючи оцінювальних висловлювань. У такому випадку використовуйте «Я-висловлювання» — тобто, говоріть лише про свої емоції й враження, уточніть, що робите припущення.
Наприклад, замість фрази «ви стільки разів змінювали проєкт на минулому місці роботи, ви ж нічого не вмієте доводити до кінця!» коректніше буде сказати «я звернула увагу на те, що на минулому місці роботи ви декілька разів змінювали проєкт. Чи можете розказати, з чим саме це було пов’язано?» А якщо ви сумніваєтесь щодо здатності кандидата доводити почате до кінця, поставте йому інші питання щодо саме цієї якості — в арсеналі рекрутерів і рекрутерок є достатньо інструментів для з’ясування конкретних професійних компетентностей особистості.
3. Дотримуйтесь особистих кордонів і табу на неетичні та провокаційні теми
Важливо пам’ятати, що на роботу ви берете спеціаліста з певними професійними якостями. Не жінку чи чоловіка, не друга і не члена сім’ї. На жаль, і зараз на інтерв’ю питають про кількість дітей чи бажання їх мати, особисте життя та статті розходів. Так, звичайно, причини цих питань можуть бути логічними та виправданими, але ми не маємо права змушувати кандидата розказувати про це, якщо він не хоче цього робити.
Все, що стосується особистого або торкається чутливих тем, має бути табу під час співбесіди. Інакше порушується базовий принцип екологічної комунікації — поваги та спілкування «на рівних». Бо про ваше особисте життя на інтерв’ю вас розказувати ніхто не змушує — чому ми тоді вимагаємо цього від кандидата?
Окрема тема, яка сьогодні постає з величезною значущістю — це спілкування з ветеранами, які перебували на службі в ЗСУ. Їхній досвід потребує дуже делікатного ставлення та високого рівня комунікації. За потреби доречно навіть провести певну підготовку щодо спілкування з військовими для тих спеціалістів, які проводитимуть співбесіду з ветеранами. Кількість таких кандидатів буде тільки зростати, тому та компанія, яка зможе забезпечити екологічну комунікацію з ними, завжди буде гідно виділятися на ринку праці.
4. Тримайте баланс між «брати» і «давати»
На співбесіді ми прагнемо поставити всі питання, що нас цікавлять, та уточнити всі моменти, які для нас важливі. Зазвичай кандидат більшу частину інтерв’ю відповідає на питання. Тому важливо пам’ятати, що він має таке саме право почути відповіді на ті запитання, які цікавлять його.
Представник компанії має надати повну та вичерпну інформацію щодо посади, яку буде займати кандидат. Цілком недоречними є відповіді на кшталт «а це неважливо зараз, це ми розкажемо, якщо ви пройдете далі». Навіть якщо у процесі співбесіди ви розумієте, що скоріш за все, кандидат не підійде і вам треба буде відмовити йому, він має право отримати відповіді на свої запитання, тому що, так само як і ви, приділив вашій зустрічі час.
Звичайно, будь-які дані, які стосуються корпоративної таємниці, не повинні бути розкритими кандидатам на інтерв’ю. У такому разі ви маєте прямо сказати, чому відмовляєтесь розказати щось, щоб кандидат розумів, що це стосується корпоративних даних, а не вашого небажання відповісти на питання.
5. Не переносьте свій настрій на кандидата
У кожного з нас бувають різні дні. Ви можете бути втомлені, не в настрої, відчувати тривогу, занепад сил — але ми не маємо права переносити це на кандидата. Він також може хвилюватися, почуватися не дуже добре, але ж ми чекаємо від нього адекватної поведінки. Ніхто не каже про те, що ви маєте прямо випромінювати бадьорість та широко посміхатися, але підтримувати рівний спокійний настрій співбесіди — є проявом ввічливості.
Якщо відчуваєте, що не в змозі проводити інтерв’ю через фізичний або емоційний стан скористайтесь одним із варіантів:
- попросіть провести співбесіду когось іншого, якщо є така змога;
- попросіть кандидата трохи зачекати, якщо у нього є така можливість;
- перепросіть і перенесіть інтерв’ю.
Проте опанування свого стану — це теж частина професіоналізму рекрутера, якому потрібно вчитися.
Тобто, екологічне спілкування з кандидатом насправді будується на загальних принципах екологічної комунікації, які мають за підґрунтя базову повагу та емпатію до почуттів партнера з яким ми розмовляємо. Ставитися до кандидата як до рівного, поводитися доброзичливо, щиро цікавитись професійним досвідом кандидата, не знецінюючи його історію — це і є проявом високого рівня екологічного спілкування.
Шукаєте талановитих кандидатів?
Розміщуйте вакансії у нас на сайті 👉
РозміститиЧитайте також
Співбесіда в кальянній і вірші кандидата: курйози з роботи рекрутерів
Пошук роботи та рекрутинг під час війни: поради кандидатам і компаніям
Чому вакансії не закриваються, або Що може піти не так під час рекрутингу
Дякуємо!
Тепер редактори знають.