Ваш колега постійно теревенить і заважає вам зосередитись? Або намагається залучити до роботи, яка насправді не є вашою? Конспектуємо найцікавіші поради для вирішення робочих питань із книги «Ask a manager» видавництва Vivat.
Елісон Ґрін понад 10 років консультує інших, як вирішувати проблеми на робочому місці. У своїй книзі «Ask a manager. Спитай у керівника, як працювати з нетямущими колегами й босами, які крадуть ваш робочий час» вона дає практичні поради, як за допомогою конструктивної розмови розібратися у ситуаціях, що хвилюють працівників найчастіше. Ми вибрали кілька найпоказовіших прикладів.
Як розмовляти з колегами: загальні поради
Ми проводимо з колегами дуже багато часу, іноді навіть здається, що більше, ніж з рідними. Зрозуміло, що якість стосунків зі співробітниками може неабияк вплинути на вашу роботу, настрій і самопочуття загалом. З колегами буває важко, але Елісон Ґрін упевнена, що з будь-якою незручною ситуацією можна впоратись без надмірного напруження.
Завжди обговорюйте проблему з колегою, перш ніж вона дійде до керівника. Бувають ситуації, коли без втручання керівника не обійтись — наприклад, коли проблема негативно впливає на всю компанію. Але насправді більшість конфліктів між колегами — міжособистісні, тому їх краще спочатку хоча б спробувати вирішити самостійно.
Говоріть тільки за себе. Обговорюючи з колегою певну проблему, завжди висловлюйтеся від свого імені, навіть якщо ви впевнені, що решта команди думає так само.
Після розмови спробуйте стабілізувати ситуацію. Якою б ця розмова не була, спробуйте найближчим після неї часом знайти можливість поговорити з колегою про щось геть інше й нейтральне. Так ви покажете, що вважаєте конфлікт чи незручність вичерпаними.
Ситуація №1. Колега заважає вам працювати
Варіацій безліч — слухає музику без навушників, наспівує, говорить по телефону чи діймає вас розмовами. Їй / йому це здається дрібницею, але якщо вам потрібно зосередитись, такі речі можуть сильно дратувати.
Найчастіше достатньо просто ввічливо попросити перестати — усвідомивши, що комусь незручно від її дій, людина їх припинить. Якщо хочете пом’якшити прохання — зробіть колезі комплімент: «Твоя музика реально крута, але зараз мені потрібно зосередитись. Можеш її вимкнути / слухати в навушниках?».
У випадку, якщо ви страждаєте від надмірної балаканини, спробуйте переривати розмови, послуговуючись терміновими справами або важливими дедлайнами, а якщо колега продовжить напосідати з розмовами, м’яко поясніть, що на робочому місці це не завжди доречно: «Мені подобається з тобою балакати, але я зрозуміла, що наші розмови заважають мені зосередитись на роботі. Давай спробуємо менше розмовляти у робочий час, а натомість сходимо разом пообідати».
Якщо колега гучно себе поводить із робочих причин (наприклад, відповідає на дзвінки клієнтів), попросити просто перестати — не варіант. Натомість спробуйте запропонувати колезі таку ж зручну альтернативу: «Я розумію, що тобі доводиться приймати багато дзвінків по роботі, але мені це реально заважає зосередитись. Можливо, тобі краще виходити у кімнату для нарад, щоб поговорити? Там тихо, і ніхто тобі не заважатиме».
Ситуація №2. Колега не докладає достатньо зусиль у проєкті, за який ви відповідаєте вдвох
Пам’ятаєте, як у школі чи в університеті ви робили груповий проєкт і обов’язково хтось один з команди не робив нічого, а потім отримував таку ж оцінку, як і ви? Так от, на роботі теж так буває.
Ви явно не хочете працювати за свого колегу, тож для початку спробуйте м’яко нагадати йому про його частину завдання: «Слухай, я вже зробила Х, але не можу рухатись далі, поки не будет зроблено Y. Розумію, що ти зайнятий, але переживаю, що ми не встигнемо до дедлайну, Скажи, що можемо зробити, щоб прискоритись?»
Але якщо такі ситуації повторюються постійно, вам доведеться вдатися до важкої артилерії — долучити до проблеми керівництво: «Розумію, що ти зайнятий, але якщо ти не знову не виконаєш Y, мені доведеться робити це за тебе. Так вже було кілька разів, а я вважаю, що так бути не повинно. Може, нам варто поспілкуватись із керівником і змінити щось у нашій з тобою роботі?»
Ситуація №3. Колега намагається підписати вас на роботу, до якої ви не маєте жодного відношення
Сьогодні межі наших робочих обов’язків стають усе більш розмитими, але все одно може трапитись ситуація, коли вам ну аж зовсім не до снаги те, про що вас просять. Але просто сказати: «Вибач, це не моя робота» — недостатньо й непрофесійно. Краще одразу пояснити, чому саме ви не можете допомогти, і порадити того, хто зможе.
Наприклад: «Ми з керівництвом вирішили, що я маю більше зосередитись на Х, а не на Y, тому не можу тобі з цим допомогти» або «Не впевнений, що маю достатньо досвіду й кваліфікації, щоб вирішувати такі питання», або «Взагалі, я цим ніколи не займався, це робота для нашого маркетолога — думаю, він має тобі допомогти».
Ситуація №4. Вас змушують скластися на подарунок співробітнику
З одного боку, грошові внески на дні народження чи весілля колег вже давно стали частиною офісної культури. Але з іншого — якщо розміри внесків стають усе більшими чи складатися доводиться усе частіше і ви не можете собі цього дозволити, то маєте право відмовити.
Наприклад: «На жаль, зараз я не маю фінансової можливості зробити внесок. Але з радістю допоможу з організацією привітання» або «Я не можу дозволити собі виділити всю сумму — хіба що лише половину. Якщо в інших така ж ситуація, можливо, нам варто підшукати подарунок дешевше?»
Ситуація №5. Колеги регулярно запрошують вас кудись, а ви не хоче з ними тусуватись
Якщо у колективі на роботі панує дружня атмосфера, колеги іноді можуть збиратися на неформальні зустрічі за межами офісу. Якщо ви від цього не в захваті і вважаєте, що краще розділяти роботу й особисте життя, але при цьому не хочете відмовляти без причини, спробуйте чесно пояснити своє ставлення.
Наприклад: «Мені дуже приємно, що ви мене запросили, та я намагаюся розділяти роботу й особисте життя / не з тих, хто полюбляє неформальне спілкування / зазвичай проводжу вечори, відпочиваючи від роботи та всього, що про неї нагадує. Сподіваюся, ви чудово розважитесь!»
Більше порад, як обговорити з колегами будь-що (і навіть відмовитись від того, що вам пропонують щось з’їсти), шукайте у книзі Елісон Ґрін «Ask a manager» видавництва Vivat.
Вас також зацікавить
Як розмовляти з керівником: поради з книги «Ask a manager»
Правила индивидуальной беседы: советы сотрудникам и руководителям
Дякуємо!
Тепер редактори знають.