Все статьи Новости Поиск работы Истории Карьера Развитие Happy HR

Вихід є! Як вийти з професійної кризи?

21.02.18 Карьера 4 min reading

Рутина, втома, постійна невдоволеність…  Від професійної кризи не застрахований ніхто, але, на щастя, це тимчасове явище! Більше того, криза це нормальна і невід’ємна частина професійного розвитку.

Як повернути «блиск в очах», задоволення та радість від роботи? Про це розповідає кар’єрний консультант Уляна Ходорівська. Вона допоможе повноцінно та конструктивно пройти цей складний період.

Професійна криза — це нормально. Яка б ідеальна не була у вас робота, професійна криза неминуча. І це добре, бо криза є наслідком розвитку.

Часто людина, яка стала помічати у себе тривожні симптоми, починає докладати величезних зусиль, щоб від них скоріше позбутися і повернутися у звичний для себе і оточуючих стан. Але у процесу розвитку немає ходу назад. Його можна загальмувати або ігнорувати, але зробити як було раніше не вийде. Ваш дискомфорт сьогодні ознака професійного та особистого зростання. Криза наслідок важливих та поступових змін в професійній ідентичності. Не треба боятися того, що з вами відбувається, або намагатися показати оточуючим, що у вас «все нормально». Є правило, яке працює завжди: якщо ви хочете змінити ситуацію, ви зможете це зробити. У вас знайдуться потрібні здібності і таланти.

Часто ми ведемо себе досить пасивно, віддаємо рішення важливих питань у чиїсь руки, уникаємо прийняття рішень: «А що я можу зробити? Це від мене не залежить». Але з такою пасивною позицією пройти професійну кризу дуже важко.

Вам важливо зайняти активну позицію по відношенню до власної самореалізації. Професійна криза спонукає нас до прийняття рішень, бо якщо ви чогось хочете, то несете за це відповідальність.


Ознаки професійної кризи


Якщо ви спостерігаєте  ці ознаки тривалий час, навіть після відпустки, велика вірогідність, що у вас професійна криза.

  • Немає радості: процеси, які раніше подобались, тепер дратують, або залишають байдужим.
  • Постійна самокритика: звинувачення в ліні, зневіра в професійних якостях та здібностях, втрата віри в себе, відсутність бажання розвиватись в своїй справі.
  • Зневіра в сфері, компанії, професії, продукті: втрата поваги, цинізм, сарказм, знецінення роботи.
  • «Я більше не можу!» Постійна втома: ви примушуєте себе ходити на роботу, відпустка не допомагає. Іноді починаються хвороби, часто  психосоматичні.

Будьте уважні, довіряйте своїм емоціям та відчуттям. Якщо вас з дня на день бісить робота, то з цим потрібно щось робити.


Чому виникає криза?


Раніше нормою було провести все життя на одному місці, змінювати місце роботи занадто часто вважалося поганою практикою: «Стабільність це добре, визначився раз і не міняй нічого». Сьогодні на перший план виходить висока цінність розвитку. Все більше людей міняють професію один чи два рази за життя. Місце роботи змінюється раз на 2-3 роки. Швидкий розвиток технологій приводить до того, що зростають вимоги до професіоналів, потрібно постійно вчитися, бути в тренді світ вимагає від нас динамічності.

Але в той час, як все навколо йде вперед, освіта стоїть на місці і це примушує нас наздоганяти. На жаль, ми готуємо дітей до вчорашнього дня. Тому у більшості молодих людей  відсутнє уявлення про професії. Вони не розуміють, що робить проджект-менеджер в ІТ, дизайнер або художник. В результаті досить багато людей, що після навчання пішли працювати за фахом, з часом розуміють, що «це не те». Лише 20% людей залишаються в тій сфері, на яку вчилися!

Найважливішими у виникненні кризи є внутрішні чинники. Ви знаєте і вмієте багато. Настільки багато, що цей набір готовий трансформуватися у щось якісно інше. Тому попередні умови починають тиснути.

Людина відчуває, що звичні інструменти (навички, знання, досвід) перестали давати бажане. Вона вже так добре вмієте працювати з ними, що стає нецікаво.

Ви можете йти далі, власних сил для змін достатньо, хоча частина енергії йде на боротьбу з цим процесом. До того ж заважають стереотипи: «Знайти роботу важко», «В країні криза» і таке інше. Справжні бажання конфліктують з правилами та нормами звичного середовища. По суті, професійна криза робить вас схожим на підлітка, який бунтує або знаходиться у апатії.


Види професійної кризи


Мені подобається моя робота, але не подобаються інструменти.  Наприклад, мені подобається бути аналітиком, але мені стало нудно це робити так, як я звик. Допоможе розширення набору інструментів, заглиблення в проблематику. Потрібно взяти більше відповідальності, вирішити проблему на іншому рівні, перейти на інший проект, тощо.

Мені подобається робота, але не подобаються її масштаби. Допоможе вища посада, складніші задачі, інші ринки, партнери.

Мені не подобається моя професія. Це найглибша професійна криза. Найголовніше чесно знайти відповідь на питання «Чого я хочу отримувати від роботи глобально?» Проблема в тому, що частіше всього ми не знаємо, де може бути те, чого ми хочемо, бо  маємо мало інформації про професії взагалі. Потрібно стати дослідником, шукати та «дегустувати» нове.


Крок перший: починаємо шукати вихід з кризи  


Cпочатку потрібно остаточно зрозуміти: «перетерпіти» кризу  не вихід!  Якщо дослухатися до голосу у своїй голові, що каже: «Всі так живуть, і нічого», «треба потерпіти», «треба більше старатись», «я мушу», «у мене не вийде», «роботи немає», на вас чекає вигоряння.

Професійне вигоряння це наслідок професійної кризи, і це набагато складніше, ніж криза. Краще до цього не доводити: ігнорувати свій дискомфорт дуже шкідливо.

А тепер спробуйте з’ясувати, що саме дратує вас в роботі, від чого ви найбільше стомлюєтесь. Довга дорога, офіс з маленькими вікнами, холод, спека? Вам не дякують за роботу, затримують зарплату? Важко добиратися до офісу двома видами транспорту, ходити на наради? Якщо це забрати, можливо, проблеми не буде. Також важливо розібратися, де знаходиться ваша увага і чому. Дуже часто буває, що людина робить не свою роботу, а колеги, або її увага дома з дитиною, у справах ближніх.

До речі, лінь перша ознака того, що ви зайняті не тим. Якщо стало лінь робити те, що раніше ви робили з задоволенням, потрібно зрозуміти – чому це сталося. Закінчився ресурс? Погано поставили задачу? Якщо знаєте причину, ви можете з цим щось робити.

Половина шляху до успіху визнання кризи та її серйозності. Боротися з кризою не треба, її треба прожити! Дивіться чесно на те, що  з вами відбувається. Не треба придушувати почуття, на це йде дуже багато енергії і сил.

Після того, як ви визнали, що криза є, перш ніж робити рішучі дії, вам важливо відпочити. Страждання на роботі це важко. Щоб вийти на якісно новий рівень, потрібні нові сили та ресурси. Ви мусите знайти відповідь на питання «чого я хочу?», а коли є втома, це неможливо. Втомлена людина хоче лише відпочивати! Після відпочинку у вас вже будуть сили для пошуку своїх справжніх бажань.


Крок другий: шукаємо своє покликання


Так, ви маєте право на бажання! Збагнути це буває дуже непросто. Наші бажання здаються нам чимось надважким, хоча насправді це не так. Не забувайте у вас є здібності і амбіції  на все, що ви хочете! Часто досить подивитися на те, що ви робите для себе, або кожен день, щоб побачити, чим можна займатися далі. Цей пошук особиста робота кожного. Часто людина дивиться на те, як живуть інші і думає, що  хоче того ж самого. Але це бажання не її, а інших!

Вивчайте себе вам важливо знати, від чого ви отримаєте задоволення, що вас радує. І обов’язково знайдіть людей (рідних, близьких), які вас підтримають у складні моменти.

Професійна криза це надзвичайно цікавий момент. Звичайно, не тоді, коли сильно боляче. Спочатку треба знизити рівень дискомфорту, відпочити, накопичити ресурс, а тоді починати досліджувати себе і нові території. Якщо ви не знаєте, чим хочете займатись, шукайте професії за межами свого звичного кола спілкування.

Вправа 1. Опишіть один робочий день своєї мрії. Забудьте про  раціональні обмеження. Маленьке есе хто навколо, де працюєте, що бачите навколо, з пробудження і до кінця дня. А потім перегляньте написане і виділіть те, що точно має бути. Опис має стосуватися роботи, того, чим ви зайняті. Що вас надихає, радує?  Який спосіб життя має принести вам ваша мрія? Може просто хтось сказав, що це престижно? Потреби і мрії мають бути ваші, тоді знайдуться можливості їх досягати.

Вправа 2.  Сядьте і запишіть все, що для вас важливо. Це має бути список з 20-25 пунктів, які далі потрібно згрупувати та обрати три основні. Замисліться, що з цього ви вже отримуєте на тій роботі, що є зараз. Чого вам  бракує? Чи точно ВАМ цього бракує, може це оточення підказує, що ви маєте цього хотіти? Зазвичай за нашими бажаннями щось стоїть. Що саме? Для чого вони вам? Де і як це взяти?

Вправа 3. Складіть список того, що ви вмієте робити, що знаєте. Які ваші особисті якості яскраво проявляються в роботі? У вас є набір навичок, які вам точно знадобляться. Випишіть все! Іноді це дуже важко зробити. В цьому випадку можна звернутися до людей, з якими ви працювали, попросити їх розказати про ваші навички.

Вправа 4. Занотуйте все, чого вам бракує. А також спосіб, яким це можна виправити. Вам допоможуть курси, онлайн ресурси, інститут менторства. Будьте обачливі, перевіряйте та шукайте відгуки.

Пошук  нового в житті часто відбувається методом проб і помилок. Якісь варіанти  не спрацюють, але це не є витраченим часом. Читайте про нову діяльність, знайдіть професійні групи в фейсбуці, подивитися кіно де добре видно внутрішню кухню справи. Зробіть 1-2 маленьких, безпечних кроки, які дадуть уявлення про професію. Це може бути стажування, волонтерство, допомога друзям.

Спілкуйтеся з професіоналами, яким довіряєте, а також з тими, хто недавно успішно пережив професійну кризу. Якщо знайдеться така людина, це величезний подарунок.  


Це важливо!

  • Не робіть різкі, необдумані зміни. Не потрібно одразу звільнятися та з головою пірнати в нове. Пробуйте потроху.
  • Не слухайте тих, хто вас демотивує. Бо багато людей кажуть, що роботу не треба міняти, бо самі колись не змогли зробити це.
  • Підтримка важлива! Шукайте когось, хто вислухає, порадіє з вами чи поплаче.

Будьте готові, що складнощі будуть, це нормально. Професійна криза тривалий процес, дайте собі час. Обов’язково хваліть себе за кожен маленький крок, святкуйте свої успіхи. Переглядайте свої цілі та завжди прислухайтесь до своїх бажань.

Newsletter that develops your career

Subscribe to Happy Monday's weekly newsletter, prepared by our editor-in-chief, with a selection of the most exciting content, news, and career opportunities.

Больше
Feedback

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: