Де навчатися на маркетолога, у яких компаніях знайти першу роботу та як розвиватися у професії, розповідає Юлія Каменєва, директор з маркетингу LNZ Group і тренер освітньої платформи PROFI Space.
Щоб стати маркетологом, насамперед потрібно мати бажання ним стати 🙂 Колись один із улюблених викладачів на лекції попросив: «Підніміть руки, хто хоче стати президентом країни». У повітря витягнулися 3-4 руки з потоку у 70 осіб. «У цих людей вдвічі більше шансів стати президентом, ніж у тих, хто не підняв руки. Просто тому, що вони цього хочуть».
Звідки може виникнути бажання стати маркетологом? Підказали батьки, престижна професія, вам подобається креативити або організовувати події — продовжіть список вашою причиною. Усі ці мотиви хороші, вони є основним рушієм на шляху становлення у професії. Втім, одного бажання для цього недостатньо, потрібно у прямому сенсі закачати рукави й попрацювати.
Для початку потрібно навчатися. Одразу скажу, що навчання обов’язкове: воно допомагає уникнути помилкового уявлення про маркетинг як про макети, рекламу, сувенірно-роздаткові матеріали та «салати-салюти» (так маркетологи на професійному сленгу називають святкові івенти).
Де навчатися на маркетолога в Україні
- Київський національний університет імені Тараса Шевченка: факультет економіки, факультет міжнародних відносин, спеціальності «Міжнародний бізнес» або «Міжнародна економіка».
- Київський національний економічний університет.
- Київський національний торгово-економічний університет.
Усі решта вишів, які навчають маркетингу, також підходять, але три вищезгадані — профі своєї справи, оскільки спеціалізуються і багато років присвятили темі маркетингу й економіки загалом (ви ж знаєте, що економіка — це наука, а маркетинг — одне з її відгалужень, правда?).
Ще є програми МВА: у Міжнародному інституті менеджменту (МІМ-Київ), Міжнародному інституті бізнесу (МІБ), Києво-Могилянській бізнес-школі.
Де навчатися на маркетолога за кордоном
Хороші школи маркетингу є у Європі: у Польщі, Франції, Великій Британії, Нідерландах. Родоначальниками маркетингу традиційно вважаються США. Якщо буде можливість отримати освіту там, обов’язково нею скористайтеся.
Майже усі університети надають повні (що покривають 100% вартості) або часткові (що покривають 25-40% вартості) гранти на навчання. Щоб отримати грант, потрібно добре пройти мовні та профільні тести, зібрати рекомендації, скласти вступні іспити, іноді навіть мати роботу або чітко зафіксовані домовленості з майбутнім роботодавцем.
Як почати кар’єру у маркетингу
Як би вам не хотілося почати власний бізнес, для цього спочатку потрібно отримати досвід, прокачати структуру мислення, системність, наполегливість, роботу в команді та розвинути високий рівень емоційного інтелекту.
Починати кар’єру краще у великих системних корпораціях, за можливості — міжнародних, але можна і флагманських українських. Достатньо професійний маркетинг у міжнародних FMCG-компаніях, в IT-компаніях, у міжнародних агрокомпаніях.
Ассистент в отдел маркетинга в TISO
Почніть із позиції асистента відділу маркетингу, junior brand/product manager, молодшого спеціаліста — одне слово, з найбазовішої маркетингової посади. Далі у вас є можливість підніматися кар’єрною драбиною і ставати Brand/Product/Marketing Manager, Senior Brand/Product/Marketing Manager, Head of Marketing. Які якості вам знадобляться на кожному з етапів та що вони з себе представляють, читайте у моїй статті.
Набравшись корпоративного досвіду, ви зможете піти у невеликий стартап і організувати там маркетинг на свій лад, зможете відкрити власну справу або обрати шлях до посади генерального директора у тій самій корпорації — для вас відкриті усі дороги, і усі ваші бажання гідні того, щоб втілитись у життя.
Як натренувати у собі маркетинг-ДНК
Навичка дивитися на світ крізь призму маркетингу, чуття ринку, цільової аудиторії та трендів приходить із досвідом та великою кількістю роботи за плечима. Для цього потрібно постійно розвиватися, займатися самоосвітою та з кожним роком все більше занурюватися у свою професію, а не просто «робити кар’єру».
Настільні книги для маркетолога:
- Мартин Ліндстром: “Buyology”, «Виніс мозку»;
- книги Джека Траута — «Диференціюйся або помри!», «Маркетингові війни»;
- Джо Пуліцци, «Епічний контент-маркетинг»;
- Олівьє Бланшар «Соціальні медіа: окупність інвестицій (ROI)»;
- Емануїл Розен «Анатомія сарафанного радіо»;
- Чіп Хіт, Ден Хіт «Зроблено, щоб прилипати»;
- Халід Салех, Айят Шукайрі «Підвищення конверсію сайта»;
- Гаррі Беквіт «Продаючи невидиме»;
- Сет Годін «Дозвільний маркетинг»;
- Роберт Чалдіні «Психологія впливу»;
- Чан Кім «Стратегія блакитного океану»;
- Філіп Котлер «Основи маркетингу» — не можу обійти увагою цю книгу, вона стара, як світ, але це класика, з нею варто ознайомитись.
Цікаву добірку книг для маркетолога можна знайти за посиланням.
Ще корисні ресурси
Сайти: https://marketer.ua, https://mmr.ua/, https://www.wordstream.com/blog/, https://www.fundera.com/blog/free-marketing-ideas.
Курси: чимало навчальних безкоштовних курсів з маркетингу є на Coursera. У нашій школі PROFI Space ми проводимо кілька лекцій та маркетингових інтенсивів на рік. Також за хештегом #MarketingSchoolPROFI на Facebook ви знайдете наші роздуми про останні тренди маркетингу, відомі кейси та чимало нотаток про складові маркетингу.
За посиланням можна знайти чимало моїх статей на різноманітні макретингові теми, я багато пишу про маркетинг і на своїх сторінках у Facebook та Instagram.
Ще я рекомендую тренуватися дивитися на світ навколо у такому ракурсі: спитайте себе, у чому ідея бізнесу / стартапа / людини, хто її цільова аудиторія, який її ключовий меседж, які маркетингові інструменти / канали комунікації використовуються, щоб її донести та чи досягають вони результатів.
За допомогою таких питань ви не лише назбираєте багато цікавих кейсів, які зможете використовувати у своїй професійній практиці, але й навчитесь думати як маркетолог, а можливо, навіть обзаведетесь маркетинговою ДНК 🙂
Головне — бажання. Бажання зробити круто, стати найкращим у своїй справі та постійно просувати свою цільову аудиторію на новий рівень.
Читайте також
Що читати маркетологам: 7 книг для професійного розвитку
Кто такой инфлюенс-маркетолог и что нужно, чтоб им стать?