Якщо вас запросили на англомовне інтерв’ю до компанії мрії, а ви — не магістр лінгвістики й не маєте 10-річного досвіду спілкування з іноземцями, це може стати додатковим викликом. Як же найкраще готуватись до співбесіди англійською? Розповідає Іванна Табачук — кар’єрний коуч, бізнес-тренерка, керівниця відділу комунікацій та авторка блогу для тих, хто вивчає англійську.
Звісно, готуватися до співбесіди англійською потрібно, але найгірше, що ви можете зробити — це написати відповіді на типові запитання та вивчити їх напам’ять. Чому це так погано?
- Зазвичай ви не знаєте, що саме вас будуть питати. Це може бути що завгодно — від «Розкажіть про свої слабкі й сильні сторони» до «Трьома реченнями поясніть 8-річній дитині, як працює інтернет». Точно вгадати досить складно, а передбачити й підготувати усі можливі відповіді навряд чи комусь під силу
- Звісно, можна підготувати відповіді на стандартні запитання (про сильні та слабкі сторони, бачення свого майбутнього через 5 років тощо). Але адекватні компанії, яких не задовольняють соціально очікувані відповіді, усе частіше продумують і формулюють запитання таким чином, щоб більше зрозуміти людину та як вона впишеться у команду чи культуру компанії.
- Прописавши та завчивши відповіді наперед, ви ризикуєте на співбесіді звучати як робот або, що ще гірше, спробуєте розповісти свій «текст», незалежно від того, чи він взагалі доречний. А компанії не наймають роботів, їм потрібні люди.
- Зрештою, завчені наперед відповіді позбавляють вас спонтанності й тієї родзинки, яка робить вас вами. Через це ви можете втратити можливість продемонструвати себе з найкращого боку. Співбесіда — не театральне шоу, де ви граєте того, ким (як ви вважаєте) вас хочуть бачити інтерв’юери. По-перше, ви навряд чи прочитаєте їхні думки, а по-друге, у непритаманній вам поведінці, ще й в умовах стресу, обов’язково повилазять баги. Тому просто покажіть трішки кращу версію себе, але залишайтесь тим, ким ви є.
Отже, що і як готувати перед співбесідою англійською?
Крок 1. Зберіть інформацію
Перший етап підготовки більше схожий на шпигунські ігри. Тут найважливіше — отримати максимальну кількість інформації, щоб продумати ефективну стратегію та почуватися впевнено. Пропустити цей етап — практично означає провалити співбесіду.
Про що варто дізнатись перед інтерв’ю:
- про компанію, зокрема її цінності та поточні проблеми;
- про тренди та проблеми індустрії в цілому;
- про тих, хто буде проводити співбесіду;
- про очікування (реальні) від ідеального кандидата.
Де все це можна дізнатись:
- з веб-сайту компанії;
- із соцмереж компанії;
- на профільних сайтах;
- у Google;
- у рекрутера;
- у поточних працівників компанії;
- у колишніх працівників компанії.
Даремно багато хто не заходить на сайт і блог компанії. Або якщо і заходять, то читають поверхнево, вважаючи, що усі компанії створюють стереотипний контент. Але сайт — це чудовий ресурс, який дасть можливість дізнатися більше про компанію, її клієнтів, ключових людей у команді.
А ще сайт, якщо уважно його проаналізувати, може досить багато сказати про цінності компанії. Наприклад, якщо в кожному реченні написано про стабільність, серйозність та високі стандарти, то не варто позиціювати себе як стартапера-інноватора та сподіватися, що зміни в компанії будуть відбуватися блискавично. І навпаки — якщо сайт суперсучасний, а від кольорів рябить в очах, то ваша надмірна серйозність, діловий костюм та акцент на процесах і процедурах навряд чи виправдають очікування компанії.
Неодмінно відвідайте LinkedIn- та Facebook-сторінку компанії. Дізнайтеся про івенти, які відбулися, нагороди, які компанія нещодавно отримала, чи виставки, в яких брала участь. Або просто про соціальне життя компанії. Ця інформація допоможе краще зрозуміти корпоративну культуру та стане у пригоді під час small talk.
До речі, small talk — це те, що однозначно варто підготувати англійською заздалегідь. Продумайте теми, які підійдуть під контекст, підготуйте ключові репліки та перечитайте кліше для таких випадків.
Обов’язково отримайте список інтерв’юерів, які будуть проводити співбесіду. Не переймайтеся, це абсолютно нормальний запит рекрутеру. Не дадуть — ок, так і буде. Але якщо є можливість дізнатися більше про людей, з якими у вас буде співбесіда, відвідати їхні сторінки у соцмережах та простежити кар’єрне зростання у компанії, то варто нею скористатися, це допоможе підтримати розмову.
Не соромтеся ставити питання рекрутеру. Наприклад, про очікування інтерв’юєрів від ідеального кандидата: «Чи є щось, що я маю знати про інтерв’юєрів? Яке їхнє бачення ідеального кандидата на посаду?». Як кажуть, піймав не піймав, а погнатися можна 🙂 А щоб дізнатися про «наболіле» у компанії, спитайте рекрутера: «Для розв’язання яких проблем була відкрита дана вакансія / наймають нову людину?»
Не зайвим буде також поцікавитися, що самому рекрутерові найбільше подобається в компанії. Таке ж питання повинно бути одним із перших, що ви поставите працівникам, яких знайдете, наприклад, на LinkedIn. Взагалі LinkedIn — це чудова можливість зв’язатися з поточними та колишніми співробітниками компанії та запитати їхню думку про роботодавця. Звісно, все досить суб’єктивно, але вичленити факти з надмірного негативу чи позитиву, думаю, вам вдасться.
Крок 2. Розробіть стратегію для співбесіди
Наступний і основний етап підготовки — це розробка стратегії. Сформулюйте 4-5 основних меседжі, які ви хочете донести про себе інтерв’юерам. В ідеалі — продемонструйте зв’язок своїх досягнень і потенційних випробувань у контексті конкретної посади в компанії.
Стратегія — це якраз те, що варто прописати і завчити. Для кожного меседжу підготуйте вдалу першу фразу та формулювання із використанням сильних дієслів. І, відповідаючи на релевантне питання, транслюйте своє основне послання. Наприклад, у вакансії акцент на стратегічне мислення кандидата? Чудово, відповідаючи на питання про ваші досягнення, наведіть приклад, де ви проявили себе як блискучий стратег.
У стратегічних меседжах також можна наголошувати на своєму потенціалі, особливо якщо ваш досвід не зовсім релевантний. Максимально продемонструйте здатність навчатися та адаптуватися до нових умов. Наприклад, ви на співбесіді на посаду менеджера у міжнародну компанію, а у вас немає global experience. У такому випадку розкажіть про здатність впливати на інших та знання крос-культурних особливостей.
Крок 3. Пропишіть приклади
Відповідаючи на запитання інтерв’юерів, важливо не просто щось ствердити (I was the most prominent business analyst at the company), а навести конкретні приклади своїх дій та результатів роботи. Компаніям цікаві GTD-люди (Getting Things Done), у яких є історія успішних досягнень. А це найкраще видно на прикладах ваших конкретних вимірюваних результатів.
Для таких випадків я рекомендую використовувати модель STAR.
- Situation: розповісти про конкретний робочий випадок.
- Task: описати, яка була ваша роль / обов’язки у цій ситуації.
- Action: пояснити, які кроки ви зробили для вирішення.
- Result: підсумувати, до яких результатів привели ваші дії.
Наприклад: At the position of business analyst in one month I streamlined the process, which saved 15 man-hours each month for my team and reduced errors by 5%.
Важливо формувати речення зі знайомих вам слів. Навіть якщо дуже хочеться «блиснути» інтелектом, краще не використовувати слів, які ви щойно вивчили та до цього не вживали. Ви ризикуєте забути їх у ситуації стресу, і це може повністю вибити вас із колії. Або ви звучатимете дивно, як ті, хто на “How are you?” відповідають “Flourishing!”.
Отже, перед співбесідою детально проаналізуйте ваші досягнення, поєднайте їх зі стратегічними меседжами та пропишіть потрібні приклади, ретельно підбираючи слова.
Крок 4. Підготуйте власні запитання
Що ще потрібно ретельно підготувати заздалегідь, так це запитання. Адже це все ж таки не монолог і не допит, а співбесіда (українське слово чудово відбиває суть цієї події). От і ведіть бесіду. А для цього ви теж повинні ставити запитання. І не в кінці, після фрази «Чи є у вас запитання?», а у процесі самої розмови. Бо співбесіда насправді — це вулиця з двостороннім рухом, де ви маєте можливість не лише продати себе, а й дізнатися про компанію, посаду, атмосферу та цінності (і вирішити для себе, наскільки вони вам підходять).
Але коли запитуєте, постарайтеся вигадати щось оригінальніше, ніж «Розкажіть більше про компанію» чи «Як ви оформлюєте співробітників?». У таких питаннях немає нічого поганого, але це ті моменти, які ви повинні були з’ясувати ще до співбесіди. Або ще таке питання: «Хто ваші конкуренти?» Погодьтеся, безглуздо запитувати, якщо це легко прогуглити — тим самим ви демонструєте свою погану підготовку, якщо не некомпетентність у галузі.
Вдалі питання по ходу співбесіди допоможуть збудувати більш відкриті відносини з потенційним роботодавцем, а також дадуть вам час заспокоїтися та впоратися із хвилюванням на початку співбесіди. До того ж, у власні запитання ви теж можете вставити важливий стратегічний меседж про вас. Хочете показати, що ви командний гравець? Тоді запитайте, як побудована співпраця у команді чи у компанії в цілому.
Запитувати варто про щось конкретне, що справді вам цікаво і допоможе підтримати бесіду. Наприклад, з останніх вдалих запитань, які мені траплялися:
- What do you expect from me in the first 30, 60 and 90 days?
- How did you manage [recent change in the industry]?
Якщо ви нічого не запитуєте — це перший показник того, що ви не зацікавлені у цій роботі або взагалі не компетентні у сфері.
Крок 5. Запасіться важливими шаблонами
Elevator pitch. Навіть якщо вам ще не випала нагода (поки що) підійматися на 39 поверх з CEO компанії вашої мрії, коротка самопрезентація, відома як elevator pitch, — це must be, без якого навіть не варто з’являтися на співбесіду англійською. І якщо у вас її ще немає, то саме час написати, переписати, відредагувати й мінімум 100 разів повторити. Еlevator pitch можна використати для знайомства, під час small talk і навіть наприкінці співбесіди чи у follow-up. Одним словом, це обов’язкова річ для успіху на співбесіді англійською.
Фрази, які допоможуть у складних ситуаціях. Наприклад, коли ви щось не розчули, не зрозуміли питання, хочете заперечити / не погодитися або вам потрібно подумати / вийти / відповісти на терміновий дзвінок.
Також зробіть список linking phrases. Вони допоможуть почати речення, перейти від однієї думки до іншої, розповісти про альтернативні варіанти тощо.
Крок 6. Не забудьте про імейл-подяку
Не можна просто вийти після співбесіди та вважати, що робота завершена. Є ще таке поняття як post-interview зі своїми правилами та нюансами. І найважливіше на цьому етапі — подякувати усім учасникам співбесіди.
Навіть якщо під час зустрічі були негативні моменти, то це все одно досвід. І за нього варто бути вдячним. Тому підготовлений заздалегідь імейл із подякою буде додатковою родзинкою до вашого професійного образу.
Ми з вами пройшлися по усіх основних пунктах підготовки до співбесіди англійською. А щоб бути впевненим, що ви нічого не забули, скористайтеся зручним чек-листом — job interview cheat sheet.
Читайте також
Як пройти співбесіду англійською: 7 ключових пунктів
2 в 1: як прокачувати англійську та водночас розвивати soft skills?
Як скласти резюме англійською? 12 важливих правил
Хочете на роботу в міжнародну компанію? Спочатку складіть резюме!
Наші експерти допоможуть скласти професійне резюме англійською мовою, аби роботодавець запросив на співбесіду саме вас.
Хочу резюме
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.