Все статьи Новости Поиск работы Истории Карьера Развитие Happy HR

Акцент на «‎тут і зараз»‎: як війна змінила роль і функції HR

17.05.22 Happy HR 5 min reading

Багато статей написано про те, як війна вплинула на IT-бізнес. Найчастіше говорять про вплив на технічних спеціалістів і менеджерів. А що ж змінилося для HR-команд? Про це розповіла Алла Лотовська, HR-директорка IT-компанії Forte Group.

Акцент на «‎тут і зараз»‎: як війна змінила роль і функції HR 1
Алла Лотовська


Як війна вплинула на ІТ-бізнес в Україні 


IT-ринок праці до повномасштабного вторгнення росії вважався одним із найбільш надійних та перспективних. Звісно, війна внесла багато коректив, проте IT-сектор навіть за цих умов залишається більш стабільним, ніж інші бізнеси, і постраждав набагато менше. Я бачу декілька пояснень цього факту: 

  1. Робота з іноземними клієнтами, що робить ІТ-бізнес більш гнучким.
  2. Можливість працівників виконувати обов’язки з будь-якої точки, якщо є ноутбук та швидкісний інтернет.
  3. Відсутність вагомої залежності від державних структур.
  4. Можливість перекваліфікації працівників протягом досить короткого часу шляхом онлайн-навчання.

Водночас війна похитнула стійкість IT-бізнесу. Ось найголовніші фактори негативного впливу: 

  1. Нестабільна ситуація в Україні та скорочення обсягів національного бізнесу.
  2. Занепокоєність іноземних клієнтів і, як наслідок, їхні наміри щодо диверсифікації ризиків. Іноді доводиться зупиняти ріст, а часом і закривати команди в Україні й релокувати їх в безпечніші локації.
  3. Повна зупинка роботи з російськими клієнтами.
  4. Деякі співробітники опинилися в окупації і не можуть виконувати обов’язки.
  5. Жах реальності вплинув на моральний стан людей. Хтось втратив дім чи навіть близьких. Комусь довелось поїхати за кордон і пережити розлуку з рідними. Багато хто загубив психологічну стійкість і готовність спокійно реагувати на події й робочі моменти. Кажуть, робота відволікає від важких думок і турбот. Проте насправді в такому стані важко бути ефективним і взаємодіяти з іншими людьми: колегами, керівниками, підлеглими та клієнтами. 

Якщо схарактеризувати стан IT-ринку на сьогодні, то я б назвала його «застиглим в очікуваннях»‎.


З якими викликами стикнулися HR-и 


Як і інші працівники індустрії та загалом українських компаній, HR під час війни також зіштовхнулися з новими викликами. Перед ними постало чимало незнайомих завдань, часто-густо пов’язаних з нерозумінням, як правильно чинити в кожному конкретному випадку, як випрацювати підходи для кожної із ситуацій. Серед найголовніших викликів: 

  1. Розгубленість співробітників, часті зміни у психологічному стані та настрої людей.
  2. Небажання співробітників переміщатись до більш безпечних місць.
  3. Нерозуміння людей, як виїхати з небезпечних регіонів.
  4. Втрата контакту з працівниками, неможливість зв’язатись, пошук контакту через рідних та близьких.
  5. Неможливість людей працювати під час переміщення в безпечні локації, перебування в окупації чи зоні бойових дій, під час служби в армії, чи банально — у зв’язку з нестабільним моральним станом.
  6. Щоденний трекінг місцеперебування багатьох співробітників.
  7. Стривоженість клієнтів і необхідність їх регулярного інформування. «Спокій клієнтів»‎ безумовно не є завданням HR, скоріше — акаунт-менеджменту. Однак, саме HR-и відпрацьовували збір детальних даних щодо місцеперебування працівників та їхньої можливості/неможливості працювати в ті чи інші тижні, дні, години і доносили всю необхідну інформацію до акаунт-менеджерів, які вже інформували клієнтів.
  8. Вимушеність працювати в турбулентному і непередбачуваному форматі з можливістю мінімального планування — максимум на один-два дні. Щось планувати на тижні чи місяці стало майже неможливо.


Які зміни запровадили в компаніях 


Більшість стандартних планових практик компанії призупинили або ж актуалізували. До прикладу, у перші тижні війни Performance review (оцінка ефективності співробітників за певний проміжок часу) втратив свою актуальність саме через неможливість довгострокового планування. В умовах розпачу, масових переселень та турбулентності не всі готові дивитися на свій розвиток з ретроспективи попереднього періоду та складати довгострокові плани розвитку на майбутнє. Не готовими до цього виявились і компанії, яким також потрібен був час для того, щоб зорієнтуватися, як далі працювати й будувати роботу з персоналом. 

Натомість додалось декілька речей, які на певний час стали надзвичайно важливими: необхідність у тісній особистій взаємодії з працівниками й перевірка стану кожної людини «на сьогодні»‎: де співробітник, що з ним відбувається, як він себе почуває, яка допомога йому потрібна. Допомога може бути різною. Інколи колегу треба підтримати матеріально, інколи — допомогти з релокейтом або бекапом на поточному проєкті, інколи — просто поговорити.

Стратегія роботи з персоналом по суті трансформувалась в тактичні, гнучкі кроки з акцентом на стан «тут і зараз»‎.

Пріоритетними для HR-ів стали три речі, які важливо правильно поєднувати: 

  1. Турбота про кожного конкретного працівника та емпатичний супровід в робочих процесах.
  2. Допомога бізнесу в організації максимально продуктивної (наскільки це можливо) роботи команд.
  3. Раціональне використання бюджетів компанії та вибір на користь найнеобхідніших бенефітів. 

Зокрема, ми в Forte обрали такий набір бенефітів для працівників та їхніх сімей: 

  • релокація людей в більш безпечні місця;
  • підтримка фінансово тих, хто переїхав;
  • допомога з пошуками житла за можливості;
  • надання індивідуальної і групової психологічної підтримки;
  • перекваліфікація людей і переводи на інші проєкти, де це було необхідно;
  • підтримка співробітників, які займаються волонтерством чи вступили в лави ЗСУ або тероборони. За ними залишаємо робочі місця і надаємо фінансову підтримку. 

Важливо, щоб люди працювали в безпечному місці, відчували психологічну стійкість і мали змогу бути ефективними. Клієнт в такому випадку спокійний за проєкт, залишається з компанією, а це означає, що в працівників є робота.


Як змінилися самі HR-и


В ситуації, що склалася, HR-ам доводиться докладати чимало зусиль для стабілізації психоемоційного стану працівників, щоб люди могли ефективно виконувати свою роботу, підтримувати бізнес на плаву і забезпечувати дохідність компанії. 

Але як підтримувати працівників в такий важкий період і не перегоріти самому? Тут в пригоді стануть ті техніки самодопомоги та роботи зі своїм внутрішнім станом, які мають бути в арсеналі кожного HR-спеціаліста. Також про це має потурбуватися керівник HR-команди. Зокрема, він повинен: 

  1. Бути уважним до кожного члена HR-команди.
  2. Моніторити готовність HR-ів працювати з людьми в конкретний момент.
  3. За потреби давати людям відпустку або ж навпаки додавати задач, щоб відволікти.
  4. Організувати для команди групові сесії з психологом, щоб пропрацювати негативні емоції.
  5. Пам’ятати важливе правило, про яке нам нагадують в літаках: перед тим як одягнути маску на дитину, одягніть її на себе. В роботі з HR-командою також важливо переконатись, що ваші підлеглі знаходяться в безпеці, у відносно стабільному стані й готові допомагати іншим. В іншому випадку, про підтримку не може бути й мови.

З початком воєнних дій HR-и призвичаїлися працювати в динамічному середовищі та діяти спільно, гнучко і залежно від ситуації. Складно сказати, як скоро ми повернемось до довоєнної роботи з плановими практиками. Однак те, що точно зміниться — тепер в роботі HR буде більше спонтанності, креативу, гнучкості, готовності вміло підтримувати та супроводжувати зміни в організації.

Шукаєте роботу або співробітників?

У розділі «Вакансії» ми допомагаємо компаніям і кандидатам знайти одне одного!

Вакансії

Читайте також

Резюме для роботи в IT-компанії: 11 типових помилок кандидатів

Робота під обстрілами: як харківські фахівці волонтерять під час війни

Інструменти професії: з чим працює бізнес-аналітик в IT

Newsletter that develops your career

Subscribe to Happy Monday's weekly newsletter, prepared by our editor-in-chief, with a selection of the most exciting content, news, and career opportunities.

Больше
More More for companies
Job seekers
For companies
Войти
Have idea!

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: