Зазвичай у компаніях є один або кілька маркетинг-директорів. Але в Biosphere Corporation їх аж шість! І це не дивно, адже частиною корпоративного ДНК компанії, лідера з виробництва та дистрибуції товарів для дому та особистої гігієни в Україні, Східній Європі та Центральній Азії, є саме маркетинг.
В «Біосфері» — три напрямки бізнесу, і в кожному є один глобальний маркетинг-директор та той, який відповідає за Україну. Ми поспілкувалися з деякими із них та розпитали про особливості професії маркетолога: як будувати кар’єру, які навички розвивати, що читати.
Якою може бути кар’єра в маркетингу
Вікторія Назарчук,
Маркетинг-директорка Biosphere Professional
У маркетингу — 9 років.
Починала з позиції менеджерки з розвитку бізнесу.
Я часто жартую, що мій досвід роботи у різних компаніях можна розглядати як класичний кейс побудови кар’єри. Все складалося, як пише книга по менеджменту.
Вже у першій компанії, яка запросила мене на роботу, я стала менеджеркою з розвитку бізнесу та відповідала за пошук нових клієнтів, а згодом і за розвиток напряму Private Label.
Саме в цій компанії я отримала досвід роботи з виробництвом та розробкою продукту для наших клієнтів, вперше тісно співпрацювала з маркетинг-департаментом і зрозуміла, що хочу не тільки очолювати запуск кимось розроблених продуктів та ідей, але й реалізовувати свої.
Там я зрозуміла для себе головну цінність в роботі маркетолога — бути відповідальним за весь життєвий цикл продукту: від його створення до підбиття підсумків.
Вже перейшовши на позицію маркетинг-менеджерки, готувала до випуску на ринок нове дитяче мило і відповідала навіть за його рецептуру. А з часом намалювала на листочку його обгортку, і незабаром її вже можна було побачити на полицях магазинів.
Згодом я приєдналася до команди «Біосфери» — у якості груп менеджерки однієї з товарних категорій. Напевно, найбільше, що мене привабило у новій позиції — це свобода мислення та можливість самостійно приймати рішення.
А наступний етап виявився одним із найскладніших у моїх кар’єрі. Я отримала пропозицію очолити найбільшу товарну категорію всього лише за 4 місяці після народження дитини. Це була паперова група (виробництво серветок, туалетного паперу тощо), яка вимагала роботи 24/7, багато відряджень та прийняття важливих рішень.
Цей період був дуже насичений складними викликами та завданнями: ми підключали нового міжнародного стратегічного партнера, і я особисто очолювала переговори з цією компанією, розробляли одночасно більше ніж десять нових продуктів. Реалізацію цих завдань у складний для мене період я вважаю головним своїм досягненням на сьогодні.
Далі була пропозиція обійняти посаду заступниці директора з маркетингу. Обговорюючи її, ми дуже чітко визначили мою мету на позиції та умови можливого подальшого підвищення. На півтора року в мене був прописаний так званий ІПР (індивідуальний план розвитку), в межах якого я мала реалізувати декілька загальних проєктів, виконати ротації в команді та пройти навчання з менеджменту, управління командою та лідерства.
Це теж був непростий етап, і головним випробуванням було очолити команду з десяти самостійних маркетологів, з якими раніше я працювала на рівних. Але я з усім впоралася й отримала підвищення до посади Директорки з маркетингу.
Зараз у компанії я займаюся розробкою стратегій для просування товарів та побудови надійних зв’язків з партнерами, вивчаю попит наших клієнтів та шукаю найкращі продукти, які можемо їм запропонувати.
Головним в роботі з командою для мене є фокусуватися не на собі, а власне на команді, намагатися зрозуміти потреби та цілі кожного, думати про їхній розвиток та розвиток бізнесу перш за все.
Які навички потрібно розвивати маркетологу
Оксана Ткачук,
Глобальна маркетинг-директорка напряму Household
У маркетингу — понад 20 років.
Починала з позиції стажерки.
У світ маркетингу FMCG я потрапила завдяки університетському ярмарку вакансій, що проходив у Києво-Могилянській академії, де я навчалася на той момент на економічному факультеті. На ярмарку я заповнила анкету та пройшла в компанію Gillette на позицію стажерки, а згодом стала координаторкою маркетингу торгових марок та торгівлі. Тут я отримала перші практичні знання з маркетингу, навчилася працювати у команді та разом йти до єдиної мети.
Мені дуже пощастило з моєю першою керівницею, яка була для мене хорошим ментором. Дуже раджу постійно шукати людей, які б могли направляти вас, давати поради, особливо на першому етапі становлення вас як фахівця.
А ще дуже раджу усім маркетологам-початківцям прокачувати наступні навички та вміння.
1. Навичка постійного навчання
Я дуже вдячна Києво-Могилянській академії за їхню систему освіти й за те, що прищепили навичку безперервного самонавчання. Навіть зараз, під час роботи у різних компаніях, я постійно шукаю сфери, які б мені хотілося опанувати на 100% або хоча б покращити свої знання у певній царині.
Для маркетолога надзвичайно важливо бути допитливим, спраглим до життя, до нових знань та знайомств. Він має цікавитися всім, що відбувається у нашому VUCA-світі, бо у своїй діяльності перетинається з багатьма сферами. І будь-яке спостереження чи інсайт можуть принести нове проривне рішення чи проєкт.
2. Підприємницьке мислення
Також сучасному маркетологу дуже важливо розвивати у собі підприємницьке мислення. Воно поєднує в собі дуже багато різних якостей, зокрема, вміння і бажання відповідати за свої дії, далекоглядність, цілеспрямованість, рішучість, любов до експериментів. Коли у моїй кар’єрі траплялися труднощі, саме підприємницький підхід допомагав знайти найефективніші рішення.
3. Бажання виходити за межі своєї відповідальності
І ще одне важливе правило, яке зневажають багато молодих спеціалістів. Починайте думати та діяти ширше, ніж це передбачає ваша посадова інструкція. Я часто беру участь у різних крос-функціональних групах, які взагалі не входять в зону моєї відповідальності. Мені це цікаво, до того ж мене приваблює можливість розширити свою експертизу, ще глибше зрозуміти бізнес та людей, з якими я щодня працюю.
Маркетинг — це never ending challenge, тому будьте готові до постійного драйву, конкуренції, викликів. І якщо вам до душі такий стиль життя, тоді ласкаво просимо до цікавої подорожі яскравим, захопливим та різноманітним світом маркетингу.
Про корисні практики та інструменти
Олександр Конєв,
Глобальний маркетинг-директор Biosphere Professional
У маркетингу — 14 років.
Починав з позиції маркетолога.
Ще під час навчання у виші за напрямом «Маркетинг, реклама та PR» я пройшов співбесіду на позицію маркетолога в одній із компаній-лідерів ринку автомобільних шин. На першому місці роботи познайомився з базовими інструментами маркетингу (реклама, PR, збут, обслуговування покупця, цінова політика тощо) і навчився застосовувати їх на практиці.
Там я також взяв собі на озброєння корисну звичку — періодично працювати в «полі», незалежно від позиції, яку я займаю. Адже перші два тижні в компанії я провів у звичайному автомагазині як консультант та продавець автомобільних шин та аксесуарів. Там я зміг особисто вивчити цільову аудиторію, зрозуміти, що їм цікаво, на які моменти вони звертають увагу. Це безцінний досвід роботи в «полі», який я використовую і зараз.
Наприклад, кілька років тому ми запускали на ринок нову продукцію — засоби догляду за кавовими машинами. І за моїм дорученням менеджер, який готував цей проєкт, працював баристою в ресторані та вивчав цільову аудиторію на своєму прикладі.
Ми також створюємо продукцію, яка допомагає готелям та ресторанам підтримувати чистоту та гігієну в їхніх закладах. І щоб краще зрозуміти потреби цих клієнтів, наша команда під час корпоративної подорожі за кордон отримувала досвід хаускіпінгу в мережевому готелі. Ми розділились на команди та прибирали готельні номери після відвідувачів. Це був дуже важливий та корисний для нас досвід.
Щиро вважаю, що в маркетингу немає якихось таємних знань чи навичок. В нашій професії головне — вивчати ринок, цільову аудиторію, орієнтуватися на результат та йти до цілі, витрачаючи на це стільки часу, скільки потрібно.
Про переваги та труднощі професії
Ольга Жевлакова,
Маркетинг-директорка напряму Household в Україні
У маркетингу — 17 років.
Починала з позиції груп менеджерки бренду Фрекен БОК.
✅ Маркетинг — мабуть, найнестатичніша наука, яка щорічно змінює принципи, підходи й правила гри. Я працюю в цій сфері 17 років, але, зізнаюся, часом відчуваю себе початківцем і охоче оновлююся під впливом нових трендів та підходів. Така динаміка — запорука постійного зростання. І це одна із найвагоміших переваг професії. Бо в ній ти ніколи не зупиняєшся у своєму розвитку.
✅ Хочу також відзначити переваги роботи маркетологом у такій великій компанії, як «Біосфера». Наша корпорація широко представлена на міжнародному ринку, а Україна стала авангардним майданчиком для експериментів, лабораторією, що дає нам можливість мислити широко та нестандартно. Мені як маркетинг-директору це дає широкі можливості для реалізації ініціатив. Звісно, за підтримки та синергії внутрішніх підрозділів компанії.
⛔ А найскладніше у професії — це проходити кризи, які час від часу трапляються в Україні. Реалії ринку постійно змінюються, і бізнес весь час знаходиться в зоні турбулентності. Мені й моїй команді вдалося успішно «пережити» вже три потужні економічні кризи в країні, остання з яких була викликана пандемією COVID-19. Але будь-які складнощі розвивають, об’єднують команду і тримають в тонусі, що дуже важливо для сфери маркетингу.
Азарт до нових викликів на ринку, коли знаєш, що твої зусилля приведуть до успіху, та можливість реалізувати творчий потенціал — ось те, за що я ціную свою роботу і свою компанію.
Як маркетологам поглибити свої знання
Оксана Ткачук: Я постійно слухаю різні подкасти, аудіокниги, і вони не завжди тільки про маркетинг. Зазвичай вони розкривають секрети суміжних професій та сфер, які мені цікаво зрозуміти.
Наприклад, після проходження навчання по Agile SCRUM — це методика ведення проєктів в IT — я змінила особисті підходи до управління командою, навіть переглянула стиль написання брифів. А слухаючи подкасти спеціалістів з фінтеху, гейм-девелопменту тощо, дізнаюся про бізнес-моделі інших сфер та думаю, які з цих рішень можуть бути корисними для моєї галузі.
Вікторія Назарчук: За останні два роки я закінчила три курси з маркетингу на платформі Laba. Вважаю їх програми та викладачів одними із найкращих у сфері.
Ольга Жевлакова: Я часто перечитую книги по маркетингу з університетської програми — таких гуру у сфері брендингу, реклами, управління як Філіп Котлер, Пітер Друкер, Уолтер Томпсон. Повірте, це просто скарбниця в теорії менеджменту. Не даремно ж кажуть, що все геніальне вже давно винайшли.
А якщо потрібно підзарядитися маркетинг-ідеями, використовую відкриті звіти, профільні сайти, сторінки в соцмережах успішних бізнесменів і маркетологів із різних сфер. І звичайно, вивчаю дослідження від таких компаній та організацій як Nielsen, GFK, Deloitte, WBCSD тощо. Це головне джерело інсайтів, хоча багато хто вважає ці звіти дуже нудними.
Читайте також
7 навичок, які допоможуть будувати кар’єру в міжнародних компаніях
Що читати маркетологам: 7 книг для професійного розвитку
Що ви знаєте про роботу в діджиталі? Тест
Дякуємо!
Тепер редактори знають.