Часто вакансії закриваються через рекомендації і не потрапляють на сайти пошуку роботи: про відкриту позицію у першу чергу розповідають друзям-фахівцям цієї сфери, в крайньому разі беруть «знайомих своїх знайомих». Розповідаємо, як прокачати свій нетворкінг і стати тією самою людиною, про яку згадають, коли побачать пост в соцмережах «Запропонуйте фахівця».
Що таке нетворкінг
Нетворкінг — це формування продуктивних зв’язків. Вибудовуючи довірчі, довгострокові відносини з людьми з різних сфер, при необхідності вдається з їхньою допомогою вирішувати особисті, професійні та бізнес-питання.
У основі нетворкінгу лежить теорія шести рукостискань. Згідно з нею, кожна людина в світі опосередковано пов’язана з будь-якою іншою через ланцюжок з 5 спільних знайомих, тобто через 6 рукостискань. Тож CEO компанії, в якій ви мрієте працювати, або навіть Ілон Маск — це знайомий вашого знайомого. Залишилося тільки знайти зв’язуючу ланку між вами.
Переваги нетворкінгу в сучасному світі
Нетворкінг — це про довіру. А довіра — базова цінність, на якій будуються як особисті, так і ділові відносини. Завдяки нетворкінгу ми економимо час і знаходимо потрібних нам людей, яким зможемо довіряти. А час — найцінніший ресурс, якого завжди всім бракує.
Приклади найпоширеніших питань, які успішно вирішуються за допомогою нетворкінгу:
- закрити вакансію;
- знайти нову роботу;
- залучити інвестора;
- отримати рекомендації.
Завдяки нетворкінгу рекрутери не витрачають час на вивчення резюме і співбесіду з нерелевантними кандидатами — їм одразу підкажуть перевіреного фахівця, який саме шукає роботу. Кандидати не потраплять в компанію, яка не підходить їм за цінностями, обравши її «наосліп». Щоб залучити інвестиції в свій проєкт, потрібно не «ненудне обличчя», а ім’я, яке на слуху.
У сучасному світі зав’язувати корисні знайомства можна навіть онлайн і розширювати мережу своїх контактів на інші країни і континенти.
Які контакти варто шукати?
Перш за все, важливо розібратися, які знайомства вам потрібні. Усі корисні для пошуку роботи зв’язку можна розділити на 3 групи:
- HR-фахівці. З ними легко починати спілкування, адже вони і самі зацікавлені в тому, щоб знати якомога більше хороших кандидатів. З іншого боку, коло спілкування у них ширше, а отже — і конкуренція вище.
- Власники бізнесу, начальники відділів. Найкращий, але і найскладніший варіант. Постарайтеся знайти когось, хто представить вас такій людині. Тому що email від незнайомої особи він, швидше за все, просто проігнорує, а дзвінок на особистий телефон вважатиме надто нав’язливим.
- Фахівці вашої сфери. Люди, які займають плюс-мінус таку ж посаду, що і ви. По-перше, через рік хтось з них, можливо, стане менеджером вищої ланки. По-друге, вони можуть порекомендувати вас своїм керівникам.
Якщо ви хочете працювати в конкретній компанії, обов’язково знайдіть інформацію про її керівництво, познайомтеся з потенційним начальником і колегами. Не соромтеся написати HR-спеціалісту, навіть якщо на даний момент вакансій немає.
Перший крок у пошуку
Згадуємо про теорію шести рукостискань. Друг сестри вашого сусіда може знати власника компанії, де ви давно мрієте працювати. Тому перший крок — оновити старі знайомства.
- Дізнайтеся, чим займаються колишні однокласники, однокурсники, колеги і т.д.
- Оберіть тих, хто працює в потрібній вам сфері або робить те, що вам подобається.
- Запросіть їх на каву і в невимушеній обстановці розкажіть про пошук роботи.
- Попросіть кожного з них уявити вас впливовому знайомому — наприклад, начальнику або другові, який обіймає високу посаду.
- Постарайтеся зав’язати спілкування з кожним із нових знайомих. Наприклад, попросіть поради з приводу кар’єрного росту або поцікавтеся думкою з будь-якого іншого питання.
Так ви почнете свій ланцюжок знайомств. І навіть якщо вона не дійде до Ілона Маска, ваш коло поповниться цікавими людьми.
Майданчики для бізнес-спілкування
Отже, перший крок зроблено, і у вас вже з’явилося кілька корисних знайомств. Час виходити на більш високий рівень. Де ж шукати потрібні контакти?
Освітні заходи і конференції
Навіть вузькопрофесійні лекції відвідують не тільки ваші колеги, але і HR-фахівці, і керівники компаній. Що вже говорити про конференції — на них багато хто приходить тільки заради нетворкінгу.
Чим корисні такі івенти? По-перше, потенційний роботодавець бачить, що ви розвиваєтеся і цікавитеся тенденціями в своїй сфері. По-друге, на таких заходах не буває «зайвих» людей.
Тому намагайтеся бути більш активними: задавати питання спікерам, знайомитися з ними, брати участь в обговореннях. І не забувайте про вечірки після конференцій або курсів. Це відмінний спосіб поспілкуватися з новими людьми у невимушеній обстановці.
Волонтерські організації
Чи вважаєте, що волонтерством займаються тільки студенти? Це вже давно не так. Тут часто можна зустріти професіоналів високого класу, а познайомитися під час спільного проєкту набагато легше. Крім того, волонтерство стане привабливим рядком в резюме.
Канали і групи в соціальних мережах
У фейсбуці та телеграмі безліч груп, створених для неформального спілкування фахівців однієї сфери. Там діляться досягненнями, просять поради, іноді пишуть про свіжі вакансії. Причому зазвичай група прив’язана до одного міста.
Це ідеальний варіант для інтровертів. З одного боку, можна знайти безліч корисних знайомств, а з іншого — мінімізувати живе спілкування. Правда, відшукати такі групи буває складно. Найкраще розпитати про них знайомих.
З чого почати знайомство?
Завдання першої зустрічі або листування — не просто розповісти про ваше існування, а й зацікавити співрозмовника. Адже від цього залежить, запам’ятають вас чи ні.
Щоб успішно розпочати розмову, радимо попросити про щось незначне — наприклад, про експертну думку. Підійде питання: «Які якості ви вважаєте найважливішими для роботи в цій сфері?» або «Що ви порадите початківцю маркетологу?».
У такого прийому є 3 переваги:
- ви залучите співрозмовника в діалог;
- покажете, що високо цінуєте його точку зору;
- після зможете попросити про щось більше послугу, коли почне спрацьовувати психологічний феномен «нога в дверях».
Якщо спілкування продовжиться, можна відправити резюме з проханням висловити зауваження.
Попрацюйте над своїми профілями в соціальних мережах
Приготуйтеся до того, що думку про вас складатимуть в тому числі і по сторінках в соцмережах.
- Додайте інформацію про свій досвід.
- Діліться професійними перемогами.
- Якщо робите репост цікавою статті, обов’язково додавайте коментар з вашою особистою думкою.
- Напишіть пост про пошук роботи, що чіпляє.
- Почніть вести блог, діліться знаннями, розповідайте про свою діяльність;
- Створіть профіль на LinkedIn.
Основні правила успішного нетворкінгу
На думку HR-експертки і кар’єрної консультантки Юлії Єфименко, нетворкінг працює, коли:
- У вас є стратегія. Наприклад, ви склали список компаній, в які хочете потрапити, і ви розумієте, через які контакти можна дізнатися про вільні вакансії, специфіку підбору в дану компанію тощо. Або вам цікава зовсім інша сфера діяльності, і ви будуєте нові контакти для отримання нової інформації від експертів в цій сфері.
- У вас є план. Тобто не в порожню працювати з оточенням. У вас є мета і ви розумієте, як за допомогою цієї мережі контактів можна наблизитися до мети. Наприклад, ви хочете потрапити на роботу в компанію N і шукаєте контакти рекрутера, який розгляне вас на вакансію або згадає про вас, коли така позиція буде актуальною.
- Ви регулярні в діях — тобто ви працюєте для розширення своїх контактів, поновлення спілкування: шукаєте потрібні контакти через лінкедін, на бізнес-івентах або конференціях.
- Ви працюєте і у зворотний бік — тобто відгукуєтеся на запити своїх знайомих, ділитеся інформацією, ви відкриті і комунікабельні.
Чого варто уникати
Отже, ви готові починати нетворкатися. Ось найпоширеніші помилки, яких варто уникати, якщо ви хочете, щоб ваші професійні зв’язки були довгостроковими, а відносини — довірчими.
- Не переборщіть з проханнями. Коли звертаєтесь до нових знайомих з позиченими, пам’ятайте, що допомога вам не повинна надто обтяжувати людини.
- Ваші сторінки в соцмережах не повинні виглядати нарочито. Не хваліть себе занадто часто. Одного-двох постів на тиждень буде достатньо.
- Не приходьте на заходи в поганому настрої. Це ніяк не допоможе налагодити спілкування.
- Не припиняйте підтримувати корисні зв’язки навіть після того, як «місія виконана», і ви знайшли роботу / спонсора / кандидата. Найпростіше робити це в соцмережах. Ставте лайки, коментуйте пости корисних знайомих, вітайте з днем народження.
Висновки
Не варто думати, що нетворкінг — це щось винятково для екстравертів, які прагнуть спілкування. Навіть якщо ви вважаєте себе максимально замкненою в собі людиною, рекомендуємо ненав’язливо заводити корисні знайомства онлайн. Це не боляче і не страшно: серед фахівців цікавою вам сфери є такі ж інтроверти, і ви можете бути цікаві один одному.
Читайте також
Нетворкінг та пошук роботи у соцмережах: навіщо, як та невже працює?
Не просто нетворкінг: як і навіщо перетворювати знайомих на друзів?
Як IT-спеціалістам знайти роботу під час кризи: поради рекрутерки
Дякуємо!
Тепер редактори знають.