Продовжуємо конспектувати інсайти та практичні поради з онлайн-інтенсиву психолога та бізнес-тренера Іллі Бачуріна для розвитку навичок майбутнього. Цього разу прокачуємо комунікативні навички та вчимося налагоджувати корисні зв’язки.
Комунікація еволюційно виникла як інструмент впливу через обмін інформацією – впливу свідомого чи несвідомого, на себе чи на інших. Ось чому перемагають не завжди найкращі — перемагають переконливі.
Як же зробити свою комунікацію максимально переконливою?
Етапи ефективної комунікації
Ефективна комунікація не починається одразу з переконання, а має свої етапи.
Мета. Більшість людей починають комунікацію, не розуміючи власних цілей. Варто щоразу запитувати себе, яка мета спілкування, що ви хочете почути чи отримати у відповідь.
Спостереження. Зберіть інформацію, яка допоможе вам у спілкуванні.
Довіра. Це вкрай важливий ресурс, без якого неможлива успішна взаємодія.
Стан. Фокусуйтеся на емоціях співрозмовника та не давайте волю власним.
Перемикач. Важливо зрозуміти, яка одна ваша фраза врешті зможе вплинути на конкретну людину і «перемкнути» її на ваш бік.
7 «ні» і 4 «так» ефективної комунікації
Фахівець із комунікацій Джуліан Трежер у своєму виступі на TED назвав 7 «смертних гріхів» спілкування, яких варто уникати:
- плітки;
- осуд;
- негатив;
- пиха;
- виправдання;
- перебільшення;
- догматизм.
Натомість якісна й результативна комунікація завжди має:
- сенс (постійно запитуйте себе, навіщо ви хочете розпочати цю розмову і чи потрібна вона взагалі);
- автентичність (будьте собою і приймайте співрозмовника таким, який він є);
- щирість (якщо ви будете нещирі, співрозмовник це відчує);
- любов (втілена у повазі до співрозмовника, його бажань та інтересів).
Як налагоджувати зв’язки?
Комунікації — це не лише про те, щоб досягти свого тут і зараз, але й про побудову довгострокових зв’язків. Які є поради для цього:
1) будуйте хороші стосунки заздалегідь, адже ніколи не знаєш, коли і від кого знадобиться порада чи допомога;
2) опануйте мистецтво small talk;
3) підготуйте elevator pitch для знайомств з новими людьми;
4) безкорисливо допомагайте іншим і не ведіть рахунок добрим справам — настане час, і хтось так само допоможе й вам;
5) не їжте на самоті і періодично нагадуйте про себе старим знайомим;
6) станьте організатором конференції, мітапу чи іншої нетворкінг-події;
7) знайомтесь з майстрами у налагодженні зв’язків і беріть із них приклад;
8) розбудовуйте власний персональний бренд;
9) пам’ятайте: щоб самому бути цікавим, потрібно цікавитись іншими.
8 вправ для розвитку ваших комунікативних навичок
Як ми вже писали у попередніх конспектах з інтенсиву, неможливо просто почитати про навичку чи прослухати онлайн-лекцію, щоб сформувати її. Тож ділимося практичними вправами, які допоможуть прокачатись у комунікаціях.
Вправа «Самопрезентація». Уявіть, що вам потрібно розповісти про себе за 30-60 секунд. Спробуйте виділити ключову інформацію про себе, яку ви хочете донести до інших і потренуйтесь це робити за такий короткий час.
Вправа «Генератор маячні». Прокидайтесь вранці і впродовж 2 хвилин красиво і авторитетно розповідайте вголос про буденні речі: наприклад, навіщо людству потрібні олівці.
Вправа «Фрейм». Уявіть три рамки: 1) людина, яка просить, 2) людина, яка має владу, 3) людина, яка пропонує можливості. Спробуйте переконати в чомусь співрозмовника, приміряючи на себе по черзі кожну з цих ролей-рамок.
Вправа на тренування спостережливості «Одеська година». Упродовж дня або принаймні години будь-яке спілкування починайте з питання. Це корисна вправа, яка допоможе навчитися чути і розуміти співрозмовника, а не намагатися одразу його в чомусь переконати.
Вправа «Шерлок Холмс». Пригадайте людину, з якою ви нещодавно спілкувалися. Як вона була одягнена? Коли у неї день народження? Що її турбує? Інший варіант цієї вправи — спробуйте вгадати думки співрозмовника, правильно зрозуміти його поведінку (наприклад, чому він весь час перевіряє свій смартфон). Тільки одразу перевірте своє припущення, прямо запитавши про це.
Вправа на формування довіри «Пошук спільного». Тут працює так званий принцип Мауглі: «Ми з тобою однієї крові». Люди починають симпатизувати тим, з ким знаходять щось спільне, — і це дозволяє уникати гострих дискусій.
Вправа на роботу з емоціями «Прес-конференція». Протягом хвилини розповідайте про себе або «продавайте» щось. Потім попросіть співрозмовника ставити вам гострі, провокативні запитання, а ви відповідайте максимально спокійно. Це дозволяє тренувати асертивність — вміння відстоювати свою точку зору ввічливо і з повагою до співрозмовника, не піддаючись емоціям та провокаціям.
Вправа на пошук «перемикача» і вдалої аргументації «Купив — продай». Згадайте товар вартістю понад 1000 гривень і спробуйте його продати. Зверніть увагу — ви фокусуєтесь лише на власних мотивах чи все-таки цікавитесь, чим цей товар буде корисний співрозмовнику? Бо краще, звісно, другий варіант 🙂
Не забувайте: у тренуванні нових навичок важливий комплексний підхід: тому використовуйте всі або більшість цих вправ і поєднуйте їх між собою.
Наостанок: 5 книг про комунікацію
Книги, які порадив Ілля Бачурін і які допоможуть опанувати мистецтво ефективного спілкування:
- Дейл Карнегі «Як завойовувати друзів і впливати на людей».
- Роберт Чалдіні «Психологія впливу».
- Віктор Шейнов «Велика книга переконання і маніпулювання».
- Кейт Феррацці «Ніколи не їжте наодинці та інші секрети успіху завдяки широкому колу знайомств».
- Ніл Ферґюсон «Площі та вежі. Соціальні зв’язки від масонів до фейсбуку».
Нагадуємо: якщо ви хочете серйозно прокачати найважливіші soft skills, можете пройти онлайн-курс від Іллі Бачуріна. Тільки для читачів Happy Monday діє знижка 50% на запис курсу за посиланням.
Читайте також
Як і навіщо розвивати навички майбутнього?
6 вправ, які допоможуть розвинути креативність та гнучкість мислення
Як визначити свій рівень критичного мислення і розвинути його?