fbpx

Нетворкінг та пошук роботи у соцмережах: навіщо, як та невже працює?

Редакція Вт., 30.04.19 Must Read

Соціальні мережі можуть бути дуже дієвим інструментом для пошуку роботи, якщо правильно їх використовувати. Розповідаємо, як керувати своєю професійною репутацією, знайомитися з потрібними людьми та знайти роботу у соцмережах.

Наша експертка — Анастасія Стеценко, HR Marketing Specialist у DataArt та тренер у бізнес-школі PROFI Space. Анастасія працює у сфері HR вже 9 років, останні 3 — консультує людей, які шукають роботу, а також виступає на конференціях та воркшопах. Ми відвідали одну з таких лекцій у INVERIA flow space та законспектували, що потрібно знати про нетворкінг та як знайти роботу у соцмережах.


Пошук роботи та його стратегія


Соцмережі — лише один з інструментів, які використовують під час пошуку вакансій. Але щоб робити це грамотно, потрібна стратегія.

Перш за все, зрозумійте, що пошук роботи — це теж робота, до того ж трудомістка.

Якщо ви вирішили змінити професію або компанію, вам доведеться інвестувати у це час та зусилля. І робити це регулярно — щодня або щотижня (в залежності від вашої мети). 

Наприклад, у понеділок ви будете оновлювати резюме, у вівторок — створювати профіль у LinkedIn та заповнювати його, у середу — відвідувати професійний івент у своїй сфері тощо. Запорука успіху — регулярність зусиль. 

Перед початком пошуку потрібно поставити собі два питання: «Хто я?» та «Хто вони?»


Питання №1: «Хто я?»

Хто ви як спеціаліст? Випишіть весь свій досвід — де працювали, що робили на кожній посаді та яких результатів досягли. Це допоможе усвідомити, який у вас бекґраунд та згадати, що ви вмієте краще за все. 

Потім виділіть свої сильні сторони. Ви, напевно, маєте багато знань та навичок — робота сьогодні потребує від нас великого спектру вмінь, — але в чому конкретно ваша сила? Можливо, ви класно встановлюєте зв’язки з іншими людьми? Чи ніхто краще за вас не розуміється на конкретній темі?

Третя складова — це відповідь на питання «Чого я хочу?». Ясно, що ви бажаєте знайти роботу, але яку саме? У якій сфері, компанії? Складіть перелік критеріїв, що важливі саме для вас, — віддаленість від дому, якості керівника, можливі перспективи та ін. 


Питання №2: «Хто вони?»

Хто ті компанії або люди, з якими ви хочете працювати? Скажімо, ви мрієте про IT-сферу. У такому випадку прогугліть 10 найкращих IT-компаній в Україні (адже якщо йти, то тільки до кращих, чи не так?) і почніть їх досліджувати: проблематику та специфіку їхньої роботи, особливості саме цієї компанії, що в ній відбувається та які вакансії відкриті. Ви будете пропонувати їм себе як спеціаліста, який своєю роботою закриє певні проблеми, тому важливо розуміти, що це за проблеми. 

Отже, ви знаєте, хто ви як продукт, який збирається вийти на ринок праці. Ви визначились, хто вони — гіпотетичні покупці-працедавці. Тепер потрібно обрати стратегію пошуку. 

Пасивна — розмістити резюме на job-сайтах та чекати, поки працедавець сам вам напише. А також час від часу переглядати вакансії.

Активна стратегія — використовувати всі доступні ресурси для пошуку: ходити на профільні івенти, заводити корисні знайомства, підключати соцмережі — Facebook та LinkedIn. 

Як працює нетворкінг?

Нетворкінг — це мистецтво заводити та підтримувати відносини з людьми. В нашій країні його часто розуміють неправильно. Нетворкера уявляють людиною, яка може підійти до незнайомця, сунути свою візитку та почати щось «впарювати». Але це не так. Головне правило грамотного нетворкінгу — вміти розповісти про себе та донести свою користь. 

Чому заводити нові знайомства так важливо? Ще у 70-х роках минулого сторіччя американський соціолог Марк Грановеттер презентував результати дослідження «Сила слабких зв’язків», і ця робота залишається однією з найбільш цитованих у світі. 

Про що пише Грановеттер? У кожного з нас є близьке оточення — родичі, друзі, колеги, з якими ми спілкуємось кожного дня або трохи рідше. З цими людьми ви володієте приблизно однією й тією ж інформацією: дивитеся схожі фільми, маєте аналогічні погляди на життя, знаєте, хто де працює. 

У той же час є дальнє оточення, в якому у декілька разів більше людей: колишні колеги, з якими ви давно не спілкувались, сусіди та ще багато цікавих особистостей (зокрема і в соцмережах), які працюють в інших компаніях, відвідують інші заходи та володіють зовсім несхожою на вашу інформацією. Згідно теорії Грановеттера, саме вони здатні більше за інших допомогти вам у пошуку роботи та нових можливостей. 

Як це працює у житті? 2 роки тому Анастасія шукала роботу. Після однієї зі співбесід вона зайшла пообідати та зустріла молодого чоловіка, якого бачила тільки один раз на весіллі спільних друзів. Вони пообідали разом, Анастасія розповіла, що знаходиться у пошуку роботи. Через тиждень він написав, що його знайома з великої IT-компанії шукає собі заміну. При цьому вакансія ще ніде не була опублікована, Анастасія дізналась про неї першою. 

Коли нетворкер знаходиться у кімнаті повній людей, він бачить не нудних незнайомців, а мільйон нових можливостей. Він знає свою мету (у нашому випадку — пошук роботи), та знає, що всі люди навколо десь працюють і володіють інформацією, яка може бути корисною. Це можливості, які знаходяться прямо перед вами, тому важливо навчитись їх використовувати. 


Чому особистий бренд такий важливий?


У багатьох людей створення особистого бренду асоціюється з вихвалянням. Але це інше.

Ми живемо в динамічному світі можливостей — змінюємо проєкти, місця роботи, сфери та навіть професії. Ідея особистого бренду в тому, щоб люди знали, хто ви як спеціаліст та на що здатні. Це не вихваляння, а спосіб продемонструвати свою автентичність, поділитись інформацією про те, хто ви, чим хочете займатись, чого досягти. Звісно, в першу чергу потрібно доносити це через дії, а потім вже через слова. Тобто важливо не тільки розповідати про себе, а діяти (!) і вже потім розповідати про це так, щоб у людей склалося правильне враження. 

Соціальні мережі ідеально підходять для того, щоб розвивати особистий бренд. 

Потенційні працедавці, партнери обов’язково будуть шукати вас на Facebook та LinkedIn — то чому б не докласти зусиль, щоб виглядати професіоналом, яким ви і є? Потурбуйтесь, щоб люди навколо знали, хто ви та чим займаєтесь. Тоді вони звернуться саме до вас, коли у них з’являться можливості, які відповідають вашим професійним якостям. 


Як використовувати Facebook для пошуку роботи?


Переконайтеся, що ваш профіль відповідає на питання: «Хто ви?»

Дескриптор. Це блок тексту відразу під фото та перше, на що звертають увагу після аватарки та обкладинки. Там варто написати 1-2 речення про себе. Наприклад: «Фотограф, роблю душевні сімейні фотосесії». Так відразу буде зрозуміло, що вам можна запропонувати та чим ви можете допомогти. 

Досвід роботи. Перша помилка — не писати зовсім нічого. Якщо хочете використовувати Facebook для розвитку кар’єри, цей розділ варто заповнити. Друга помилка — згадувати абсолютно все, включно з 5-ма місцями роботи та 2-ма школами. Вкажіть 2-3 останніх компанії, якщо цей досвід релевантний тому, як ви зараз себе позиціонуєте. 

Доречне фото та обкладинка. Це сильні візуальні інструменти, тому переконайтесь, що вони відображають ваш професіоналізм. Фото має бути якісним та портретним, інакше під час перегляду стрічки людина просто не зафіксує увагу на вашому обличчі. 

Посилання. У Facebook є можливість прикріплювати посилання на зовнішні ресурси.  Наприклад, на LinkedIn, своє портфоліо на Behance, якщо ви дизайнер, чи на будь-який інший сайт з прикладами робіт, публікаціями або переліком досягнень. 

Важливо: вимкніть можливість для інших користувачів постити на вашій сторінці, а також відмічати вас на фото без вашого дозволу. Це теж частина управління репутацією. 


Почніть генерувати професійний контент

Але для початку приберіть зі сторінки все сміття: тести, репости, котиків, старі невдалі фотографії. Цим весело ділитись з друзями, але якщо ви хочете використовувати Facebook для кар’єрних цілей, краще подивіться на сторінку свіжим поглядом та видаліть те, що не відповідає концепції. 

Про що писати?

  • Професійні пости. Це може бути корисна порада у два абзаци на тему, у якій ви розбираєтесь.
  • Робочі події, процеси, що показують вас чи компанію з кращої сторони. 
  • Про навчання/розвиток. Якщо ви відвідуєте курси чи побували на цікавій лекції — пишіть про це. Такі пости покажуть, що ви любите свою професію та розвиваєтесь у ній. 
  • Огляди профільних статей та новин. При цьому обов’язково висловте свою думку про публікацію і напишіть, чому її варто прочитати. 


Створіть пост про пошук роботи

Якщо у вас є можливість публічно розповісти про пошук нового місця, використайте її. Це дієвий інструмент. Коли 2 роки назад Анастасія шукала роботу, то після такої публікації отримала 7 повідомлень з пропозиціями поспілкуватись детальніше та 4 запрошення на співбесіди. 

З чого складається пост про пошук роботи?

  1. Вкажіть, що саме ви шукаєте: компанія, позиція, сфера. Щоб вам могли запропонувати роботу, потрібно чітко повідомити, яка вакансія вам потрібна. 
  2. Хто ви: ваш досвід, навички, знання та особисті якості.
  3. Як з вами зв’язатись + необхідні посилання (на портфоліо, LinkedIn).
  4. Заклик робити репости, лайкати, прохання відзначити друзів, яким це може бути цікаво. 


За ким слідкувати в Facebook

Щоб потрібна інформація сама з’являлась у вашій стрічці, підпишіться на корисні сторінки. 

  1. Компанії, що вас цікавлять. У такий спосіб ви можете дізнатись, хто вони, чим живуть, та слідкувати за відкритими вакансіями. У деяких компаній навіть є окремі сторінки, присвячені кар’єрі. Наприклад, у Vodafone.
  2. HR-спеціалісти компаній, які вам цікаві. Вони часто пишуть не тільки про вакансії, але й про внутрішнє життя фірми — така інформація точно знадобиться для співбесіди. 
  3. Топові експерти у вашій сфері. Вони також можуть запостити цікаві вакансії ще до того, як їх викладуть на job-сайти. Слідкувати за експертами та лідерами думок потрібно завжди. 
  4. Агрегатори вакансій — сторінки, на яких зібрані пропозиції з конкретної сфери. Наприклад, Happy Monday 🙂
  5. Професійні групи та сторінки за інтересами. По-перше, там публікують цікавий та корисний для розвитку контент. По-друге, у багатьох з них постять вакансії. 
  6. Кар’єрні консультанти та коучі. На сторінках цих людей ви знайдете поради, як шукати роботу, впоратись зі складнощами. Анастасія рекомендує підписатись на Ольгу Юрченко, Олену Гоноровську, Тетяну Волошину.

Заходьте у розділ «Вакансії» на Facebook. Ним поки що не дуже зручно користуватись, але там є з чого вибрати.


Лайфхаки з використання LinkedIn

  • Не просто зазначте, що ви відкриті для пропозицій, але й уточнюйте, у ролі кого (бажана посада), щоб люди знали, яку роботу вам пропонувати.
  • Обов’язково напишіть самарі. Якщо у Facebook ви могли написати про себе 1-2 речення у дескрипторі, то тут напишіть, скільки років ви у сфері, які ваші навички та особисті якості. 
  • Навички та їх підтвердження (Skills & Endorsements). У цьому розділі ви можете вказати, у чому ви розбираєтесь та що вмієте. Впишіть туди навички, які зараз для вас найважливіші. Просіть колег підтвердити ваші та підтверджуйте іншим. 
  • Рекомендації. Для початку самі напишіть комусь 1-2 рекомендації, а потім попросіть ваших колишніх / поточних колег, щоб вони написали рекомендації вам. 
  • Розширюйте мережу контактів — чим більше у вас знайомств, тим частіше ви будете з’являтися на радарах рекрутерів. Після співбесід та цікавих зустрічей додавайте людей у LinkedIn із повідомленням з подякою за зустріч та пропозицією бути на зв’язку.

Пам’ятайте: усе, що вам потрібно у Facebook и LinkedIn — це гарний профіль, якісний контент та зв’язки з потрібними людьми. 


***

Отже, тепер ви маєте набір інструментів. Оцініть, що з цього ви готові реалізувати, складіть план і починайте діяти. У результаті ви будете представлені у соцмережах, зможете керувати своєю репутацією, формувати у людей правильні очікування від вас та знаходити нові кар’єрні можливості. 

За допомогу у підготовці статті редакція дякує бізнес-школі PROFI Space, де проходять курси, вебінари і тренінги для професійного розвитку.

Долучайтеся!

Створюємо спільноту фанів Понеділків.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: