fbpx

«Хочу працювати у кіно!» 11 корисних порад від режисера Дмитра Антонова

Редакція Вт., 17.07.18 Історії

Ваша мрія – робота в кіно? Хочете знімати власні сюжети і збудувати кар’єру оператора чи режисера? Тоді вам знадобляться авантюризм і креативність. А ще – наполегливість, вміння спілкуватися та будувати особисті зв’язки.

Адже саме це – головні складові успіху, на думку режисера студії FilmWill Production Дмитра Антонова. Дмитро розповів нам, кому підходить сфера українського відеовиробництва і як сюди потрапити.

Про власний досвід

Моя робота в кіно почалася з того, що ми з другом у студентські роки зняли коротке відео на цифровий фотоапарат. Мені сподобався результат, і я спробував познімати ще щось, а потім змонтував це. Отримав від друзів схвальні відгуки… і понеслось.

Дуже важливо, щоб на початку нової діяльності вас хвалили. Тоді з’являються сили на подальший процес.

Коли я переїхав у Київ, то напросився на роботу у PATRIOT Rental – найбільшу базу кінотехніки в Україні. Саме напросився, бо я протягом кількох тижнів через день дзвонив відповідальній особі з приводу місця на проекті.

За майже 2 роки роботи дольщиком (це механік операторського візка) у «Патріоті» я взяв участь у зйомках реклами для «Білайн», пива «Оболонь» і шоколаду «Світоч», а також у зйомках кількох кліпів, новорічного вогнику для «Інтера», шоу «Все буде добре», серіалів «Мажор», «Нюхач», фільма «Гіркий врожай» та купи інших проектів.

Найцікавішим і найважливішим для мене було доторкнутися до процесу виробництва професійного продукту і зрозуміти його кухню. За час роботи у «Патріоті» я познайомився з режисерами Максимом Паперником, Анатолієм Матешком та його дружиною Настею і багатьма іншими хорошими людьми. З деякими я досі на зв’язку. 

У відеовиробництві не можна без людських контактів. І репутація тут дуже багато важить.

Важливу роль для мене зіграло знання мов. Завдяки тому, що я вільно говорю англійською і добре шпрехаю німецькою, я працював з іноземними операторами-постановниками. І навіть возив на доллі Дага Мілсома, який працював із самим Стенлі Кубріком.

Взагалі компанія PATRIOT Rental дала багатьом кіношникам путівку в український кіносвіт, і я їй за це дуже вдячний. Без досвіду роботи в «Патріоті» можна також абсолютно спокійно увійти у відеовиробництво. Але якщо ви хочете стати оператором-постановником, то шлях через «Патріот» саме для вас.

Про роботу режисера

Режисер – це влада і постійні сумніви у правильності рішення. А ще – величезна відповідальність і широкий спектр знань: від психології до характеристик об’єктивів. Чим більше життєвий досвід і навички спостереження у режисера, тим він краще може пояснити акторам, що вони мають передати у кадрі. Бо основна задача режисера – це робота з акторами.

Ви не повинні обов’язково бути екстравертом (я знаю режисерів-інтровертів, і вони знімають прекрасні роботи), але вміння зібрати на знімальному майданчику правильних людей дуже важливе.

 

Автор Іван Фоміченко. Зйомки фільму у кіношколі UFS.

Про напрямки у відеовиробництві 

Ви всі їх знаєте, бо стикаєтесь з ними кожен день. Це інтернет-відео (відеоблоги), відеостоки (короткі відео на продаж в інтернеті), телепродукти (телесеріали та тв-шоу), музичні кліпи, реклама (тв-реклама, вірусна для соцмереж і YouTube, корпоративні відео) і кінематограф (документальне і художнє кіно).

Зйомка для українського телебачення – це щось шаблонне, дешеве і швидке (корисний хронометраж (те, що піде в монтаж) – від 10 хвилин на день). Туди зазвичай ідуть люди, які звикли до потокової роботи і стабільної зарплатні. 

Кіно – це вершина художньої майстерності. Знімають його довго (1-3 хвилини корисного матеріалу в день) та з ретельною підготовкою. Тут зовсім інші бюджети і зарплати. Але оскільки у нас кіно на потоці не працює, всі працівники знімальної групи – вільні художники. І тривалість паузи між проектами може бути різна. Хоча хороші спеціалісти завжди при роботі.

Схожа ситуація у сфері відеореклами. Але тут бюджети значно більші. До того ж це проекти на 1-2 дні. Тож заробляти тут можна більше і частіше. Але потрапляють у рекламу тільки хороші спеціалісти. До того ж і ринок рекламного виробництва у нас не надто великий. Тож зазвичай всі вакансії зайняті.

Музичні кліпи – тут цінується гарна картинка і оригінальна ідея. Це завжди поле для експериментів. А знімати можна і дорого, і дешево. Все залежить від фінансових можливостей замовника та творчих здібностей режисера й оператора.

Влогери або відеографи (які знімають для відеостоків) – це фрілансери, які працюють самостійно. Самі генерують ідеї, самі їх реалізують – від сценарію до фінального відеофайлу. В плані самодісципліни, фінансування і професіоналізму тут все покладається на вас. Такий варіант підійде не для всіх, але він максимально творчий і незалежний.

Зверніть увагу: напрямок, в якому ви працюєте, дуже впливає на ваш стиль. Якщо ви режисер кліпів, то і повнометражний фільм будете знімати як кліп. Тому є сенс спочатку визначитись, що саме ви хочете знімати, і розвиватися тільки в цьому напрямку.

Особистий архів Дмитра Антонова

 

Про сучасні кінопрофесії

Знімальний процес – це складна система взаємодії різних людей, груп і департаментів.


Художня група


До художнього департаменту належить художник-постановник, реквізитор, декоратори і команда робочих, які будуть декорації.

Художник-постановник – це людина, яка відповідає за наповнення кадру. Все, що стоїть, висить чи лежить в кадрі поруч із актором – це відповідальність худпоста. Він має бути обізнаним в образотворчому мистецтві, архітектурі, композиції, значенні кольорів та інших візуальних характеристик. Бо якщо він, наприклад, покладе в кадр предмет, який за кольором чи текстурою не вписується в загальний стиль картинки, то увага глядача буде зосереджена саме на цьому предметі, а не на акторах.


Операторська група


В операторській групі головним є оператор-постановник, який відповідає за візуальне рішення фільму. У його групі є механік камери, фокуспулер (людина, яка переводить фокус об’єктива), гафер (головний освітлювач) і команда освітлювачів, які носять прилади і яких ніжно називають свєтіками. Ще тут можуть бути дольщики (механіки операторського візка).

Для оперпоста важливе знання правил роботи зі світлом, а також любов до фотографії і образотворчого мистецтва. Корисним буде знання електрики і оптики. Освітлювачі й дольщики повинні мати хорошу фізпідготовку, оскільки їм доводиться весь час носити важкі предмети.

Тут є своя кар’єрна драбина. Операторами-постановниками стають після роботи освітлювачем або механіком камери. Успіх у професії залежить від розуміння естетики кадру, композиції і вміння знаходити спільну мову з режисером-постановником.


Режисерська група


До режисерської групи належать: другий режисер, помічник режисера (хлопушка), кастинг-директор, режисер монтажу, асистент по масовці. Головним у цій групі та в усьому знімальному процесі є режисер-постановник.

Другий режисер – це адміністративна одиниця, яка керує організаційними моментами на майданчику. Він відповідає за складання знімального графіку, координує та слідкує за розкладом зйомки.

Асистент режисера (хлопушка) – це той, хто клацає на початку кожного дубля спеціальною дошкою. Хлопушка веде облік відзнятих дублів і потім передає цю інформацію режисеру монтажу, щоб він знав, які кадри взяти у монтаж. Для цієї професії важлива охайність і уважність. У 9 випадках з 10 хлопушкою працюють дівчата. Часто це може бути непоганим стартом для занурення в індустрію.

Режисер монтажу, монтажер – це людина, яка монтує відзнятий матеріал. Він збирає кадри у готовий фільм. Для цього потрібні знання програм для монтажу – Adobe Premiere Pro або Apple Final Cut. Буде плюсом знання програми Adobe After Effects для візуальних ефектів та Blackmagic DaVinci Resolve для кольорокорекції. На тв-виробництві монтують у Canopus Edius.

Я сам і всі, кого я знаю, монтаж опановували самостійно. Зараз є курси з відеомонтажу. Там вас навчать працювати у програмах. Але естетичне відчуття правильної склейки двох кадрів приходить із досвідом. Хоча існує багато хороших книжок про монтаж. Одна з них – In the blink of an eye автора Walter Murch. Монтажерам, до речі, дуже корисне знання англійської, бо програми не всі належним чином русифіковані. Корисні відеоуроки або відеокурси теж зазвичай англомовні.

Адміністратор на майданчику відповідає за те, щоб знімальній групі було комфортно працювати: займається розміщенням транспорту, обідами, вирішує питання з сусідами та сторонніми особами.

Автор Іван Фоміченко. Зйомки фільму у кіношколі UFS.

Про навчання

В Україні відеовиробництву навчають у Київському національному університеті театру, кіно і телебачення ім. Карпенка-Карого (стара школа, де багато викладачів навчають українському поетичному кіно), у Київському національному університеті культури і мистецтв (основне навчання спрямоване на кадри для телевиробництва) і у Ukrainian Film School (кіношкола при кіностудії Film.ua). Можлива і самоосвіта методом спроб і помилок, відеоуроків, книжок та постійної практики.

Я вчився переважно сам і продовжую вчитись зараз. Минулого року я закінчив 9-місячні курси в UFS (Ukrainian Film School), де добряче прокачав свої навичики режисури. Мабуть, це єдиний на сьогодні освітній заклад, де можна отримати практичні знання від провідних кінематографістів та режисерів України.

Вищеназвані заклади готують режисерів, операторів, акторів, продюсерів і трохи сценаристів. Що стосується вузьких і технічних спеціалістів, то вони опановують свої знання самостійно або вже безпосередньо на зйомках. 

Про те, як потрапити у кіно з нуля 

Якщо ви творча одиниця і хочете знімати своє – беріть камеру в руки і знімайте. В інших випадках вам потрібно познайомитись з художником-постановником, освітлювачем, адміністратором чи навіть з водієм і взятися допомагати на знімальному майданчику.

 

Якщо ви зовсім новачок, працювати доведеться взагалі безкоштовно. Таким чином ви швидше набудете практичних знань та знайомств, які допоможуть кар’єрному росту.

 

Я знаю одну жіночку, яка починала помічницею костюмера (збирала одяг, підшивала його), а за 3 роки стала виконавчим продюсером і дистриб’ютором.

Все залежить від ваших амбіцій, вміння комунікувати з людьми і наполегливості. Якщо ви робите свою роботу добре і відповідально, вас дуже швидко помітять і запросять знову, але вже не безкоштовно. 

Великим плюсом буде самоосвіта. Дивіться документальні фільми про знімальний процес, занурюйтесь у деталі своєї сфери. Тільки якщо ти любиш те, чим займаєшся – маєш шанс на успіх.

Для практики операторам і монтажерам можна порадити проситися знімати бекстейдж, тобто сам процес зйомок фільму чи кліпу. Бекстейджі завжди корисні продакшену для розміщення у портфоліо і соцмережах. І якщо є людина, яка може безкоштовно (або за мінімальну плату) відзняти і змонтувати таке відео, продакшени зазвичай тільки «за». А ви вб’єте кількох зайців: побачите знімальний процес ізсередини та зможете завести корисні знайомства.

Особистий архів Дмитра Антонова

 

Про найм та фріланс 

З роботою за наймом все просто. Ви працюєте на студії за графіком. Часто понаднормово. Вам платять зарплату. Можливо, навіть офіційно. Зарплата така, щоб на орендовану квартиру і харчування вистачало, але надлишки – то вже як пощастить.

Працювати на фрілансі інакше. Тут є проект – є гроші. Як часто бувають проекти, залежить від вашої власної ініціативності і сезону (взимку і навесні знімають менше).

Робота в українському відеовиробництві – це авантюризм і максимальна творчість. Бо ти ніколи не працюєш на ставці кілька років підряд. Тому часто доводиться знаходити додаткове джерело прибутку. Наприклад, один мій знайомий крім роботи у кіно займається встановленням фільтрів для води. Інший робить ремонти. Хтось здає в оренду техніку. Робота в кіно – більше для душі. Тут немає одноманітності.

Про особисте життя

Мінус роботи в кіно – вона доволі часто стає причиною проблем у сім’ї. Знімальні зміни тривають 12 годин. А часто навіть і довше. Ти мало часу проводиш з родиною, і, якщо заробляєш не досить, щоб грошима компенсувати свою відсутність, можуть виникати проблеми. З іншого боку, на знімальному майданчику доволі часто створюються сім’ї.

Про розкручування себе   

Це дуже важливо. Бо якщо вас не знають, то й не запросять. Використовуйте соцмережі, робіть шоуріли (нарізка найкращих фрагментів з відеоробіт). Але найголовніше – втілюйте свої ідеї і поширюйте їх на загал. А ще – шукайте однодумців на проектах для спільної роботи в подальшому. Десь запрошуєш ти, десь запросять тебе.

 

У кіно «бути хорошою людиною» – це частина професії. Якщо ти класний спеціаліст, але з тобою важко працювати – наступного разу запросять іншого, якщо є альтернатива.

Про забобони та звичаї

• Тарілку з написами імен знімальної групи прийнято розбивати після першого відзнятого кадру – на щастя.

• Актори (і не тільки) говорять слово «крайній» замість «останній». Забобон, якого я не дотримуюсь.

• Ніколи не починати зйомку з важкої сцени. Перший день знімають щось легке.

• Ніхто, крім оператора-постановника, не може сідати в його крісло на доллі.

• Ніхто, крім режисера, не може сідати в його крісло.

Про задоволення від роботи

Головне, що мені подобається у моїй роботі,  – це те, що я відволікаюсь від буденності і займаюсь творчістю. Не стільки той факт, що я творю, скільки саме занурення у знімальний процес і розуміння, що в результаті виходить щось гарне. А ще – задоволені обличчя глядачів. А схвальні відгуки колег – це для мене найвища нагорода.


Читайте також: 
«Мы никогда не будем показывать ерунду!» Директор ГОГОЛЬFEST Максим Демский о том, что происходит за кулисами фестиваля.

 

Долучайтеся!

Створюємо спільноту фанів Понеділків.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: