На тлі розмов про те, що невдовзі всі задачі може перейняти на себе штучний інтелект, деякі експерти стверджують: є робота, яку комп’ютери виконувати не здатні — принаймні найближчим часом. Розповідаємо, які професії поки що в безпеці.
Штучний інтелект, здатний генерувати контент, може виконувати чверть усієї роботи, яку зараз виконують люди. Такого висновку у своєму звіті за березень 2023 року дійшла Goldman Sachs, одна з найбільших у світі інвестиційних компаній. В Європейському Союзі та США, зазначається у звіті, через автоматизацію можуть бути втрачені 300 мільйонів робочих місць. І з наслідками цього зіштовхнуться не лише окремі люди, а й вся економіка.
Кого не торкнуться скорочення
Втім, на думку експертів, ще існують завдання, з якими штучний інтелект поки не впорається. Мартін Форд, відомий футуролог та автор книги «Пришестя роботів. Техніка і загроза майбутнього безробіття», виділяє три категорії професій, які лишаються у відносній безпеці в осяжному майбутньому.
- Професії, де потрібна не шаблонна робота, а нові ідеї.
В деяких творчих галузях, як-от графічний дизайн та візуальне мистецтво, штучний інтелект здатний згенерувати нові роботи, базуючись на мільйонах готових зображень. Але наука, медицина або правознавство ще вимагають активної участі людини, яка зможе збудувати, наприклад, нову юридичну або бізнес-стратегію. - Професії, які вимагають побудови складних взаємостосунків.
Це робота, де потрібне глибоке розуміння людей: медсестри, бізнес-консультанти, журналісти-розслідувачі тощо. На думку Форда, опанувати навички живого людського спілкування ШІ зможе ще не скоро. - Професії, які вимагають вміння розв’язувати проблеми в непередбачуваних умовах.
Наприклад, представникам робітничих професій — електрикам, сантехнікам, зварювальникам тощо — потрібно весь час мати справу з новими ситуаціями, тому таку роботу важко автоматизувати.
Які навички допоможуть людям конкурувати з ШІ
Водночас Джоан Сонг Маклафлін, доцентка кафедри економіки праці в Університеті Буффало (США), переконана: із впливом технологій зміняться самі завдання.
Наприклад, коли штучний інтелект зможе діагностувати хвороби, саме людина, лікар, буде призначати лікування. Також комп’ютер зможе точніше порахувати гроші в банку, але саме касир буде спілкуватися з клієнтами та представляти їм нові продукти.
Тому, вважає Маклафлін, варто подумати: «Які завдання в моїй роботі зможе виконати штучний інтелект? І які навички варто опанувати натомість?». Передбачається, що в будь-якій професії це будуть, перш за все, навички комунікації, емоційний інтелект і нестандартне мислення.
Водночас ні рівень освіти, ні висока посада не застрахує працівників від конкуренції з ШІ, вважає Форд. Зокрема, штучний інтелект може писати складні звіти, але ще не прибирає готельні номери, та й безпілотних автомобілів все ще на дорогах немає.
Тож найкращий спосіб не втратити роботу через ШІ, на думку експертів, — це шукати нові ролі у динамічному, мінливому середовищі, в якому завжди є непередбачувані завдання.
Як штучний інтелект вплине на майбутнє професій? Колонка Дениса Суділковського
Читати
Дякуємо!
Тепер редактори знають.