Привіт, я – Валерія Тимофєєва. Від початку кар’єрного шляху і вже 10 років веду усі свої бізнеси онлайн. Я жодного дня не працювала у офісі.
Я проєктна менеджерка і операційна менеджерка з експертністю у побудові віддалених команд. Мені добре вдається знаходити і поєднувати спеціалістів з різних куточків світу для крутої спільної роботи і видатних результатів. Допомогла налагодити бізнес-процеси більш ніж 100 клієнтам та організаціям по всьому світу. Співпрацювала з Upwork, WebInterpret, SpeakLike, Together Travel.
Мій шлях розпочався на американській платформі Upwork і там я заробила свої перші гроші. Я не ставилася до цього серйозно, але моє оточення сприйняло це як успіх і почали ставити запитання, багато запитань одного змісту — як тобі це вдалося?
Щоб задовольнити запит і допомогти іншим я вигадала Remotelife. Це мій проєкт, який націлений на навчання інтернет-професіям і надає консультування щодо старту та розвитку кар’єри на онлайн біржах праці, таких як Upwork та Outsourcely.
Читаю лекції та виступаю на конференціях з темами про фриланс, віддалену роботу, управління проєктами онлайн, самостійні подорожі та саморозвиток.
Я не маю географічної прив’язки до робочого місця, тому більшість часу активно досліджую світ. Відвідала вже близько 60 країн від Зімбабве до Індонезії. Прихильниця мінімалізму — легко можу подорожувати 6 місяців з одним наплічником. Проїхала 7000 км на авто по Африці у товаристві 2 дівчат. І так теж можна.
Для багатьох це життя мрії. Чи так це насправді?
Я хочу поділитися своєю історією — розповісти про якості, якими має бути наділений успішний фрилансер, пояснити, як організувати робочий процес, щоб жити в балансі і не забувати про важливе.
Одразу хочу зауважити, що віддалена робота — це мій усвідомлений вибір. Ще у школі мене лякала думка, що кожного ранку рівно о 8.30 я маю бути на заняттях. Лякали навіть не стільки ранні години, скільки наявність жорсткого розпорядку.
«Я не можу бути однаково продуктивною 5 днів на тиждень з 9 до 18.00», — сказала я собі після завершення навчання і почала шукати шляхи відступу. Друзі, які працювали програмістами на фрилансі, порадили спробувати свої сили на онлайн біржі праці oDesk (зараз Upwork). Після школи я мала твердий B1 з англійської (середній рівень) — цього вистачає для старту роботи на англомовній платформі. І понеслося…
Середнього рівня знання англійської достатньо, щоб стартувати на Upwork.
Коли я була студенткою, то не мала спеціальних професійних навичок, але мені було цікаво і я брала різні проєкти, наприклад: пошук з подальшим структуруванням інформації на різні теми у інтернеті (web-research), наповнення сайтів інформацією (data entry), сортування кореспонденції (email handling).
Upwork — це не тільки про дизайн і програмування. Навіть не маючи спеціальних технічних навичок, можна працювати.
Із розвитком і ростом репутації на платформі я почала отримувати довгострокові проєкти — працювала віртуальним асистентом у кількох клієнтів. Ви запитаєте, що входить у обов’язки такого працівника? Ось кілька прикладів:
• пошук інформації в інтернеті;
• призначення зустрічей, планування дня;
• обробка пошти;
• бронювання квитків.
Кожному клієнту я присвячувала в середньому 10 годин на тиждень. Працюючи за помірні $15 виходив непоганий прибуток. При цьому в мене завжди був вільний графік і відсутня прив’язка до конкретної локації.
Робота допомогла мені покращити англійську (порада для тих, хто бореться з навчанням іноземній мові — поринайте у середовище) і паралельно розвивалася у інших напрямах. Нерідко клієнти самі пропонували і оплачували той чи інший курс. У результаті мені почали довіряти більш серйозні функції — ставити завдання іншим спеціалістам з команди. і координувати їхні дії. Так у мені почав зароджуватися проєктний менеджер.
Порада для тих, хто бореться з навчанням іноземній мові — поринайте у середовище.
Важливо бути проактивним — самостійно вивчати нове, прокачувати навички, проявляти ініціативу, вносити пропозиції, просити нові завдання. Більшість клієнтів заохочують це і активно просувають вас у роботі. Мої улюблені ресурси онлайн навчання — Coursera та edX. В Україні гарні знання дає LABA.
Як мені допомогла моя освіта
Я закінчила університет за спеціальністю «Перекладач науково-технічної літератури», але ніколи не працювала за фахом. Саме перекладати здавалося нестерпно нудним. Але це зіграло ключову роль, коли на мене вийшли представники головного офісу Upwork у Каліфорнії, які шукали перекладачів для спільної програми з Google щодо локалізації (локалізація – це переклад і культурна адаптація продукту до особливостей конкретної країни).
Цей факт і наступні ключові етапи — живий приклад теорії про поєднання точок з відомої лекції Стіва Джобса перед випускниками Стенфорду.
Проєкт завершився за рік і майже у той самий час мене запросили керувати командою з 70 перекладачів-фрилансерів у WebInterpret (компанію, що надає рішення для продавців на Amazon та eBay). За кілька років я перейшла до лідерів ринку — SpeakLike, де працюю і зараз. Я керую повним циклом перекладів і координую команду з 250 віддалених працівників.
Паралельно беру невеликі проєкти з інших сфер (маркетинг, туризм, нерухомість) для всебічного розвитку.
Плюс віддаленої роботи у тому, що є можливість працювати на кількох проєктах одночасно і таким чином розвиватися у кількох сферах.
Організація і самодисципліна!
Самодисципліна — це ключова навичка для фрилансера. Незважаючи на відсутність жорсткого робочого графіку, я завжди дотримуюся чіткого плану. Працюю близько 6 годин на день, з 9 до 15.00. Найбільш важкі завдання виконую в першу чергу (правило Eat that frog від Брайана Трейсі).
Щоб максимально ефективно робити все, що я хочу, концентруюся на одному завданні (темі) на день. Кожен день — нова тема. Наприклад, по понеділках я фокусуюся на своєму професійному розвитку — читаю книги на тему управління проєктів, проходжу курси, вивчаю нові вакансії. Вівторки для соціальної активності — готуюся до конференцій, записую інтерв’ю, вивчаю нові цікаві для мене суспільні ініціативи. Середа для планування та підготовки до подорожей, позаяк це вже невід’ємна частина мого життя. І так до кінця тижня. На вихідних намагаюся не працювати.
Принцип «кожен день – нова тема» я взяла з книги «Есенціалізм» Ґреґа Маккеона. Книга про те, як навчитися відокремлювати головне від другорядного, фокусуватися тільки на важливому і досягати вагомих результатів. Рекомендую.
Немає константної суми, яку я отримую щомісяця. У мене власний бізнес і кілька сторонніх проєктів, тому рівень прибутку завжди різних. Я тримаю ці цифри у перманентному русі вгору. Фінанси потрібно і важливо контролювати. Для цього я використовую додаток Coin Keeper – проста бухгалтерія у вас в кишені. Наприкінці кожного місяця я підсумовую баланс, щоб побачити рівень прибутку з кожного джерела і проаналізувати статті видатків.
Намагаюся дотримуватися наступного алгоритму розподілу прибутку:
Базові потреби – 50%
Покупки – 10%
Інвестиції (бізнес, навчання) – 30%
Відкладені суми – 10%
Має бути така собі «подушка безпеки» – певна сума, якої вистачить, щоб прожити у звичному режимі 3-6 місяців. Щоб зрозуміти ваш прожитковий мінімум на місяць, необхідно вести фінансовий облік.
Звідси випливає, мабуть, найголовніше обмеження стилю життя, коли ти сам собі начальник — уся відповідальність лежить виключно на вас. Ми самі собі встановлюємо рамки, скільки хочемо заробляти.
Формула успіху
На прикладі алгоритму роботи на Upwork я покажу «за» і «проти» у розвитку на платформі.
Що потрібно робити:
• бути проактивним і відкритим до нових завдань;
• бути готовим працювати багато годин (на старті) і постійно вчитися;
• надавати максимально якісні послуги;
• володіти англійською на рівні не нижче за середній;
• вміти спілкуватися з іноземним клієнтом — легко, професійно і по-товариськи.
Що робити не потрібно:
• чекати на манну небесну (фриланс — це про активність);
• халтурити (позитивні відгуки — це пропуск до більш вигідних проєктів);
• порушувати правила роботи на платформі (миттєва заморозка акаунта).
З корисних ресурсів, де можна отримати більше інформації про просування своїх послуг на онлайн біржах праці, раджу ці 2 блога:
Моя особиста «формула успіху» — вміння відчувати людей і швидкість ухвалювання рішень. Це дозволяє не вплутуватися у сумнівні авантюри і не застрягати на одному місці, якщо проєкт стає безперспективним.
Підсумовуючи, виділю три основні характеристики успішного фрилансера:
• проактивність;
• самодисципліна;
• працелюбність.
Розмірковуючи про віддалену роботу, можу впевнено сказати — головне почати. Найцінніші знання і навички прийдуть з досвідом. Вперед!
Дякуємо!
Тепер редактори знають.