Девід Аллен — американський експерт із питань особистої продуктивності, творець методу управління часом Getting Things Done, автор бестселера «Як упорядкувати справи. Мистецтво продуктивності без стресу». В ексклюзивному інтерв’ю для Happy Monday він розповів про те, як навчитися все встигати та що робить його понеділки щасливими. Законспектували для вас найцікавіші моменти інтерв’ю.
Про пошук себе
До 35 років я встиг змінити 35 робіт, тому що не уявляв, чим хотів би займатися в житті, і більше цікавився духовним та особистим розвитком. Працював я тоді лише через необхідність сплачувати за житло, а не за покликом серця. Моя порада тим, хто досі шукає себе — розслабитися й зосередитися на тому, чим ви любите займатися.
Достатньо просто усвідомлювати, які речі запалюють вас. Це не обов’язково повинно виглядати, як повноцінна робота або професія, але з цього я рекомендую починати — створювати ідеальні декорації у своєму житті.
Важливо розуміти, що усвідомлення, а що ж саме вас запалює, не приходить раптово одного чудового ранку.
У дитинстві я був актором у місцевому театрі, у середній школі ходив на дебати і вчився імпровізувати. Мені завжди подобалося писати, я цікавився історією та філософією. Тоді здавалося, що єдине, чим можна займатися відповідно до таких інтересів — викладати історію.
Після університету я хапався за все підряд: працював офіціантом, продавав моторолери та вітаміни, керував СТО та АЗС. Чи вважаю я цей час змарнованим? Ні, навпаки — саме тоді я отримав величезний досвід.
Не чекайте на ідеальну роботу: озирніться, знайдіть найкраще з того, що вам доступно в цей момент, і почніть рухатися в цьому напрямку.
Про віднайдення
Я був «хорошим хлопцем № 2» в оточенні друзів, які відкривали власний бізнес і, здавалося, уже знайшли своє покликання. Сам я тоді займався консалтингом: допомагав власникам бізнесу вдосконалювати процеси.
Я — найбільш ледачий хлопець, якого тільки можна зустріти. Я завжди казав: «Що б ти не робив, має бути легший спосіб зробити це».
Потім виявилося, що допомога, яку я надаю своїм друзям-бізнесменам, теж може стати оплачуваною професією. Так я став консультантом і в 1981 році повісив свою першу маленьку табличку «Allen Associate». Саме тоді я зрозумів, що в мене добре виходить створювати методики, які допомагають людям.
Про створення власного методу
Чим більше інформації людина тримає в голові, тим складніше їй зберігати ясність мислення. Мені допомагали в цьому медитативні практики та заняття бойовими мистецтвами. Я навіть маю чорний пояс із карате.
Медитативний стан, у якому твоя голова ясна — це найкращий стан для роботи.
Я почав шукати прийоми з очищення розуму, які працювали б саме для мене. Так я винайшов для початку три-чотири речі, які давали мені більше чіткості, стабільності, контролю та здатності до фокусування. Потім поділився цими прийомами зі своїми клієнтами — це допомогло їм також. І стало початком створення власної методології, на яку пішло близько п’яти років.
На одному великому корпоративному тренінгу мені запропонували розробити навчальну програму для всієї компанії. Так я опинився у світі корпоративного навчання. Тоді, в 1984 році, мені було майже 40. А перше видання моєї книги побачить світ аж у 2001 році.
«Не використовуйте голову як офіс»
Система, яку я розробив, допомагає припинити використовувати голову як шалений офіс.
Більшість людей беруть на себе набагато більше зобов’язань, ніж усвідомлюють.
У ній багато уваги приділяється тому, від яких речей краще звільнити свою голову й перенести їх на зовнішні носії. Щоденник чи календар лише частково здатні з цим впоратися. Вільний простір у голові дає можливість приймати кращі рішення й дослухатися до власного серця.
Щоби методологія діяла, її варто дотримуватися, а не щоразу пробувати все нові й нові способи. Впорядкованість — це не обмеження, насправді вона дає набагато більше свободи для дій. Потрібно спробувати, і за деякий час вирішити, чи саме така чіткість та ясність потрібні вам і надалі.
Більшість людей чекає, що система працюватиме за них. Насправді потрібно усвідомити процес мислення та методологію, і тоді вони змусять систему працювати.
Моя система покращує все, що ви робите, і одночасно — абсолютно не здатна зашкодити. Докладніше про методику можна прочитати в моїй книзі. Втім, просте прочитання ніяк не допоможе впорядкувати думки: систему потрібно випробувати на практиці.
Про планування
Найбільш поширена помилка під час планування — людська звичка все тримати в голові замість того, щоб елементарно записати те, що вони щойно комусь пообіцяли. Коли в голові з’являється наступна думка, люди вже забувають про попередню. Я усе записую в маленький кишеньковий записник.
Я ненавиджу тримати щось у голові. Для більшості людей найпотрібнішим буде усвідомити, що можна мати дійсно ясну голову, навіть коли ти дуже зайнятий.
Щоби звільнити власну голову від зайвої інформації, я складаю сотні списків, включно з довідковими та контрольними. У мене є списки фільмів, які я хотів би подивитися, їжі, яку хотів би приготувати, речей, необхідних для подорожі. Також є близько семи дуже активних списків — нагадувань про дії, які необхідно виконати, та проєкти, які я повинен завершити.
Планувати й записувати можна по-різному, і не обов’язково використовувати високотехнологічні додатки. Мій улюблений планувальник — це папір і ручка.
Якщо ви просто триматимете папір і ручку біля ліжка, то будете краще спати.
Як я фіксую плани і думки:
- Ідея або завдання записуються на папері.
- Потім переносяться до записника.
- До кінця дня або наступного дня я переглядаю всі ці нотатки і вирішую, чи корисний це матеріал, чи щось можна вже відкинути.
- Якщо план чи ідея довгострокові, і їхнє виконання потрібно буде надалі відстежити, я вношу це в комп’ютер. Це може бути список онлайн-ефірів, які я маю провести, перелік питань, які варто обговорити з дружиною, список усіх проєктів. Такі речі я переношу на iPhone, iPad та комп’ютер, щоби переглядати знову і знову.
Спитайте мою дружину: від природи я неорганізована людина. Мені подобається бути спонтанним і креативним і просто йти за своїми інтуїтивними поривами. І саме моя методологія дозволяє мені бути таким майже весь час.
Про популярність
Чому саме мої книги продаються 5-мільйонними примірниками? У мене на це може бути тільки одна відповідь: мій метод працює. Це не було просто: на те, щоби випробувати його, довести до розуму і викласти у формі книги та тренінгів, знадобилося багато років і тисячі робочих годин.
Це гарна книга. Я не маю кращої відповіді.
Про мотивацію
Мені знадобилося 25 років, щоб створити щось унікальне у плануванні та продуктивності, але я досі не дуже знаюся на мотивації. Решту життя я хочу присвятити тому, щоби розібратися, як переконати людей дотримуватися моєї методики.
Я просто прокидаюся й кажу: «Так, що б мені хотілося зробити сьогодні?». І починаю працювати.
Про щасливі понеділки
Що робить мої понеділки щасливішими? Успіх людей, яким допомогла моя система. Я отримую тисячі листів зі словами вдячності: один із них був від хлопця, який написав, що ця система допомогла йому вилікуватися від раку. У лікарняному ліжку він читав мою книгу і, керуючись порадами з неї, почав сприймати процес свого лікування як старт проєкту «Стань здоровим». Зараз з ним все гаразд.
Моя порада читачам Happy Monday: не залежати від днів тижня, а бути «тут і зараз» і щодня дізнаватися щось нове.
Кожен день — це день. Це просто зараз. Коли ви це усвідомите, ви будете постійно знаходитись у своїй зоні.
Повну версію інтерв’ю з Девідом Алленом можна переглянути тут.
Читайте також
5 порад для продуктивної роботи з дому
Як працюють відомі трудоголіки?
Як будувати кар’єру з пристрастю?
Щоб ваші понеділки теж були щасливими, потрібно просто знайти «свою» роботу. Шукайте тут →
Вакансії
Дякуємо!
Тепер редактори знають.