Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Без образ: як правильно критикувати і реагувати на критику

28.01.20 Кар'єра 3 хв читання

Давайте відверто: кому не хочеться, щоб керівництво лише хвалило, а клієнти приймали роботу без жодних правок? Втім, із цією утопією не все так однозначно. 

Насправді конструктивна критика потрібна, адже її головна мета — не зіпсувати настрій чи завантажити додатковою роботою, а допомогти нам стати кращими. Варто лише навчитися правильно критикувати та гідно реагувати на критику.
 


Як варто критикувати (а як — ні)


Критикуйте, щоб допомогти. Не самоствердитися за чийсь рахунок, не поставити на місце, а саме допомогти людині зробити щось краще. Той, хто критикує, має сприйматися як друг, а не як ворог.

Неправильно: «Я б це зробила набагато краще за тебе».
✔️ Правильно: «У мене трохи більше досвіду в цій сфері, давай я дам кілька порад».

Людина, чию роботу чи дії ви збираєтеся розкритикувати, має відчути з вашого боку не тиск, а бажання допомогти чи співпереживання за результати командної (або його особистої) роботи.

Критикуйте дії, а не людину. Критикуйте конкретну роботу, а не саму людину, її розумові, творчі чи професійні здібності. І не використовуйте слова «завжди», «постійно» тощо — обговорюйте виключно конкретну ситуацію.

Неправильно: «Ти завжди віддаєш “сиру” роботу».
✔️ Правильно: «Мені не дуже подобається результат, який ми отримали цього разу».

Спочатку похваліть, потім критикуйте, потім ще раз похваліть. Звісно, якщо ви плануєте розкритикувати чиюсь роботу, вона вам, вочевидь, не сподобалася. Втім, знайдіть за що подякувати людині: хоча б за витрачений час. Можна пригадати, як вам сподобалася її робота минулого разу, а вже потім перейти до зауважень стосовно поточного проєкту. Завершити теж бажано на приємній ноті (наприклад, висловити підтримку і впевненість, що після виправлень у людини вийде щось грандіозне).

Неправильно: «Сідай, розмова буде довгою. У мене чимало претензій до того, що ти мені надіслала».
✔️ Правильно: «Все подивилась, дякую! Бачу, що ти серйозно попрацювала. У мене є кілька побажань, хочу з тобою поділитися».

Більше конкретики. Оскільки ваша мета — допомогти людині не припускатися тих самих помилок у майбутньому, потрібно дати максимально конкретний фідбек: чітко вказати, що саме вам не подобається і чому, а також запропонувати альтернативу. 

Неправильно: «Все лайно, переробляй».
✔️ Правильно: «Я б хотіла, щоб текст був більш структурований і проілюстрований конкретними прикладами».

Хваліть при всіх, критикуйте віч-на-віч. Публічна критика демотивує найбільше. Колективні наради використовуйте для вирішення тих питань, які стосуються усіх, а не когось персонально.

Неправильно: «Зараз я вам усім на прикладі роботи N покажу, як робити не треба».
✔️ Правильно: «N, залишся на кілька хвилин після наради, хочу дещо обговорити».

Особливо обережним у висловлюваннях варто бути, якщо ви критикуєте чиюсь роботу не під час особистої зустрічі, а у листуванні. Під час живого спілкування ми сприймаємо не лише слова, але й інтонації, жести, міміку людини. Тому, хто критикує, це допомагає бачити реакцію і обережніше підбирати слова, якщо перед ним надто вразлива людина, а тому, на кого спрямована критика, — зрозуміти, що вона є доброзичливою. У листуванні це надважливе емоційне тло критики потрібно додатково визначити за допомогою тексту чи емодзі.


Як варто реагувати на критику


Реагувати на критику теж треба вміти. Навіть якщо її висловили не в описаний вище оптимальний спосіб, сприйміть негативний фідбек гідно і отримайте від нього максимум користі. 

Сприймайте критика як свого союзника, а не ворога. Можливо, зараз ви чуєте не найприємніші слова на свою адресу, але саме завдяки ним ви зможете у майбутньому стати кращим професіоналом.

Напад — не найкращий захист. Більш того, вам взагалі не потрібно захищатися. Не варто перебивати, сперечатися, пояснювати, перекладати провину на інших. Навіть якщо ви впевнені, що зробили все правильно і якнайкраще. Поважайте точку зору і досвід вашого співрозмовника.

Дослухайтеся. Навіть якщо зараз ви категорично не згодні з почутим, коли емоції вщухнуть, спробуйте ще раз проаналізувати критику і виокремити корисні поради. 

Подякуйте. Обов’язково подякуйте людині за усі правки та зауваження. Як мінімум тому, що вона витратила час, аби оцінити вашу роботу. Як максимум – бо вона щиро хоче допомогти. Можливо, зараз ви не дуже раді критиці, але подякуйте авансом 🙂


Список літератури


Якщо відчуваєте складнощі у професійній та особистій комунікації, радимо почитати: 

Читайте також

Чому свій фідбек краще залишити при собі?

Як вирішувати конфлікти на роботі і чому вони бувають корисні?

Расскажи мне обо мне! 14 правил фидбэка

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: