Хочете поговорити з керівником про підвищення? Або не знаєте, як попросити не турбувати вас пізно ввечері / на вихідних? Конспектуємо найцікавіші поради для вирішення робочих питань із книги «Ask a manager» видавництва Vivat.
Елісон Ґрін понад 10 років консультує інших, як вирішувати проблеми на робочому місці. У своїй книзі «Ask a manager. Спитай у керівника, як працювати з нетямущими колегами й босами, які крадуть ваш робочий час» вона дає практичні поради, як за допомогою конструктивної розмови розібратися у ситуаціях, що хвилюють працівників найчастіше. Ми вибрали кілька найпоказовіших прикладів.
Як розмовляти з керівником: загальні поради
Необхідність обговорити важливе для вас питання із керівництвом може спричинити неабиякий стрес. Але Елісон Ґрін переконана: якщо сприймати свого керівника як звичайну людину, а не члена королівської родини, розмова відбудеться набагато легше і принесе бажаний результат.
Не накручуйте себе. Постійне обдумування вашої ситуації з різних боків спричинить ще більший стрес, який позначиться на якості майбутньої розмови.
Уникайте зайвої емоційності. Це не означає, що ви маєте поводитися як робот, просто емоції не мають брати гору і керувати розмовою. Чим нейтральніше ви доноситимете свою позицію, тим професійніше виглядатимете.
Намагайтеся говорити з позиції «Це буде вигідно для компанії», а не «Я так хочу». Перший варіант керівник підтримає з більшою вірогідністю. Але другий теж має право на існування — у випадку якщо ви маєте добрі стосунки з босом і певний авторитет у компанії.
Ситуація №1. Керівник чекає, що ви будете постійно на зв’язку
Ситуація, коли ви отримуєте листи з питаннями чи завданнями від керівника пізно ввечері або й на вихідних, знайома чи не кожному. Майже гамлетівське питання «Відповідати чи не відповідати?» може вивести з рівноваги і навіть зіпсувати відпочинок.
Елісон Ґрін пропонує спочатку з’ясувати, чи дійсно ваш керівник очікує, що ви працюватимете у позаробочий час. Можливо, він пише вам, бо має на це час саме зараз, а від вас негайної відповіді не очікує. Щоб переконатися, спитайте у нього щось на кшталт: «Це ж нічого, що я не відповідаю вам ввечері та на вихідних? Звісно, якщо це не щось термінове і може зачекати до повернення на роботу».
Якщо ви з’ясували, що від вас щиро очікують негайної реакції, варто без агресії, але чітко виставити свої кордони. Наприклад: «Насправді для мене дуже важливо мати вільний час поза роботою, який потрібен мені для відновлення. Якщо немає нічого, що потребує моєї невідкладної залученості, я б воліла вирішити рутинні питання після повернення на роботу». Якщо керівника цим не зупинити — варто замислитись, чи підходить вам робота в таких умовах.
Ситуація №2. Ваше робоче навантаження завелике і ви не встигаєте до дедлайнів
Головне, що потрібно розуміти, якщо ви перевантажені: скоріше за все, ніхто (крім вас, звісно) цього не помічає. Більшість керівників думають так: якщо ви нічого не кажете — отже, все окей. Тому якщо ви відчуваєте, що не можете впоратись — обов’язково скажіть про це своєму керівникові.
Буде ідеально, якщо ви не просто поскаржитесь на життя, а запропонуєте конкретні варіанти вирішення проблеми: «Я можу продовжувати робити А і В, але С потрібно комусь делегувати. При цьому я зможу консультувати інших з питань щодо С, які виникатимуть на початку».
Якщо ж ситуація настільки критична, що ви починаєте пропускати дедлайни, запам’ятайте: найголовніше — попередити про відтермінування одразу ж, а не чекати останнього дня. Якщо ви попередите заздалегідь, ситуацію ще можна буде змінити: можливо, вам дадуть когось у поміч або розвантажать від інших завдань.
Ситуація №3. Ви хочете відмовитися від нових обов’язків, які вам пропонують
Ситуація, коли вам хочеться відмовитись від вирішення певних проблем, досить делікатна, бо завжди є ризик почути від боса щось на кшталт: «Ну, вибачай — це твоя робота». Але якщо ви переконані, що нові обов’язки не мають нічого спільного із вашою кваліфікацією або обернуться для вас зайвим навантаженням, якого ви не витримаєте, — краще відверто поговорити про це з керівництвом. Спробуйте використати одну з цих стратегій:
- «Боюся, я не зможу поєднати роботу над С з моєю роботою над А і В. Це може призвести до того, що А і В буде зроблено не на тому рівні, якого від мене очікують».
- «Я не впевнена, що насправді підходжу для цієї задачі. Це потребує навичок А і В, але це не моя найсильніша сторона, а я не хочу, щоб результат постраждав».
- «Цей обов’язок значно розширює сферу моєї відповідальності (та й стрес зросте). Якщо це залишиться моїм постійним завданням, чи можемо ми у такому випадку переглянути розмір моєї винагороди?»
Ситуація №4. Ви хочете працювати з дому
Якщо ви впевнені, що у вашій компанії до віддаленої роботи ставляться позитивно, домовитись про такий режим буде неважко — потрібно лише пояснити причину свого рішення. Наприклад: «Я виявила, що в офісі мені буває складно зосередитись. А оскільки деякі завдання вимагають від мене максимальної концентрації, я б хотіла іноді працювати з дому». Але тут важливо «на березі» домовитись про умови і погодити очікування.
А от якщо у вас на роботі до віддаленого режиму ставляться з упередженням, доведеться докласти трохи більше зусиль і переконливих аргументів. Корисний лайфхак: для початку попросіть про короткостроковий експеримент, щоб і ви, і керівник переконалися, що обом сторонам комфортно працювати у нових умовах.
Ситуація №5. Ви просите про підвищення зарплати
У розмові про підвищення важливо сказати керівникові не про те, що ви хочете більше грошей, а про те, що ваша робота насправді заслуговує на вищу платню. Наприклад так: «Минув рік з моменту останнього підвищення моєї зарплати. З того часу я почала виконувати більше обов’язків: тепер я займаюся А і В на додачу до С і D. Мені вдалося вдало вирішити проблему Х і втілити в життя проект Y. Сподіваюся, ми можемо обговорити підвищення оплати, яка була б справедливою за роботу, яку я виконую».
Якщо керівник погодився на підвищення, але наступного місяця ви отримали ту саму зарплату, не поспішайте записувати його у шахраї. Для початку спробуйте делікатно з’ясувати, у чому проблема: «Коли місяць тому ми з вами обговорювали мою платню, ви погодились, що моя робота заслуговує на її підвищення. Я б хотіла дізнатися, на якому етапі розгляд цього питання і коли я зможу очікувати на ваше рішення».
Більше порад, як обговорити з керівником будь-яку ситуацію, аж до того, що бос з’їв ваш обід (таке теж буває), шукайте у книзі Елісон Ґрін «Ask a manager» видавництва Vivat.
Вас також зацікавить
Как просить о повышении правильно?
Правила индивидуальной беседы: советы сотрудникам и руководителям
Дякуємо!
Тепер редактори знають.