Професію фотографа нерідко позиціонують як дуже просту і таку, що не вимагає особливих навичок. Хтось взагалі вважає, що достатньо мати телефон із гарною камерою чи фотоапарат і бути творчою особистістю. Але чи все так просто? Розбираємось в особливостях професії разом із маркетологинею і фотографинею Анастасією Жидченко.
Про шлях до професії
Мій кар’єрний шлях розпочався не з професії фотографа. У мене вища освіта за спеціальністю «Реклама та PR», тож першу роботу обрала у цьому напрямі — спробувала себе в організації заходів, піарі, SMM. Подобалося все, що пов’язане з комунікацією та соціальними мережами, але візуальна частина завжди заряджала більше — любила з нічого створювати гарні кадри для брендів.
У 2018 році я натрапила на інстаграм-сторінку SMM-агентства wishdo, дізналася про вакансію фотографа та відгукнулася на неї. Прийшла з мінімальним досвідом, Iphone 7+ та величезним бажанням стати крутим фахівцем — і пропрацювала там майже 4 роки. За цей час виросла з мобільного фотографа-аматора до Photo Lead, брала участь у розробці візуальних стратегій, навчальних програм, зокрема вела курс фотографії від wishdo.
Останній рік я працювала в компанії Perla Helsa на позиції SMM Lead. Відповідала за усі прояви бренду в соціальних мережах, керувала роботою креативної команди: контент-менеджерів, копірайтерів, дизайнерів та креаторів.
Попередній досвід роботи фотографом та загалом робота з візуальним контентом допомагали мені в арт-дирекшені креативних процесів, пошуку підрядників та їх брифуванні.
Хто такий професійний фотограф?
Фотограф — це спеціаліст, який створює візуальний контент. Він має гарний смак, надивленість та розбирається в трендах.
В його обов’язки входить організація знімального процесу, що часто охоплює такі завдання:
- брифування клієнта (уточнення деталей щодо запиту чи проєкту);
- складання ТЗ на зйомку;
- пошук локації;
- пошук моделей;
- пошук реквізиту;
- пошук референсів;
- зйомка на камеру телефону або професійну техніку згідно з ТЗ;
- виставлення світла;
- побудова композиції;
- стилізація кадру.
А от щодо обробки фотографій, яку часто приписують до основного функціонала фотографа, то тут суперечливий момент. Я вважаю, що фотографу важливо вміти обробляти фотографії, користуватися відповідними програмами. Але глибоку ретуш, наприклад, портретів у б’юті-зйомці або фото ювелірних виробів, краще делегувати ретушерам.
Як виглядає робочий день фотографа?
Робочий день професійного фотографа може проходити по-різному. Опишу два типових, які у мене були за часів роботи в wishdo.
Для першого прикладу візьмімо день, коли більшість часу я проводила в офісі без виїзних зйомок. Вранці я забирала посилки від брендів на «Новій пошті» та купувала необхідний реквізит для запланованих фотосесій (наприклад, свіжі квіти чи фрукти). Далі вже в офісі займалася зйомкою за ТЗ. Це могли бути 4-5 кадрів для сторіз косметичного бренду, кілька фото для стрічки бренду дитячого харчування та канцелярії. Найчастіше я спочатку знімала все, що потрібно, а потім сідала за обробку.
Коли завдання, що горять, виконані, сідала за іншу роботу: брала участь у розробці стратегії для бренду (наприклад, формувала стрічку в соцмережах, шукала референси, прописувала типологію контенту), готувала матеріали для курсів, зідзвонювалася з відділом або брейнштормила з колегами.
Зовсім інакше проходив робочий день, якщо заплановано виїзну зйомку. Тоді я заздалегідь приїжджала до студії, а до цього встигала забрати дорогою реквізит та техніку, зустріти візажиста та моделей. Далі сама зйомка, яка зазвичай тривала 2-3 години. Після неї, залежно від завдань, або їхала до офісу, або закінчувала працювати віддалено з дому.
Специфіка професії — плюси та мінуси
Робота фотографом не така проста, як здається збоку. Як мінімум, потрібно мати міцну здорову спину, щоб виставити світло у студії та бігати 2-3 години з трикілограмовим набором техніки в руках 🙂
А якщо серйозно, то я люблю свою роботу та бачу в ній такі переваги:
- можна регулювати завантаженість та самому планувати свій день. Звичайно, якщо це не робота в агенції з чітким графіком;
- є можливість зростання та розвитку в різних напрямах. Навіть пошук власного стилю — це безперервний процес, коли у фотографа змінюється бачення, прийоми, обробка;
- затребуваність фотографів та гарна оплата праці;
- багато знайомств та спілкування з цікавими людьми.
З мінусів — те, що бувають перепрацювання, іноді надто швидкий темп роботи, дорога техніка та навчання. Але найскладніше для мене досі — робота з очікуваннями клієнта, які іноді можуть не збігатися з тим, що вийшло у результаті. І тут важливо не ставити на собі тавро поганого фотографа, а зрозуміти причину нерозуміння та вирішити, як виправити ситуацію.
Які hard і soft skills повинен мати сучасний фотограф
Софт скіли гарного фотографа:
- комунікабельність;
- відповідальність;
- креативність та бажання творити;
- винахідливість та вміння діяти в ситуаціях, коли щось іде не так (перестала працювати техніка, погане світло чи модель застрягла в заторі);
- аналітичне мислення та вміння аналізувати інформацію;
- бажання вчитися нового.
А ось список hard skills, без яких сучасному фотографу не обійтися:
- розуміння, як працює фотоапарат, як знімати з ручними налаштуваннями і як досягти потрібної картинки;
- вміння працювати зі штучним та природним світлом, виставляти схеми світла;
- вміння будувати композицію;
- вміння стилізувати кадр;
- знання основ обробки та корекції кольорів у Photoshop і Lightroom;
- вміння грамотно скласти бриф для клієнта, а потім презентувати свої ідеї;
- розуміння, як організувати зйомку та інші робочі процеси.
Кар’єра та перспективи
У фотографа є багато можливостей для кар’єрного розвитку. Це може бути вертикальне зростання до Photo Lead, артдиректора, продюсера зйомок. Може бути горизонтальне — в такому випадку фахівець переходить на позиції ретушера, дизайнера, продюсера, оператора, сет-дизайнера (людина, яка займається пошуком, підбором реквізиту, а також побудовою кадру).
Також фотограф — це не завжди про роботу в рекламному, диджитал- або креативному агентстві. Такий фахівець має й інші можливості для заробітку:
- працювати штатним фотографом у медіа або персональним фотографом блогера, інфлюенсера;
- знімати для фотостоків;
- працювати на фрилансі з приватними та корпоративними замовниками;
- проводити консультації;
- навчати основ фотографії через курси або інші освітні продукти.
Скільки заробляє фотограф?
Є кілька варіантів ціноутворення у сфері послуг фотографа. Найпопулярнішими є оплата за годину зйомки та оплата за кількість відзнятого матеріалу (для предметних фотографів, що працюють з різними товарами).
Через те, що ринок перенасичений пропозиціями, суми дуже відрізняються. Предметний фотограф у Києві бере за роботу від 500 грн/кадр. А година роботи в студії або на локації коштує від 3000 грн. Якщо виконавець відомий на ринку, досвідчений, його прайс може стартувати з $50/кадр і $200/годину.
Щоб оцінити вартість своєї роботи, фотографу важливо врахувати оплату за організацію зйомки, пошук моделей/реквізиту, обробку кадрів, додаткові кадри, перепрацювання.
Як стати професійним фотографом
Для початку важливо визначитись, які напрями зйомки вам цікаві. З тих, що популярні сьогодні, можна виділити такі:
- Предметна (фото предметів для сайтів, соцмереж, блогів). Тут варто виділити зйомку ювелірних виробів та фуд фото, оскільки вони вимагають особливих навичок та набору техніки.
- Портретна. У цьому жанрі у центрі уваги завжди людина. Це можуть бути кадри лайфстайл або ділові портрети, зйомка портфоліо для акторів, портрети для блогів тощо.
- Сімейна.
- Весільна.
- Репортажна (зйомка заходів та подій).
- Фешн (фотозйомка колекцій для брендів).
- Рекламна (включає майже всі жанри фотографії).
- Зйомка UGC-контенту. Це контент від креаторів, який маскується під користувацький. На цю послугу зараз великий попит.
Якщо ж ви плануєте працювати в маркетинговому, диджитал- чи креативному агентстві, то маєте бути універсальним фахівцем. Адже в один день на вас може чекати предметна зйомка в офісі для косметичного бренду, потім студійна для бренду дитячого харчування, і наприкінці виїзна для автомобільного бренду на природі.
Також важливо сформувати портфоліо, в якому показати роботи у тих нішах та тих форматів, з якими хочете працювати надалі. Наприклад, вам подобається фуд зйомка та у ваших планах залучити клієнтів для проведення саме таких фотосесій. Тоді в портфоліо мають бути приклади фуд фото. Якщо ж у ньому будуть, наприклад, портрети чи предметні кадри з косметикою, навряд чи хтось прийде із запитом відзняти меню для ресторану. Як виглядає портфоліо фотографа, можна переглянути за посиланням.
Ще рекомендую постійно оточувати себе красивим, розвивати надивленість та візуальний смак, дивитися фільми, відвідувати виставки, стежити за трендами та завжди аналізувати, як ту чи іншу ідею можна застосувати у роботі.
Якщо ж ви зовсім на початку шляху і поки не маєте з чого формувати портфоліо та не знаєте, який напрям зйомки вибрати, то варто приділити увагу профільним книгам і курсам.
Курси
Рекомендую підібрати курси за темою в Inlight Photo Academy.
Також можна брати персональні уроки та консультації у спеціалістів:
- з сет-дизайну: Ольга Сосюра;
- з предметної фотографії: Ольга Ботулінська, Юлія Вдовиченко, Марина Лебедєва, Євгеній Бруско;
- з б’юті зйомки та ретушу: Любов Гиренко, Mary Vostokova;
- з портретної зйомки: Sergei Sarakhanov.
Книги
Якісних книг не так багато, але ось ті, що допоможуть вивчити основи фотографії:
- «Модель. Проблеми позування» від Вільяма Мортенсена;
- «Основи композиції у фотографії» від Лідії Дико;
- «Про фотографію» від Сьюзен Зонтаґ;
- «Основи композиції та художньої фотозйомки» від Марка Гейлера;
- «Мистецтво цифрової пейзажної фотографії» від Майкла Фрая.
Шукаєте роботу в креативній сфері?
Маємо багато крутих вакансій від міжнародних та українських агенцій та компаній👉
ВакансіїЧитайте також про інші професії
Професія: дизайнер презентацій. Що вивчати, де працювати та з чого почати?
Хто такий креативний продюсер і чим займається у рекламній індустрії
«Навколо професії існує пафосний флер»: художники — про свою роботу та заробітки
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Мінцифри запускає цифровий рекрутинг через «Дію»
Українців запрошують пройти Національний тест з медіаграмотності
Pink Office Day: роботодавців закликають долучитися до «рожевого» руху
Схожі статті, які можуть сподобатись
Робота в інтернеті: 50 найкращих способів заробітку онлайн
15 кар’єрних консультанток, на яких варто підписатися у соцмережах
Як перейти в ІТ-проджекти з будь-якої професії? Досвід і поради світчерки