Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як зрозуміти себе та навчитися співпрацювати з іншими? Поради медіатора

19.09.18 Кар'єра 6 хв читання

У кожної людини є інтереси, які визначають її цінності та поведінку і керують прийняттям рішень. Як зрозуміти себе та інших і використовувати ці знання на практиці?
Наш експерт – Галина Єрьоменко, керівник Українського Центру Медіації при Києво-Могилянській бізнес-школі.

Ми всі прагнемо – свідомо чи підсвідомо – задоволення своїх справжніх інтересів. А коли вони не враховуються, впадаємо в депресію, конфліктуємо, робимо нелогічні речі.

В одному з сюжетів серіалу «Мільярди» герой розмірковує, чи варто купувати великий будинок, адже це може створити репутаційні ризики для компанії. Штатний психолог питає: «Що це для тебе? Прояв влади? Можливість показати, що ти можеш все, що бажаєш? Чому для тебе це важливо?» І вже самі роздуми над цим змінюють наміри героя щодо купівлі.

Одразу ж психолог повідомляє про свій намір звільнитися. Мільярдер запитує: «Скільки ти хочеш, щоб залишитися?» і чує у відповідь: «Це не питання грошей. Це питання цінностей. Окрім того, я не отримую тут бажаного для себе професійного розвитку».

Про що це? Про те, що ми не завжди знаємо, чого насправді хочемо. А ще про те, що всі люди різні, і те, що цікаво тобі, може бути байдуже іншому.

Часто ми йдемо звичним, але неконструктивним шляхом, бо не розуміємо себе та інших.

Для мільярдера насправді був важливий не дім. Йому було потрібно відчути владу та свободу. І виявилося, що купівля будинку – не найкращий спосіб це зробити.

З думкою про себе та інших

Як ви поводитеся під час суперечки? Схильні воювати до перемоги або готові йти на компроміси заради миру? Обидва ці підходи часто призводять до зайвих втрат.

Вправа.

Поміркуйте та запишіть, чиї інтереси для вас дійсно важливі: свої, інших людей/організацій? Чому саме? Хто точно не потрапляє у цей список? 

Ви можете зі здивуванням виявити, що забуваєте про інтереси важливих для вас людей або компаній, але готові поступатися, аби зберегти не цінні для вас відносини.

Важливо усвідомити свої справжні, чесні інтереси. А також розуміти інтереси інших. Це дозволить знайти саме свою мотивацію в роботі та конструктивно співпрацювати з іншими людьми.

Побудувати тривалі та щасливі стосунки можна лише у випадку, якщо ви знайдете спільні інтереси.

Що потрібно саме вам?

Є міф, що за великі гроші можна утримати або придбати будь-якого співробітника. Але це не так. Навіть якщо працівник погодиться, бо гроші для нього дуже важливі, таке рішення буде компромісом із самим собою. А така робота буде приносити не радість, а проблеми.

Нещодавно я розмовляла з жінкою, яка звільнилася з вигідного місця. Вона пояснила це так: «Я не хочу займатися проституцією, тобто за гроші робити те, що не схвалюю на ціннісному рівні».

Вправа.

Запишіть відповіді на такі питання: «Що для мене важливо?», «Чому це для мене важливо?», «Що саме це для мене означає?» Це допоможе зробити крок до розуміння себе справжнього.

Припущення, які вам заважають

Часто наші припущення обмежують наші можливості. Що ми насправді знаємо про інших? Чому весь час потрапляємо у пастки суб’єктивного сприйняття? Причин може бути багато:

• поспішаємо і тому приймаємо рішення автоматично, під впливом підсвідомих переконань;
• віримо в те, у що хочемо вірити («Всі знають, що вони ніколи на це не погодяться»);
• плутаємо свої бажання з бажаннями іншого («Та я б за такі гроші погодився на що завгодно»);
• не вміємо відокремлювати головне.

Останній пункт потрібно пояснити детальніше. Справа в тому, що інтересів у людини зазвичай буває багато. Але може бути один головний. Такий, що робить неможливими будь які компроміси. Це часто стосується питань збереження обличчя, поваги, безпеки, довіри. Тобто інтересів, які ми називаємо особистими або психологічними.

Вправа.

1) Сформулюйте та запишіть свій найголовніший інтерес. Що у вашому житті є такого, що не допускає думки про поступки або компроміси?   

Зробити це допоможе техніка, запропонована Стівеном Кові, яка називається «5 чому». Треба визначити, що вам здається головним, а потім запитати себе перший раз: «А чому це для мене важливо?» Наступне «А чому це для мене важливо?» ставиться вже до відповіді на перше запитання. Третє «Чому?» ставиться до другої відповіді, і так 5 разів.

Техніка допомагає визначити глибинні інтереси, які важливі для вас саме зараз. Це дуже важлива інформація, яка допоможе приймати важливі рішення.

2) А тепер випишіть, що для вас найголовніше у роботі. Чи важливо вам…

• мати можливості для самореалізації (що саме ви вкладаєте у цей термін?);
• бути членом креативної команди (який саме креатив вам до вподоби?);
• щоб у компанії панувала культура довіри і співпраці (як ви це відчуєте, які повинні бути прояви?).

Що ще вам важливо в роботі? Без чого ви точно не будете щасливі у професійному плані, а що, можливо, готові потерпіти? Потім поставте собі питання, скільки грошей і часу потрібно, щоб знайти щось, де всі інтереси будуть поєднані. Якщо ви це усвідомите, це буде ваш вибір і ви не будете почуватися жертвою.

Важливо! Цю вправу дуже корисно робити перед співбесідою з можливим роботодавцем.

Як стати уважним до інших?

Для цього треба поставити питання: «А що для цієї людини найважливіше?» І може виявитися, що у попередньому спілкуванні ви «продавали» співрозмовнику не ту цінність. Наприклад, що є найважливішим для студента, який шукає перше місце роботи? Ні, не гроші, а досвід, можливість навчатися, гнучкий графік роботи. А також…. фан!

В одній із компаній-ресторанів швидкого харчування на співбесіді в молодої людини запитали: «Ви знаєте, що у нас не найвища зарплата на ринку. Чому ви бажаєте працювати у нас?» Відповідь була несподіваною: «Мені сказали, що у вас тут доволі прикольно!» І це була правда, тому що спеціальний івент-менеджер у компанії займався дозвіллям молодих працівників, організовував табори та вечірки, і всі були щасливі.

Вправа.

1) Запишіть, що для вас найголовніше у спілкуванні з колегами, керівником або підлеглими. Пунктуальність, добрі стосунки, вчасна відповідь на листи… Пишіть правду, навіть якщо вважаєте, що це дрібниці. Тепер вам буде легше організувати спільну роботу з колегами з урахуванням своїх інтересів та без зайвого напруження. Не забувайте озвучувати свої інтереси! Мало хто вміє читати чужі думки.

2) Подумайте, які інтереси можуть бути у вашого колеги. Перевірте свої припущення: чи насправді ваші уявлення є об’єктивною реальністю, чи це тільки віддзеркалення ваших власних мрій? Найкращий спосіб це зробити –  просто спитати, що важливо для вашого співрозмовника. Ви відчуєте справжню магію цього простого питання, бо мало хто цікавиться тим, що важливо для іншого. У вас з’явитьcя шанс отримати не тільки корисну інформацію, а й побудувати міцні стосунки.

Чи потрібно уникати конфлікту?

Гадаю, що ви були свідками ситуацій, коли «мирне випасання на траві» перетворювалося на «справжній бій биків» за хвилину чи менше. Така буря лише руйнує, забирає ресурс. Але бувають і суперечки, у яких народжується істина.

Адже наша сила у тому, що ми різні! І ми можемо знайти спільні інтереси та рішення, що будуть справедливими для всіх.

Якщо конфлікт застарілий, а інтереси заплутані, компанії все частіше звертаються до посередника – медіатора. Це людина, яка відповідає за процес переговорів і супроводжує його. Завдання медіатора – досліджувати інтереси, допомагати шукати найкращі рішення, оцінювати ризики поганих альтернатив.

Треба навчатися!

Навичками медіації не можна оволодіти, прочитавши книгу або переглянувши фільм. Де ж можна отримати інформацію? 

• На сайті Національної асоціації медіаторів України можна знайти список організацій або навчальних програм, яким довіряє професійне співтовариство.
• Багато корисної інформації представлено на ресурсі Українського Центру Медіації .
 
Почати можна з безкоштовного онлайн-курсу «Вступ до медіації», розробленого у рамках Відкритого Університету Майдану.


Ще у рубриці «Практикум»: «Мы не можем контролировать мир, зато можем управлять своими эмоциями! 2 ключевых правила решения конфликтов»

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: