Багато хто думає, що блогер — це людина, яка просто викладає красиві фото свого красивого життя. Але що насправді означає стати блогером? Розповідає Яна Метьолкіна, авторка тревел-блогу metyolkina.com
Яна, чому ви вирішили стати блогером і як до цього прийшли?
8 років у ЗМІ і різкий поворот на нову дорогу — це страшно, але весело. Спочатку я мріяла бути новинним кореспондентом. Але в підсумку, крім новин, зі мною траплялося різне: глянець, кримінальні, соціальні та науково-популярні телепрограми. Зрештою, навіть тревел-шоу «Орел і Решка».
З журналіста, редактора і сценариста я поступово мутувала в блогера, щоб стати більш вільною. Адже при всій своїй захопливості телебачення — це завжди м’ясорубка. Забирає занадто багато часу, сил, і ти неминуче вигораєш. Настає момент, коли життєво необхідно зробити паузу.
Я пішла з шалено улюбленого проєкту «Орел і Решка» в нікуди, щоб перезавантажитися. Ми полетіли з чоловіком на Шрі-Ланку, де я писала багато подорожніх нотаток для соцмереж. І чоловік буквально умовив мене спробувати створити свій блог. В той момент це здалося мені цілковитим божевіллям і чимось нереальним.
Але після повернення у мене народилася концепція блогу — писати про подорожі, які радикально змінюють життя людей.
Розповідати не тільки враження зі своїх поїздок, але й історії людей, які, побувавши одного разу в новій країні, поміняли життя на 180 градусів.
І ось тоді я загорілася. Своїми силами ми з чоловіком створили сайт на WordPress. І придумали жартівливий слоган: «Дай блог вам щастя». З того моменту я стала блогером.
Хто такий блогер? Про що ця професія, що входить в її «посадові обов’язки»?
Багато хто думає, що блогер — це людина, яка гарно живе і викладає красиві фото. Загалом, нероба, якому чомусь різні бренди вручають гори подарунків. Я і сама раніше так думала. Але потім зрозуміла, що все далеко не так.
Хороший блогер — це повноцінний телеканал або видавництво. Це круте тематичне ЗМІ, це телесеріал, це кіно. З однією важливою відмінністю — у тебе немає команди з 10-1000 людей для виконання всіх завдань. Є тільки ти сам — автор ідей і статей, менеджер і продюсер, стиліст і оператор, модель і відеомонтажер, маркетолог і СММ-ник, дизайнер і SEO-шник. І на все це у тебе є 24 години на добу.
Тобі потрібно знайти свою аудиторію, яка весь цей труд помітить, оцінить, полюбить і підпишеться саме на тебе, а не на мільйон інших блогерів.
Тобі потрібно вміти працювати з брендами. І якимось дивом заробляти. На перших порах доводиться робити тонну невидимої роботи й вірити, що через деякий час буде віддача.
Чи було страшно ризикувати? З якими труднощами й викликами зіткнулися?
Звичайно страшно. Одна справа — працювати в продакшені, де у тебе є зарплата, чіткі обов’язки, а у випадку з «Орлом і решка» — ще й аудиторія декількох країн, яка бачить твій труд. Зрозуміло, що ніхто з глядачів навіть не здогадується про твоє існування, але приємно, що твої закадрові тексти, жарти та ідеї оцінюють мільйони. А потім раптово їх оцінюють лише твої батьки і друзі, тому що твій блог і профіль у соціальних мережах поки що з крихітною аудиторією. Це дивне почуття.
Довелося заново вчитися тайм-менеджменту. Адже коли у тебе немає начальника, немає дедлайну і офісу — диван і прокрастинація стають вірними напарниками. Прогнати їх — той ще героїзм.
Але найскладніше мені було прийняти 3 речі. По-перше, більшість людей надає перевагу качиним селфі і голим дупам накачаних дівчаток, а не моїм кадрам-фільмам з корисними текстами. По-друге, тільки боти підписуються на профіль тисячами, а живі фоловери приходять дуже повільно, зате надовго. По-третє, важлива не кількість лайків, а відсоток залученості підписників. Тому нехай їх краще буде менше, але вони будуть активними. Дуже часто буває, що у блогера 300 тисяч підписників, але ці мертві душі — всього лише пил в очі рекламодавцям.
Як ставляться до цього близькі та друзі? Чи сприймають блогерство як професію?
Всі, хто розуміє, як це працює і до чого може привести, ставляться серйозно. Але є і ті, кому скаламутили розум псевдоблогери з нескінченною рекламою косметики. Коли вони кепкують, що все це лише розвага, я ставлю в приклад блогерів іншого рівня. Того ж Наса Дейлі, який робить пізнавальні хвилинні ролики кожен день і за останній місяць заробив $80 000. Або українських блогерів, які заробляють по $1000 за один пост в Instagram.
Але, звичайно, ці люди йшли до визнання і таких заробітків роками, це не у кожного вийде.
Якоюсь мірою, це схоже на шоу-бізнес. Потрібно довго впахувати, щоб стати Мадонною. Просто замість пісень ти робиш тексти, фото і відео.
Чи вдається заробити блогеру? На чому і як?
Першочергове завдання блогера — створювати контент і збирати навколо себе однодумців. Це тривалий, трудомісткий процес. І потім в нагороду за працю до тебе починають поступово звертатися бренди з рекламними пропозиціями. Хтось хоче, щоб ти порекомендував його за подарунок або за гроші у себе в соцмережах. З кимось ти робиш великі колаборації з цілого циклу різних активностей.
Я заробляю ще й на тому, що читаю лекції про сторітеллінг, тексти і драматургію. Іноді знімаюся в ролі моделі. Ще планую вести свою колонку про подорожі в якомусь з улюблених видань. Хочу попрацювати як сценарист з парочкою західних продакшенів, адже іноді сумую за зніманням. Крім того, я маю намір зняти науково-популярний фільм про подорожі та зробити соціальний проєкт, щоб надихнути наших людей подорожувати більше.
У чому секрет успіху блогу і блогера? Що для блогера успіх?
Секрет успіху в терпінні. У тому, щоб не зупинятися, навіть коли здається, що твою роботу ніхто не бачить і не читає. Мене дуже підтримує чоловік. Якби не він, я б давно психанула і пішла пахати і страждати на телик. Адже я людина творча і нетерпляча. Викладаюся на повну в кожній статті, інтерв’ю, пості і засмучуюсь, якщо він тут же не збирає всі лайки світу. Хоч і розумію, що це нерозумно.
У такі моменти Діма закликає мене мислити глобальніше і запевняє, що політ нормальний і скоро буде бомба. А оскільки він маркетолог і мислить стратегічно, я йому, звичайно, вірю.
Що порадите тим, хто хоче стати блогером: де і чого вчитися, як почати, корисні посилання та інструменти?
Найголовніше — знайти тему, яка максимально надихає. У моєму випадку — це подорожі та люди (інтерв’ю з мандрівниками).
Потім потрібно добре розібратися в цій темі. Щоб банально було що систематично розповідати.
Наступний крок — визначитися з форматом і концепцією. Зрозуміти, в якому вигляді викладати світу свої думки і де (в соцмережах, на уoutube, у своєму блозі тощо).
А потім просто пускатися в бій. Створювати контент, за який не соромно. Писати, знімати, монтувати, дивувати.
Ніколи не вийде придумати блискучу стратегію наперед. Все приходить тільки в процесі.
По ходу справи народжуються ідеї, знайомства і можливості. Потрібно бути допитливою людиною-оркестром. Але головне — знати свою місію і нести людям меседж.
Я, наприклад, реально хочу, щоб люди більше подорожували, а не просто розглядали мої фотки в купальнику. Тому, крім постів в Instagram, я пишу лонгріди в блозі, де даю поради, ділюся маршрутами, розповідаю, куди їхати і що пережити. І люди вже починають цим користуватися.
Я хочу, щоб українці перестали боятися витрачати зароблене непосильною працею на пригоди в будь-якому віці. Щоб вони не їхали лежати колодою в Туреччину, а вирушали в пригоди. Тому що знаю по собі — саме пригоди лікують краще лікарів і таблеток, змінюють, вчать, роблять життя довшим і кращим.
За творчістю Яни ви можете стежити в її блозі, Instagram і Telegram.
Читайте також
Крутий поворот: 5 історій про пошук себе та кардинальну зміну професії
2 тижні йти вздовж океану: відпустка, після якої ще більше любиш роботу
Не тільки SMM: 20 нових професій у соцмережах
Дякуємо!
Тепер редактори знають.