Про роботу бортпровідників кажуть різне: що беруть тільки моделей, що неможливо пройти складний відбір, що стресу хоч відбавляй (останнє, мабуть, правда). Ми вирішили розібратись і розпитати про секрети професії досвідчену стюардесу Анастасію Ситник.
Чому і як ви обрали цю професію?
Раніше я працювала помічником флориста в майстерні. За рік до того, як я прийшла в авіацію, бабуся розповіла мені про онуку своєї знайомої — та працювала стюардесою і з захопленням описувала свою прекрасну професію.
Тоді я теж про це задумалась і прийшла до висновку, що подібний досвід був би корисний для будь-якої людини. Пізніше мої друзі почали надсилати вакансії, що були відкриті в Києві, хоча про моє бажання тоді ще не знали. А потім я пройшла співбесіду, медогляди, навчання, іспити, стажерські польоти — і вуаля 🙂
Як проходить відбір на посаду бортпровідника?
На співбесіді присутня комісія з 3-4 людей. Відбір передбачає чотири етапи.
- Індивідуальна співбесіда, під час якої потрібно розповісти про себе і відповісти на питання. Можуть попросити різко перейти на іншу мову спілкування, задати несподівані питання для перевірки знань географії та загальної ерудиції.
- Групова співбесіда. Тих, хто пройшов перший етап (залишається приблизно 20 людей з 40), ділять на групи і дають по 2 завдання для кожної різними мовами.
- Перевірка знань англійської в усній формі.
- Психологічний тест.
Потрібна англійська?
В EnglishDom знають, як вивчати її ефективно — онлайн та індивідуально з викладачем. Новачкам до 3 уроків у подарунок.
Деталі
Що стосується зросту, зовнішності, зайвої ваги, віку — все дійсно суворо?
Бортпровідникам доводиться працювати в обмеженому просторі літака — цим і обумовлені всі вимоги. У різних авіакомпаній вони варіюються, але в середньому зріст повинен бути 164-170 см для жінок і 170-175 см для чоловіків. Це важливо для того, щоб діставати до багажних полиць.
Вага розраховується за формулою: зріст в сантиметрах мінус 100. Потрібно розуміти, що іноді необхідно швидко пересуватись по салону літака, що можливі зіткнення з пасажирами і важливо з легкістю розминутися, тому перевагу і віддають струнким людям.
Також неприпустимі шрами на помітних місцях і татуювання. Навіть родимки можуть попросити видалити. Якщо готовий попрощатись з татуюваннями, поліпшити зір або вирівняти зуби, дають шанс прийти на співбесіди ще раз. Вік до якого можна проходити відбір — 27 років, хоча працювати можна до 45 років і довше.
Які вимоги до бортпровідників? До чого варто бути готовим?
В першу чергу, потрібно розуміти, що це нелегка робота — з фізичного і морального боку. Вона передбачає спілкування з великою кількістю дуже різних людей. Без любові до них тут не обійтись 🙂
Потрібно вміти не приймати близько до серця те, що відбувається на борту. Іноді людина сідає у літак роздратованою. Причин може бути безліч: щось пішло не так вдома, під час реєстрації, не знайшов з кимось спільну мову і т.д. І останньою ланкою в цьому ланцюжку часто стає бортпровідник. Доводиться просто вислуховувати обурення з приводу чого завгодно і зберігати спокій.
Також немає чіткого графіка роботи. До цього теж потрібно бути готовим. Можна вилетіти, вставши о 5 ранку. А можна і опівночі — тут врятує вміння спати вдень. Ще потрібно бути пунктуальним, стресостійким, ввічливим і уважним до дрібниць.
Але найголовніше — здоров’я. На медогляді нас перевіряють з голови до ніг. Якщо є якісь проблеми, особливо з вухо-горло-носом, то ймовірність не пройти огляд дуже висока. Наприклад, якщо носова перегородка нерівна або є гайморит, в польоті буде сильно закладати вуха, а можуть і зовсім лопнути барабанні перетинки.
Кому точно не підійде ця професія?
Дуже емоційним людям, повільним і тим, хто не любить підкорятись правилам.
Перш ніж потрапити на рейс, потрібно серйозно підготуватись. Що було найскладнішим?
Саме навчання було нелегким — ми перебували в навчальному центрі з ранку до пізнього вечора, потім їхали додому, а там знову все повторювали і вчили. Так приблизно півтори місяці. Ні на що інше у нас просто не було часу.
Особисто для мене найбільш стресовими виявилися перші стажерські польоти — потрібно було робити все чітко і швидко в умовах, до яких ти ще не звик.
Як вас готували до кризових ситуацій на борту? Чи стали у нагоді ці навички?
Кожен бортпровідник знає, що потрібно робити в тій чи іншій ситуації згідно чітким правилам — під час навчання ми обговорювали всілякі аварійні ситуації. Але таких у мене, слава Богу, не було.
А ось погано пасажирам стає часто. На кожному борту є аптечки загального користування, а також — тільки для медичних працівників. Наприклад, якщо пасажир втратив свідомість, у нього болить голова/живіт чи йде кров з носа, з цим може впоратися будь-який бортпровідник. А ось якщо ситуація дуже серйозна, то в салоні літака звучить оголошення: якщо на борту є медичні працівники, прохання звернутися до бортпровідників. Зазвичай лікар знаходиться.
Не забувайте, що у нас є ще телеграм-канал, де ми щодня оновлюємо вакансії, ділимось новинами та статтями!
Підписатись
Чи правда, що вас вчать приймати пологи?
Так, на навчанні у нас був курс медичної підготовки і одним з пунктів було прийняття пологів. Але ми сильно не заглиблювались.
Чи є у вас лайфхаки для вирішення конфліктних ситуацій з пасажирами?
Потрібно вислухати пасажира, зберігаючи суперспокій. Показати людині, що ви її повністю розумієте і підтримуєте. Ну і, загалом, спокійно вирішити питання 🙂 Завжди ж є вихід з будь-якої ситуації.
Який у бортпровідників режим роботи?
Я б не вживала слово «режим», тому що його немає.
Відпочинок після кожного рейсу становить кількість робочих годин, помножених на 2. Наприклад, якщо відпрацював 8 годин, то відпочивати повинен мінімум 16. Раз в два тижні обов’язково є 2 вихідних поспіль. А ось святкових днів немає зовсім.
Як ви справляєтесь зі зміною часових поясів при перельотах?
Я літаю тільки на середньомагістральних рейсах, найдовший політ у мене триває близько 6 годин — в Казахстан або ОАЕ. На цих рейсах зміна поясів не така і велика, тому особливо не відчувається. Але через збитий режим дня іноді дозволяю собі дуже довго спати. Взагалі сон для бортпровідників — це святе 🙂
А є можливість самому обирати рейси?
Бортпровідників навчають працювати на конкретних типах літаків, які є в парку авіакомпанії. А у різних типів варіюється і дальність польотів.
Розкладом займається великий відділ планування. В кінці кожного місяця ми отримуємо графік на наступний. Розподіляє години комп’ютер в рандомном порядку. Далі можливі зміни, якими займається безпосередньо команда планування.
Які перспективи кар’єрного росту у бортпровідників?
Спочатку ти стаєш рядовим бортпровідником, пізніше — старшим бортпровідником (це головна людина в бригаді), потім можна стати наставником або інструктором і навчати новачків або інших співробітників.
Що вам подобається в роботі бортпровідницею?
Можливість відвідувати різні країни та зустрічати незвичайних людей, в тому числі — колег. Тому що люди, які працюють в даній сфері, за освітою найрізноманітніші — від дизайнерів до юристів. Завжди дуже цікаво дізнаватись їхні історії 🙂
Дуже подобається, коли пасажири йдуть з літака задоволеними і щиро дякують — тоді заряджаєшся цими емоціями і радієш, що рейс пройшов не дарма 🙂
Читайте також
Как выглядит рабочее место людей разных профессий?
Шукаєте роботу?
Маємо безліч вакансій у креативних індустріях, освіті, ІТ-компаніях, громадському секторі тощо.
Вакансії