Каліграфія і летеринг дозволяють створювати унікальний продукт, важливі дизайнерам та ілюстраторам і зроблять вас ексклюзивним фахівцем. Як почати вивчати каліграфію і летеринг: що читати і чим надихатися?
Розповідає Тарас Макар — каліграф, викладач і куратор курсу «Каліграфія і летеринг. Brush Pen» у Projector, учасник українських і міжнародних виставок, автор власних унікальних алфавітів.
У час, коли будь-хто може взяти готовий набірний шрифт і зробити з ним логотип у стилі Google, унікальність стала цінуватися ще більше.
Летеринг в основному використовується в дизайні — логотипи, принти, обкладинки книг.
Каліграфія ж більше наближена до мистецтва — з її допомогою створюють унікальні фотозони для подій, розписують сцену для фестивалей або ж малюють мурали на вулицях міста. Щось, що привертає увагу.
1. Каліграфія і летеринг можуть допомогти у професії
Вивчати каліграфію і летеринг корисно всім, хто будь-яким чином пов’язаний з графічним дизайном та ілюстрацією.
Дизайнер буде більш впевнено почувати себе у роботі з буквами. Якщо ви володієте летерингом на гарному рівні, то зможете створювати особливі, унікальні рішення для конкретного клієнта.
Каліграфія і летеринг допомагють також ілюстраторам — доповнюють та підкреслюють ілюстрації. Поєднання цих двох напрямків дає неочікувані цікаві результати.
2. Потрібно знати різницю між каліграфією і летерингом
Каліграфія — це все, що ми пишемо. За один елемент букви відповідає один рух пера — так званий дукт.
Летеринг — це будь-яка зміна вже готової букви або малювання/створення її з нуля. Це може бути як проста буква, намальована олівцем в блокноті, так і зліплена з пластиліну, вирізана з дерева, вишита хрестиком. Технічно це все можна віднести до летерингу.
Конкретної класифікації летерингу не існує, але для себе я виділяю такі напрями:
• летеринг на основі каліграфії;
• летеринг з нуля (тобто без будь-якої основи);
• предметний летеринг (це створення реальних букв з матеріалів).
3. З чого почати вивчати каліграфію і летеринг?
Перед тим як почати займатися летерингом, я пропоную ознайомитися з каліграфією і вивчити її основні принципи. При малюванні літер зникають будь-які обмеження інструменту, і, по суті, можна змінювати літери, як захочеться. У цьому і полягає складність — якщо обмежень мало, набагато легше припуститися помилки.
Краще братися до летерингу тоді, коли ви зрозумієте логіку каліграфічних інструментів, вивчите будову літер та матимете базові каліграфічні знання.
4. Знайдіть ваш унікальний стиль
Маючи хорошу базу, ви вже можете розвивати свій унікальний стиль. Тут вже вам вирішувати: розвиватися лише в одному конкретному стилі чи навпаки — робити завжди різнопланові роботи. З одного боку, клієнти часто приходять саме за вашим стилем, з іншого — такий спосіб може з часом перетворитися на «конвеєр». Мені особисто завжди цікавіше працювати в різних стилях, пробувати нове, шукати інші варіанти букв, форм і елементів.
5. Читайте корисні книжки!
1) Починати знайомство з каліграфією я раджу з таких книг:
• «Сучасний шрифт» (Віллу Тоотс, 1966)
• «Рукописний шрифт» (Микола Таранов, 1986)
• «Каліграфія для всіх» (Леонід Проненко, 1990)
• «Каліграфія» (Ілля Богдеско, 2005)
На цих книгах фактично виросла і сформувалася сучасна каліграфія у східній Європі. Їх вплив на школу каліграфії у нас важко переоцінити, а автори вважаються одними з кращих у своїй сфері.
У них є все для початківців — від історії виникнення писемності і до техніки використання різних інструментів, класифікацій стилів письма і побудови літер. Вони допоможуть розібратися в буквах, їх будові та зрозуміти різницю між летерингом і каліграфією.
2) Якщо ви хочете більше дізнатися про кирилицю, українські традиції письма і особливості наших літер:
• «Естетика українського рукописного шрифту»
• «Каліграфія: взаємовпливи шрифтів»
Це дві прекрасні книги українського каліграфа і викладача Віталія Мітченка. У першій роботі він розглядає етапи становлення української писемності. Тут ви знайдете теорії виникнення кирилиці і глаголиці, шлях трансформації нашої каліграфії від старого уставу до вільного скоропису.
У другій книзі автор приділяє більше уваги латиниці та впливу різних систем писемності і шрифтів один на одного.
3) Якщо хочете в легкій і доступній формі познайомитись зі світом шрифтів:
• «Про шрифти» (Ерік Шпікерман)
Один з найвидатніших шрифтовиків сучасності вирішив написати книгу про шрифти без купи незрозумілих термінів, складних правил і занудної класифікації. І йому це вдалося.
4) Якщо ви всерйоз збираєтеся заглибитися в світ літер:
• «Книга про букви від А до Я» (Юрій Гордон)
Читати її за один раз немає сенсу, та й занадто важко. Це, швидше, довідник, у якому автор розглядає кожну букву окремо. Якщо у вас раптом виникли труднощі при написанні/створенні будь-якої букви в написі — просто відкриваєте потрібну вам сторінку, дивитеся побудову букви, історичні приклади, рими з іншими буквами, і, впевнений, усі труднощі зникнуть.
5) Якщо ви не хочете заглиблюватися в побудову букв, а бажаєте надихнутися крутими роботами.
Якщо інстаграм набрид і хочеться просто подивитися підбірку справді якісних букв, рекомендую декілька моїх улюблених книг:
• Playful Type 2 / Type Player
Предметний і мальований летеринг, різні букви і безліч неймовірних ідей.
• Scripts / Hand to type
Тут більше каліграфії та витонченого летерингу. Закрутки, гостре перо, брашпени. А серед робіт майстрів зі світовим іменем заслужено є роботи українських каліграфів Віки і Віти Лопухіних.
• Calligraffiti / Arabic graffiti
Якщо ви любите великі формати, розбризкану по всій стіні фарбу і літери розміром з людину. Чудові приклади того, як написи можуть доповнювати наші міста і органічно вписуватися в життя звичайних людей.
6) І ще декілька улюблених книг:
• Fraktur mon amour — для любителів готики.
• Calligraphy: book of contemporary inspiration — для любителів експериментів і експресивної каліграфії.
• Typography sketchbook — для тих, кому цікаво подивитися на процес створення написів та різницю між початковими скетчами і завершеними роботами.
Це ті книги, які допомогли мені краще познайомитися з буквами і зрозуміти, як працювати.
6. Розвивайте внутрішній світ!
Зовсім не техніка головна в будь-якому мистецтві. Головне — ідея і особистість, яка стоїть за нею.
Надихайтеся, дивіться, вивчайте алфавіти, але ніколи не забувайте розвивати себе як людину.
Якщо мені потрібно було б дати одну пораду щодо книг, я б сказав: «Почніть зі шкільної програми». Знову відкрийте для себе Кафку, перечитайте «Маленького принца», поспівчувайте старому, який залишився один на один з морем, роздумуйте разом із К’єркеґором над історією про Авраама. Лише якщо ви будете цікавою людиною, ви будете створювати ідеї та цікаві роботи.
Розвивайте в першу чергу внутрішній світ. Пам’ятайте, що гарна техніка — це лише спосіб цей внутрішній світ виразити.
Ще у рубриці «Практикум»: «Цього не вчать в дизайнерських школах! 28 важливих порад дизайнерам»
Дякуємо!
Тепер редактори знають.