Іноді здається, ніби у бізнесі цінують лише силу та жорсткість. Але залізна рука і холодне серце — ще не гарантія кар’єрних успіхів. Чутливі, люб’язні та інтровертивні люди теж можуть високо піднятися кар’єрною драбиною — якщо правильно використають свої переваги.
Бізнес-леді Фран Гаузер має досвід управління кількома компаніями і є однією з шести найвпливовіших жінок Нью-Йорка за версією видання Refinery29. За свою багаторічну кар’єру їй довелося не раз зіткнутися зі стереотипами про «м’яких» людей, які начебто не здатні збудувати кар’єру у жорсткому корпоративному світі. Френ вважає себе саме такою людиною, якій, втім, це вдалося.
Ми законспектували найважливіші поради з її книги «Міф про милу дівчинку. Як побудувати казкову кар’єру i не перетворитися на чудовисько» видавництва Vivat.
Люб’язність — це ваша суперсила
Люб’язний і милий зовсім не означає м’якотілий або безамбітний. Твердість та люб’язність все одно здаються вам речами несумісними? Насправді це не так. Мистецтво обговорювати складні теми чи відмовляти без образ потребує поєднання саме цих двох якостей. Наша природна приязнь викликає у людей повагу, довіру та бажання допомогти. Виходить, що люб’язність — це капітал, на якому базуються тривалі стосунки — одна з найважливіших речей у бізнесі та кар’єрі.
Дозвольте собі бути амбітними
Амбітних людей часто вважають егоїстичними і здатними «ходити по головах», це правда. Натомість люди, які забувають про себе і лише потурають іншим, ризикують втратити свій авторитет і почуватися нещасливими. Насправді не потрібно обирати між приниженням і конфліктною експансією. Амбітний працівник може відстоювати власну точку зору і цілеспрямовано досягати мети, але при цьому бути емпатичним, здатним до компромісу і люб’язним водночас.
Почніть із визнання власних успіхів. Важливо брати участь у професійних конкурсах і подаватись на нагороди за реалізовані проєкти. Діліться з колегами досвідом, лайфхаками й новими підходами. Навчіться хвалити себе і приймати похвалу від інших. Не замовчуйте своїх досягнень, але при цьому не привласнюйте собі чужих успіхів — відмічайте, що ваша ідея виникла завдяки колективному брейншторму, або що її реалізував колега, не менш геніальний за вас.
Виступайте переконливо і люб’язно
Відчуття, коли не хочеться вилазити вперед на нараді, щоб не привертати до себе увагу чи не потрапити у незручну ситуацію або конфлікт, знайомі багатьом. Проявити себе буває важко, але ж подумайте, що так ви приховуєте власний потенціал, а користі компанії від фахівця, якому не вистачає ініціативності, не так і багато.
Як поступово привчити себе брати слово на нарадах?
Готуйтесь заздалегідь. Відповідно до теми переговорів завчасно сформулюйте свою думку чи ідею, яку ви хочете донести до інших, продумайте, до кого звернутися за підтримкою (а краще ще й попередити цю людину), підготуйте стандартні вирази («У мене є пропозиція», «Це нагадує мені», «Мені дуже подобається ця перспектива, але…» тощо).
Почніть із малого. Можна повторити частину попередньої думки когось з колег і добудувати її власними ідеями, якщо ви переживаєте здатись «занадто» ініціативним та інноваційним.
Підкріпіть свій виступ мовою тіла. Невербальна комунікація мале велике значення — наприклад, якщо ви займаєте більше місця, то до вас більше дослухаються. Не соромтеся також спиратись ліктем на ручку крісла або встати, щоб висловитись перед гучномовною аудиторією — ваша впевненість зчитуватиметься на підсвідомому рівні.
Не знеційнюйте свої ідеї. Уникайте постійних вибачень і виразів на кшталт «Я можу помилятися в цьому, але», «Я відчуваю», «Невпевнений, але мені здається», а також відкрито дивіться на інших учасників розмови, а не втуплюйтесь у землю.
Висловлюйте думку прямолійно, але приязно
На роботі часто доводиться критикувати результати чи методи інших працівників, і багато хто страждає через необхідність негативно висловитись про колегу, бо боїться образити його чи засмутити. Але це потрібно робити, особливо, якщо ви прагнете очолювати відділ чи компанію. Отут і знадобиться ваша природна люб’язність
Як критикувати конструктивно і без образ?
- Варто почати з позитиву і відзначити досягнення фахівця, а вже потім перейти до помилок. Важливо пояснити, на що вони впливають — наприклад, звернути увагу, що від недотримання дедлайнів однією людиною страждає вся команда.
- Завжди питайте, у чому причина проблеми і пропонуйте допомогти для її вирішення (тільки допомогти, а не зробити замість когось!).
- Email чи телефонна розмова не дуже підходять для критичного відгуку. Поясніть усе під час зустрічі наживо чи по відеозв’язку: емпатія пом’якшить неприємне враження (дякуємо за це дзеркальним нейронам).
- Відокремлюйте людину від ситуації і ніколи не переходьте на особисте.
Не бійтесь приймати рішення, але враховуйте думку інших
Найчастіше нам складно прийняти важливе рішення через те, що ми постійно переживаємо, як його сприймуть чи оцінять інші. Постійно озиратись на всіх — не варіант, адже це лише відтягує момент вирішення. У якості компромісу окресліть коло людей, чия думка насправді для вас важитиме, і консультуйтесь із ними, перш ніж прийняти рішення. Це можуть бути незалежні профільні фахівці, чий відсторонений погляд зменшить відчуття, що ви один відповідаєте за все на світі. Також можна звернутися за підтримкою до родини, друзів, персонального коуча. Не можна забувати і про людей, на яких вплине ваше рішення. Використайте їхні погляди як своєрідну фокус-групу. Дізнаватись думку інших – не слабкість чи невпевненість, а додаткова сила для вирішення проблеми.
Ще кілька порад, які полегшать для вас прийняття рішень:
- ви не зобов’язані дотримуватись свого рішення до кінця життя; змінити позицію — не завжди здатися, іноді це демонструє гнучкість і здатність до розвитку;
- приймаючи складне рішення, зробіть крок назад і оцініть загальну картину (який з варіантів відповідає вашим цінностям); дізнайтесь у людини, яка вирішила подібну проблему, як їй це вдалося; уявіть, як виглядатиме світ, якщо ви приймете таке рішення;
- для боротьби з емоційною напругою аналізуйте свої рефлекторні реакції на стрес (наприклад, у вас пересихає у горлі або зводить щелепи), а коли відчуваєте їх — візьміть паузу і перечекайте непродуктивний стан, поки не заспокоїтесь.
Домовляйтеся зі стратегією та емпатією
Під час переговорів Фран Гаузер радить шукати вигоду для кожної сторони і грати з нею в одній команді. У якості прикладу авторка наводить розмову, через яку проходить чи кожен у житті, — прохання підвищити зарплату.
- На початку переговорів відзначте, що ви любите у своїй роботі. Потім поясніть керівнику, чому ваші таланти і досвід цінні для компанії та чим обумовлене ваше прохання про підвищення.
- На підкріплення свого запиту використовуйте конкретні аргументи — заздалегідь уточніть середні показники на ринку праці та підготуйте докази ваших досягнення у компанії.
- Сидіть рівно, тримайте візуальний контакт, уникайте пояснень особистих обставин та зайвих емоцій — говоріть як фахівець.
Встановіть здорові межі і не бійтесь відмовляти
Чи не кожен працівник стикається з нестачею часу на дійсно важливі речі і постійними додатковими завданнями від керівництва й колег. А м’яким людям особливо важко відстоювати особистий робочий простір.
- Почніть із того, що визначте власні пріоритети і підлаштовуйте під них щоденні та щотижневі списки завдань.
- Створіть «фільтри», які допоможуть відсіяти зайве: підготуйте список «чого не робити» і не забудьте додати до нього часові пастки (неважливі справи, які забирають час).
- Захищайте свій розклад: використовуйте режим «не турбувати» на телефоні, налаштуйте автоматичні відповіді на електронні листи у певний період, делегуйте свої обов’язки тощо.
Якщо пропозиція, зустріч чи прохання не відповідає вашим пріоритетам, не варто змушувати себе погоджуватись. Подякуйте за звернення (і не кажіть, що вам шкода) та поясніть, що наразі ви зосереджені на важливій роботі і не маєте на це часу. Найкращий варіант відмовити без образ — запропонувати альтернативу: або ви зробите щось інше, що більше вас задовольнить, або запропонуєте для цієї роботи іншу кандидатуру.
Шукайте більше порад, як будувати кар’єру і при цьому дбати про інших та поважати себе, у книзі «Міф про милу дівчинку. Як побудувати казкову кар’єру i не перетворитися на чудовисько» видавництва Vivat.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.