Пандемія та перехід на віддаленку змінили ставлення працівників до роботи та підштовхнули до переоцінки усталених традицій. Та одна шкідлива корпоративна звичка — презентеїзм — все ще зберігається, пише BBC. Розповідаємо детальніше, що це і як з цим боротися.
Протягом останніх трьох років багато працівників отримали від роботодавців бажані умови: гнучкий графік, дистанційну роботу та навіть скорочений робочий тиждень. Та попри це, лишається одна вкорінена риса бізнес-культури, яку виявилося важко змінити — презентеїзм. Це примус працювати багато годин і бути доступним цілодобово.
Презентеїзм був частиною культури багатьох організацій, особливо в галузі фінансів, консалтингу та технологій, де боси очікували, що їхні працівники будуть працювати багато годин, навіть якщо кількість роботи не прив’язана до результату. І в умовах невизначеності, коли працівники бояться за свої робочі місця, це явище трансформується у «цифровий презентеїзм».
Читайте також: Працівники на 18% ефективніші, коли працюють з офісу: дослідження
Як віддалена робота посилює презентеїзм
Згідно з опитуванням McKinsey & Company у 2022 році серед 25 000 працівників у США, 58% респондентів мають можливість працювати вдома принаймні один день на тиждень, а 35% респондентів — п’ять днів на тиждень. Опитування дослідницького центру Pew у 2023 році показало, що близько третини працівників, які можуть виконувати роботу віддалено, працюють з дому (у порівнянні з лише 7% — до пандемії).
Та попри позитивні зміни, нові методи роботи також посилили тиск на співробітників. Причиною цьому стали:
- Розрив особистих і професійних кордонів.
«Без чіткого фізичного поділу між роботою та домом людям може бути складно встановити чіткі межі», — каже Пітер Браун з PwC. І в багатьох випадках це веде до подовження робочого дня, збільшення навантаження та труднощів із перервами чи відпустками. Люсі Каллін, виконавча директорка в консалтинговій компанії Catalyst, підтверджує цю думку: «Замість того, щоб відпочивати після роботи, люди залишаються “завжди активними”». - Зростання проблем довіри між працівниками та роботодавцями.
Деякі менеджери не певні, чи залишаються їхні працівники на ремоуті такими ж продуктивними, як в офісах. А дослідження інституту Ґеллапа, опубліковане у квітні 2023 року, показує, що довіра працівників до керівництва похитнулася через погану комунікацію щодо Covid-19: у США лише 21% співробітників заявили, що довіряють керівникам своєї компанії. «Відсутність довіри нерозривно пов’язана з презентеїзмом, — пояснює Люсі Каллін. — Працівники можуть відчувати потребу бути завжди на зв’язку, тому що бояться, що в іншому випадку їхні внески та досягнення не будуть оцінені». - Культура постійної доступності.
«Під час пандемії багато організацій були зосереджені на швидкій адаптації. Пріоритетом було забезпечити безперебійну роботу бізнесу, що могло ненавмисно підсилити презентеїзм, — каже Пітер Браун. — Співробітники, можливо, відчували потребу працювати довше або бути постійно доступними, щоб довести свою самовідданість і продуктивність, навіть працюючи віддалено».
Дані британського Королівського інституту персоналу та розвитку (CIPD) за 2022 рік показали, що хоча рівень презентеїзму дещо впав за останні кілька років, приблизно 65% працівників відділу кадрів все ще спостерігають це явище у своїх організаціях. А кількість респондентів, які бачать його серед віддалених співробітників, зросла з 77% у 2021 році до 81% у 2022 році. Також люди все частіше використовують час своєї щорічної відпустки, щоб працювати.
Одна з можливих причин — «цифровий слід»: працівники відчувають, ніби керівництво відстежує, скільки годин вони проводять онлайн, і намагаються бути помітними. Це сприяє культурі постійної доступності, що викликає додатковий тиск та виснажує працівників.
Читайте також: «Я обираю працювати в офісі»: що мотивує українців відмовитися від ремоуту
Як подолати презентеїзм на робочих місцях
Попри те, що презентеїзм зберігається в компаніях навіть після завершення пандемії, ситуацію все ще можна та потрібно змінити, кажуть експерти.
За словами Люсі Каллін з Catalyst, керівники вищої ланки мають припинити хвалити людей за те, що вони «завжди активні», та не заохочувати понаднормову роботу. Також, каже вона, керівники мають зрозуміти, які саме зміни, спричинені пандемією, могли посилити презентеїзм в їхніх організаціях. А після цього — очолити зміни та стати для своїх підлеглих прикладом, аби вони відчули, що мають можливість не перепрацьовувати.
Пітер Браун з PwC додає, що дотримання графіку допоможе відмежувати роботу та особисте життя. І для цього менеджери мають переконатися, що співробітники відчувають довіру та здатність виконувати свої обов’язки без додаткового контролю.
Шукаєте роботу?
Реєструйтесь на Happy Monday і налаштовуйте персоналізований пошук вакансій саме для вас!
Вакансії