Навесні ми вже розповідали, що українці поступово налагоджують підприємницьку діяльність. Цього разу ділимося результатами експрес-опитування українського бізнесу, проведеного дослідницькою компанією Gradus Research 5 липня 2022 року, аби показати, як змінилася ситуація за два місяці.
Липневе опитування 104 власників та керівників малого, середнього та великого бізнесу України показало, що загалом ситуація з підприємництвом покращується — вже половина (51%) респондентів частково відновили діяльність проти 31% навесні. На 8% зросла кількість бізнесів, що функціонують як раніше (22% проти квітневих 14%), і на 8% зменшилось число тих, хто тимчасово призупинив діяльність (19% проти 27% у попередньому дослідженні). А ще стало вдвічі більше тих, хто запустив нові бізнес-проєкти під час війни — ще у квітні таких було 3%, а зараз — 6%.
Особливості релокації бізнесу в межах України та за кордон
Про потребу в релокації повідомили 52% опитаних. Комусь це необхідно, бо перемістився попит на послуги чи продукцію, комусь — бо це дозволяє вирішити логістичні проблеми. Загалом таке рішення більшості потрібне, аби зберегти бізнес.
Більшість бізнесів перемістилися в межах України — до центральних чи західних регіонів. Проте частина (11%) переїхала за кордон. Конкретний напрям для релокації респонденти обирали за такими критеріями:
- попит на продукти або послуги бізнесу в місці, куди релокуються (36%);
- розвиненість інфраструктури (29%);
- менша кількість законодавчих бар‘єрів для початку бізнесу (29%).
У релокації за кордон підприємців приваблює доступ до великих ринків збуту (32%) та прозорість правил ведення бізнесу та оподаткування (32%). Проте є й перешкоди:
- висока конкуренція з боку вже існуючих бізнесів (25%);
- формальні труднощі з пошуком бухгалтерського або облікового супроводу (23%);
- складність відкриття компанії та банківських рахунків для іноземців (21%);
- високий рівень бюрократії (21%);
- мовний бар‘єр (20%).
Але попри це, опитані вважають, що український бізнес може конкурувати на європейських ринках. Понад половина респондентів вбачає у цьому можливість набути більше економічних зв‘язків з Європейським Союзом.
Більше про результати дослідження — за посиланням.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.