Майже половину свого життя кожен з нас проводить на робочому місці. І дуже часто саме на роботі ми нехтуємо своїм здоров’ям: мало рухаємося, неправильно харчуємося, натомість багато стресуємо та недостатньо відпочиваємо. В результаті до 50 років більшість українців мають одне або кілька хронічних неінфекційних захворювань, які є причиною 91% усіх смертей в Україні.
Щоб виправити ситуацію, у співпраці з Україно-швейцарським проєктом «Діємо для здоров’я» ми запускаємо спецпроєкт «Робота здорової людини». У серії матеріалів розповімо про концепцію здорового робочого місця, поділимося порадами з турботи про добробут співробітників та розглянемо досвід організацій, які вже активно дбають про збереження здоров’я своїх працівників.
Діана Савка
У першому матеріалі спецпроєкту поговорили з керівницею Центру розвитку громадського здоров’я Українського католицького університету (УКУ) та координаторкою проєкту «Здорове робоче місце» Діаною Савкою про те, як і навіщо роботодавцям піклуватися про здоров’я співробітників. А також підготували поради і чекліст, які допоможуть створити здорове робоче середовище у вашій організації.
Про проєкт «Здорове робоче місце»
Середній трудовий стаж українця становить близько 40 років. Тобто майже половину життя людина проводить на робочому місці. За статистикою, найпоширеніші неінфекційні захворювання, зокрема серцево-судинні захворювання, онкологія, хвороби дихальних шляхів та цукровий діабет найчастіше проявляються у віці 45-50 років, що збігається з періодом найінтенсивнішої професійної активності.
Ситуація ускладнюється тим, що значна частина цих хвороб довгий час протікає безсимптомно або ж виявляється під час щорічних медичних оглядів, якими багато хто нехтує. Загальнонаціональне дослідження для вивчення поширеності факторів ризику неінфекційних захворювань STEPS, проведене ВООЗ у 2019 році, виявило, що рівень неінфекційних захворювань в Україні значно вищий порівняно з іншими європейськими країнами.
Щоб виправити цю ситуацію, в межах Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров‘я» у 2023 році запустили напрям «Здорове робоче місце». Він покликаний надати українським роботодавцям практичні рекомендації щодо того, як оцінити аспекти здорового робочого місця, а також впровадити конкретні кроки для того, щоб зробити місця праці більш здоровими.
Діана Савка
Наша ідея була у тому, що впровадження заходів зі збереження здоров’я на робочому місці покращить ситуацію зі здоров’ям усього населення. Водночас збереження здоров’я працездатного населення також має бути пріоритетом держави, адже масове поширення хронічних захворювань виснажує систему охорони здоров'я та бюджет країни. Крім того, люди, які працюють, сплачують податки в державну казну. З огляду на масовий відтік населення з України через війну, кожна працездатна людина, яка залишається, стає ще ціннішою для економіки країни.
Що таке здорове робоче місце
Здорове робоче місце — це такий підхід в збереженні та зміцненні здоров’я, коли працівники та роботодавець співпрацюють для постійного покращення процесу захисту та промоції здоров’я, безпеки та добробуту всіх працівників. Основою цієї концепції є чітке розуміння потреб співробітників та відповідно можливостей їх забезпечення, які може запропонувати роботодавець.
Основні загрози здоров’ю на робочому місці
Зазвичай перше, про що люди думають як про загрозу здоров’ю під час роботи, — це виробничий травматизм. Але він найчастіше виникає лише на певних видах підприємств і не є таким поширеним сьогодні. До того ж його легко уникнути, дотримуючись рекомендацій з охорони праці.
Більш підступними загрозами є хвороби, які розвиваються повільно і непомітно. Наприклад, тривале сидіння за незручним робочим місцем та відсутність фізичної активності можуть призвести до порушень опорно-рухового апарату та серцево-судинної системи. Крім цього, постійний стрес через високу відповідальність, перенавантаження, перевищення ліміту робочих годин на день або навіть виконання роботи, яка вам не подобається, можуть стати сприятливим підґрунтям для розвитку неінфекційних захворювань.
Переваги здорового робочого середовища для роботодавця
Для працедавця збереження здоров'я працівників — це інвестиція у власну ефективність. Якщо працівник часто хворіє та бере лікарняні, це створює навантаження на бізнес, продуктивність знижується, процеси уповільнюються. Також фізично та психічно здорові співробітники більш залучені, зосереджені та мотивовані. Дбаючи про добробут працівників, компанії можуть зменшити кількість випадків «презентеїзму» (коли людина присутня на роботі, але неефективно працює).
Чим здоровіший колектив, тим якісніше та ефективніше він функціонує.
Крім цього, турбота про здоров'я співробітників може стати тим «ключиком», який допоможе знизити плинність кадрів та утримувати працівників у компанії протягом довгого часу. Адже сьогодні фахівці все частіше звертають увагу на культуру організації, в якій працюють. Вони цінують середовище, де є взаємоповага, турбота та підтримка. Статистика свідчить, що люди віком 18-30 років часто змінюють роботу не лише через незадоволеність фінансовою винагородою, а й через відсутність корпоративної культури, яка б відповідала їхнім запитам і цінностям.
Базові компоненти здорового робочого середовища
За даними організації K2 Occupational Health, яка надає послуги з забезпечення здорового робочого середовища британським компаніям з різних галузей, існує шість основних компонентів здорового робочого середовища:
- Фізична безпека — робоче середовище з належними умовами, обладнанням та протоколами безпеки.
- Ергономіка — розробка робочих місць та обладнання з урахуванням потреб працівників, що сприяє правильній поставі та знижує ризик травм.
- Психічний та емоційний добробут — підтримка емоційного стану працівників через позитивну робочу культуру, баланс між роботою та особистим життям, а також доступ до ресурсів для підтримки психічного здоров'я.
- Розумний розподіл робочого навантаження — балансування робочого навантаження та ресурсів співробітника, щоб запобігти надмірному стресу та вигоранню.
- Залученість і визнання досягнень працівників — дозвіл проявляти ініціативність та виконувати роботу так, як зручно людині, наявність можливостей для професійного зростання та розвитку, культура позитивного фідбеку.
- Оздоровчі програми — ініціативи для підтримки здоров’я, такі як медичне страхування, абонементи в спортзал, організація здорового харчування в офісі, а також доступ до освітніх ресурсів про фізичне та психічне здоров’я: книг, лекцій, тренінгів тощо.
Як оцінити, наскільки робоче середовище є здоровим
В ході роботи над проєктом «Здорове робоче місце» експерти створили опитник, який дозволяє оцінити різні аспекти організації, що стосуються здоров’я. За основу взяли американський CDC-опитник та адаптували його до українських реалій. Зокрема, в анкеті є блоки запитань про обладнання робочого місця, здорове харчування, фізичну активність, охорону праці, материнство на робочому місці, психологічний комфорт у колективі тощо. Окремо респонденти оцінюють рівень внутрішніх комунікацій щодо заходів зі збереження здоров’я та залученість лідерів організації у ці процеси.
Діана Савка
Роботодавці часто більше сконцентровані на дотриманні санітарно-гігієнічних норм та вимог трудового кодексу, але зазвичай люди потребують більшої уваги до питань здоров’я. Наш опитник саме про комфорт на робочому місці, а не дотримання мінімальних вимог охорони праці. Тому роботодавцеві слід опитати якомога більше працівників й ретельно проаналізувати відповіді, щоб зрозуміти, на що варто звернути увагу в першу чергу, та скласти стратегію впровадження ініціатив для створення здорового робочого середовища.
Стратегія створення здорового робочого місця
Першим кроком у побудові стратегії є виявлення проблем та їх пріоритизація. Опитник допоможе визначити, у яких аспектах організація має найбільші прогалини і з інтервенцій у якому напрямі варто почати.
Часто роботодавці вважають, що турбота про добробут співробітників вимагає значних фінансових витрат, проте більшість профілактичних заходів у сфері громадського здоров’я майже не потребують залучення коштів — потрібно лише правильно організувати умови.
Наступним кроком має бути аналіз підпроблем. Основна проблема часто виникає внаслідок низки факторів, які варто вирішувати поетапно. Важливо визначити всі чинники, що сприяють виникненню проблеми, і скласти план боротьби з кожним з них, попередньо оцінивши готовність організації до впровадження тих чи інших заходів і наявність усіх необхідних ресурсів.
Коли ви вже маєте план інтервенцій, потрібно зібрати ініціативну групу, яка буде відповідати за їх впровадження. Якщо ініціатива йде від самого керівника організації, це значно збільшує шанси на успіх. Однак до заходів можуть бути залучені співробітники різних рівнів та відділів.
Діана Савка
Важливо усвідомлювати, що різні інтервенції можуть мати різний час реалізації та потребувати різного рівня залученості. Наприклад, вимірювання рівня глюкози в крові можна проводити раз на три місяці для відстеження динаміки, а заняття скандинавською ходьбою варто організовувати принаймні раз на тиждень протягом тривалого часу. Крім цього, недостатньо просто реалізувати ініціативу й поставити галочку, що ви це зробили. Потрібно регулярно моніторити процес, оцінювати ефективність інтервенцій і за необхідності вносити корективи.
П'ять напрямів турботи про здоров’я співробітників
Здоровий та безпечний робочий простір
У сучасних українських реаліях першим і найважливішим пунктом у створенні безпечного робочого простору є наявність укриття. За результатами опитування, яке провели в межах проєкту «Здорове робоче місце», працівники найчастіше ставили цю потребу на перше місце. Роботодавцеві слід подбати, щоб це не було просто підвальне приміщення, а робочий простір, де можна комфортно працювати кілька годин поспіль.
Щодо самого офісного приміщення, то базово має бути хороше освітлення, кондиціонування повітря, підтримка комфортного температурного режиму. Будь-яка організація мусить мати аптечку конкретного зразка і стандарту наповнення, до якого за нинішніх умов варто додати певні елементи такмеду.
якісне освітлення може збільшити продуктивність людей на робочому місці та суттєво зменшити кількість помилок
оптимальна температура для «типової» офісної роботи (телефонних розмов, обробки документів тощо), за даними досліджень
Як зробити офіс здоровим та безпечним
- Забезпечте працівникам доступ до надійного укриття, обладнаного усім необхідним: питною та технічною водою, їжею, медикаментами, ковдрами, місцями для сидіння, доступом до санвузла, інструментами для проведення демонтажних робіт, а також інтернетом, електророзетками та автономним освітленням.
- Подбайте про якісне освітлення приміщення. Найкраще, коли робочий простір має достатню кількість вікон і забезпечується протягом дня природним світлом. Також важливо створити в офісі загальне рівномірне штучне освітлення (в ідеалі Sun-Like системи, які імітують природне денне світло) та фокусне — на кожному робочому місці.
- Забезпечте комфортний температурний режим у приміщенні за допомогою системи кондиціонування.
- Організуйте тренінги для співробітників: з тактичної медицини, базової домедичної допомоги, користування тонометром, АЗД тощо.
- Створіть медичний куточок в офісі, де будуть: прилад для вимірювання тиску, глюкометр, автоматичний зовнішній дефібрилятор (АЗД), аптечка зразка, який рекомендований для вашої організації. До стандартного вмісту аптечки в сьогоднішніх умовах варто додати елементи такмеду, зокрема якісні турнікети від сертифікованого виробника, протиопікові засоби, гідрогель, кровоспинні засоби, хлоргексидин, ізраїльський бандаж, атравматичні ножиці, пластир. Бажано, щоб тактична аптечка була не одна на організацію, а для кожного співробітника, і постійно знаходилася поруч з ним.
- Забезпечте працівникам послугу медичного страхування або запровадьте внутрішню дисконтну програму на різноманітні медичні послуги, масаж.
- Заохочуйте працівників регулярно проходити медогляд та надавайте вихідний для цього.
Фізична активність
Фізична активність є ключовим елементом у профілактиці серцево-судинних захворювань. Недостатній рівень рухової активності погіршує циркуляцію крові, що у поєднанні зі стресом може стати причиною інфарктів та гострих коронарних станів. Також відсутність фізичних навантажень сприяє набору зайвої ваги, що може призвести до розвитку цукрового діабету. Врешті постійна сидяча робота може спричинити проблеми із рухливістю суглобів та деформацію м'язів хребта.
Існує багато простих способів заохотити колектив до фізичної активності. Найпростіше — запровадити ранкові зарядки або фізкультхвилинки протягом дня, організувати корпоративні тренування або оплатити абонементи в спортзал. Крім цього, можна мотивувати колектив до використання сходів замість ліфтів та проведення робочих зустрічей на свіжому повітрі, наприклад, у парках чи скверах.
збільшується ризик передчасної смерті у людей з низьким рівнем фізичної активності, які проводять понад 6 годин в день сидячи
сидить середньостатистична людина
Як сприяти фізичній активності працівників на робочому місці
- Створіть в офісі чи на підприємстві окрему кімнату або зону для активного відпочинку — з обладнанням для тренувань. Це можуть бути бігові доріжки, гантелі, настільний теніс, фітнес-м’ячі тощо.
- Організуйте для працівників можливість прийняти душ та переодягнутися після фізичних вправ.
- Разом зі спеціалістом проведіть аналіз ергономіки робочих місць працівників та внесіть необхідні зміни: наприклад, закупіть регульовані по висоті стільці, підставки для ніг, столи для стояння тощо.
- Розробіть механізм повної або часткової компенсації вартості абонементів чи занять у тренажерних залах та фітнес-клубах.
- Заохочуйте працівників робити регулярні активні перерви, підійматися сходами, а не ліфтом, на роботу ходити пішки або їздити велосипедом, а також користуватися фітнес-трекером. Наприклад, запустіть традицію «День без ліфтів» раз на тиждень або придумайте систему фінансових стимулів чи бонусів за достатню фізичну активність.
- Запросіть тренера та організуйте групові заняття для працівників в обідню перерву, зранку до роботи або увечері після. Це можуть бути аеробні, силові тренування, вправи на баланс, розтяжку, розвиток гнучкості, танцювальні заняття. Або просто започаткуйте традицію регулярної руханки для колег.
- Проводьте наради на свіжому повітрі.
- За можливості облаштуйте на території установи або недалеко за її межами майданчики для гри у баскетбол, футбол чи занять іншими видами фізичної активності, створіть місця для паркування велосипедів.
- Запросіть спеціалістів (фітнес-тренерів, лікарів, коучів з питань здоров’я) з лекціями та тренінгами для співробітників про користь фізичної активності та правильну техніку виконання вправ.
- Поширюйте в офісі та на корпоративних платформах інформаційні матеріали про користь фізичної активності, порушення, що зумовлені тривалим сидінням, неправильною поставою при виконанні робочих завдань, та як їм запобігти. Це можуть бути бюлетені, плакати, відеоматеріали, дописи в робочих чатах, соцмережах тощо.
- Організуйте корпоративні спортивні ігри та змагання: з настільного тенісу, бадмінтону, баскетболу, футболу тощо. Проводьте тимбілдинги у форматі колективних видів спорту.
- Створіть спільноту працівників у корпоративному чаті або соціальних мережах для взаємної мотивації до індивідуальних або командних фізичних досягнень.
Здорове харчування
Харчування напряму впливає на продуктивність працівника. Коли людина голодна, їй важко залишатися уважною та зосередженою, особливо за розумової праці, яка потребує не менших затрат енергії, ніж фізична активність. Одним із ключових аспектів здорового харчування є дотримання режиму. Регулярні прийоми їжі в чітко визначені проміжки часу сприяють ефективності працівника. Якщо ж графік харчування постійно змінюється, організм зазнає стресу та починає виробляти гормони в екстреному режимі, що може негативно впливати на самопочуття.
Мінімум, що може зробити роботодавець для сприяння здоровому харчуванню співробітників, — це облаштувати окремий простір для прийому їжі з необхідним обладнанням. Максимум — мати їдальню з різноманітним меню, з якого можна скласти тарілку здорового харчування. Тобто, щоб було хоча б по дві страви на вибір, які міститимуть білки, вуглеводи, клітковину тощо.
українців споживають менш ніж п'ять порцій фруктів та овочів на день (таку норму рекомендує ВООЗ)
Як створити в офісі можливості для здорового харчування працівників
- Створіть зону або кімнату з обладнанням для зберігання, розігрівання та приймання їжі. Зокрема, там мають бути холодильник, мікрохвильова піч, умивальник, електрочайник, столи тощо.
- Встановіть кулери, щоб забезпечити доступ працівників до якісної питної води.
- Якщо у вас передбачене харчування працівників (коштом компанії, під час корпоративних заходів чи у власному кафетерії), потурбуйтеся, щоб колеги мали можливість вибору корисної їжі та напоїв (зокрема, овочів, фруктів, риби, цільнозернових продуктів, горіхів та бобових тощо). Здорова їжа має складати понад 50% асортименту доступних продуктів.
- Заохочуйте працівників готувати вдома здорові страви й приносити їх на роботу.
- Розробіть та поширюйте інформаційні матеріали про збалансоване харчування; шкоду алкоголю; ризики для здоров’я, пов'язані із надмірною вагою або ожирінням; профілактику предіабету і діабету тощо. Наприклад, це можуть бути мотиваційні плакати в місцях споживання їжі.
- Запросіть дієтолога, нутриціолога, health coach провести для ваших фахівців лекцію, тренінг чи майстер-клас на теми збалансованого харчування, профілактики діабету тощо.
- Розробіть червоно-жовто-зелене кольорове кодування для позначення корисності продуктів, доступних на робочому місці (у торгових автоматах, кафетеріях, їдальнях, на корпоративній кухні тощо).
- Не використовуйте алкоголь, солодощі або продукти з трансжирами як призи чи подарунки. Замініть їх на корисні презенти, наприклад сертифікати на заходи, рослини, книги, спортивне обладнання, корисні снеки.
- Проводьте корпоративні заходи, тимбілдинги, що розвивають звичку здорового харчування. Наприклад, організуйте конкурс рецептів здорових страв з призами від установи.
- Створіть спільноту працівників в корпоративному чаті чи у соціальних мережах для взаємної мотивації щодо збалансованого харчування, з відгуками та порадами про власний досвід.
Запобігання вірусам та інфекціям
Найпоширенішими у робочих колективах є сезонні інфекційні захворювання, проте їх можна попередити шляхом вакцинації. Вакцинація проти грипу та інших інфекційних захворювань допомагає знизити ризик зараження та скоротити період хвороби, навіть якщо інфекція виникає. Після щеплення працівники переносять хворобу легше і швидше одужують, що мінімізує їхню відсутність на робочому місці та фінансові втрати для компанії.
Багато збудників хвороб потрапляють в організм через слизову рота, носа та очей, яких ми протягом дня торкаємося руками. Тому запобіганню інфекцій сприяє також регулярне і ретельне миття рук, наявність антисептиків, якісне прибирання приміщень та регулярна дезінфекція робочих поверхонь. А щоб уникнути спалахів кишкових вірусів, варто стежити за дотриманням правил зберігання харчових продуктів та забезпечити колективу доступ до якісної питної води.
життів урятувала вакцинація за останні 50 років
Як вберегти колектив від поширення вірусів та інфекцій
- Організуйте сезонну вакцинацію від грипу та інших захворювань для всіх працівників. Зокрема, найкращим варіантом буде зробити це безпосередньо на робочому місці, запросивши до офісу медичну бригаду.
- Забезпечте місця для миття рук в туалетах та зонах приймання їжі. Вони повинні бути з проточною водою, милом, паперовими рушниками для витирання рук чи сушарками. Якщо немає можливості організувати доступ до проточної води, повинен бути дезінфектор.
- Організуйте регулярне прибирання приміщень, зокрема миття підлоги й усіх поверхонь гарячою водою з мийним засобом, належну утилізацію відходів.
- Запустіть інформаційну кампанію щодо важливості вакцинації для дорослих, дотримання гігієни на роботі і в приватному житті (поради про правильну техніку миття рук, кашляння, чхання, коли варто носити захисну маску). Інформацію можна черпати з сайту Центру громадського здоров’я.
Психічне здоров’я
лікарняних щомісяця беруть працівники, що працюють в компаніях з поганими психологічними умовами праці
Підтримка психічного здоров’я є надзвичайно актуальною та важливою в умовах війни, коли багато працівників мають родичів на фронті, можуть жити в розлуці з близькими або зазнали втрат. Щоденні повітряні тривоги та новини про чергові терористичні атаки також відбиваються на настроях й емоційних станах усього колективу. Тому бажано мати штатного психолога або співпрацювати з фахівцями на аутсорсі, до яких у потрібний момент можуть звернутися співробітники.
Також важливо відстежувати ознаки професійного вигорання у співробітників та вживати заходів, щоб його попередити. В цьому можуть допомогти встановлення чітких меж робочого дня, дотримання балансу між роботою та відпочинком, практики для зниження стресу, регулювання робочої комунікації, перегляд умов праці, а також залучення психологічної підтримки.
заявляють про намір шукати іншу роботу ті працівники, що зазвичай відчувають напруженість або стрес протягом робочого дня
Як потурбуватися про психічне здоров’я співробітників
- Підвищуйте обізнаність працівників про проблеми психічного здоров'я, запобігання вигоранню, управління стресом тощо. Це можна зробити за допомогою навчальних програм, лекцій, тренінгів, інформаційних кампаній.
- Проводьте регулярне навчання керівників — з розпізнавання ознак проблем психічного здоров'я у працівників та надання відповідної підтримки.
- Створіть позитивне робоче середовище: заохочуйте відкрите спілкування, конструктивний фідбек, повагу та співчуття між членами команди.
- Стежте за дотриманням чіткого графіка роботи й відпочинку працівників, не заохочуйте понаднормову працю, натомість спонукайте робити перерви, брати відпустки, лікарняні, екстравихідні тощо.
- Створіть для працівників можливість працювати за потреби віддалено.
- Організуйте для співробітників консультації психологів: через найм штатного спеціаліста, компенсацію сеансів у зовнішнього фахівця або ж доступ до онлайн-платформи з психічного здоров'я. Забезпечте конфіденційність консультацій.
- Організуйте в офісі місця для відпочинку та усамітнення працівників.
- Проводьте регулярні опитування стосовно задоволеності умовами праці, рівня стресу, стану психічного здоров'я працівників.
Турбота про здоров’я співробітників має бути одним із пріоритетів роботодавця не лише тому, що це допоможе завоювати лояльність фахівців та зменшити плинність кадрів. А й тому, що від добробуту команди напряму залежить ефективність та успішність будь-якої організації. Тому дізнайтеся, чого саме потребують ваші працівники, за допомогою опитника, вивчіть стратегію створення здорового робочого середовища та починайте втілювати її в життя!
Більше корисної інформації про проєкт «Здорове робоче місце» шукайте за посиланням.
Читайте також