Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як компанії допомагають переміщеним працівникам: історії та поради

24.04.24 Happy HR 10 хв читання

Протягом десяти років російсько-української війни багатьом українцям довелося покинути свій дім, аби почати життя з нуля у новому, безпечнішому місці. На жаль, там внутрішньо переміщені особи стикаються не тільки з труднощами адаптації, а й дискримінацією з боку нової громади та роботодавців.

В цьому матеріалі в рамках проєкту «Ти вдома» розповідаємо історії двох компаній — української та глобальної, які допомагають своїм працівникам-ВПО долати всі виклики свого статусу.


Станом на середину червня 2023 року, в Україні лише офіційно зареєстровано майже 5 мільйонів внутрішньо переміщених осіб. 40% з них мають роботу, а 22% виживають лише завдяки державній фінансовій допомозі. І часто отримати посаду заважає саме статус ВПО та упереджене ставлення роботодавців.

Команда Happy Monday запустила проєкт «Ти вдома», аби подолати стереотипи щодо внутрішньо переміщених осіб на ринку праці. Ми хочемо висвітлити, якими важливими можуть бути ці люди для нових громад та місцевих роботодавців, а також показати, що цілком можливо знайти роботу в новому місці з хорошими умовами.


«Фокстрот»: досвід української компанії в роботі з ВПО


«Фокстрот» — найбільша українська омніканальна мережа електроніки та побутової техніки, представлена на ринку з 1994 року. До повномасштабного вторгнення компанія оперувала 169 магазинами. У 2024 році «Фокстрот» налічує 125 магазинів у 67 містах та обласних центрах, онлайн-майданчик foxtrot.ua та мобільний додаток Foxtrot.

Про досвід співпраці з ВПО розповідає Олена Пробачай, начальниця відділу підбору та адаптації персоналу мережі «Фокстрот»

Олена Пробачай
Олена Пробачай


У нашій команді зараз понад 2900 співробітників. Ми — коло однодумців, які завжди підтримують та розуміють один одного. Саме тому наша компанія, попри всі виклики, з якими ми зіштовхнулися з початком великої війни (втрата головного складу з товаром і частини магазинів), продовжує розвиватися та відкривати нові магазини.


З досвідом перших років війни — до повномасштабної

«Фокстрот» представлений у багатьох містах України, і ще у 2014 році наша команда була змушена оперативно розробляти шляхи евакуації з тимчасово окупованих територій, переводити персонал в магазини, що працювали.

Розуміючи попередній досвід та враховуючи різні варіанти розвитку подій, у лютому 2022 року ми розробили плани можливого переміщення співробітників. Та на жаль, на той момент ніхто не уявляв масштабів вторгнення, яке чекало на Україну. Міграція персоналу була колосальною.

У перші місяці  для нас було найважливіше — організувати безпеку співробітників, надати допомогу та роботу у більш спокійних регіонах. Тому у лютому-березні 2022 року ми облаштували хаби у Львові, Луцьку та Ужгороді для працівників та їхніх родин. Наш львівський хаб функціонує досі.

Зараз ми вже маємо змогу більш виважено підготувати переведення кожного співробітника, якщо є бажання переїхати або ситуація у регіоні погіршилась. На  сьогодні в компанії працює 202 співробітників зі статусом ВПО. Ще 200 людей проживають в інших містах, не оформлюючи офіційний статус переселенця.


Нові посади з нуля та подолання стресу: як «Фокстрот» допомагає ВПО

За 30 років розвитку «Фокстрот» ми чітко зрозуміли, що основна цінність нашої компанії — це співробітники, які приходять в команду та довіряють нам свій час, розвиток та подальші досягнення. Зараз ми залучаємо до роботи як чинних співробітників, які були переміщені, так і запрошуємо до конкурсу тих, хто був вимушений переїхати, але не працював раніше у нашій команді.

Серед заходів, які сприяють адаптації ВПО в команді та на робочому місці, маємо такі:

  1. Програма швидкої адаптації під кожну посаду, що дозволяє за короткий період опанувати функціонал тієї чи іншої професії та отримати необхідні для роботи практичні навички. Ця програма була розроблена спеціально для залучення кандидатів без досвіду або тих, що готові швидко опанувати нову спеціальність. А зараз вона дуже корисна для кандидатів зі статусом ВПО, які одразу в електронному вигляді отримують всі інструменти для швидкої адаптації та досягнення результату. 
  2. Програма ментального здоров’я, розроблена для всіх співробітників компанії. Зокрема, ця програма передбачає навчання важливих навичок для боротьби зі стресом.
  3. Ментори для нових співробітників. Всі новачки, що приходять до команди, відразу знайомляться зі своїм наставником, від якого можуть отримати підтримку, допомогу, консультацію з програм навчання чи виконання своїх завдань. Це дає співробітнику зі статусом ВПО відчуття захищеності та безпеки, які дуже потрібні на початку роботи.
  4. Робота з топменеджментом компанії. Всі труднощі, які виникають, ми готові обговорювати як на рівні магазину, так при потребі — і на рівні топменеджменту. Для цього ми проводимо постійну роботу з керівниками та надаємо їм інструменти для найшвидшого залучення ВПО до колективу. Зокрема, відділ навчання постійно акцентує увагу топменеджерів на тому, як вчасно реагувати на зміни у настрої співробітників та створювати умови для кожного. 


Що «Фокстрот» робитиме для ВПО у 2024 році

«Фокстрот» є учасником спільноти «Бізнес без бар’єрів», створеної в межах ініціативи першої леді Олени Зеленської. Тому ми активно розвиваємо програми, спрямовані на створення рівних можливостей для всіх співробітників та клієнтів. І, враховуючи рекомендації експертів, ми не виділяємо співробітників зі статусом ВПО в окрему категорію, а навпаки — робимо їх частиною всесвіту «Фокстрот», дотримуючись принципів рівності та взаємоповаги.

У цьому році ми продовжуємо впровадження програм, спрямованих на зміцнення ментального здоров’я, боротьбу зі стресом та непередбачуваними подіями. Ми бачимо, що людина, яка вимушено змінила своє життя, втратила стабільність та звичне коло спілкування, потребує підтримки команди та швидкого занурення у діяльність. Тому психологічно стабілізувати кожного з колег, щоб вони могли отримувати задоволення від життя, — для нас першооснова.

Лише зробивши щасливими наших співробітників, ми зможемо робити щасливим й кожного нашого клієнта.


Valtech: досвід глобальної компанії в роботі з ВПО


Valtech — міжнародна диджитал-агенція, присутня більш ніж у 20 країнах в усіх частинах світу. Зараз в компанії понад 60 офісів. 

Про роботу з ВПО розповідають Серафима Фальчевська, яка курує проєкти Valtech з соціальної відповідальності, та Майя Тавлуй, диджитал-маркетологиня.

Серафима Фальчевська
Серафима Фальчевська
Майя Тавлуй

Один із принципів нашої глобальної політики — різноманіття та інклюзія, що включає п’ять засад-«стовпів»: Hiring, Accountabiblity, Inclusivity, Education та Community. Перша з них, зокрема, про те, що у процесі найму ми надаємо рівні можливості кандидатам з різним професійним і культурним досвідом.

Наприклад, говорячи про ветеранів і внутрішньо переміщених осіб, під час першого знайомства ми не заглиблюємося у травматичний досвід людей. Головне для нас — зрозуміти, якими технічними навичками та особистісними якостями володіє спеціаліст. Тому що наша культура, зокрема, — про екологічну взаємодію і повагу до людей з різним досвідом. А «м’які» навички — це база відбору: навіть якщо перед нами класний технічний спеціаліст, важливіше, щоб ця людина вміла вислухати, зрозуміти та прийняти іншу історію та інший досвід.


Розповідаємо закордонним колегам, як ми живемо

Цього року ми реалізували проєкт, ініціаторами якого були наші колеги з інших країн. Вони написали нам, що не забули, яка у нас ситуація, і хочуть підняти обізнаність про неї на глобальному рівні. Тоді ми зібрали декілька особистих історій наших колег і поділилися ними у форматі карток.

Наприклад, одна колега, родом з Маріуполя, яка навчалася в Харкові, а зараз ВПО у Києві, розповіла, як загинув її тато. Інша колега не бачила батьків понад п’ять років —  після окупації Луганської області вони зустрічались один чи два рази. Вона також зараз у Києві й активно волонтерить зі стендаперами, які допомагають їй закривати збори.

Ми отримали десятки повідомлень підтримки від колег з усього світу і мали нагоду донести світу, що таке війна в Україні.

Про свій досвід асиміляції та адаптації розповідала також наша колега, яка народилася на Шрі-Ланці, а потім її удочерила родина з Ірландії. Хоч ця історія не стосується безпосередньо України та ВПО, але допомагає зрозуміти, як дати раду складним змінам у житті.


Облаштування домашнього офісу та ком’юніті: як Valtech допомагає ВПО

З початком повномасштабного вторгнення багатьом нашим колегам довелося переміститися у безпечніші міста країни. Локація для нашої роботи не має ключової ролі — можна працювати з будь-якої точки світу. Та щоб інтеграція в новому місті проходила швидше, ми запровадили ряд заходів:

  1. Допомога з релокацією. Багато наших фахівців з Києва, Харкова, Чернігова, Дніпра з початком повномасштабного вторгнення перемістились в Чернівці та на Франківщину. Там були підготовлені готелі, в Чернівцях — розширений офіс як частина плану евакуації. Через важку дорогу багато хто зупинявся у Вінниці, де також є офіс Valtech. І всюди люди зустрічали турботу від місцевих колег, які з власної ініціативи допомагали їм розв’язувати різні проблеми, адже це частина наших цінностей та культури. Крім того, People Partner щотижня надсилав фахівцям анкети під назвою “Heartbeat Daily Form”, щоб дізнатися, де вони знаходяться та чи потрібна їм допомога.
  2. Фінансова допомога — 250 євро впродовж пів року всім фахівцям, які працювали в Україні, щоб облаштуватися та адаптуватися на новому місці. До того ж у багатьох колег родичі залишилися без роботи, і ці кошти були підтримкою.
  3. Облаштування домашнього офісу. Фахівці можуть придбати меблі, освітлення, техніку (зокрема, старлінки та інші девайси для енергозабезпечення) на суму 50 євро на місяць та створити вдома комфортну робочу зону. Ця опція була доступна ще до повномасштабного вторгнення для усіх наших колег. 
  4. Безкоштовні психологічні та юридичні консультації. Психологічна допомога як бенефіт залишилася ще з часів пандемії. Першу консультацію корпоративного психолога оплачує компанія, далі залежить від того, скільки людина вже працює в компанії (наприклад, це може бути консультація раз на квартал). Пару років тому для наших спеціалістів стали доступні й безоплатні консультації юриста, якими вже скористалися багато ВПО.
  5. Чекап здоров’я. Компанія може компенсувати медогляд, адже часто після важких переїздів у людей погіршується самопочуття. Також наші колеги отримали доступ до застосунків BetterMe з підтримки фізичного та ментального здоров’я. 

Всі ці можливості доступні для всіх наших спеціалістів, не тільки ВПО. Тому, якщо комусь потрібна увага та підтримка, можна завжди звернутися до свого менеджера, і він запропонує допомогу. Також ми постійно проводимо анкетування, щоб отримати зворотний зв’язок від колег про їхні потреби.

Сама культура нашої компанії будується на спілкуванні та турботі одне про одного.

В багатьох локаціях — наприклад, на Франківщині, де раніше проживало лише кілька наших співробітників, вже цілі команди сформувалися з ВПО. Це дружнє ком’юніті, в якому не потрібно шукати підтримки, бо вона довкола. Також свою допомогу на початку вторгнення пропонували колеги, які вже проживали та працювали в місцевих офісах, як-от в Чернівцях.

Це цінний та цікавий культурний обмін — без жодної дискримінації. Наприклад, нещодавно ми разом святкували нашу традиційну українську Масницю.


Що Valtech робитиме для ВПО у 2024 році

Ми учасники програми «Робота для ветерана є!» — і це фокус на 2024 рік. Турбота про ВПО — за замовчанням як частина культури Diversity & Inclusion. Хоч ми й глобальна компанія, та саме як Valtech Ukraine хочемо зробити акцент саме на тих, хто зараз найбільше потребує підтримки.

Говорячи про ветеранів, ми розуміємо, що потрібно запровадити багато змін: наприклад, зробити наші офіси більш інклюзивними. А щодо ВПО — наша програма вже покриває потреби, по яких є запит. Тому для них найбільш корисними будуть наші заходи, спрямовані на інтеграцію, спільну взаємодію та підтримку ментального і фізичного добробуту.

Наприклад, щомісяця ми стараємося проводити освітні заходи для команди про психологічне здоров’я, екологічну свідомість, волонтерство тощо. Нещодавно проводили лекції разом з великими благодійними фондами. Колеги цінують, що компанія допомагає територіям, звідки вони вимушені були виїхати.

Також ми проводимо спільні ініціативи. Наприклад, цього місяця плануємо висадку дерев — це наша традиція, і нові колеги можуть продовжити її разом з нами. Як і традицію щороку в червні долучатися до Дня донора.

Ми також активно залучаємо колег, аби вони ділилися своєю експертизою не тільки з робочих тем. Наприклад, наш колега з Дніпра зараз вчиться на психотерапевта і планує провести лекцію. Інші колеги готують статті для медіа. 

Наше завдання — максимально підтримати працівників-ВПО, щоб вони себе відчували потрібними та цінними.


Як підтримати ВПО: поради для роботодавців


За даними дослідження, яке проводить Міжнародна організація з міграції (МОМ), з усіх зареєстрованих в Україні внутрішньо переміщених осіб майже 4 мільйони складають жінки та чоловіки працездатного віку. Це величезний потенціал для роботодавця, особливо в умовах «кадрового голоду» в країні.

Як саме компанії можуть допомогти ВПО, аби була користь і людям, і бізнесу, розповідає Катерина Маргітіч-Філіппова — карʼєрна консультантка ГО ЦЗВЛ з питань перекваліфікації ветеранів та ВПО, HR-директорка в Cadabra Studio, співзасновниця проєкту «After-Front: до професійного життя після фронту», а також лекторка онлайн-курсів «Як знайти роботу під час війни» та «Робота для ветерана є!».

Катерина Маргітіч-Філіппова
Катерина Маргітіч-Філіппова


1. Будьте відкритими.

Не робіть акценту на тому, що ці люди — переселенці, які можуть будь-якої миті поїхати до іншого міста. В першу чергу вони — кандидати: в кожного з них є свій досвід і професійні компетенції, які вам можуть підійти або ні. Це питання рівних можливостей для всіх.

2. Будьте гнучкими та сучасними.

Як показує досвід пандемії та війни, люди не обов’язково мають сидіти в офісі, аби виконувати поставлені завдання та забезпечувати необхідні результати. Тому, якщо це технічно можливо, запропонуйте проєктну, віддалену роботу або часткову зайнятість.

Людина часто прив’язується до місця, де працює. І якщо ви як роботодавець надасте їй відчуття стабільності, то ризик того, що вона зірветься і поїде, буде мінімальним.

3. Не бійтесь брати світчерів.

У нових умовах люди часто вимушені шукати себе у нових сферах. Втім, вони надзвичайно мотивовані та швидко вчаться. Тому рекомендую роботодавцям розробити для них програми навчання, аби допомогти швидше опанувати професію.

4. На співбесідах ставте більше відкритих запитань.

Якщо людина довго працювала на одну компанію у своєму місті, то не має великого досвіду проходження співбесід, і відповідно — навички самопрезентації. Тому під час інтерв’ю рекомендую допомогти кандидатам-ВПО «розкритися» та розповісти про свої попередні обов’язки та результати. 

5. Адаптуйте робочі місця (чи конкретні посади) під жінок.

Якщо ви маєте ресурси переобладнати робочі місця таким чином, щоб дати можливість працювати жінкам, то зможете покрити нестачу персоналу в компанії.

6. Вказуйте у вакансіях, що ви відкриті до людей у статусі ВПО.

Зараз це позитивний тренд. Таким чином ви покажете свою соціальну відповідальність, зможете позиціювати себе як бізнес, який піклується про людей.

7. Створіть програми для облаштування сімей співробітників.

Багато компаній оплачують житло внутрішньо переміщеним співробітникам або, наприклад, організовують транспорт до виробництва, аби полегшити тягар на бюджет родини. 

Якщо ви поки не маєте можливості запровадити такі ініціативи, знайомтеся з державними програмами підтримки компаній, які наймають ВПО.


Цей матеріал створено в межах проєкту «Ти вдома», що реалізується Happy Monday (ГО «Професіонали майбутнього») за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного Фонду «Відродження».

Партнери проєкту "Ти вдома" для ВПО

Потрібна робота?

Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉

Вакансії

Читайте також

Як підтримати та мотивувати співробітників у воєнний час

Чому ветеранів та ветеранок варто брати на роботу

Як роботодавцям стати більш дружніми до ветеранів? 6 порад

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: