Як почати свій бізнес: перші кроки та типові помилки

29.01.21 Кар'єра Крок у бізнес 12 хв читання

«Навіщо тобі працювати на “дядю”? Роби свій бізнес!» Напевно, ви не раз чули цю фразу і навіть замислювалися про те, щоб почати свою справу. Та вас зупинила думка, що це легко сказати, але важко зробити. Незрозуміло, з чого почати, де взяти капітал. Та й взагалі — чим займатися.

Щоб розібратися в цих питаннях, ми запускаємо спецпроєкт «Крок у бізнес». У першому матеріалі викладачі Бізнес Школи КРОК розказують, як зрозуміти, чи готові ви стати підприємцем, де шукати ідеї для бізнесу та інвестиції, як складати бізнес-план і як уникнути типових помилок новачків.


Як почати свій бізнес з нуля


Для початку важливо прийняти і усвідомити, що підприємництво — це не для всіх і це не завжди шлях до успіху. Статистика свідчить: тільки 6% зі 100% стають успішними бізнесменами.

За спостереженнями викладачів Бізнес Школи КРОК, найчастіше це лідери з таким набором якостей:

  • сміливість і бажання ризикувати;
  • пристрасть до своєї справи;
  • стратегічне мислення і вміння візуалізувати свою ідею як глобально, так і в деталях;
  • вміння тримати удар на ринку, де є конкуренти, клієнти, державні органи;
  • здатність зібрати ефективну команду фахівців, де кожен буде на своєму місці.

Зрозуміти, чи підходить вам підприємництво, можна також за допомогою профорієнтаційного тесту. Він визначить сильні й слабкі сторони, наявність або відсутність певних навичок, дасть розуміння, яка сфера вам ближче для розвитку.

Але якщо ви не горите ідеєю створити свій бізнес, не відчуваєте в цьому потреби на фізичному рівні, то ніякі тести не допоможуть.

Наталія Калініна,
сертифікована бізнес-тренерка міжнародної категорії


Пошук і формування бізнес-ідеї


Деякі підприємці виділяють два способи пошуку бізнес-ідеї: йти за серцем або вдатися до аналітики. У першому випадку в основу бізнесу потрібно брати той вид діяльності, яким вам подобається займатися, у другому — те, що затребуване на ринку.

Але бізнес-тренер і запрошений викладач Бізнес Школи КРОК Олександр Бакка пропонує спробувати трохи інший підхід. Для початку проаналізувати, якою експертизою на цей час ви володієте (важливо, щоб вона підкріплювалася конкретними досягненнями, кейсами, а саме заняття подобалося). Наприклад, добре продаєте, готуєте, пишете рекламні тексти або навчаєте інших.

Далі необхідно в загальних рисах оцінити попит на вашу експертизу, зрозуміти ситуацію на ринку. А для цього відповісти на питання:

  1. Чи є у людей (або компаній) якісь потреби, які б вони дуже хотіли задовольнити, але ніхто їм такої можливості не надав?
  2. Чи можете ви робити що-небудь якісніше, швидше, дешевше, яскравіше, ніж всі, хто це вже це робить?
  3. Чому за цю роботу або послугу потенційні покупці захочуть заплатити саме вам?

Але я б дуже не радив копіювати інших. Інакше вам будуть потрібні «фішки», щоб виділитися на тлі конкурентів. Як антиприклад можна згадати неадекватну кількість маленьких кав’ярень на квадратний сантиметр в місті.

Олександр Бакка,
бізнес-тренер, експерт з побудови системи збуту,
команди й просування продукту

Завершальний етап формування бізнес-ідеї — її валідація, або критична оцінка. За словами експертки Бізнес Школи КРОК Оксани Сєдашової, потрібно поставити собі такі питання:

  1. Чи буде майбутній бізнес розв’язувати якусь проблему аудиторії? Яку саме?
  2. Чи не перенасичений ринок схожими бізнесами?
  3. Чи є у вас розуміння, як зробити wow-продукт, який стане кращим на ринку?
  4. Чи надихає бізнес-ідея кожного в команді та чи є розуміння у всіх, для чого її реалізовувати?
  5. Чи не порушує ваша бізнес-ідея закон? Не несе небезпеки для інших? Чи можна її реалізувати в нашій країні?

Якщо більшість відповідей позитивні, то варто пробувати. Якщо негативні, то ідею потрібно доопрацювати, переосмислити або змістити фокус на інші сегменти цільової аудиторії або ринки.

Золотий перетин пошуку бізнес-ідеї — коли те, що ви любите робити й що у вас добре виходить, дозволяє розв’язувати проблеми людей або компаній, і вони за це готові платити.

Оксана Сєдашова,
PhD, міжнародна амбасадорка з креативності


Кілька порад для грамотного формування бізнес-ідеї:

  1. Не копіювати когось на 100%. Ви не знаєте, що за лаштунками іншого бізнесу, через які етапи він пройшов і внаслідок чого став прибутковим. Але взяти ідею, доопрацювати (усунути недоліки, які виявили), привнести в неї щось своє — непоганий варіант.
  2. Не намагатися відразу придумати глобальний бізнес на кшталт Амазону. На початку важливо побудувати фундамент, налагодити процеси, а вже потім думати про масштабування.
  3. Вивчати чужий досвід. Буває, що ідея крута, але ринок до неї ще не готовий. Або інший підприємець не врахував якийсь важливий аспект, і його бізнес провалився, а ви виявили промах і знаєте, як проблему вирішити. Часто такий аналіз дозволяє доопрацювати свою ідею й уникнути типових помилок.


Ідеї ​​для бізнесу у 2021 році


Пандемія коронавірусу, яка почалася у 2020 році, змінила поведінку споживачів і диктує нові умови для бізнесу. Так, стали особливо затребуваними одні напрямки й майже заморозили свою діяльність інші. І практично всі бізнеси пішли в онлайн.

«Сьогодні багато можна робити онлайн і віддалено. Потрібно лише включити креативне мислення, щоб винайти новий спосіб, підхід або концепт для традиційних видів бізнесу», — розповідає Оксана Сєдашова і пропонує звернути увагу на такі сфери та можливості:

  • пошук нових напрямків і форм організації локального туризму;
  • опанування нових навичок, саморозвиток;
  • продовольча сфера;
  • доставка і логістика;
  • все, що пов’язано зі здоров’ям;
  • коучинг і психологія;
  • послуги й товари для дітей;
  • шерінг-економіка (спільне споживання);
  • вторинне / багаторазове використання речей.


Бізнес в мережі інтернет

Під бізнесом в інтернеті мається на увазі продаж товарів або надання послуг в онлайн-форматі, віддалено. Це може бути продаж речей через інстаграм або інтернет-магазин, створення команди фахівців-фрілансерів, освітній проєкт. З переваг: можливість працювати на міжнародних ринках, бо інтернет не має меж.

Необов’язково намагатися знайти нову нішу. Краще зробити акцент на пошуку нових способів виробництва або продажу чого-небудь, незвичайному концепті бізнесу. Також можна покращити процеси, з якими є проблеми у потенційних конкурентів (наприклад, щось прискорити, підвищити рівень клієнтоорієнтованості, зробити зручний, а не тільки красивий сайт).

Які ідеї для бізнесу в інтернеті можуть бути затребуваними в 2021 році:

  • створення контенту, копірайтинг;
  • seo-просування сайтів;
  • веброзробка;
  • дизайн.
Олександр Бакка

Якщо ви хочете наявні в офлайні бізнес-ідеї трансформувати в онлайн-формат або запропонувати щось абсолютно нове, поставте собі головне питання: а наскільки простіше і швидше це вирішить завдання потенційного клієнта?

Олександр Бакка,
бізнес-тренер, експерт з побудови системи збуту,
команди й просування продукту


Бізнес вдома

Найчастіше під бізнесом вдома мають на увазі виробництво невеликих партій фізичних товарів (пошив дитячого одягу, випічка тортів) або надання послуг (манікюр, репетиторство).

З плюсів — економите на оренді офісу, складу або іншого приміщення і перебуваєте поруч з сім’єю (це важливо, якщо у вас маленька дитина).

Які ідеї для бізнесу вдома можна розглядати у 2021 році:

  • виробництво декоративних свічок, мила ручної роботи;
  • виробництво бізібордів (розвивальні стенди для дітей);
  • вирощування і продаж рослин;
  • виготовлення сирів, домашніх десертів, напівфабрикатів тощо;
  • підготовка до ЗНО, навчання іноземної мови;
  • процедури по догляду за тілом (масаж, манікюр, стрижка, нарощування вій тощо).


Офлайн-бізнес

Попри те, що багато бізнесів переходять в онлайн, така опція доступна не всім. Наприклад, виробничі цехи або послуги стоматолога неможливо перевести у віддалений формат роботи. Тому офлайн-бізнес також варто розглядати.

Які сфери імовірно будуть актуальні в 2021 році:

  • виробництво корисної їжі (наприклад, raw-десерти);
  • кафе з незвичайною концепцією (але відразу продумайте можливості доставки страв);
  • клуби розвитку для дітей та дитячі садки;
  • творчі студії (ліплення з глини, малювання, танці);
  • проведення фотосесій.

У вас вже є бізнес-ідея, але не знаєте, що робити далі?

Записуйтеся на програму «Бізнес-навігатор» від Бізнес Школи КРОК, де вам допоможуть запустити свій бізнес з нуля →

Записуйтеся на програму «Бізнес-навігатор» від Бізнес Школи КРОК, де вам допоможуть запустити свій бізнес з нуля →

Записатися


Види бізнесу з мінімальним вкладенням


Сьогодні є безліч ідей для бізнесу, де для старту не потрібен великий стартовий капітал. Але зовсім без вкладень почати не вийде, бо для цього потрібні не тільки гроші, але й час, енергія, сили, мотивація та інші нематеріальні ресурси.

Якщо ви все-таки відчуваєте в собі сили й готові, то стартувати можна за однією з двох схем:

  1. Дропшипінг. Можливо, доведеться вкласти невеликі гроші в рекламу і витратити час на оформлення інтернет- або інстаграм-магазину. Але закуповувати сам товар, організовувати логістику не потрібно — це завдання постачальника. Пізніше, маючи базу клієнтів і необхідний рівень продажу, можна виходити з дропшипінгу і закуповувати товари або навіть створювати своє виробництво.
  2. Продаж послуг і перехід до делегування. Часто так починають свою справу експерти — спочатку самі працюють з клієнтами, прокачують особистий бренд, підвищують якість і вартість послуг. А потім або відразу набирають команду і починають частину завдань делегувати їй, або створюють навчальні програми й вже після відбирають учнів в команду і передають їм замовлення. Так з’являються студії дизайну, копірайтингу, контенту, продюсування.


Формування бізнес-плану


Бізнес-план — це інструмент, який дозволяє протестувати ідею й оцінити, прибуткова вона чи ні, через скільки часу окупляться вкладення (і чи окупляться взагалі), скільки ресурсів потрібно для старту й буде потрібно протягом року, вийде її масштабувати в майбутньому чи ні.

Навіщо потрібно розробляти бізнес-план? Щоб мінімізувати ризики і не вкладати гроші в проект, який не окупається навіть на етапі планування.

Типова структура бізнес-плану виглядає так:

  1. Резюме проєкту (короткий опис бізнес-ідеї: в чому суть, які особливості, рівень прибутковості, необхідні ресурси й вкладення).
  2. Аналіз ринку (описати проблему, яку ви хочете вирішити).
  3. План маркетингу.
  4. План виробництва.
  5. Організаційний план (який персонал потрібен, виробничі потужності).
  6. Фінансовий план.
  7. Аналіз і оцінка ризиків.

Бізнес-план — це фактично моделювання того, як ваша ідея може втілитися в життя. Його перевага — все відбувається на папері, а це набагато менш болісно, ​​ніж тестувати ідею відразу в матеріальному світі.

Олена Сіукаєва,
бізнес-тренерка, професіоналка у сфері економіки,
фінансів та управління бізнес-процесами


Де взяти гроші на початок бізнесу


Є кілька легальних варіантів:

  1. Взяти з власних накопичень. Найпростіший варіант, за якого ви нікому нічого не винні як в разі провалу, так і у випадку успіху.
  2. Знайти інвестора. Один з найскладніших способів, але якщо ви підготували дійсно якісний бізнес-план, володієте навичкою самопрезентації та впевнені у своїй ідеї, спробувати точно варто.
  3. Взяти участь в тендері й виграти грант. Зараз державні організації та міжнародні спонсори пропонують гранти як приватним, так і юридичним особам на розвиток своєї ідеї. Відмінний варіант для тих, хто планує займатися соціально значущим, творчим бізнесом (на них виділяють кошти найчастіше).
  4. Спробувати краудфандинг. Це коли ви розміщуєте опис бізнес-ідеї на одній з краудфандингових платформ і, якщо ідея сподобається людям, отримуєте донати.
  5. Вдатися до бутстрепінгу, тобто позичити у друзів, колег, родичів. Важливо чітко обговорити умови, на яких вам дають гроші, і за можливості закріпити їх у форматі договору або іншого документа.
  6. Взяти кредит на бізнес в банку. Такий спосіб є, але на старті, а особливо без досвіду в бізнесі, не радимо його розглядати.


Що робити після старту — ефективне управління бізнесом


Припустимо, у вас вже готовий бізнес-план і є фінанси на його реалізацію. Тоді рухайтеся далі в такому порядку:

  1. Працюйте над реалізацією ідеї відповідно до бізнес-плану — не просто ж так ви його складали🙂. Для цього розплануйте, що і коли будете робити (наприклад, за допомогою графіка Ганта) і переходьте власне до дій.
  2. Постійно відстежуйте прогрес. І обов’язково вносьте зміни, коригування, якщо якісь умови у зовнішньому середовищі змінюються.
  3. Набирайте команду (якщо її ще немає). Тому що так швидше й ефективніше.
  4. Слідкуйте за бюджетом. Якщо похибки з термінами бувають простимі, то фінансові прорахунки — ні. Готуйтеся до того, що грошей знадобиться на 20–30% більше, ніж планувалося, і доведеться часто шукати способи зменшити витрати.
  5. Вибудовуйте бізнес-модель. Для цього багато часу приділяйте аналізу своїх дій, шукайте слабкі місця в бізнес-процесах і рішення, як скоротити їх кількість. Адже успішний бізнес там, де є структура і налагоджені дії.

У побудові бізнесу найактивніша і найскладніша фаза — реальність. Будьте готові до того, що вона може сильно відрізнятися від ваших мрій, планів і цілей. Але іноді це навіть на краще.

Олександр Подденежний,
бізнес-консультант підприємств середнього і малого бізнесу


Часті проблеми та питання


На старті новачкам буває або страшно, або все йде на такому ентузіазмі, що людина не помічає важливих речей. Але в обох випадках необхідно знати про типові помилки й проблеми підприємців-початківців, щоб їх не допустити.

Розбір помилок провів Андрій Корейба, запрошений викладач Бізнес Школи КРОК, Head of PM в компанії CAPS Consulting і School LITS.

Мікроменеджмент

Це коли підприємець намагається контролювати низькорівневі завдання, втрачаючи фокус на стратегічному розвитку проєкту. Мікроменеджмент гальмує роботу над побудовою бізнесу і негативно впливає на команду, яка втрачає відчуття свободи, самоцінності й бажання ініціювати ідеї.

Рішення: вчитися делегувати завдання. Як своїм співробітникам, так і фахівцям на аутсорсі.

Слабка робота з ризиками

Іноді здається, що ідея настільки крута, що не повинно виникнути ніяких труднощів. Але в реальному житті такого не буває — щось завжди йде не так.

Рішення: на старті нової ідеї, активності, проєкту ретельно аналізувати можливі ризики та складати план реагування на них. Так будете знати, що робити, якщо виникне проблема: ухилитися, прийняти та піддатися або пом’якшити наслідки.

Тільки усні рішення і домовленості

Якщо домовленості ніде не зафіксовані письмово, вважайте, що їх немає. Усні рішення часто забуваються або спотворюються, через що і результат виходить не той.

Рішення: всі рішення або домовленості оформляти документально у вигляді електронних листів, розпоряджень по компанії тощо.

Зміна планів в процесі

Звісно, строго слідувати бізнес-плану навряд чи вийде. Але все, що стосується особистих домовленостей з людьми (інвесторами, співробітниками), різко міняти не варто, інакше залишитеся без команди й з поганою репутацією.

Рішення: дотримуватися початкових домовленостей, особливо з персоналом, і не міняти на ходу умови роботи. А в разі, якщо без змін ніяк, то обговорювати їх і обґрунтовувати.

Економія на персоналі

Є проєкти, де підійдуть співробітники без досвіду і з «очима, що палають». А є такі, де ніяк без менеджменту або фахівців middle / senior рівня.

Рішення: прописувати вимоги бізнесу і підбирати персонал відповідно до них. Якщо потрібен керівник відділу продажу, то це має бути людина з відповідним досвідом, а не сейлз-новачок.

Слабка комунікація

Це відсутність і зворотного зв’язку (зокрема з простих робочих питань), і нематеріальної мотивації, і неформального спілкування з командою. Все це призводить до несприятливого клімату всередині колективу, де кожен сам по собі, не відчуває підтримки, не продукує ідеї й не довіряє іншим.

Рішення: скласти гайд з внутрішніх комунікацій, доносити до співробітників, яке спілкування вітається, а яке неприйнятне в вашій команді. Для розвитку неформального спілкування влаштовувати короткі кави-зідзвони, створити окремий чат, впроваджувати інші активності.

Готові почати свій бізнес прямо зараз?

Записуйтеся на програму «Бізнес-навігатор» від Бізнес Школи КРОК, щоб стартувати правильно →

Записуйтеся на програму «Бізнес-навігатор» від Бізнес Школи КРОК, щоб стартувати правильно →

Записатися

Читайте також

30 правил віддаленої роботи для команд, лідерів і дебютантів

Про плюси, мінуси і «підводні камені» роботи на себе

Нетворкінг і пошук роботи в соціальних мережах: навіщо, як і невже працює?

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: