Що робити, якщо попереднє місце роботи виглядає привабливішим, ніж нове? Відповідь проста: спробувати повернутися. Однак колеги такий крок можуть розцінити і як прояв лояльності до компанії, і як слабкість, і як камбек після зради. То як зробити повернення на стару роботу максимально безболісним для всіх учасників подій? Розбиралися разом з експертами.
Наші експерти: консультантка з питань кар’єри і авторка телеграм-каналу Enjoy In Career Олена Іванчикова та HR-менеджерка компанії UVOTeam Богдана Жданко.
Чому люди повертаються на стару роботу
HR-менеджерка Богдана Жданко наводить декілька можливих причин, чому співробітники повертаються до компанії, з якої колись пішли:
- Повернулися після тривалої перерви, яка була пов’язана з особистими причинами: навчання, здоров’я, довга подорож, практика. Після того, як пошук роботи знову став актуальним, співробітник вирішив не ризикувати і повернутися на колишнє місце, тому що воно йому підходить.
- Не сподобалися нова сфера/графік/колектив/начальник. Наприклад, людина змінила сферу діяльності і перейшла в іншу компанію. Але швидко зрозуміла, що попередня робота її влаштовувала, і вирішила повернутися туди, де було добре.
- Рішення самої компанії. Працівник пішов, а в компанії зрозуміли, що втратили цінного фахівця. Тоді йому роблять інший оффер — з більш цікавими обов’язками або зарплатнею.
Практика повернень
Історія перша. Оптимістична
UX/UI дизайнер Ігор пропрацював в IT-компанії UvoTeam декілька місяців, пішов, але потім вирішив повернутися. Ось що він розповідає.
В обох компаніях моїм завданням було покращувати існуючі інтерфейси програм. Але у другій мені запропонували більш високу зарплату і більш складний проєкт. Мені здалося, що це хороший виклик.
На жаль, очікування не співпали з реальністю. Виявилося, що на новому місці мені довелося працювати зі старою, непослідовно зробленою системою. Це було нецікаво. До того ж, навантаження було набагато більшим, ніж на старому місці роботи: один дизайнер мав працювати над 10 проєктами одночасно.
Я пропрацював там два місяці і вирішив повернутися на попереднє місце роботи. Для цього написав своєму колишньому тімліду. Ми зустрілися на каву і обговорили, чому я потрібен компанії, а компанія потрібна мені, узгодили приблизні умови роботи.
Раніше я просто отримував завдання і виконував їх одне за одним. Це нагадувало монотонний конвеєр. На зустрічі ми підкоригували процес: я сам міг обирати собі завдання і пропонувати пріоритетність їх виконання.
Тімлід передав нашу розмову HR-ам і через кілька днів я повернувся на роботу і стару зарплату. Складнощів і сумнівів не було. Багато колег зраділи моєму поверненню, а ставлення було і залишилося хорошим.
Історія друга. Неоднозначна
Її розповіла нам кар’єрна консультантка Олена Іванчикова. В цій історії співробітник також спокусився на вищу зарплату в іншій компанії, але потім зрозумів, що помилився і вирішив повернутися. Однак зраділи не всі.
З компанії, в якій я працювала, йшов фахівець з 1С. Він відповідав за дуже великий обсяг завдань (настройка, оптимізація, підтримка роботи системи). Звичайно ж, ми не встигли знайти заміну за два тижні, які дають на відпрацювання. Часу, щоб повноцінно передати комусь справи, теж не вистачало — завдання розбирали по частинах кілька співробітників. Також довелося залучити аутсорс-спеціаліста з 1С, тому що самі ніяк не могли впоратися зі складним функціоналом.
Цей співробітник знову постукав до нас через місяць. Виявилося, що зарплата, яка мотивувала його піти з компанії, була дуже низькою для тієї кількості завдань, які на нього звалилися. Тому він вирішив повернутися на роботу, де менша зарплата і не так багато обов’язків. Компанії було простіше взяти назад цього фахівця, ніж знайти нового або підтримувати аутсорс.
Однак, більшість співробітників були не в захваті від такого рішення — їх образила поведінка людини, яка швидко пішла з компанії, розуміючи, що це створить складнощі для всіх.
Зараз цей фахівець все ще працює в компанії. Але персоналу неприємно підтримувати з ним стосунки. Його обов’язки передбачають мінімальне особисте спілкування, тож від загальної хвилі негативу його рятує лише комунікація онлайн.
Яка мораль цієї історії? Завжди потрібно йти красиво і не залишати після себе безліч невиконаних завдань, особливо, якщо ваш профіль — це вузький функціонал. Тоді звільнення не вплине на інших співробітників і повернення буде безболісним.
Повернення: крок вперед чи назад
Повернення на колишнє місце роботи не варто сприймати як крок назад, вважає Олена Іванчикова. Співробітник може подивитися на ринок праці і спробувати свої сили в новій компанії. У деяких випадках він розуміє, що на попередньому місці роботи було більше кар’єрних можливостей, і захоче туди повернутися.
А якщо й роботодавець зрозуміє, що втратив цінного фахівця, він може йому запропонувати більш вигідні умови: підвищити зарплату, запропонувати серйозніші проєкти. Тому, повернення в компанію варто розглядати як черговий кар’єрний етап.
Як піти, щоб можна було повернутися
- Звільнитися красиво: закінчити всі справи, здати всі проєкти, коректно передати обов’язки колегам або новому співробітнику.
- Не «спалювати мости»: не сваритися з колегами та керівництвом і не грюкати дверима.
- Створювати цінність. Повернутися на колишнє місце роботи буде легше, якщо роботодавець розуміє, що втратив цінного фахівця, який генерував ідеї, був ініціативним та приносив відчутну користь компанії.
Як відновити довіру старих-нових колег
Якщо ви прагнете повернутись на старе місце роботи, будьте готові, що колеги сприймуть це неоднозначно. Усе залежить від корпоративної культури окремої компанії, від ваших взаємин з колегами, від того, як ви звільнилися. Тобто, десь це можуть сприйняти як прояв лояльності, і щиро радіти, що ви знову в колективі, десь — як повернення в сім’ю після зради і, відповідно, ставитись вас прохолодно і насторожено. А ще в очах нових-старих колег ви можете виглядати невдахою, бо не впоралися з викликом.
В будь-якому випадку ваше завдання на перші тижні або й місяці після камбеку — відновити довіру до себе. Як це зробити? Щиро показати, що ви радієте поверненню. Для цього варто в дружній формі пояснити, що добре там, де нас немає, а в іншій компанії сподобалося набагато менше, ніж тут. Мовляв, я погарячкував, але зрозумів, що є цінного саме в цій компанії і як можна розвиватися в цьому колективі, у цього роботодавця.
Як цей досвід відображати в резюме
Якщо ви змінили роботу на декілька місяців, то не варто розбивати ними резюме. Краще залишити там ту компанію, де ви працювали найдовше. А якщо вас запросили на нову позицію або проєкт в старій компанії, це варто позначити просто як наступний кар’єрний крок.
Навіщо ваш камбек роботодавцю
Які переваги отримує роботодавець, коли бере назад старого співробітника? Богдана Жданко знайшла цілих три причини, чому в компанії можуть бути раді вашому поверненню. Ви їх також можете використати, вдало підкресливши на перемовинах з колишнім роботодавцем.
1. Це дешевше, ніж рекрутинг і адаптація нового співробітника. В компанії не витрачатимуть гроші на розміщення вакансії, на менеджерів / тренерів, які проводять навчання і підготовку нових співробітників. Це також зекономить час рекрутерів та HR-ів і дозволить їм переключитися на інші завдання,
2. Це ефективніше. Новій людині потрібно більше часу, щоб розібратися з новими обов’язками і адаптуватися до корпоративної культури. Той, хто повернувся назад, уже знає, як працювати.
3. Це новий досвід, якого співробітник набув в іншій компанії або на іншій посаді, а тепер зможете використати на поточній позиції.
Як роботодавець ставиться до тих, хто хоче повернутися на колишнє робоче місце? Це дуже лестить! Мені як HR-фахівцю це особливо приємно, бо це, по суті, результати моєї праці. Якщо люди хочуть повертатися, отже, я зробила щось таке, що робить компанію хорошим роботодавцем.
Читайте також
Як виявити і попередити емоційне вигорання на роботі?
6 способів впоратись зі стресом на роботі
3 історії людей, які перетворили «нудну» професію на цікаву роботу
Шукаєте роботу?
Маємо безліч вакансій в креативних індустріях, освіті, IT-компаніях та громадському секторі.
Вакансії
Дякуємо!
Тепер редактори знають.