Усі навколо говорять про персональний бренд, а ви досі не впевнені, що вам це потрібно? Ніна Левчук, Startup&VCs Lead у Google й авторка курсу «Персональний бренд як інструмент росту», розповідає, кому важливо працювати над особистим брендом та з чого почати.
Як я прийшла до теми персонального брендингу
Понад 5 років тому я стала виступати ментором для інших фахівців. Швидко з’ясувалося, що є прямий зв’язок між успіхами в кар’єрі й бізнесі та тим, як людина себе позиціонує. Тоді я стала (спочатку несвідомо) під час менторських сесій спрямовувати своїх менті в цьому ключі. Ми прагнули вибудувати їхні бізнес-процеси та структури так, щоб це допомогло правильно спозиціонуватися серед колег, у суспільстві, на ринку. Це допомагало їм будувати кар’єру чи розвивати бізнес. З кожним менті я проходила певні етапи побудови персонального бренду.
Пізніше я зрозуміла, що треба вивчити це питання ширше та системніше. На Заході тема персонального бренду якраз почала активно розвиватись. Той же Гарі Вайнерчук та інші підприємці почали говорити про це як про системний підхід.
Як експертка з маркетингу, я зрозуміла, що люди — це ті ж продукти. І прийоми, які використовуються для просування продукту через традиційний і диджитал-маркетинг, актуальні й для людини.
Вивчивши структуру, напрацьовану західними колегами, я вирішила адаптувати її для нашої аудиторії. Існуючі рішення посилила власним баченням та досвідом. Далі розклала структуру на етапи: визначення соціальних та професійних ролей, вивчення аудиторії, вибір каналів комунікації, розуміння ризиків, пов’язаних з особистим брендом, і, звісно, персональний бренд як інструмент продажу. В результаті з’явився наш спільний проєкт із платформою «Суперлюди» — онлайн-курс «Персональний бренд як інструмент росту».
Персональний бренд: кому й навіщо він потрібен
Особистий бренд — це те, що про вас думають інші люди як про особистість та професіонала. Добре пропрацьований власний бренд допоможе отримати роботу мрії або розвивати власний бізнес.
За статистикою, персональний бренд керівника на 77% підвищує шанси залучити цінних співробітників і на 70% збільшує ймовірність їх утримати. Тому власники шукають на позиції топменеджменту людей з напрацьованим особистим брендом.
Тим, хто будує свою компанію, власний бренд допоможе залучити клієнтів та партнерів. З’являється аудиторія, яка довіряє підприємцю та готова купити будь-який його продукт. Яскравий приклад — Ілон Маск, який нещодавно відкрив свою школу, і миттєво з’явилися охочі там навчатися.
Особистий бренд важливий і для фриланс-фахівців — щоб витримати конкуренцію, їм потрібно займатися формуванням персонального бренду вже зараз.
Ще одна категорія людей, яким не обійтися без персонального бренду — засновники стартапів. Багато інвесторів приділяють максимум уваги вивченню команди, а вже потім дивляться на ідею. Якщо фаундер відомий як експерт у своїй галузі і як людина, яка вміє досягати цілей, якщо йому довіряють потенційні клієнти, то більше довіри буде і в інвесторів.
Формула особистого бренду
Є така формула особистого бренду:
(професійні ролі + соціальні ролі + особистість) х комунікація.
Професійні ролі — це все, що пов’язане з роботою та бізнесом, ваша експертність. Я, наприклад, експертка з маркетингу, продажу, стратегії та побудови особистого бренду.
Соціальні ролі — відображення суспільної позиції. Людина може нести ідеї гендерної рівності, популяризувати науку, підтримувати розвиток спорту. Однією з моїх соціальних ролей є розвиток кар’єрних можливостей для жінок. До соціальних ролей можуть належати і ролі в сім’ї, якщо ви робите їх частиною бренду.
Особистість — набір персональних якостей. Це не обов’язково м’якість та дружність. Є відомі люди, які будують особистий бренд на різкості, шпильках та сарказмі. Іноді це, як то кажуть, «у тему».
Набір цих ролей та якостей робить вас унікальним. А регулярна та продумана комунікація виступає мультиплікатором.
Три складові особистого бренду
Особистий бренд формується з трьох складових.
- Перша — ваша експертність. Це те, що існує об’єктивно.
- Друга — що ви говорите про себе.
- Третя — що про вас говорять інші люди.
Перші два пункти легко контролювати. Потрібно постійно підвищувати свою експертність, отримувати нові знання, досвід та розповідати про власні успіхи. З третім пунктом складніше: щоб контролювати, що про вас говорять інші, важливо самому ініціювати комунікацію з аудиторією, розуміти її мету та стратегію. Тобто що активніше ви працюєте над першими двома складовими, то більше контролю маєте над третьою.
Стратегія персонального бренду
Перш ніж розробляти стратегію, дайте відповідь на запитання: «Навіщо мені це потрібно?».
Формування персонального бренду — тривалий процес, і вам потрібна внутрішня мотивація, щоб не кинути все на пів дорозі.
Далі проведіть підготовчу роботу. «Погугліть» себе, вивчіть інформацію та видаліть все, що може вас скомпрометувати: різкі пости, фотографії зі студентських вечірок та жарти, які можна неправильно інтерпретувати.
Після цього розпочинається розробка стратегії персонального бренду. Для початку перерахуйте абсолютно всі свої ролі та яскраві риси особистості. Потім визначтеся, що з цього транслюватимете публіці, а що залишиться особистим.
Майданчики для комунікації
Щоб визначити оптимальні майданчики для комунікації, потрібно розуміти цільову аудиторію та місця її «проживання». Якими соціальними мережами користуються ці люди? Які блоги та медіа вони читають? На яких профільних ресурсах їх можна зустріти?
Одного майданчика недостатньо, але й десятки платформ охоплювати не потрібно: краще якісний та регулярний контент на 3-4 майданчиках, ніж поганий на 15-ти. Якщо ви «цілитесь» у бізнес-аудиторію, набір може бути таким: Facebook, LinkedIn, блог на Medium та колонка у профільному медіа.
Важливо, щоб специфіка майданчика дозволяла максимально відобразити ваші сильні якості. Якщо ви хороший спікер, варто створити канал на YouTube. Якщо є сильна візуальна складова, то в нагоді стануть Instagram і Вehance.
Коли ви визначитеся з ролями, побудуєте стратегію та оберете майданчики, залишиться лише регулярно створювати контент. Приготуйтеся, що на це знадобиться час та сили. Проте за кілька років сильний особистий бренд може кардинально змінити ваше життя.
Більше про особистий бренд та інші інструменти розвитку кар’єри можна дізнатися у книзі «Кар’єра без драм і травм» засновниці та СЕО Happy Monday Анни Мазур та редакторки Насті Пасенко — про те, як розібратися в собі, розвиватися кар’єрно та отримувати задоволення від роботи. А Ніна Левчук виступає у книзі як запрошена експертка!
Читайте також
Мистецтво самопрезентації: як особистий бренд впливає на ваш успіх
Як і навіщо будувати особистий бренд. Поради Володимира Дегтярьова
5 книг, які допоможуть прокачати персональний бренд
Дякуємо!
Тепер редактори знають.