Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Що говорити на співбесіді про причини звільнення?

12.02.19 Кар'єра 4 хв читання

На будь-якій співбесіді вас обов’язково спитають, чому ви пішли з попереднього місця роботи. Як пояснити звільнення, щоб це не вплинуло на можливість працевлаштування? 

Відповідь на питання про причини звільнення може багато про вас розказати. Як мінімум — наскільки ви виховані та коректні. Навіть якщо ви професіонал з величезним досвідом, зайва емоційність і відвертість можуть виставити вас у непривабливому світлі та позбавити шансу на нову посаду. Разом з Анною Мазур, CEO Happy Monday, радимо, як краще розповісти про звільнення з останнього місця роботи.  


Не порушуйте тему звільнення першим


Перша порада — не порушуйте тему вашого звільнення у розмові з потенційним роботодавцем. Але будьте готові відповісти на це питання як у телефонній розмові, так і при особистій зустрічі. 

Якщо вас запитали про це телефоном чи у листуванні, не починайте тривалих пояснень — зазначте причину, вказану у вашій трудовій (найчастіше це формулювання «за власним бажанням» чи «за згодою сторін»). Але пізніше вас, скоріше за все, попросять конкретизувати відповідь, тож обов’язково підготуйтеся.    

Боїтеся проходити співбесіди?

Наш онлайн-гайд допоможе всебічно підготуватися до інтерв’ю та подолати страхи

До гайда


Чого не варто робити у жодному разі?

  • Обманювати. Ніколи не викривлюйте факти, навіть якщо вам це здається формальністю. Будь-яка брехня небезпечна і може бути викрита. Якщо ви шукаєте чесного роботодавця, будьте і самі чесними на всіх етапах працевлаштування. 
  • Детально і яскраво змальовувати конфлікт (якщо він був). Бути емоційним можна з близькими, а ось на співбесіді варто обирати максимально нейтральні слова й вирази. 
  • Не згадувати про позитивні моменти. Адже вони точно були, навіть якщо загалом компанія не виправдала ваших сподівань, а керівник поводився не найкращим чином. Як мінімум ви стали сильнішими, краще зрозуміли, чого хочете (а чого не хочете) від роботи, та зробили наступний крок у кар’єрі. 


Які причини звільнення називати?


Це одне з  найбільш розповсюджених питань на співбесідах. Відповісти на нього можна вдало, а можна і помилитися у формулюванні. 


Погані аргументи

  • Маленька зарплата. Гроші взагалі дуже ненадійна мотивація. Краще згадайте, що ще надихає вас у роботі.
  • Відсутність підвищення. Компанія, зрештою, не гумова, і посад топменеджерів зазвичай не вистачає на всіх охочих. 
  • Перевантаження. Просто тому, що мотивований співробітник зазвичай готовий працювати над проєктом більше, якщо той йому до душі. 


Хороші аргументи

  • Неможливість розвиватися професійно. Часто у відповідь питають, ким ви хочете бути через 3-5 років. Заодно продумайте відповідь і на це питання. 
  • Нова команда, новий власник, новий керівник. Те, що новий керівник приводить за собою нову команду, — не дивина. У цьому випадку, навіть якщо і вдається зжитися, кар’єрний розвиток зазвичай сповільнюється.  
  • Розбіжність у цінностях. Зміни на рівні топменеджменту можуть призвести до зміни цінностей компанії та корпоративної культури. І якщо вони не збіглися з вашими цінностями — це серйозний аргумент. Але чекайте одразу ж питання у цю точку і заздалегідь подумайте, що вас мотивує і демотивує у роботі. 
  • Реорганізація та скорочення. Не забудьте пояснити, чому саме ви пішли, а не залишились. Можливо, ваші обов’язки занадто звузилися і цікавість до роботи пропала? Чи у вас просто не було вибору, оскільки посада / відділ / напрямок анулювали?


Якщо ви переходите у нову сферу

Якщо ви світчер, покажіть, що ви серйозно ставитесь до зміни кар’єрного напрямку, що це рішення обґрунтовано і ви не схильні перетворювати пошук покликання на нове хобі. Серед поважних причин для зміни діяльності — професійне вигорання, більш зріле переосмислення свого розвитку і кар’єри, перспективи ринку праці. Розкажіть про самоаналіз, про свої навички та сильні сторони, які допоможуть вам змінити сферу. Добре, якщо ви паралельно отримуєте додаткову освіту чи досвід у новій галузі.  


Якщо на попередній роботі ви працювали кілька тижнів або місяців

Роботодавці побоюються натрапити на «стрибунів», які ніде не затримуються надовго і знаходяться у постійному пошуку себе. Якщо ви недовго пропрацювали на попередньому місці, спробуйте пояснити, чому ви пішли так швидко, і при цьому дайте зрозуміти, що загалом ви — людина надійна і відповідальна. Говоріть про цінності, про бажання розвиватися та вкладати зусилля у те, що близьке вам по духу.  


Якщо у трудовій непривабливий запис  

Знайдіть максимально коректне пояснення та приготуйтеся викласти його лаконічно і без докорів на адресу попереднього роботодавця. Іноді зробити це непросто, оскільки такий запис сам собою говорить про конфлікт. Адже зазвичай навіть у випадку професійної некомпетентності компанії не прагнуть зіпсувати життя колишньому співробітнику. Тож вам доведеться пояснювати, чому не було можливості домовитися мирно. 

Що можна зробити у такому випадку?

  1. Говоріть не про конфлікт, а про непорозуміння. 
  2. Визнайте зайву емоційність з вашого боку та скажіть, що це стало для вас уроком. 
  3. Згадайте про помилки роботодавця, але не вдавайтеся в деталі. Скажіть, що вважаєте це некоректним — про колишніх керівників або добре, або нічого. 
  4. Не приховуйте своїх помилок, визнайте їх чесно та розкажіть про те, чого ви навчилися та як змінились завдяки цьому досвіду. 

Ваша чесність, спокійний виклад фактів, уміння відрефлексувати ситуацію на перетворити конфлікт на корисний зворотний зв’язок — безсумнівна перевага в очах роботодавця. 


Ваша версія подій


Як ми вже казали, брехати на співбесіді — табу. Але цілком допустимо подати ситуацію у вигідному для себе світлі (у рамках чинних фактів). Ваша інтерпретація події може відрізнятися від версії вашого попереднього роботодавця, але вона все одно матиме право на існування. Зрештою, усе на світі суб’єктивно, тим паче взаємини між людьми. 


Читайте також

7 питань, які варто з’ясувати з компанією, перш ніж погоджуватись на роботу

Что говорить на собеседовании: 12 типичных вопросов и ответы на них

Как подготовиться к самопрезентации на собеседовании?

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.