Все статьи Новости Поиск работы Истории Карьера Развитие Happy HR

Від новачка до боженьки: як стати успішним фрилансером з нуля

04.04.22 Карьера 7 min reading

Після повномасштабного вторгнення росії багато людей повністю або частково втратили джерела доходу й шукають нові — це важливо як для особистого добробуту, так і для економіки країни загалом. Один зі способів заробітку зараз, ще й доволі перспективний — це фриланс. Розповідаємо, як стати фрилансером з нуля та що робити, щоб досягти успіху на цьому терені.

Ця стаття — конспект вебінару із digital-маркетологом і власником агенції Perfmeterix Денисом Галичем, який має 8-річний досвід роботи на фрилансі. Денис розповідає про перспективи, плюси та мінуси фрилансу, основні стадії розвитку фрилансера та ділиться порадами для початківців і не тільки.

Денис Галич про те, як стати успішним фрилансером
Денис Галич


Чому фриланс зараз — це перспективно?


За словами Дениса Галича, саме зараз ринок фрилансу відкриває для українців хороші можливості для старту й роботи. Загалом цей ринок у світі розвивається шаленими темпами, а український входить у п’ятірку найдинамічніших, бо зростає на 36% за рік. Крім того, популярні міжнародні фриланс-платформи Upwork та Fiverr відтепер не працюють на росії: замовники мають розірвати всі контракти з російськими фрилансерами до 1 травня. Через це кількість спеціалістів на платформах скоротиться десь на 20-30%, тому це відчинене вікно можливостей для українців.

Конкретно зараз замовники можуть дещо насторожено ставитися до українських спеціалістів через війну, зокрема побоюватися, що війна негативно вплине на їхню роботу, дотримання дедлайнів тощо. Вихід із ситуації є — переконати клієнтів, що ви працюєте з безпечного місця. Наприклад, на Upwork це можна вказати безпосередньо в профайлі. Загалом же, з огляду на відгуки, які чув Денис, іноземці люблять працювати з українцями, бо в нас хороша робоча етика, добре розвинені технічні навички, а ще ми завжди говоримо все як є, що замовники дуже цінують. 

Цікавить фриланс?

Ми запустили на цю тему подкаст «GIGантські можливості», а його ведучим став Денис Галич. Для прослуховування доступні усі 8 епізодів.

До подкасту


Плюси, мінуси й ризики роботи на фрилансі


Почнемо з термінології. Фрилансер — це найманий працівник або підприємець, який реалізує тимчасові або довготривалі проєкти для своїх клієнтів і зазвичай отримує оплату погодинно або фіксовану за проєкт. В Україні фрилансери найчастіше працюють у напрямах ІТ, дизайну та онлайн-маркетингу.

На думку Дениса Галича, фрилансити — класно, але підходить не всім. Аби зважити, чи підходить вам фриланс, варто проаналізувати його плюси та мінуси. 

ПлюсиМінуси
Свобода. Фрилансер сам обирає проєкти, визначає, скільки працювати,  заробляти та за яким графіком. Це вимагає організованості та дисципліни, але й дає свободу вибору.Стрес і вигорання. Один із головних чинників — незбалансоване життя на старті через зміщення фокусу на професійну діяльність. Втім, якщо працювати над самоорганізацією, цього можна уникнути.
Мобільність. Фриланс дає можливість працювати, де та коли завгодно. Головне — мати стабільний інтернет. Невизначеність. Ви можете не знати, скільки заробите наступного місяця, чи не виникнуть проблеми з платформами, клієнтами тощо. Але розвивати навичку роботи в таких умовах треба, бо невизначеності у світі стає тільки більше. 
Різноманіття проєктів. Фрилансер може працювати в різних командах та над різними завданнями, що стимулює процес росту фахівця. Коротка тривалість проєктів. Часто проєкти тривають 1-3 місяці, а отже, після їх завершення потрібно знову шукати нових клієнтів. Деяких фрилансерів це може виснажувати. 
Постійне навчання. Кожен напрям фрилансу розвивається дуже динамічно, тож треба бути в курсі останніх новин, аби залишатися конкурентним спеціалістом.  Різниця в часових зонах. Якщо плануєте взаємодіяти з клієнтами з США чи Азії, то іноді доведеться не висипатись і працювати вночі.
Можливість швидко змінити напрям. Наприклад, Денис починав як performance-маркетолог, потім перейшов в аналітику, а зараз очолює власну агенцію й іноді співпрацює з клієнтами як директор із маркетингу. Залежність від корпоративної культури та процесів клієнта. А вони бувають не завжди комфортними. Тут треба або змиритись, або шукати інших замовників.
Попит. Особливо фрилансерів потребує малий та середній бізнес. Зараз на ринку праці кадровий голод, тож хороші фахівці — на вагу золота. 


Ризики фрилансу та як їх попередити

З одного боку, фриланс — це про свободу, а з іншого — ця свобода може супроводжуватись емоційним вигоранням, нечесністю зі сторони клієнтів, необ’єктивністю в оцінці вашої роботи, неприємними «сюрпризами» від робочих платформ (наприклад, блокуванням профілю) тощо. Ось як Денис Галич радить попереджати подібні ризики.

  1. Розвивайте дисципліну. Для цього тримайте баланс між роботою, спілкуванням з людьми, здоров’ям та сенсами, зокрема навчанням.
  2. Працюйте на перевірених платформах із перевіреними клієнтами. Денис рекомендує Upwork і Fiverr або спеціалізовані для вашої професії майданчики.
  3. Детально ознайомтеся з правилами платформ, на яких працюєте. Це важливо, аби не порушувати їхні вимоги й не ризикувати блокуванням профілю. 
  4. Формуйте правильні очікування від співпраці. Чітке визначення обсягів і дедлайнів роботи дозволить уникнути конфліктів. Тут допомагає принцип underpromise → overdeliver — обіцяти менше, а робити більше, тобто працювати з перевищенням очікувань.
  5. Не покладайтеся на одного клієнта/джерело замовлень — це великий ризик. Краще працювати паралельно на кількох платформах та брати в роботу  проєкти від різних замовників. 
  6. Майте резервний фонд на запасну техніку. Це важливо для вашої психологічної стабільності й безпеки клієнта, бо техніка завжди ламається раптово та невчасно.

Існують також ризики, пов’язані з проблемними клієнтами. На думку Дениса, найкращий оберіг від них — власна інтуїція. Перш ніж погодитись на проєкт, запитайте себе, чи хочете ви працювати з таким замовником. Якщо людина відразу не імпонує, краще попрощатися ще на етапі прийняття рішення, ніж у процесі роботи. Якщо вже під час співпраці виникають підозри в недоброчесності замовника, документуйте листування. На фриланс-платформах зазвичай є механізми арбітражу, щоб фрилансери могли захистити свої права. 


Що потрібно для старту на фрилансі?


Аби стати фрилансером, замало одного бажання та стабільного інтернету. Важливо також мати певні навички:

  • знати англійську на рівні Intermediate (В1) і вище, адже більшість замовників — іноземці, з якими треба вміти спілкуватися й іноді не лише про роботу; 
  • мати 1-2 hard skills, на яких плануєте заробляти, розвинених на середньому та високому рівнях;
  • вміти самостійно шукати та знаходити будь-яку інформацію;
  • займати проактивну позицію, тобто не чекати, поки вам дадуть вказівки, а самому проявляти ініціативу (але в міру й за потреби); 
  • думати як менеджер чи власник бізнесу, тобто вміти продавати, знаходити швидке розв’язання проблем, бачити шляхи для розвитку тощо. 
  • вміти працювати зі Slack, Jira, Monday, Trello, Google Calendar, Zoom, Meet. 

Окремо варто відзначити вміння комунікувати — без цього на фрилансі буде складно досягти успіху. Ось декілька принципів, яких варто дотримуватись під час комунікації з клієнтом:

  • детально розпитуйте клієнтів про бізнес та завдання, для цього краще мати бриф;
  • прописуйте завдання й очікування перед початком роботи з клієнтом — це важливо, аби переконатись, що ви одне одного правильно зрозуміли; 
  • вчасно повідомляйте про труднощі чи проблеми, вчасна комунікація — 50% успіху; 
  • будьте чесні — визнавайте помилки й компенсуйте їх, не приховуйте нічого, інакше вам не довірятимуть і не цінуватимуть;
  • давайте клієнту на оцінку проміжні результати — особливо якщо не впевнені, що рухаєтесь у правильному напрямку;
  • будуйте стосунки ширші за типово робочі.


Як отримати перше замовлення та яку ціну просити?

  1. Переконайтесь, що ваш профіль максимально заповнений відповідно до вимог обраної платформи.
  2. Не чекайте, що перше замовлення знайдеться легко й моментально. Будьте готові докладати чималих зусиль і за потреби протягом перших 1-3 тижнів фрилансу щодня надсилайте по 10-15 запитів на співпрацю. 
  3. Аби отримати перший досвід, паралельно з пошуком замовлень на різних платформах попросіть досвідченого фрилансера порадити вас на якийсь проєкт.
  4. Запропонуйте свої послуги знайомим підприємцям і разом із тим попросіть їх найняти вас саме через фриланс-платформу, щоб вони могли залишити відгук для вашого рейтингу.
  5. Відповідайте на запити миттєво — так ваші шанси отримати роботу зростають у рази. 

Що по оплаті? 

  • Демпінгуйте, але не передемпінговуйте. Перші кілька замовлень можна виконати за нижчу ціну, ніж у колег зі сформованою репутацією. Але надалі не забувайте підіймати вартість послуг відповідно до росту професіоналізму. Починають здебільшого з 10$/год, а далі рейт може бути найрізноманітніший, навіть до 200$/год. Мій рейт зараз — 90-100$/год за годину.
  • Краще ставити рейт на 20% вище — якщо будуть торгуватись, ви зможете скинути до 20%. Або не закладайте відсоток на торг, але відразу кажіть, що не даєте знижок (зазвичай ніхто не сперечається). 
  • Зручніше й безпечніше отримувати оплату через платформу. Вона верифікує вас і клієнтів, автоматично надсилає гроші, а вам не треба при цьому виставляти рахунки. За це ви платите комісію — у середньому 10% від вартості замовлення.


Як стати фрилансером з нуля: 4 стадії розвитку


Стадія 1. Новачок

Ви тільки починаєте фрилансити. На цьому етапі (та й на інших) ви будете багато помилятися, і це нормально. Перші проєкти будуть коштувати дуже дешево, і навіть із такою ціною вам доведеться надсилати замовникам десятки пропозицій на день. Загалом у перші місяці фрилансу більшість вашої енергії буде йти на пошуки роботи й на саму роботу. 

Як перейти до наступної стадії?

  • Оптимізувати свій профайл на фриланс-платформі по-максимуму.
  • Отримати бодай 1-2 позитивні відгуки. Для цього ставте у пріоритет короткотривалі проєкти, аби швидко їх закрити, отримати перші фідбеки й підняти свій рейтинг, щоб залучати нових клієнтів. І не цурайтеся просити замовника про відгук після завершення співпраці. 
  • Не поводьтеся як новачок: формуйте правильні очікування, а якщо чогось не знаєте, чесно про це кажіть. Дуже важливо триматися гідно. Показуйте, що ви хочете допомогти клієнту, але не прогинайтесь під нього — якщо він це відчує, то буде вас експлуатувати, а це не дуже добре. 


Стадія 2. Зірка-початківець

На цій стадії ви продовжуєте зміцнювати свою фрилансерську репутацію. Вам ще доводиться «продавати» себе, але менше, адже ви вже маєте відгуки від перших замовників. Для психологічного комфорту важливо також заробити свою першу тисячу-дві-три доларів (у кого які апетити). Для цього після 5+ проєктів можна підвищувати свій погодинний рейт на 20-50%.

Як перейти до наступної стадії?

  • Отримати 10-15 позитивних відгуків і тримати свій рейтинг максимально високим, щоб не сильно просісти навіть після одного негативного фідбеку. 
  • Будувати більш довготривалі стосунки з 2-3 задоволеними співпрацею клієнтами, аби отримувати від них замовлення на постійній основі. 
  • Навчитися знаходити можливості для додаткових продажів (upsell) — коли ви надали клієнту послугу, з’ясували, що ще йому може бути потрібно, й допродали це. Оскільки в клієнта вже є позитивний досвід роботи з вами, це може спрацювати.


Стадія 3. Тертий калач

На цьому етапі ви вже впевнений фрилансер, здатний солідно заробляти. Ви маєте хорошу репутацію на ринку, постійних замовників, і ваш профайл здатен «продавати» вас самостійно. 

Як перейти до наступної стадії?

  • Отримати 30+ відгуків. Серед клієнтів важливо мати 2-3 стабільних, які забезпечуватимуть основну частину доходу, а з рештою співпрацювати для власного професійного розвитку.
  • Оскільки обсяги замовлень будуть рости, можна знайти собі помічника, аби встигати за збільшенням кількості проєктів.
  • На цьому етапі фрилансери ризикують набрати забагато роботи й вигоріти, тож не забувайте, по-перше, піклуватися про ворк-лайф баланс, а по-друге — фільтрувати клієнтів, наприклад підвищувати вартість своїх послуг.


Стадія 4. Боженька

На цьому етапі ви можете дорости до підприємця, який має власну команду фрилансерів та працює радше як менеджер, а не рядовий виконавець. Серед завдань такого менеджера — забезпечити постійний приплив проєктів та грошей, організувати роботу команди, підіймати вартість своїх послуг з огляду на ріст професіоналізму, а також фільтрувати вхідні запити на співпрацю та обирати клієнтів, з якими буде комфортно працювати. А ще можна сміливо шукати нові напрями для розвитку бізнесу та починати інвестувати, аби зароблені гроші працювали на вас. 

Фриланс вабить свободою та можливістю стабільно заробляти навіть у воєнний час. Але варто пам’ятати, що шлях до успіху потребує часу та значних зусиль. Втім, якщо ви зважили всі «за» й «проти» та зрозуміли, що відкриті до нових можливостей, то спробувати точно варто. Головне — ніколи не опускайте руки й тримайтеся гідно, бо ви ж українець!

Фриланс добре, але більше приваблює стабільна робота в компанії?

Тоді вказуйте свої кар’єрні вподобання, і наш розумний алгоритм підбере для вас найкращі вакансії.

Вакансії

Читайте також

Фриланс — моя особиста свобода. Про плюси, мінуси та «підводні камені» роботи на себе

6 уроків, які я засвоїв, працюючи фрилансером

Чому замість роботи мрії в ІТ-компанії я обрала «нестабільний» фриланс

Newsletter that develops your career

Subscribe to Happy Monday's weekly newsletter, prepared by our editor-in-chief, with a selection of the most exciting content, news, and career opportunities.

Больше
More More for companies
Job seekers
For companies
Войти
Have idea!

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: