Все статьи Новости Поиск работы Истории Карьера Развитие Happy HR

Як впоратися з конфліктами в команді: поради менеджерам

19.08.22 Happy HR Карьера 4 min reading

Саша Фідкевич, підприємиця та керівна партнерка проєктів Євгена Клопотенка, пояснює, чим небезпечна агресія всередині колективу та як вирішувати конфлікти в команді в умовах високої психоемоційної напруги.  

Як впоратися з конфліктами в команді: поради менеджерам 1
Саша Фідкевич


Повномасштабне вторгнення росії впливає на всі сфери нашого життя, зокрема й виснажує психологічно. Останнім часом я помічаю, що нас часто емоційно «заносить» і ми багато енергії витрачаємо на конфлікти. Чому так відбувається? 

Наш звичний світ зруйновано. Аби впоратися з психоемоційною напругою, люди намагаються знайти вихід своїм почуттям і можуть виплескувати злість та агресію на близьких — родичів, друзів і навіть колег. Що в такому разі робити менеджерам і керівникам? Розберемося, як запобігати агресивній поведінці співробітників та що робити, якщо конфлікт усе ж стався.  


Три фактори, що провокують конфлікти в команді

1. Рівень професійної задоволеності. Якщо люди прагнуть професійного зростання, але не реалізують це прагнення (через невідповідність обов’язків своїм інтересам і потребам, невпевненість у собі тощо), воно може конвертуватися в активну чи пасивну агресію до свого оточення.

2. Особисті проблеми. Часто працівники приносять на роботу свої проблеми й намагаються вирішити їх у професійному середовищі. Це не тільки заважає зосередитися на завданнях, а й створює напругу в колективі й нерідко може спровокувати конфлікти.

3. Ступінь емоційного інтелекту (EQ). Саме він допомагає людям ідентифікувати свої емоції, розуміти причини злості й екологічно проговорювати їх із колегами. Якщо працівник переживає певну емоційну кризу, це позначається на його рівні EQ та призводить до того, що з негативними емоціями стає неможливо впоратися і вони переростають у гнів і роздратування. 


Чим небезпечна агресія в колективі?


Існує думка, що певною мірою робочі конфлікти — це нормально, бо вони допомагають співробітникам знайти компроміс у складних ситуаціях. Втім, я переконана, що допоміжних суперечок не існує. Є сенс у додатковому обговоренні дискусійного питання. Але будь-яка комунікація, в основі якої лежить грубість чи агресія, апріорі не може вважатися нормальною. Особливо якщо вона зачіпає особисті кордони інших.

Агресивна поведінка будь-якого члена команди впливає на робочу атмосферу та порушує емоційні зв’язки між співробітниками. Це позначається на ефективності всього колективу. Адже в результаті конфлікту виникає небажання співпрацювати одне з одним, фокус зміщується з цілей компанії на доведення власної правоти, а також виникає несприятливий для продуктивної роботи фон.

Агресія також впливає не лише на людей, на яких спрямована, а й на самого агресора: фактор стресу провокує втому, незадоволеність роботою і може знову призвести до конфлікту. Це замкнене коло, яке потрібно вчасно розірвати.


Як запобігати виникненню конфліктів?


По-перше, намагайтеся підтримувати всередині команди позитивне середовище. Проводьте колективні брейншторми, стратегічні сесії, офлайн- та онлайн-зустрічі поза роботою. Такі формати міжособистісної взаємодії допомагають працівникам поновлювати й черпати ресурси, необхідні для їхньої емоційної стабільності. Наприклад, я маю традицію проводити зі своїми співробітниками особисті зустрічі, на яких ми обговорюємо робочі успіхи, невдачі й персональні точки росту. 

По-друге, пам’ятайте, що працівники часто беруть приклад із керівника. Якщо менеджер розслаблений і налаштований позитивно, то люди в команді не лише відчувають спокій, а й починають транслювати його назовні.


Що робити в разі робочого конфлікту?


1. Зупинити конфлікт на початковій стадії

Головне завдання керівника та менеджера — визначити й нівелювати конфлікт між співробітниками ще в момент його зародження. Людина, яка поводиться агресивно, має зрозуміти, що з нею не будуть розмовляти в такому стані. Тому варто попросити її зупинитися й охолонути. А потім за потреби продовжити розмову віч-на-віч.

2. Не сприймати агресію співробітника у свій бік

Керівник — це теж жива людина зі своїми емоціями та кордонами, які потрібно оберігати. Йому не слід занурюватися в конфлікт і піддаватися маніпуляціям працівників. Приміром, я категорично не беру участь в обговоренні, якщо до мене проявляють агресію. І відповідно захищаю співробітника, на якого агресія спрямована.

3. Зрозуміти й полюбити агресора

Необхідно особисто поговорити з конфліктним чи агресивним співробітником і спробувати дізнатися мотиви його поведінки: які внутрішні проблеми та болі провокують такі його емоції. І обов’язково надати свою підтримку. Часто з’ясовується, що агресія працівника ніяк не пов’язана з роботою, а є насправді виявом особистих переживань і проханням про допомогу.

4. Допомогти сторонам конфлікту знайти компроміс

Якщо особисті розмови не принесли результату, варто перейти до наступного методу. Я називаю його «зіткнення лобами». Це розмова всіх учасників конфлікту, в якій керівник виступає модератором і допомагає працівникам дійти згоди у спірному питанні.

Коли я організовую подібні зустрічі, то наголошую на тому, що образа й гординя окремих членів команди дуже заважає всьому колективу ефективно виконувати свою роботу. Команда — це не сума окремих частин. Це єдиний механізм, який забезпечує успішну діяльність бізнесу. Щоб досягати спільної мети, надважливо вміти домовлятися.

Якщо ж агресивний працівник не рефлексує над своєю поведінкою та не виявляє бажання змінюватись, з такою людиною слід прощатися. Переконана, що в сучасному світі soft skills, тобто м’які навички, значно важливіші за будь-які професійні компетенції.

Шукаєте роботу або співробітників?

У розділі «Вакансії» ми допомагаємо компаніям і кандидатам знайти одне одного!

Вакансії

Читайте також

Як жити й працювати без конфліктів: три поради медіаторки

Як вирішувати конфлікти на роботі і чому вони бувають корисні?

Як працювати разом і не побити горщики: 3 історії про бізнес та кохання

Newsletter that develops your career

Subscribe to Happy Monday's weekly newsletter, prepared by our editor-in-chief, with a selection of the most exciting content, news, and career opportunities.

Больше
More More for companies
Job seekers
For companies
Войти
Have idea!

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: