Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як визначити свої сильні і слабкі сторони? І чим це допоможе вашій кар’єрі?

23.04.18 Кар'єра 7 хв читання

Пропонуємо практичний метод, який допоможе зрозуміти свої сильні та слабкі сторони, щоб завжди вибирати кращі можливості як в кар’єрі, так і в особистому житті.

«Розкажіть про свої сильні і слабкі сторони». Цією фразою на співбесіді можна вибити з колії самого стійкого пошукача. Причина в тому, що такі питання ми зазвичай самі собі не задаємо. А дарма!

Життя постійно ставить нас перед вибором — до якої мети йти, який шлях обрати. І відповідати важливо максимально чесно. Особисто я, на жаль, довгий час уникала книг, присвячених цій темі. Ймовірно, є розумна бізнес-белетристика, яка могла б допомогти визначити свої сильні і слабкі сторони. Але мені довелося вчитися на своєму досвіді.

Навіть розуміючи, що знання своїх сильних і слабких сторін є ключем до питання «Ким я хочу бути», я ще деякий час перебувала в ступорі.

Як визначити, що в тобі «+», а що «-»? Який критерій оцінки? Дивитися на питання краще з позиції сьогодення або бажаного майбутнього? На чию думку орієнтуватися?

Читання порад HR-експертів мені теж особливо не допомогло. В основному вони перераховували вимоги до різних посадах, але не спосіб виявити в собі сильні і слабкі сторони.

Згодом я розробила методологію, яка виявилася ефективною і добре доповнювала рекомендації HR-ів. Мій метод використовує базову ідею SWOT-аналізу (тобто включає оцінку себе і навколишньої дійсності) і дозволяє зв’язати індивідуальні особливості з вимогами до певних посад. Завдяки цьому стає легше зрозуміти, допомагають або заважають мої якості в тій роботі, до якої я прагну. А також розібратися, чи буде ця позиція посилювати мої життєві цілі.

Нижче ми детально зупинимося на оцінці себе і своїх особистих якостей. І подивимося на свої особливості, навички, вміння, а також на вимоги до потенційної посади через 3 призми: енергія, результат, досягнення цілей.


Перший крок — складаємо список якостей

step 1


Складаємо список своїх особистих рис характеру і / або вимог до посади.

Для списку ваших особливостей використовуйте як чесний самоаналіз, так і розмову з людьми, з якими ви часто контактуєте і до чиєї думки прислухаєтеся. Краще, якщо це будуть не тільки друзі, але й люди, з якими у вас були протиріччя, але вони залишилися в минулому. Важливо, щоб зараз у вас не було конфлікту.

Коли я вирішила піти з попереднього місця роботи, я попросила кількох співробітників розповісти, що вони вважають моїми особливостями. Навіть більше — наполягала, щоб вони звернули увагу як на позитивні моменти, так і на те, що гальмує мій розвиток і просування.

Тут важливо двічі подумати, чи готові ви прийняти думку, яка не збігається з вашою. Візьміть паузу, якщо вона необхідна, щоб «перетравити» відповіді. Виділіть з отриманих відгуків те, що відзначили кілька людей, і сміливо додавайте в список ваших особливостей.

Наприклад, в результаті опитування колег, мені було приємно почути, що я здатна чути в розмові навіть невисловлене. А ось прийняти, що в мені є прагнення до якості за рахунок втрати часу, було дуже складно. Але я повинна була враховувати це тоді, щоб змінити це сьогодні (якщо вистачить мотивації і сил).

Звірте ваш список після самоаналізу з результатом опитування. Те, що не суперечить думці людей і зробило сильний вплив на ваше життя, теж варто додати в підсумковий перелік.

Зі списком вимог до посади доведеться попрацювати і проаналізувати вимоги у вакансіях. Можна відібрати 3-5 вакансій, які ви вважаєте найкращими і за які готові поборотися. В цьому випадку і логіка, і емоції будуть працювати на вас.

Швидше за все, ці пропозиції будуть мати точки перетину. Додайте їх в список. Але пам’ятайте, що деякі вакансії можуть мати й унікальні особливості.


Приклад

Припустимо, що я будую кар’єру в сфері фінансів. Швидше за все, для вакансій в фінансовій сфері загальними будуть:

  • досвід складання і контролю виконання бюджетів;
  • досвід управління окремими бізнес-процесами (продажі, логістика, реалізація проєктів і т.д.);
  • навички роботи зі звітністю;
  • уважність до деталей.

При цьому окремі пропозиції по роботі можуть мати несподівані вимоги. Наприклад, досвід продажу або вимогу вести окрему бухгалтерську ділянку (для компаній з невеликим штатом).

Разом наш список може поповнитися 3-5 пунктами вимог до посади, за якими ми хочемо перевірити свою сумісність.

Є й інший варіант — взяти одну найпривабливішу для вас вакансію і провести аналіз тільки тих якостей, які вона передбачає.


Другий крок — аналізуємо

step 2


По відношенню до кожної позиції зі списку якостей потрібно чесно відповісти на 3 питання:

  1. «Е», енергія: це дає мені енергію або забирає?
  2. «Р», результат: це приносить мені результати чи ні?
  3. «Ц», ціль: це наближує мене до мети чи ні?


Приклад перший: товариськість VS бухгалтерія

До прикладу, моя мета — досягти професіоналізму в фінансовій сфері. У зв’язку з цим я розглядаю свої особливості характеру і ту діяльність, якою планую займатися.

Особиста риса, наприклад товариськість, — це Е +. Коли я спілкуюся, це дає мені енергію. Але це не приносить результат ні мені, ні компанії, для якої я працюю — Р-. Крім того, ця особливість характеру безпосередньо не робить мене ближчою до мети — Ц-. Але за рахунок енергії, яку я отримую під час спілкування, я домагаюся успіхів в роботі з цифрами.

Висновок: товариськість безпосередньо не допоможе мені в фінансовій сфері, але якщо я буду використовувати її як хобі або для волонтерства, це дасть мені сили працювати з цифрами і формулами. Тобто я можу ефективно задіяти свою якість характеру. А про те, як моє хобі допомагає накопичувати енергію для професійного розвитку, я зможу при нагоді розповісти рекрутеру.

Вид діяльності, наприклад, ведення окремої бухгалтерської ділянки на підприємстві, забирає у мене масу енергії – Е-, при цьому не розвиває мої знання у фінансовій сфері – Р- і займає час, який я можу витратити на розвиток професіоналізму – Ц-.

Висновок: для професіоналізму у фінансовій сфері цей вид діяльності не підходить. Тут взагалі не буде досягнень, він не заряджає енергією, це заняття не наближає мене до мети. Від такої можливості варто відмовитися.

Важливий результат! Без такого аналізу людина була би впевненою, що товариськість для фінансиста не найкраща риса, на відміну від досвіду роботи в бухгалтерії. І мучила б себе справою, яку не любить, на шкоду важливого і потрібного.

Приклад другий: складно чи легко?

Візьмемо ще один приклад самоаналізу для все тієї ж кар’єрної мети — стати професіоналом у фінансовій сфері.

Моя особливість — уважність до деталей. Виявлення деталей, непомітних для інших, мене драйвить — це Е+. Це допомагає моїй роботі з фінансовими документами, і я показую хороші результати — Р+. Здатність бачити деталі і більш якісний аналіз документів дозволяє мені бути цінним співробітником і робить ближче до мети (наприклад, дозволяє отримати підвищення з позиції фінансового аналітика до посади старшого аналітика) — це Ц+.

Висновок: такий збіг умов буде допомагати в кар’єрному просуванні досить довго. Але те, що дається надто легко, ми часто вже не розвиваємо. А там, де немає розвитку, відбувається застій. В даному випадку відсутність руху рівносильна руху назад, тобто деградації (і проходить вона повільно й непомітно). Ось чому потрібно обов’язково розвивати свої сильні якості. Для цього доведеться свідомо виводити себе із зони комфорту, наприклад, ставити собі нереальні цілі або стислі терміни.

Вид діяльності — робота з нефінансовими документами. Можливість зосередитися на документах мені подобається, заряджає енергією — Е+. Але мені складно розібратися в суміжній специфіці (договори, документи з організації закупівель, процедурні питання) — Р-. В цілому робота розширює мої навички, і якщо я попрацюю над собою, то стану цінним (і дорогим!) фахівцем — Ц +.

Висновок: ця робота дає енергію, відповідає меті, але вимагає підвищення професіоналізму — прекрасний варіант, щоб не зупинятися в розвитку.

Важливий результат! Якщо йти тільки за наявними сильними сторонами, не розвиваючи їх, це може негативно позначитися на кар’єрі. Тоді як робота, яка вимагає постійних зусиль, веде до успіху.


Третій крок— складаємо план

step 3


Повернемося до нашого прикладу — цілі досягти професіоналізму в фінансовій сфері. Тепер ми можемо скласти план дій.

  1. Знайти для себе відповідний вид хобі, щоб реалізувати свою потребу в спілкуванні. Це можуть бути театральна студія, волонтерський проєкт (від курсів арт-терапії в дитячій лікарні до допомоги в притулках для тварин), членство в туристичному клубі, суспільство любителів «Мафії» — варіантів маса.
  2. Не розглядати вакансії, де потрібне ведення бухгалтерської ділянки. У перспективі це не принесе значних результатів, зате відніме багато сил.
  3. Свою сильну сторону — уважність до деталей — потрібно активно задіяти і розвивати, тобто братися за завдання з викликами.
  4. Заглиблюватися в нову сферу роботи з нефінансовими документами. Скласти план навчання і, якщо буде потрібно, прослухати курси та лекції з цієї тематики.

В результаті чесного діалогу з собою ми отримали оцінку особистих якостей та їх сумісність з вимогами посади. Тепер будувати кар’єру і шукати хобі, яке драйвитиме, буде набагато легше. Стала зрозумілішою і теза про те, що розвивати необхідно сильні сторони, а не компенсувати слабкі.

Немає сенсу витрачати час на те, що не дає енергії, результату і не наближує до мети. При цьому, навіть за наявності вроджених талантів, потрібно усвідомлено з ними працювати.


Для тих, хто хоче більшого…


Для більш комплексного підходу пропоную скласти вашу особисту матрицю для самоаналізу. Її приклад можна знайти тут. У кожного матриця буде своя. Вона не постійна і буде змінюватися протягом усього життя.


В результаті ви зрозумієте:

  • куди приведе обраний шлях, якщо взятися за цю роботу (або залишити все як є) і зосередитесь на кращих можливостях;
  • чому немає сенсу витрачати час на те, що не дає енергії, результату і не наближує до мети;
  • що потрібно «включати» на повну свої таланти і завжди тримати фокус на рух вперед.

І найважливіше — ви зробите свій усвідомлений вибір, за який готові нести відповідальність.

P. S. Не зупиняйтеся! Робити переоцінку себе і навколишнього середовища потрібно як мінімум два рази на рік або за кожної істотної зміни.

Читайте також

Виділяйся, щоб бути затребуваним! Як розвивати свої сильні і слабкі сторони?

Що говорити на співбесіді: 12 типових питань і відповіді на них

Як розповідати на співбесіді про свої слабкі сторони?

Знаєте свої слабкі та сильні сторони?

Тоді саме час шукати нову роботу, тим більше у нас безліч вакансій в українських і міжнародних компаніях!

Вакансії
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.