Минулого тижня в межах проєкту ReSkill UA Happy Monday в партнерстві з English For IT™ провели першу всеукраїнську онлайн-конференцію з розвитку м’яких навичок — Upskill Soft Skill Conference.
У своїх виступах експерти розповідали, які софт скіли є ключовими для досягнення успіху в сучасному світі, та ділилися порадами, як їх прокачувати. Зібрали найцікавіші інсайти з виступів і отримали список із 25 найважливіших навичок, які сьогодні варто розвивати кожному.
Анна Мазур,
СЕО і засновниця Happy Monday,
авторка книги «Кар’єра без драм і травм»
Не можу зупинитися на одній навичці, адже найкраще вони працюють у комплексі, тож перерахую кілька найважливіших, на мій погляд.
Освітній інтелект (LQ) — здатність до постійного навчання та адаптації є надзвичайно корисною у світі, де знання швидко втрачають актуальність.
Гнучкість — вміння швидко пристосовуватися до змін — це нова формула успіху в умовах нестабільності.
Енергія — вміння управляти своєю енергією й відновлювати її сприяє досягненню особистих та професійних цілей.
Самопізнання — розуміння своїх сильних сторін та бажань допомагає будувати кар’єру на основі власної унікальності.
Пристрасть — сучасні інструменти й знання швидко змінюються, тому без щирої цікавості до своєї справи неможливо залишатися конкурентоспроможним.
Цінності важливіші за гроші — розуміння власних цінностей і «червоних прапорців» дає чіткі орієнтири й допомагає обирати роботу, опираючись на важливі для себе переконання.
Читайте також: Від професій до набору навичок: які зміни нас чекають і як до них підготуватися
Анна Гандрабура,
засновниця Techville & English For IT™,
менторка і коучиня для лідерів
Одна з найважливіших навичок у сучасному світі — радикальна допитливість (radical curiosity). Сила запитання «чому» та прийняття мислення новачка виділяє вас серед колег на роботі та відкриває двері до безперервного навчання. Радикально допитлива людина з радістю приймає новий досвід, який для неї означає зростання, а не старіння. Такий підхід є неоціненним, особливо якщо ви плануєте зміну кар’єри.
Ось п’ять порад, як розвивати радикальну допитливість:
- Частіше запитуйте «чому». Не просто приймайте речі такими, якими вони є, а цікавтеся, чому вони працюють саме так.
- Вчіться у всіх. Будь-то колега, друг чи незнайомець — кожен може чогось навчити. Ставте запитання та уважно слухайте — ви будете здивовані, як багато дізнаєтесь.
- Перевіряйте свої уявлення. Часто наші звички та переконання формуються неусвідомлено. Ставте під сумнів своє «нормально», щоб зберігати свіжий і гнучкий погляд на речі.
- Тестуйте нові навички та хобі. Пробуючи щось нове, ви практикуєте мислення новачка. Це допомагає розширити свій набір умінь та стимулює креативність.
- Сприймайте помилки як уроки. Допитливість іноді призводить до помилок — і це нормально! Кожна помилка — це шанс навчитися нового та вирости.
Читайте також: Як навчитися вчитися, зокрема, на помилках? Поради експертки
Алла Клименко,
психологиня, засновниця проєкту Upgrade
Я раджу насамперед розвивати резильєнтність, але не звичайну, а рівня 2.0. Резильєнтність (від англ. resilience — пружність, еластичність) — це здатність людини адаптуватися до складних життєвих ситуацій, відновлюватися після стресу, невдач чи травм і продовжувати рухатися вперед. Резильєнтність 2.0 — сучасний підхід до розвитку резильєнтності, який включає активне використання стресових ситуацій для особистісного зростання, навчання оптимізму, розвиток адаптивності та емоційної автентичності. Тобто йдеться не лише про відновлення після стресових ситуацій, а про покращення власного життя, яке настає після них.
Існує багато способів розвивати в собі резильєнтність:
- Турбуватися про своє тіло й дух — виділяти час на відновлення й поповнення ресурсів, а не працювати до повного виснаження без вихідних та відпочинку.
- Уникати розгляду кризової ситуації як проблеми, яку неможливо вирішити. Потрібно об’єктивно оцінювати реальність і бачити загальну картинку світу, де є не лише чорне, а й біле.
- Формувати позитивний світогляд: помічати хороше, бачити можливості, фокусуватися на рішеннях, а не проблемах, та власне діяти.
- Ставити собі цілі й працювати над їх досягненням — у складні моменти в житті саме цілі дають нам напрямок руху та сенс, за який можна триматися, щоб не опустити руки.
- Підтримувати міцні стосунки з іншими людьми — дуже важливо знайти своє оточення, людей, які люблять і приймають вас такими, які ви є.
Читайте також: Хочете стати більш стійкими до стресових ситуацій? Розвивайте резілієнс!
Рей Астафічев,
Product & Growth Advisor, ментор, коуч,
співзасновник AstaCorp та KOLO
Найкорисніша навичка, яка, на мою думку, є дуже недооціненою — це асертивність. Вона полягає у здатності людини чітко й прямо висловлювати свої думки й потреби, при цьому не порушуючи чужі кордони та не вдаючись до агресії. Це певний баланс між пасивністю та агресивністю у комунікації.
Як це працює? Наприклад, вам дають нове об’ємне завдання, і ви розумієте, що не встигнете виконати його, бо маєте іншу термінову роботу. Асертивна людина напряму скаже менеджерові, що не візьметься за це завдання, однак запропонує допомогу в підготовці іншого фахівця для його виконання. Людина, яка має гарно розвинуту асертивність, не боїться казати «ні», але водночас намагається не створювати зайвих проблем іншим. Асертивність дуже класно підсилює вміння активно слухати й не перебивати, а також висловлювати свою думку коректно, без надмірної емоційності.
Читайте також: Як стояти на своєму без агресії та маніпуляцій: розвиваємо асертивність
Ольга Бондар,
сертифікована коучиня ACC ICF
Ключовою навичкою сьогодення я вважаю вміння навчатися ефективно. Тобто обирати таке навчання, яке приведе вас до цілей оптимальним шляхом.
Як навчатися ефективніше?
- Визначте чітку мету свого навчання. Для чого воно вам контретно? А потім поставте питання «для чого» до своїх відповідей ще декілька разів.
- Що це навчання змінить для вас? Які можливості відкриє? Яка ваша глибша потреба?
- Корегуйте темп та конфігурацію навчання під свою мету. Не порівнюйте себе з іншими, бо у вас різні цілі.
- Беріть паузи без відчуття сорому. А потім повертайтеся до навчання. Обирайте просто продовжувати.
Читайте також: Як зробити навчання звичкою: 5 порад від Юрія Бугая
Кен Фіннеран,
Strategic, Global CHRO | VP, Human Resources at eMed | AI for Business Practitioner
Однією з ключових навичок, яку варто розвивати в нову еру, є адаптивність. Дослідження показують, що саме вона є критичною для успіху в нашому світі, прискореному штучним інтелектом. Сьогодні адаптивність проявляється у гнучкості в освоєнні нових цифрових інструментів і технологій, а також у готовності змінювати ролі чи вчитися виконувати нові завдання, оскільки штучний інтелект автоматизує або трансформує певні функції. Вона також допомагає швидше орієнтуватися у змінах, спричинених ШІ.
Адаптивність — це набагато більше, ніж просто навичка в епоху ШІ. Це основа для виживання, адже ті, хто уникає змін і чинить їм опір, стають непотрібними. Дослідження глобальної консалтингової компанії McKinsey зазначає, що компанії з гнучкими підходами на 40-50% краще підготовлені до змін та використання нових можливостей. Тому саме вони отримують значну частину прогнозованих дивідендів від ШІ в розмірі 13 трильйонів доларів.
Читайте також: Як жити далі? 10 порад для адаптації в умовах невідомості
Ольга Могильна,
коучиня PCC ICF
Рішучість є однією з найважливіших навичок, яка допомагає людям долати страхи та перфекціонізм. Коли ми стикаємось із новими викликами, важливо вміти приймати рішення й діяти, навіть якщо обставини неідеальні. Люди, які проявляють рішучість, частіше отримують задоволення від своєї кар’єри та менше піддаються стресу. Зокрема, опитування серед підприємців показало, що 79% вважають рішучість однією з найважливіших навичок для досягнення успіху в бізнесі.
Коли ви відчуваєте страх перед новими починаннями, рішучість може стати вашим компасом. Вона дозволяє зробити перший крок, не боятись помилок і не зупинятись на досягнутому. Кожен маленький крок уперед, прийняте рішення і дії без зволікань — це шлях до вашої мети. Пам’ятайте, що важливо не тільки мати план, а й вміти діяти, навіть якщо ви не відчуваєте себе абсолютно готовими. Чим частіше ви практикуватимете рішучість, тим легше вам буде долати страхи та перфекціонізм у майбутньому.
Читайте також: Геть перфекціонізм! Як прагнення до ідеалу заважає вашій роботі та кар’єрі
Ольга Роєнко,
серійна підприємиця, менторка
Якби мені довелося складати рейтинг soft skills, навичка співпрацювати посіла б у ньому перше місце. Недарма історик і філософ Ювал Ной Харарі зазначає, що саме здатність людини винаходити нові форми кооперації зробила нас найвпливовішим видом на Землі.
Останнім часом я спостерігаю активну трансформацію бізнес-моделей — дедалі більше компаній нової генерації створюють неочевидні комбінації, засновані на мистецтві співпраці. Сьогодні, щоб створити інноваційний продукт, бізнесу необов’язково володіти всіма ресурсами — достатньо знайти ефективний формат співпраці, що відкриє доступ до них. У креативних індустріях гнучка структура команд стає нормою: все більше компаній і фахівців обирають проєктний формат замість класичних відносин роботодавець-працівник. Це взаємовигідний підхід, адже він дає більше можливостей і створює простір для швидкої адаптації до змін.
Читайте також: Як зрозуміти себе та навчитися співпрацювати з іншими? Поради медіатора
Анна Саєнко,
кар’єрна менторка, сертифікована тренерка ICF,
Talent Success Lead у SoftServe
Емоційний інтелект (EQ) — це фундаментальна навичка, що визначає, як ми взаємодіємо з людьми та реагуємо на виклики. У сучасному світі здатність розпізнавати, розуміти та керувати своїми емоціями, а також впливати на емоції інших є критично важливою. EQ не тільки допомагає в особистому житті, але й сприяє професійному успіху. Дослідження свідчать, що емоційний інтелект впливає на 80% особистого успіху, тоді як традиційний інтелект (IQ) — лише на 20%.
Розвиток EQ включає усвідомлення своїх емоцій, саморегуляцію, емпатію та навички міжособистісного спілкування. Важливо вміти не лише розуміти власні емоції, але й ефективно взаємодіяти з іншими, зокрема з токсичними людьми. Наприклад, техніка STOP (зупинитися, дихати, спостерігати, діяти усвідомлено) допомагає зберегти контроль над емоціями у стресових ситуаціях.
Емоційний інтелект сприяє особистому та професійному зростанню, допомагаючи глибше розуміти свої потреби й відстоювати їх, не порушуючи гармонії у взаємодії з іншими. Ця навичка дозволяє ефективніше вирішувати завдання, знаходити спільну мову з людьми та залишатися спокійним у стресових ситуаціях, що особливо цінно в динамічному сучасному середовищі.
Читайте також: Чому всі говорять про емоційний інтелект та як його у собі розвинути
Катерина Андреєва,
коучиня ICF, майстриня перезбірки (Reinvention Academy),
Forbes Council Member
У світі, де зміни та непередбачуваність стали новою нормою, адаптивність, життєстійкість і креативність набувають вирішального значення. Ці навички допомагають не лише зберігати стабільність, а й рухатися вперед, досягаючи нових висот. Адаптивність та гнучкі стратегії дозволяють швидко реагувати на нові виклики, життєстійкість підтримує внутрішню силу у складні моменти, а креативність дає змогу знаходити нестандартні шляхи та бачити можливості там, де інші бачать обмеження.
Згідно з дослідженнями, люди з високим рівнем адаптивності та життєстійкості мають на 45% більше шансів досягти успіху в умовах невизначеності. Адаптивні, життєстійкі та креативні команди демонструють на 30% вищу продуктивність, швидше приймають рішення в кризових ситуаціях і продукують інноваційні ідеї. Це особливо важливо в динамічних галузях, таких як технології, медицина і бізнес, де зміни відбуваються щоденно.
Розвиток адаптивності, життєстійкості та креативності потребує спеціальних підходів. Серед основних інструментів виділяються саморефлексія, робота з власними обмеженнями та практики, спрямовані на розвиток креативного мислення. Це навички, які не тільки допомагають змінювати підходи до розв’язання проблем, а й зміцнюють внутрішню готовність приймати виклики й знаходити в них можливості для зростання. Адаптивність, життєстійкість і креативність — це здатність не лише підлаштовуватися до зовнішніх змін, а й підтримувати внутрішній баланс, готовність приймати нове і знаходити шляхи до успіху навіть у найскладніших умовах.
Читайте також: 6 вправ, які допоможуть розвинути креативність та гнучкість мислення
Юлія Трипольська,
СЕО English For IT™
Культурна обізнаність (cultural awareness) — важлива софт-навичка, яка в тандемі з умінням комунікувати створює комфортну, продуктивну й ефективну взаємодію для людей з різних країн, культур, бекграундів тощо. Наприклад, у деяких країнах Азії, коли люди говорять «так», вони можуть мати на увазі просто «я вас почув», а не «я згоден». Це часто викликає плутанину під час переговорів із західними партнерами, які сприймають це як пряму згоду.
Згідно з Harvard Business Review, 70% міжнародних бізнес-угод провалюються через проблеми в комунікації між людьми з різних культур. Культурно обізнана людина своєю чергою знає культурні відмінності (уявімо, що це правила гри, за якими потрібно грати) і усвідомлює, що слова можуть говорити одне, а контекст — зовсім інше. Це значно полегшує комунікацію з людьми з інших країн.
Почати розвивати цю навичку раджу з прочитання книги «Культурна карта» Ерін Меєр.
Читайте також: Культурний інтелект (CQ): як покращити взаємодію в мультикультурних командах
Вікторія Придатко,
підприємиця, СЕО рекрутмент та консалтингового бутіка vpteam.io
Експерти з рекрутингу відзначають такі пріоритетні м’які навички на сьогодні: вміння піклуватися про себе та оточення, емпатія та культурна чутливість, швидкість — в адаптації, прийнятті рішень, вирішенні конфліктів, критичне мислення та вміння ефективно працювати в стані невизначеності та нестабільності. Для кар’єрного розвитку на міжнародному ринку особливо важливий високий рівень комунікації — як про ваші навички та робочі процеси, так і про власний ментальний стан.
Більше цікавих думок та корисних рекомендацій можна дізнатися, переглянувши записи ефірів конференції:
Upskill Soft Skill Conference | День 1
Upskill Soft Skill Conference | День 2
Вже готові розвивати нові навички та опановувати затребувану професію?
Ставайте учасником проєкту ReskillUA від Happy Monday та Coursera.
ЗареєструватисяЧитайте також
5 топових софт скілів та як показати їх у резюме, соцмережах і на співбесіді
Ніколи не пізно: 6 причин почати вивчати щось нове просто зараз
Які soft skills розвивати у 2024 році, щоб мати попит у роботодавців
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
10 вакансій із частковою зайнятістю: до Jooble, Devtalk, Ampli і не тільки
6 причин використовувати нетворкінг для кар’єри та з чого почати
Робота для любителів сиру: хто такий чизмонгер і чому це крута професія для будь-кого
Схожі статті, які можуть сподобатись
Що таке піраміда Франкліна та як її використовувати у роботі та житті
Що таке матриця Ейзенхауера та як її використовувати у роботі та житті
Що таке #ЩедрийВівторок і як долучитися до нього самостійно, командою чи компанією