Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Віддалена робота: що це таке, навіщо і як?

16.04.18 Кар'єра 11 хв читання

Дистанційна робота стає все більш популярною і серед працівників, і серед роботодавців. Такий підхід дозволяє повною мірою реалізувати свій потенціал, впевнена Валерія Тимофєєва, проєктна і операційна менеджерка з експертністю у побудові віддалених команд.

Удаленная работа: рассказывает Валерия Тимофеева

10 років тому, коли я почала працювати віддалено, це було непопулярно. Оточуючі дивилися на мене скоріше зі співчуттям, ніж схвально. Головним аргументом була ізоляція. Нижче у статті я розповім, як легко позбутися цього недоліку.

«Якщо ви роботодавець і шукаєте людей тільки у своєму регіоні — ризикуєте не знайти найкращих. Якщо ви співробітник і обираєте тільки ті компанії, до яких легше дістатися, — пропустите кращу роботу».

Це цитата з книги Джейсона Фрайда і Девіда Хайнемайєра «Remote. Офіс не обов’язковий». Джейсон та Девід — засновники компанії 37 signals (яка випустила планувальник завдань Basecamp). Штат компанії працює віддалено.

Що таке дистанційна робота?

Це робота на компанію, але без прив’язки до офісу. Спеціаліст працює в штаті, отримує зарплату, але не ходить у офіс. Робота виконується зі зручної локації. 

Віддалена (або дистанційна) робота відрізняється від фрилансу. Останнє — одноразові проєкти з фіксованою або погодинною оплатою. Людина виконує проєкт, отримує гонорар, і на цьому співробітництво завершується. Навіть якщо таких проєктів в одній компанії 2-3 — це називається фриланс.

Фрилансер — спеціаліст, який працює на вимогу. Віддалений працівник працює в штаті компанії на постійній основі.

З чим пов’язаний злет популярності?

З розвитком технологій. Щоб провести нараду, ми більше не збираємося разом в одному офісі. Для цього використовуємо Webex, Go To Meeting, join.me, Zoom, Skype. Документація компанії під рукою у Dropbox. Поточні матеріали створюємо та редагуємо у режимі реального часу у Google Drive. Питання, які потребують рішення впродовж кількох хвилин, обговорюємо у тематичних каналах у Slack.

Повноцінно працювати у офісі неможливо. Офіс у робочий час — останнє місце, де варто знаходитися, якщо хочете попрацювати. Це зона переривань.

Контора навіть з 10 співробітниками схожа на кухонний комбайн — перебування тут рубає день на шматки. 15 хвилин тут, 10 хвилин там, 20 тут, 5 там. І кожен такий сегмент наповнений телеконференціями, зустрічами, нарадами та іншими стандартними, але не обов’язковими з точки зору роботи перериваннями. 

Усвідомлена, творча, складна робота вимагає тривалих періодів концентрації, коли ніщо не відволікає і можна з головою поринути у справу. У офісі сьогодення про можливість ні на що не відволікатися годі й мріяти. Навпаки, відволікають постійно.

Де працюєте, коли дійсно хочете отримати результат? Навряд чи відповідь буде — «у офісі у робочий час».

Відмовки та міфи

Дива трапляються, коли ми разом

Коли співробітники збираються за одним столом вживу, тільки тоді відбувається ефективний брейншторминг. Усе так. Але скільки таких геніальних ідей потрібно, щоб довести справу до результату? 2-3. Рішення — збиратися вживу тричі на рік. 

Як я дізнаюся, чи працюють вони, якщо я їх не бачу? 

Якщо ви не дозволяєте членам команди працювати з дому через страх, що без нагляду вони лінуватимуться, то ви нянька, а не керівник. Зміцнюйте навички управлінця.

Вдома люди постійно відволікаються 

Причина перша — невисока цінність роботи. Визнайте наявність проблеми і змініть роботу. Або правильно організуйте робочий простір (кафе, бібліотека, парк). 

Причина друга – вигорання. Рішення – нічого не робити кілька тижнів. Рівно стільки ви можете пролежати на пляжі або витратити на вивчення Парижу. Але потім і це набридне. Більшість людей хоче працювати, оскільки це тонізує і приносить задоволення. 

Тільки у офісі можна забезпечити цифрову безпеку

Для цього існують прості та надійні методи (і офіс для цього не потрібен): 

  •   безпечний режим на сайтах;
  •   вимкнення автоматичного входу;
  •   вихід зі «сплячого» режиму тільки за паролем;
  •   блокування після 10 хвилин бездіяльності; 
  •   довгі та складні паролі (1password у допомогу);
  •   код блокування у смартфонах та планшетах;
  •   2-факторна авторизація.

А хто відповідатиме на дзвінки? 

Готовність зрідка відповісти на дзвінок об 11 вечора або о 5 ранку — невелика плата за свободу, яку дає віддалена робота. Рішення — розподіл співробітників по різних часових поясах.

Великі компанії так не роблять, чому ми повинні?

На вашу думку, ці компанії* достатньо великі?

  •    Deloitte – 86% співробітників (min 20% часу)
  •   Intel – 82%
  •   NASA – 57%
  •   Accenture – 81%
  •   Бюро патентів і торгових марок США — 85%
  •   Агентство з охорони навколишнього середовища США — 67%

*Джерело: «Remote. Офис необов’язковий» Джейсона Фрайда та Девіда Хайнемайєра.

Інші співробітники будуть заздрити

Найкращий спосіб відбивати аргументи на кшталт «усі пов’язані однією політикою» — нагадати босу, собі і всім, хто має сумніви, що ви одна команда. Так, ви граєте на одному полі і шукаєте способи якнайкраще виконати роботу, а створення найбільш ефективних та сприятливих умов праці може в цьому допомогти.

А як щодо корпоративної культури?

Корпоративна культура — це не турнір з футболу чи новорічна вечірка, а ставлення до якості, розуміння робочого навантаження, спілкування з клієнтами. Чим міцніша культура, тим менше контролю потрібно співробітникам.

Відповідь потрібна зараз!

Далеко не кожне запитання потребує негайної відповіді, і в такому випадку розраховувати, що колега негайно витратить час, — верх нахабства. Якщо справа не термінова, краще запитати електронною поштою. Якщо відповідь потрібна впродовж кількох хвилин, запитайте у Slack. У випадку кризи, яка заслуговує на визначення «все зараз буде зруйновано», скористайтеся старовинним винаходом під назвою «телефон».

Але я втрачу контроль! 

Для багатьох бути керівником означає мати контроль над людьми. Це складова їхньої особистості. Таким альфа-самцям (и самкам) необхідно в буквальному сенсі бачити своїх підлеглих. Вони думають: якщо я їх бачу, отже, можу контролювати. Питання до вас — чи бажаєте ви працювати з такими людьми. 

За цей офіс ми заплатили купу грошей

Найбільш дивний аргумент. Чи дозволяє офіс виконувати роботу ефективніше? Якщо так, то він має сенс.

Реальні недоліки: що з ними робити? 

Вище ми розглянули низку відмовок, які не мають нічого спільного з реальністю. Але у віддаленої роботи дійсно є недоліки. Ось як їх можна вирішити.

Страх ізоляції

Логічний стан, коли постійно працюєш на самоті. Якщо так працювати некомфортно, просто докладіть більше зусиль. Наприклад, йдіть у коворкінг.  

Втрата графіку

Розмиваються межі між роботою та особистим життям. Ви працюєте цілодобово, і з’являється небезпека вигорання. Щоб налаштувати правильний графік, наприкінці дня запитуйте себе: «Чи добре я сьогодні попрацював?» і робіть відповідні висновки. 

Ергономіка

Перебуваючи поза стінами офісу, легко стати заручником ситуації, коли доводиться працювати у невідповідних умовах — на лавці у парку, за високим столиком у кафе і т.д. Тому потурбуйтеся про купівлю правильного робочого крісла, столу та екрану. 

Гіподинамія

Глобальна проблема для 21 століття. У офісі людина пересувається, також ходить дорогою від автомобіля до будівлі. За умов віддаленої роботи проблема загострюється. Використовуйте фітнес-трекер і пам’ятайте про мінімальні 10 000 кроків на день. 

Ломка, коли ніхто не відволікає

Це мине, не концентруйтеся на цьому. 

Віддалена робота: практичні поради 

Як організувати? 

Домовитися на березі

Посадові обов’язки, перспективи зростання, розмір і перегляд зарплати обговоріть до укладання контракту і старту роботи. 

Регулярно демонструвати результати

Єдине мірило оцінки співробітника тут — це результат. Тільки він має значення. Роботодавцю не важливо, коли і в який спосіб ви працюєте. Важливо, що виробляєте.  

Будьте доступні для спілкування

Виділіть часові відрізки у добі, коли ви на зв’язку для обговорення поточних питань. Дотримуйтеся цього графіку. 

Як побудувати робочий день? 

Сформувати розпорядок дня

У вас мають бути чіткі і однакові відрізки часу для роботи. Розділяйте роботу і дім, навіть коли ви вдома 🙂

Вранці вдома, вдень у офісі

Якщо офіс у вашому місті, спробуйте чергувати. Вранці працюйте з дому, після обіду йдіть у офіс. Або виділіть 1-2 дні для присутності в офісі. 

Заведіть пару комп’ютерів

Один комп’ютер для роботи, ще один — для інших цілей. Таким чином не буде спокуси відволікатися під час роботи. 

Самотність у натовпі

Щоб не відчувати ізоляції, працюйте у бібліотеці, коворкінгу чи кафе. 

Як зберегти мотивацію?

«Заохочувати людей працювати над тим, що їм подобається, і тільки з тими людьми, які не залишають їх байдужими» (с) з книги Remote. Звучить банально просто, але це правда.

Кочова свобода

«Ось вийду на пенсію і подорожуватиму». Не відкладайте життя на потім. 

Зміна декорацій

Працюйте з різних місць не тільки тоді, коли почуваєтеся ізольованим. 

Час для близьких

Приділяйте час рідним і друзям. Зважайте на перепрацювання. 

Як влаштуватися?

Cover letter

Від того, наскільки грамотно складений супровідний лист, залежить співробітництво. Це пропуск.

Тестове завдання

Якісно виконуйте тестові завдання. Не погоджуйтеся зробити тест безкоштовно. Trial оплачується.

Особисте знайомство

Перед підписанням контракту важливо познайомитися вживу якщо не з командою, то хоча б з відповідальним менеджером і власником компанії. 

Фриланс — краща школа

2-3 короткотермінових проєкти дадуть можливість відчути принцип віддаленої роботи.

Якщо відчуваєте, що дистанційна робота — це те, про що ви мріяли, сміливо завантажуйте перелік сайтів з вакансіями віддаленої роботи. Зверніть увагу, що знання англійської обов’язкове.

Читайте також

Фриланс – моя особиста свобода. Про плюси, мінуси та «підводні камені» роботи на себе

30 правил віддаленої роботи для команд, лідерів та початківців

Як почувати себе частиною команди, якщо ви працюєте віддалено?

Шукаєте віддалену роботу?

Знаходьте її на Happy Monday!

Вакансії
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Дякуємо!

Тепер редактори знають.