Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як в Україні розбудовують соціальне підприємництво: 5 кейсів

07.07.21 Кар'єра PR-стаття 4 хв читання

Останнім часом усе більшої популярності набуває соціальне підприємництво — бізнес, спрямований не просто на отримання прибутку, а й на розв’язання конкретної соціальної проблеми. Хто допомагає розвивати соціальне підприємництво в Україні та які успішні приклади вже є? Розповідає Богдана Дронюк з Української соціальної академії.

Українська соціальна академія — це центр інновацій у соціальній сфері, де розвивають сучасну європейську освіту з соціального підприємництва.   

Сьогодні в різних українських містах є багато прикладів соціального бізнесу: піцерія Veterano Pizza, громадський ресторан Urban Space, Львівська свічкова мануфактура, лабораторія ресайклу Re:laboratory тощо. Все це — успішні соціальні підприємства, які розвивають суспільство. І їх стає тільки більше — здебільшого інтерес до теми з’являється у працівників громадського сектору, соціально вразливих груп населення, представників звичайного бізнесу та людей, які просто прагнуть змін. 

Своєю чергою розвиток соціального підприємництва сприяє появі навчальних програм зі створення та управління соціальним бізнесом, які мають на меті допомогти підприємцям ефективніше вести свою діяльність. 


Акселератор соціального підприємництва


Акселератор соціального підприємництва від Української соціальної академії — це програма інтенсивного розвитку соціального бізнесу для стартапів та чинних підприємств. Її мета — допомогти учасникам удосконалити свої продукти та послуги, прокачати підприємницькі компетенції, масштабуватись та залучити інвестиції. А також навчитися стабільно заробляти, вирішуючи при цьому соціальну проблему.

Програма складається з п’яти модулів: 

  • організаційний дизайн: перевірка стартапу на готовність до запуску та аналіз поточної бізнес-моделі; 
  • маркетинг та продаж: маркетингова стратегія, атрибути бренду, канали продажу та комунікацій; 
  • фінанси: бізнес-план підприємства, процес бюджетування; 
  • менеджмент команди: профіль ролі, постановка цілей та задач, оцінка ефективності та мотивації команди;
  • інвестиції: як і де шукати інвесторів та як презентувати їм свій проєкт.

Однією з найважливіших складових програми Акселератору є робота з менторами — ключовими експертами в галузі соціального підприємництва, які допомагають учасникам розвинути їхні ідеї, вдосконалити стратегії розвитку підприємства та врахувати всі нюанси запуску проєкту. Окрім менторів, протягом програми учасників супроводжують лектори та викладачі Української соціальної академії, серед яких:

  • Роман Гавриш — співзасновник агенції Aimbulance, рекламіст, маркетолог і стратег;
  • Андрій Башлик — консультант із персонального розвитку й підготовки до переговорів, викладач та автор тренінгової гри «Потоки цінностей»;
  • Ганна Хитрик — HR Lead, business trainer, авторка ряду тренінгових програм з управлінського розвитку;
  • Ірина Соловей — стратегиня з розвитку спільнот, президентка ГО «Ґараж Ґенґ», співзасновниця платформи соціальних інновацій «Велика Ідея». 
  • Петро Дарморіс — академічний директор Української соціальної академії. Понад 6 років працює зі стартапами, соціальними підприємствами та організаціями.

Як в Україні розбудовують соціальне підприємництво: 5 кейсів 1

Петро Дарморіс,
академічний директор Української соціальної академії:

«Акселератор — це не просто про ідеї, це про реальні продукти. Ми допомагаємо учасникам вивести їх на ринок і почати підприємницьку діяльність. Це передбачає впровадження бізнес-підходів, застосування реальних практичних інструментів, роботу з показниками, цифрами й роботу з власною командою. І саме тому на програмі навчають викладачі з бізнес-шкіл». 

Учасники Акселератору пропрацовують різні траєкторії розвитку своїх стартапів та вже працюючих бізнесів. Хтось розуміє, що хоче запускати новий продукт для нової аудиторії, хтось усвідомлює свої “bottleneck” — моменти, які не давали їм розвиватись. А ті, хто прийшли з ідеями, можуть їх правильно оформити та визначити подальші кроки. 

Після навчання учасники програми презентують свої проєкти на пітчингу. У разі виграшу вони отримують професійне менторство та інвестиційну підтримку від академії.


5 кейсів соціального підприємництва в Україні


Весняний Акселератор 2021 від Української соціальної академії виграли 5 проєктів, які в майбутньому отримають підтримку зі сторони академії. Що це за проєкти?


Студія транскрибування та обробки тексту «Конспектус»

Ця ініціатива покликана розв’язати соціальну проблему зайнятості осіб з інвалідністю по зору в Україні. Основною послугою студії, яка надаватиме робочі місця таким людям, є аудіотранскрибування — розшифровка аудіо- та відеофайлів у текстовий формат. Студія також займається стенографуванням, перекладами з іноземних мов, набором та обробкою тексту, копірайтингом, рерайтингом. 


Green Bean Bag («Зелена Коробка»)

Підприємство займається виготовленням та продажем крісел-мішків із використанням переробленого пінопласту як екологічного наповнювача. Це сприяє переробці пінопласту у Львові та дає змогу залучати фінансові ресурси для діяльності ГО «Зелена Коробка». Соціальний вплив підприємства полягає у зменшенні кількості відходів, які потрапляють на звалище. Це — ресурсна підтримка громадських сортувальних станцій, а також популяризація сортування та вуглецево-нейтрального виробництва. 


Очі Тари

Це навчальний центр, де жінки з інвалідністю по зору безкоштовно навчаються професії масажиста, та масажний кабінет, де незрячі майстрині пропонують послугу масажу тіла для жінок. Масаж тіла спрямований на розслаблення та звільнення від стресу, він об’єднує в собі елементи аюрведичного масажу та краніосакральної терапії. Вважається, що незрячі майстрині відрізняються глибшою чутливістю і тактильністю, тому можуть краще пропрацювати тіло. 


Gradus DOBRA

Це свічкова майстерня, де молодь із ментальною інвалідністю створює парфумовані соєві свічки з ефірними оліями з використанням перероблених скляних пляшок. Підприємство реалізує соціальний вплив у двох напрямах: екологічному та соціальному. Екологічний полягає у зменшенні забруднення шляхом переробки скляних пляшок на склянки для майбутніх екосвічок, а соціальний — у працевлаштуванні молоді з інвалідністю, що допомагає їхній соціальній адаптації та отриманню трудових навичок.


Агенція кадрових рішень «Адвокація»

Агенція сприяє розв’язанню проблеми низького рівня працевлаштування людей з інвалідністю. Це не просто практика посередництва між працівником, людиною з інвалідністю та роботодавцем — це, головним чином, вплив на громадську думку задля підвищення рівня суспільної свідомості. Мета діяльності агенції — створення ефективної робочої моделі працевлаштування людей з інвалідністю та підвищення рівня обізнаності працедавців та працівників щодо інклюзії.


Що далі?


У результаті Акселератору учасники проходять комплексне навчання з управління соціальним підприємством, отримують консультації з командою Української соціальної академії, практичну роботу з експертами, ставлять собі індивідуальні цілі та починають або продовжують самостійну роботу «в полях» із клієнтами та користувачами своїх продуктів. Далі вони можуть знайти однодумців, отримати інвестиції для запуску свого бізнесу і найголовніше — розбудовувати соціальний бізнес в Україні.

Читайте також

3 історії випускниць Української соціальної академії про те, як заробляти та приносити користь суспільству 👉

Читати
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: