Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як проводити співбесіду з людиною, що постраждала від бойових дій: 5 порад

10.10.22 Happy HR 4 хв читання

Війна змінює життя на всіх рівнях. Не є винятком робота HR-менеджерів та рекрутерів. Навіть ті, хто як риба у воді почуваються в процесі співбесід, можуть зіткнутися з новим для себе викликом — інтерв’ю з людиною, що постраждала від бойових дій. Як проводити співбесіду з таким спеціалістом, як правильно поводитися під час інтерв’ю? Експертними порадами ділиться психологиня сервісу HoldYou Ірина Пікущенко. 

Ірина Пікущенко
Ірина Пікущенко

Людей, що постраждали від бойових дій, можна умовно поділити на дві категорії. Перша група — це ті, хто не стикнувся з прямою загрозою життю, але через вплив війни їм властива соціальна дезадаптація. Та друга група — люди, що були свідками чи учасниками подій, які безпосередньо загрожували їхньому життю. У цієї категорії може розвиватися ПТСР. Попри те, що робота психолога з цими двома групами буде суттєво відрізнятися, у підходах щодо найму таких пошукачів відмінностей майже немає. Тому поради, які наводяться у цій статті, будуть актуальними для співбесід з обидвома категоріями кандидатів.


1. Стримуйтеся від проявів жалості


Ми звикли співчувати людям, що, безсумнівно, є прекрасною рисою. Однак часто тонка межа між співчуттям та жалістю розмивається. Це є зовсім недоречним та навіть шкідливим для людини, що постраждала від бойових дій. Тим паче в умовах співбесіди. 

Варто розуміти, що люди в поганому психологічному стані, депресії часто не здатні навіть думати про роботу, що вже казати про похід на інтерв’ю. А отже перед вами людина, що впоралася, що, пройшовши тяжкі події й зазнавши травми, залишила волю до життя та прагнення до розвитку. Ні в якому разі не ставтесь до кандидата, як до жертви чи постраждалого. Поводьтесь, як зазвичай, та не змушуйте людину почуватися некомфортно через ваші особисті емоції. 


2. Тримайте діалог в рамках професійних вимог


Не варто розпитувати кандидата про хобі чи родину. Оцінюйте професійні навички та їх відповідність вимогам вашої компанії.

Ми все ще перебуваємо в умовах війни, та навіть після перемоги всім нам знадобиться якийсь час, щоб «відійти» від травми та подолати її. А тому усі речі, які не стосуються безпосередньо самої вакансії, — незвідане поле. Ви не можете знати, чи не торкнетеся випадково небажаного тригера. Навіть невинне питання про захоплення чи спорт можуть викликати спогади, наприклад, про травму, яка назавжди закрила людині можливість займатись улюбленою справою. Звісно, така ситуація могла трапитися й у цивільному житті, ще до початку повномасштабного вторгнення. Але зараз люди особливо чутливі, а війна, яка досі триває, постійно нагадує про втрати. 

Не варто ятрити рани зайвий раз, даймо їм час затягнутися.  


3. Спостерігайте за людиною


Дивіться на емоції та міміку людини у відповідь на ваші слова чи в процесі мовлення. Так ви зможете визначити для себе чутливість чи нестриманість кандидата. Не робіть нічого спеціально, щоб перевірити психологічний стан людини. Не ставте підступних питань та не провокуйте на емоції. Пам’ятайте, що ви — не психолог, а співбесіда не є безпечним місцем, де людина може прожити свої тяжкі переживання. Однак будьте уважні й підкреслюйте для себе особливості у поведінці, якщо такі є. Тоді за загальною картиною ви можете зрозуміти, у якому психологічному стані знаходиться кандидат, й вирішити, чи підходить це вам, чи готові ви працювати з цим, чи маєте штатного психолога для допомоги людині, якщо виникатиме потреба.


4. Будьте готові прийти на допомогу


Варто бути готовими до ситуації, що кандидату може стати зле під час інтерв’ю. Психіка абсолютно кожної людини зараз травмована. Без винятків. Хтось може справлятись краще, хтось гірше. Співбесіда — це завжди стрес для кандидатів. Навіть у мирний час всі напевно стикалися на інтерв’ю з такими проявами хвилювання, як спітнілі руки, легка задишка, тремор. А зараз мова про людину, що постраждала від бойових дій. Оцінювання, відбір, неочікувані питання — хвилювання може спровокувати негативні психологічні стани. Це можуть бути замикання у собі, порушення координації рухів, сльози. 

Якщо таке сталося, перш за все впевніться, що ви спокійні. По-друге, дайте людині зрозуміти, що ви поруч та не несете небезпеку. Скажіть: «Я тут, я бачу та чую вас. Я поруч». Запропонуйте подихати, повільно та більш глибоко, ніж зазвичай. Також може допомогти склянка води або якась їжа. Дайте людині час прийти в себе, й коли це станеться — продовжуйте співбесіду або запропонуйте перенести її на інший день. Дайте зрозуміти, що приймаєте цю ситуацію й не сприймаєте її негативно. Ну і звісно, ви самі маєте усвідомлювати: цей інцидент не є ознакою того, що людина — поганий фахівець. 


5. Розрядіть атмосферу під час співбесіди гумором


Гумор — наше все. Якщо вам дозволяє корпоративна етика — заготуйте жарти чи дотепні фрази, які зможете використовувати під час інтерв’ю. Так ви допоможете людині почуватися комфортніше й відчувати меншу напругу. Звісно, до цього потрібно вдаватись обачно й стежити, щоб жарти залишались етичними та вдалими. Але не бійтесь виглядати «не професійним». В такі часи кожна посмішка — на вагу золота. Тримайтесь цілей, які переслідуєте під час співбесіди, але й не забувайте про атмосферу, яку створюєте для кандидата. Тим паче це спрацює й вам на користь — розслаблена гумором людина буде більш щирою та зможе якнайкраще розповісти про власні вміння.

Шукаєте роботу або співробітників?

У розділі «Вакансії» ми допомагаємо компаніям і кандидатам знайти одне одного!

Вакансії

Читайте також

Як підтримати та мотивувати співробітників у воєнний час

Тимбілдинг, що рятує життя: як курси першої допомоги стають трендом

Наймати чи ні? Що робити з експрацівниками, які хочуть повернутися

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: