Щоб будь-яка суспільна сфера могла безперебійно працювати, задовольняти потреби всіх учасників процесу й попереджувати дискредитацію діячів галузі, люди домовляються про певні правила, які будуть регулювати взаємодію всередині сфери. У науці й освіті таким регулятором є академічна доброчесність. Розбираємося, що ж це таке, які її основні принципи, які є види порушень академічної доброчесності та як їм запобігти.
Що таке академічна доброчесність?
Академічна доброчесність — це сукупність принципів та правил, якими повинні керуватися всі учасники наукової спільноти, щоб забезпечити чесність і прозорість академічної діяльності та довіру до її результатів. Дотримання академічної доброчесності сприяє утвердженню справедливості в усіх видах наукової взаємодії.
Важливість академічної доброчесності полягає не лише у запобіганні плагіату та академічним порушенням, але й у сприянні загальному прогресу науки та освіти. Вона зобов’язує дослідників та студентів до відповідальної поведінки, чесності та поваги до інтелектуальної власності інших.
Сфери застосування академічної доброчесності 👇
- Навчання та викладання. Викладачі й студенти повинні уникати плагіату та крадіжок інтелектуальної власності під час підготовки індивідуальних робіт, зокрема наукових праць різного рівня. Чесність та справедливість повинні лежати в основі надання та здобуття освіти.
- Наукові дослідження. Науковці мають дотримуватися етичних та академічних стандартів при проведенні експериментів, збиранні даних і публікації результатів досліджень. Вони зобов’язані надавати достовірну інформацію, визнавати внесок колег й уникати фальсифікації даних.
- Адміністративна діяльність навчальних закладів. Університети й інші освітні інституції повинні впроваджувати та підтримувати політики, що забезпечують академічну доброчесність. Зокрема, розробляти відповідні кодекси поведінки та стежити за їх дотриманням, проводити ознайомчі тренінги та здійснювати моніторинг академічної діяльності.
Принципи академічної доброчесності
- Чесність. Науковці зобов’язані використовувати надійні й перевірені методи збору та аналізу даних, а також уникати фальсифікації або фабрикації результатів. Чесність також передбачає правильне цитування джерел та визнання внеску інших дослідників, які були залучені до роботи над спільним проєктом.
- Відповідальність. Науковці мають нести відповідальність за свої висновки та методи досліджень. Тому мусять ретельно перевіряти дані перед публікацією та бути впевненими у правдивості використаних джерел. А також дотримуватися правил етичного використання ресурсів та норм законодавства і регуляцій.
- Повага. Цей принцип полягає у визнанні ідей колег з наукового середовища, поваги до їхньої праці та інтелектуальної власності. Тому обов’язково потрібно дотримуватися правил цитування, уникати плагіату та необґрунтованої критики інших науковців.
- Прозорість. Дослідники повинні надавати повну та точну інформацію про всі методи проведення експериментів, отримані дані та зроблені висновки, робити детальний опис експериментальних процедур, а також надавати доступу до проміжних даних, якщо це можливо. Це допомагає іншим науковцям повторювати експерименти та перевіряти їх результати, що сприяє науковому прогресу.
- Справедливість. Цей принцип є найважливішим в оцінюванні наукових робіт. Всі праці науковців повинні оцінюватися об’єктивно та неупереджено, незалежно від особистих або професійних зв’язків. Слід використовувати подвійне сліпе рецензування, коли рецензенти не знають, чиї роботи вони оцінюють. Справедливість забезпечує рівні можливості для всіх дослідників та сприяє високій якості наукових публікацій.
- Етичність. Дотримання етичних норм дослідницької діяльності передбачає повагу до прав та гідності учасників досліджень, уникнення конфліктів інтересів та дотримання принципів гуманності й справедливості. Етичність забезпечує довіру до наукових досліджень та захищає права всіх учасників.
Порушення академічної доброчесності
Недотримання принципів і стандартів академічної доброчесності веде до різних порушень, які підривають довіру як до конкретного науковця, так і до академічної спільноти загалом. Тож їх треба відстежувати та викорінювати.
Основні випадки порушень академічної доброчесності 👇
- Плагіат — це найпоширеніше порушення, що передбачає використання чужих досліджень, ідей, даних чи текстів без належного цитування та визнання авторства, видання їх за свої надбання.
- Фабрикація даних — вигадування даних чи фактів, які стануть підґрунтям вашої наукової теорії.
- Фальсифікація даних — навмисне спотворення та маніпулювання зібраними даними або процесами дослідження з метою отримання бажаного результату.
- Необ’єктивне оцінювання — упереджене ставлення до оцінювання чужих робіт, як в позитивний, так і в негативний бік.
- Конфлікт інтересів — наявність фінансових, сімейних або інших особистих інтересів, що впливають на об’єктивність дослідження або його результати.
- Академічна недбалість — недостатня увага до правильного оформлення цитат, джерел, методів та даних, що може призвести до випадкових, але не менш серйозних порушень академічної доброчесності.
- Самоплагіат — публікація однієї й тієї ж роботи в декількох журналах або збірниках наукових конференцій без відповідного посилання.
- Хабарництво — надання учасником академічного процесу коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі.
- Обман — свідоме надання неправдивої інформації щодо власної наукової діяльності.
Як виявити та попередити академічне шахрайство
Виявлення шахрайства в науці є критично важливим для підтримання довіри до наукових досліджень. Існує кілька методів та інструментів, які допомагають виявити академічне шахрайство.
- Перевірка оригінальності. Використання різних інструментів для перевірки на плагіат допомагає виявити неоригінальні частини тексту та забезпечити відповідність академічним стандартам.
- Аналіз даних. Ретельний аналіз даних і результатів досліджень може виявити аномалії або невідповідності, які можуть свідчити про фальсифікацію або фабрикацію даних.
- Сліпе рецензування. Процес подвійного сліпого рецензування забезпечує об’єктивну оцінку наукових робіт незалежними експертами.
- Етичні комітети. Багато навчальних закладів та наукових установ мають етичні комітети, які розглядають випадки підозрюваного шахрайства та приймають відповідні заходи.
- Освіта та тренінги. Навчання студентів та науковців принципам академічної доброчесності та методам виявлення шахрайства сприяє створенню культури чесності та відповідальності.
- Анонімне звітування про порушення. Створення механізмів для анонімного звітування про підозрювані випадки шахрайства дозволяє виявляти порушення.
Інструменти для виявлення плагіату
Існують десятки інструментів, які допомагають перевірити текст та зображення на оригінальність, забезпечуючи дотримання академічної доброчесності. Однак більшість з них платні.
Перевірка текстів на оригінальність
- Turnitin
- iThenticate
- Grammarly
- Unicheck
- Plagscan
- Quetext
- StrikePlagiarism
- Dupli Checker
- PlagiarismCheck
- Noplag
Перевірка зображень на оригінальність
Як регулюється академічна доброчесність на законодавчому рівні в Україні
В Україні академічна доброчесність регулюється низкою законів та органів, що забезпечують дотримання високих етичних стандартів у науковій та освітній сферах.
У статті 42 Закону України «Про освіту» висвітлюються принципи академічної доброчесності, зокрема запобігання плагіату, фальсифікації даних та інших порушень. Закон також передбачає відповідні санкції за порушення академічної доброчесності. Також у статтях 58 і 63 Закону України «Про вищу освіту» зазначено, що викладачі та здобувачі освіти зобов’язані дотримуватися принципів академічної доброчесності.
Національна агенція із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО) відіграє важливу роль у забезпеченні академічної доброчесності на національному рівні. Агенція затверджує критерії оцінювання якості освіти та проводить перевірки закладів вищої освіти на відповідність цим критеріям. Вона також розробляє рекомендації та надає консультації з питань академічної доброчесності.
Закон України «Про авторське право і суміжні права» захищає права авторів на їхні твори, зокрема наукові роботи. Він регулює питання авторського права та запобігає несанкціонованому використанню чужих творів.
6 червня 2024 року Верховна Рада України за результатами розгляду в першому читанні прийняла за основу законопроєкт «Про академічну доброчесність». Він передбачає відповідальність за написання наукових робіт за допомогою штучного інтелекту і плагіат у науковій діяльності. Згідно з цим законом людина не може вважатися автором академічного твору, якщо він згенерований комп’ютерною програмою в автоматичному режимі.
Академічна доброчесність є важливою умовою наукового прогресу, тому всі учасники освітнього й дослідницько-наукового процесів мусять дотримуватися її принципів та запобігати порушенням.
Потрібна робота?
У нас на сайті багато вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉
ВакансіїЧитайте також
5 правил ефективного навчання в часи штучного інтелекту й постійних змін
Від радіації до хижих звірів: чим займаються українські науковиці
Фальшиві вакансії та роботодавці-шахраї: як не потрапити в пастку
Дякуємо!
Тепер редактори знають.