Як взяти від навчання максимум для професійного розвитку? Досвідом ділиться Project Manager у SoftServe Денис Годованний, один із рекордсменів корпоративного SoftServe University, який за минулий рік загалом (включно з зовнішнім навчанням) пройшов три повноцінні курси та понад 30 вебінарів.
У світі, де штучний інтелект здатен скласти конкуренцію деяким професіям, спеціалісти мусять швидко навчатися, щоб відповідати динамічним потребам ринку. За даними звіту SoftServe University 2023, працівники, які отримали підвищення, навчалися майже вдвічі більше, ніж ті, хто не просунувся кар’єрною драбиною.
Денис Годованний за останні сім років пройшов шлях від junior-інженера з контролю якості до експерта, потім перекваліфікувався в проджект-менеджера та доріс до senior-рівня. У цьому матеріалі Денис розповідає, як навчатися ефективно та кар’єрно зростати.
1. Не навчайтеся лише заради навчання
Найперше для ефективного навчання має бути правильна та чітка мотивація. Для мене навчання — це насамперед інструмент для досягнення цілей. Якщо є проблема чи виклик, які не можу вирішити, я шукаю, де можна отримати необхідні знання.
Наприклад, раніше моєю слабкою стороною була низька емпатія — я погано розумів мотивацію інших людей, і мені це заважало ефективно працювати з колегами як менеджеру. Тож я пройшов курси з комунікації, а також прочитав чудову книжку «В оточенні ідіотів, або Як зрозуміти тих, кого неможливо зрозуміти» Томаса Еріксона. Це все вкупі навчило мене сприймати відмінні погляди, доносити свої думки так, щоб люди з іншим баченням їх розуміли, а також допомогло краще розуміти інших та спокійно ставитися до їхніх відмінностей.
Тобто навчання має бути не просто заради навчання, а для того, щоб отримати якусь навичку, навчитися виконувати певні завдання або прокачати свої слабкі сторони. Завжди варто на самому старті визначати, який результат ви хочете отримати, і тоді ефективність навчання можна буде оцінити з погляду того, чи вдалося вам досягти цього результату.
2. Усвідомлено вибирайте для себе курс
Визначивши цілі, я починаю пошук варіантів для навчання. Зокрема, перевіряю курси у SoftServe University або в корпоративній підписці Udemy. Якщо там немає відповідних пропозицій, тоді шукаю навчальні рішення в зовнішніх провайдерів. На що я звертаю увагу під час вибору курсу?
- Особистість лектора. Перед стартом навчання я завжди намагаюся поспілкуватися з лектором. На корпоративних курсах від компанії це значно простіше, колегам-лекторам я можу написати на робочу пошту. Проте і з зовнішніми програмами це можливо, адже якщо спікер зацікавлений у своїй роботі, він знайде трохи часу для попереднього спілкування.
- Професійний досвід спікера. Я обираю виключно курси, де викладають професіонали-практики. Теорія, безумовно, важлива, але її повинен викладати практик, який розуміє, як ця теорія застосовується в реальному житті, які є підводні камені, що працює, а що — ні.
- Відповідність програми потребам. Попередньо дослідивши програму, обов’язково поспілкуйтеся з представником освітньої платформи. У нього варто розпитати детальніше як про самого лектора, так і про особливості програми: на кого розрахований курс, як побудовані лекції та практична робота, які результати ви отримаєте, чи покриває лектор теми, які вас цікавлять, тощо. Це допоможе краще зрозуміти, підходить вам курс чи ні.
- Суб’єктивні враження. Я також звертаю увагу на суб’єктивні фактори: як комунікує лектор або представники освітньої платформи, як подають інформацію про курс, «клацнуло» в мене всередині чи ні. Для когось це може не бути важливим чинником, і це теж окей, якщо решта факторів спрацювали добре. Але якщо мені нецікаво чи некомфортно, я не продовжую навчання.
3. Будьте активними — цінуйте свій час
Я дотримуюся думки, що витрачений час — дуже цінний, його не можна повернути, а отже, використовувати потрібно з максимальною користю. Тому я намагаюся брати участь в усіх активностях, які пропонуються під час навчання, постійно ставлю запитання спікерам, беру на себе ініціативу під час роботи в групах.
Навчання — це такий safe space для банальних запитань, помилок та експериментів з можливістю отримати цінний фідбек. Якщо ви активні під час навчання, ви економите собі час та можете відразу імплементувати знання в роботу.
4. Випробовуйте знання на практиці
Практика допомагає засвоїти знання та побачити, чи правильно ви все зрозуміли, тому я намагаюся ще в процесі навчання пробувати імплементувати щось в роботі. Наприклад, після сесій на курсі я пояснював опановані концепції команді та пропонував застосувати їх у нашій роботі. У такий спосіб я бачив, що працює, а що ні, і міг уточнити ці моменти в лектора. Крім того, разом зі мною нові знання отримувала й моя команда.
Ще один важливий момент — давати собі вдосталь часу, щоб «переварити» отримані знання та якісно закріпити їх на практиці. Тобто не варто гнатися з кількістю та проходити курс за курсом, адже без належного опрацювання ці зусилля просто підуть в нікуди. Наприклад, я намагаюся проходити не більш ніж один повноцінний курс на квартал. В активні періоди навчання я в середньому займався до двох годин на день, опрацьовуючи матеріали після лекцій.
5. Використовуйте менторство для кар’єри
Наостанок хочу виділити окремий шлях навчання — менторство. Коли я світчився в проджект-менеджмент, мені потрібно було опанувати багато фундаментальних моментів майже з нуля. Окрім курсів, я знайшов собі ментора в компанії — досвідченішу колегу, яка допомагала мені зорієнтуватися в кар’єрному розвитку та заповнити прогалини в знаннях.
Формат роботи з ментором може бути різний. Ми працювали так, що менторка не давала мені готові рішення, а підказувала, де я можу знайти потрібну інформацію, з якого ракурсу ще можна подивитися на проблему тощо. Потім ми разом обговорювали рішення та ідеї, шукали інші підходи. Свого часу це допомогло мені швидше освоїти професію.
У SoftServe менторство дуже популярне: у середньому за місяць у нас створюється близько 140 пар ментор-менті. Торік понад 88% людей, які вийшли з резерву компанії та знайшли проєкт, зробили це за допомогою менторів. Але навіть якщо у вашій компанії офіційно такої можливості немає, можна просто попросити досвідченішу чи досвідченішого колегу допомогти вам. Наприклад, на старті в проджект-менеджменті я часто звертався за допомогою до своєї керівниці. Що важливо: перш ніж іти до неї з якоюсь проблемою, я намагався продумати варіанти рішень і приходив не в позиції «Я не знаю, що мені робити», а в позиції «Я бачу ось такі варіанти, але раніше з таким не стикався, тому обговорімо їх». Не варто соромитися просити поради чи допомоги, але при цьому слід бути підготовленим і докладати зусиль самостійно.
Шукаєте роботу?
Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉
ВакансіїЧитайте також
Чому навчатися під час війни — гарна ідея: розповідає Барбара Оклі
Як це — навчатися у Стенфорді: Анна Мазур про враження від лекцій та Каліфорнії
Як хакнути свій мозок та навчатись із задоволенням
Дякуємо!
Тепер редактори знають.