Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як писати тексти за допомогою штучного інтелекту: поради й інструменти

03.05.24 Розвиток 7 хв читання

Ви напевно чули, що сучасний штучний інтелект здатен писати тексти «точно як людина». Чи так це насправді та як працювати з ШІ-інструментами, щоб отримати дійсно пристойний текст на будь-яку тему? Досвідом ділиться Кирило Чеботарьов, PR Manager в інвестиційній групі Roosh, яка розвиває та масштабує технологічні бізнеси у всьому світі.

Кирило Чеботарьов PR Manager у Roosh
Кирило Чеботарьов

Я вже давно працюю з текстами й активно експериментую з ChatGPT та іншими ШІ для написання текстів, щоб покращити свою роботу.

Ефективно використовувати ШІ-інструменти для роботи з текстом може будь-хто. Водночас важливо розуміти, що штучний інтелект не зробить із вас ідеального журналіста/копірайтера/комунікаційника/піарника — це лише інструмент, який підсилює навички й експертизу, а не робить все за вас. І то — за умови правильного використання. 


Як написати текст із ШІ: загальні принципи

Робота зі штучним інтелектом здається оманливо легкою: ніби просто просиш написати класний текст і отримуєш… класний текст. Але цей міф було швидко зруйновано, коли користувачі почали тестувати різні ШІ-інструменти (переважно ChatGPT) й помічати фактологічні помилки, роботизованість текстів (коли всі вони схожі між собою), перестрибування з теми на тему чи неможливість створити унікальний матеріал. Через це багато людей розчарувались у ШІ-технологіях і тепер переконані, що вони працюють виключно так — криво, з неточностями й помилками.

Правильна робота з ШІ дійсно є важчою, ніж здається на перший погляд; водночас використання штучного інтелекту робить написання тексту легшим, ніж будь-коли. Щоб приборкати технологію та зробити її своїм помічником, варто тримати в голові кілька принципів правильного використання ШІ. 


Формулюйте запити правильно

Один із головних моїх інсайтів полягає в тому, що ШІ — це про буквальність і максимальну деталізованість. Насправді це стосується будь-яких завдань, не тільки пов’язаних із текстом. До роботи з ШІ варто підходити як до приготування їжі: що точнішим є рецепт, то смачнішою буде готова страва. Так само й зі штучним інтелектом — лише чіткі та конкретні запити з максимальною кількістю уточнень дадуть бажаний результат. 

«Напиши мені текст про те, як написати якісний текст за допомогою ШІ» — це не чіткий запит, хоча навіть за таким запитом ви отримаєте результат, з яким можна працювати. Але як зробити комунікацію з ШІ більш продуктивною? 


Допоможіть ШІ «побачити» тему з вашої перспективи

Кожне завдання, навіть найпростіше, можна розкласти на кроки. Наприклад, якщо вам потрібно відповісти на імейл, ви маєте 1) відкрити сторінку пошти в браузері, 2) знайти лист, 3) відкрити його, 4) прочитати й проаналізувати зміст, 5) подумати, що хочете відповісти, 6) написати відповідь, 7) перевірити, чи все правильно, 8) відправити лист. 

Саме такі детальні інструкції найкраще розкриють потенціал генеративного ШІ. Детально опишіть, про що має бути ваш текст, та додайте весь можливий контекст: опишіть цільову аудиторію, ваш tone of voice та дані, які хочете використати. Заздалегідь продумайте структуру тексту й ключові моменти, які хочете розкрити. Дайте ШІ свій план або драфт, попросіть оцінити/доповнити/прибрати з нього не потрібне. Якщо маєте приклад матеріалів, з яких нейромережа може отримати додаткову інформацію чи контекст, надішліть їх також. Зрештою, ви теж щось читаєте, чимось надихаєтесь, і це допомагає вам писати краще. 

Усе це допоможе вам створити «скелет» тексту та побороти страх чистого аркуша, адже у вас буде не тільки розуміння, про що ви пишете, а й готовий драфт від ШІ, з яким можна працювати. 


Будьте готові до ітеративного процесу


Навіть з максимальною кількістю наданої інформації ви не отримаєте ідеальний результат після першого запиту (спойлер: він ніколи не буде ідеальним). На цьому етапі ви заходите в цикл «запит — аналіз — корекція — новий запит». 

До кожної генерації тексту ставте запитання «Що тут можна покращити?»: чи відповідає результат заданій темі, чи достатньо добре розкрито думку, чи відповідає текст очікуваному стилю й тону, чи не пропущено якісь деталі. Щось не влаштовує — не проблема: напишіть чатботу, що не так, і як це змінити. Кожне ваше уточнення — це ще один крок до вдосконалення результату. 

З часом ви помітите, як усе краще розумієте принцип роботи ШІ, і це допоможе вам не тільки писати кращі тексти, але й виконувати безліч інших завдань за допомогою нейромереж.


Розумійте обмеження ШІ-інструментів

Нещодавно вийшло цікаве дослідження вчених із Google DeepMind, у якому вони спробували зрозуміти, на якому етапі розвитку ШІ знаходиться людство за шкалою від 0 до 5. Сучасні загальні системи на кшталт ChatGPT (тобто призначені для розв’язання широкого спектра завдань) отримали оцінку 1. 

Деякі системи краще працюють з аналізом документів (Claude), деякі краще пишуть пости для соцмереж (ChatGPT, Gemini). Але, зрештою, всі вони знаходяться лише на початковому рівні, коли штучний інтелект уже має певні здібності, що перевершують деякі людські вміння, проте він усе ще дуже обмежений і не може виконувати роботу краще за спеціалістів.

Активно говорять про проблему галюцинацій ШІ, коли нейромережа генерує неправильну інформацію. Насправді галюцинація — це проблема не системи, а людини, яка формує запит. Якщо ШІ галюцинує, подумайте, де ви помилились: можливо, не вистачило контексту, запит загалом вийшов не достатньо якісним або ШІ банально загубився у завеликій кількості вхідних даних, які суперечать самі собі (таке може трапитись, якщо ви даєте ШІ кілька документів для аналізу). 

Технологіям ще є куди рости, тому саме людина все ще залишається найважливішою ланкою в процесі створення якісного тексту. Вичитуйте кожен отриманий результат, перевіряйте текст на галюцинації та спотворення фактів, адже ви маєте досвід, експертизу, бачення й розуміння контексту, яке (принаймні поки що) недоступне ШІ-системам. Це не лише дозволить уникнути неточностей, а й допоможе додати тексту індивідуальності.


Мої ШІ-інструменти для роботи з текстом 

1. ChatGPT

Найбільше я використовую ChatGPT від компанії OpenAI — зрештою, хто я такий, щоб іти проти мейнстриму? 😄 Адже це з відривом найпоширеніший інструмент ледь не для всіх завдань (крім суперспецифічних). Думаю, не потрібно детально розказувати, що це таке, бо для багатьох людей ця назва є ледь не синонімом словосполучення «штучний інтелект».

Основний козир ChatGPT — його універсальність і простота взаємодії. Чатбот може як генерувати текст з нуля, так і виправляти наявний; спрощувати або навпаки додавати специфічні деталі до вашої теми; допомагати з SEO-оптимізацією; брейнштормити ідеї матеріалів під будь-який запит; платна версія дозволяє аналізувати документи та генерувати ілюстрації для ваших статей чи постів. Фактично будь-яке завдання, що стосується текстів, ви можете реалізувати за допомогою цього чатбота. 

Я використовую платну версію, бо вона, по-перше, працює об’єктивно краще за безплатну, а по-друге, дає доступ до створення персоналізованих ботів — GPTs. Це ваш власний ChatGPT, який ви налаштовуєте під себе: призначаєте йому роль, даєте приклади своїх текстів, щоб він міг орієнтуватися на ваш tone of voice, як завгодно коригуєте кожен аспект його роботи. І все це текстом, без технічних знань. 

Наприклад, я створив собі кілька GPTs для роботи з текстовими форматами.

  • Експерт зі створення розсилок про штучний інтелект. Цьому GPT я дав свої статті про ШІ та приклади розсилок, які робив раніше. Тепер чатбот допомагає мені швидко зібрати новини й історії для розсилок, над якими я працюю. Також він вміє аналізувати великі дослідження та статті про технології: закинув документ, попросив вижимку на 4 абзаци — і готово. Але важливо верифікувати відповіді ШІ: що більшим є документ, то ймовірніше, що якусь його частину чатбот «загубить», тому я часто використовую комбінацію цього GPT та Claude. 
  • Експерт із написання матеріалів. Цей GPT отримав приклади різних статей і колонок, над якими я працював. Він розрізняє формати текстів, вміє працювати на різні цільові аудиторії (наприклад, іноді треба писати про венчурні інвестиції, а іноді — про ШІ), допомагає створювати план і структуру статей, може дати драфт коментаря для ЗМІ тощо. Також може брейнштормити запитання для інтерв’ю — для цього я даю чатботу ідею та надсилаю матеріали схожої тематики. 
  • Автор пресрелізів. Цей GPT отримав базу різних пресрелізів від нашої компанії як для міжнародних, так і для українських медіа. Завдяки цьому він вміє працювати двома мовами — англійською та українською. Останнє, до речі, стало доступним на відносно якісному рівні лише нещодавно. Ще пів року тому ChatGPT дуже погано працював з українською, а тепер демонструє доволі непогані результати. Через певні технічні особливості англійською він все ще працює краще, тому, якщо є можливість, використовуйте її. 


2. Claude

Це недооцінений інструмент, розроблений колишніми співробітниками OpenAI, які пішли з компанії наприкінці 2020 року та створили власну — Anthropic. Я використовую його для аналізу великих документів, наприклад різноманітних досліджень про ШІ. Мій улюблений трюк — дати йому файл і поставити до нього запитання. Claude чітко на них відповідає, за моїми відчуттями іноді навіть краще за платний ChatGPT. Для цього треба задати йому роль аналітика й написати, що зараз ви дасте файл, який йому треба вивчити та відповісти на запитання, використовуючи інформацію виключно з цього документу. Але є кілька «але»: безплатна версія приймає файли до 10 мегабайтів + є обмеження на кількість повідомлень, тому іноді я використовую для цього ChatGPT, де в мене є платна підписка.

Також після нещодавнього оновлення цього інструменту можу впевнено казати, що Claude — ледь не найкращий ШІ-інструмент для роботи з текстом. Частково для більшості завдань він вже замінив мені ChatGPT (тому так, я почав відходити від мейнстриму). 

У деяких аспектах він очевидно перевершує ChatGPT, принаймні на мій погляд і для моїх завдань. З того, що я протестував: генерація постів для соцмереж, розробка структури та плану статей або навіть драфтів матеріалів, вижимка з великих статей — з усіма цими завданнями Claude працює дуже якісно, причому навіть українською мовою (хоча все ще рекомендую працювати англійською). 


3. Grammarly

Цей інструмент допомагає мені з англійською граматикою. Це ще й український продукт — ідеальне комбо. 


4. LanguageTool

Цей інструмент допомагає з українською граматикою. Працює неідеально, але 98% запропонованих виправлень — доречні. Можна також створити свій словник, щоб інструмент не позначав запозичені слова на кшталт «фаундер» або «промпт» як помилку.

5. DeepL

Це мій основний перекладач. Google Translate останнім часом непогано прокачався, проте, на мою думку, й досі не дотягує до DeepL. Він класно розуміє контекст і адаптує переклад. Знаю людей, які користуються для перекладу ChatGPT, але сам я не фанат. 


6. Fireflies

Це зручний інструмент для транскрибування. Він може приєднатися до ваших онлайн-зустрічей, або йому можна скинути файл, який хочете розшифрувати. Причому будь-який: чи то запис лекції, дзвінка чи просто голосове повідомлення, яке вам незручно слухати. За останній час інструмент суттєво прокачався і розшифровує українську мову на доволі хорошому рівні, хіба що може плутати спікерів. Але навіть так він значно пришвидшує роботу з текстами на кшталт інтерв’ю, колонок, блогів тощо.


7. Perplexity

Це пошуковик, який я використовую ледь не частіше за Google. Perplexity якісно працює з запитами, які вимагають лаконічних і прямих відповідей. Наприклад: «Які є види фінансування стартапів», «Якими є маркетингові тренди у такій-то сфері», «Про що йдеться в такому-то звіті» тощо. Замість того, щоб користувач стрибав за посиланнями, відповідь генерується відразу під запитом — це дуже зручно. Якщо пишете на специфічні теми — це просто must: допомагає пояснити щось складне простою мовою. Дає лінки, звідки береться інформація, що корисно для фактчекінгу. Українською працює, але поки що не дуже якісно, тому краще використовуйте англійську. 


8. Gemini/Mistral

Це ще два чатботи-конкуренти ChatGPT — перший від Google, другий від однойменного французького стартапу, який зараз є ледь не найхайповішим у світі завдяки крутим рішенням у сфері AI. З цими чатботами я радше експериментую, ніж активно використовую для роботи, але після останніх оновлень Gemini можна спокійно використовувати, наприклад, SMM-спеціалістам. Бачив кейс, коли адміністратор Telegram-каналу дав нейромережі файл з усіма своїми дописами, а Gemini скопіював його tone of voice і написав пост про те, як нейромережа допомагає цьому адміністратору вести канал, — пост було не відрізнити від авторського. 

Точно можу сказати, що кожен із цих інструментів полегшує написання текстів і допомагає мені робити це швидше та краще. Головне — стежити за оновленнями, не боятися експериментувати, виділяти на це час та давати кожному інструменту більше одного шансу. Адже технології розвиваються дуже швидко, і за пів року інструмент, який здавався безкорисним, може стати вашим вірним помічником. 


Помічник, а не автор


ШІ-інструменти — це не про делегування роботи, коли ти даєш промпт, а потім, попиваючи чайок, копіюєш готовий текст. На наше щастя, людська експертиза й індивідуальність у створенні більшості текстів все ще цінується вище за банальне штампування одноманітних матеріалів.

ШІ — це потужний інструмент підтримки спеціаліста, який розуміє його сильні та слабкі сторони; водночас ШІ-системи (принаймні поки що) не готові повноцінно замінити людську креативність, критичне мислення та розуміння контексту. Тому не бійтесь експериментувати з технологією, проте не покладайтеся на неї занадто сильно, щоб не втратити свою індивідуальність, — і все буде добре 🙂

Потрібна робота?

Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉

Вакансії

Читайте також

6 корисних ШІ-інструментів, які допоможуть знайти й отримати роботу мрії

ChatGPT і не тільки: 20+ корисних сервісів на основі штучного інтелекту

Happy Monday запустила кар’єрного AI-консультанта на базі ChatGPT: що він уміє

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: