Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Простий спосіб зрозуміти, яку професію обрати

25.11.19 Кар'єра 5 хв читання

Питання, у якому напрямку рухатись та яку професію обрати, хоча б раз ставив собі кожен. І напевно поставить іще, враховуючи, що зміна кар’єри — справжній тренд сучасності. Анна Мазур, засновниця і СЕО Happy Monday, радить простий спосіб, як знайти відповідь на це питання з мінімальними втратами душевного спокою та нервових клітин. 

Один із найбільш популярних та ефективних інструментів — знайти відповідь на перетині трьох сфер: 1) того, що вам хочеться робити; 2) того, що у вас добре виходить; 3) того, за що вам заплатять на ринку. 

Для цього вам необхідно відповісти на три питання: «Чого я хочу?», «Що я можу?» та «Що потрібно ринку?».


Підготовка


Будьте готові приділити цьому процесу достатньо часу. За один вечір ви точно не зрозумієте, куди рухатись. Як мінімум — бо ви ще не маєте потрібної кількості інформації, щоб прийняти правильне рішення. Як максимум — бо мозку потрібен час для обробки таких комплексних питань.

Вам знадобиться щонайменше 3-4 тижні, але оптимально — приблизно 3 місяці. Для початку на регулярній основі заплануйте у календарі час для роботи над цими питаннями. Дуже важливо, щоб у цей час вас ніхто не відволікав. Також раджу завести спеціальний блокнот або теку для паперів, де ви будете зберігати результати своїх роздумів.  


Питання №1: «Чого я хочу?»  

Оптимальний час для відповіді: 2-3 тижні


Відповідь на це питання знаєте тільки ви — вона лежить у площині вашої самостійної роботи, аналізу своїх потреб та вподобань. Іншими словами, це список ваших бажань. 

Починати варто саме з цього питання, хоча після роботи над наступними блоками ви можете повернутися до нього ще раз. Є кілька вправ, які допоможуть відповісти на це питання.   


Список 100 бажань

Заплануйте собі 2 години часу і запишіть у стовпчик 100 своїх бажань (мінімум!) Спочатку це завдання здасться вам нездійсненним, але ви впораєтесь. перші 10-15 бажань ви згадаєте відносно швидко — це буде те, що ви вже знаєте та про що часто думаєте. Наступна десятка піде складніше, змусить напружитись та пригадати свої бажання. Наступні десять, а то й двадцять пунктів будуть жартівливо-істеричними. А ось потім почнеться найцікавіше — ви очистите мозок від поверхневого і зможете дістатися ваших справжніх бажань.   


Регулярні питання до себе

Вам потрібно навчитися звертати увагу на свої бажання. Вони є у всіх, але багато хто розучився їх чути. Часто це доходить до такого глибокого ігнорування, що починає здаватися, ніби ви взагалі нічого не хочете. Ваше завдання — регулярно питати себе «Чого я хочу?», аж до того, що ви налаштовуєте на телефоні будильник чи нагадування про те, що вам час себе спитати. Спочатку, можливо, ви не почуєте жодних відповідей. Потім з’являться перші — випити води, подзвонити подрузі, подарувати собі букет польових квітів. Відмічайте їх, занотовуйте, за можливості виконуйте і продовжуйте питати. З часом ви почнете чути більш глобальні та важливі бажання.  


Таймер 

Дедлайн чудово працює і для пошуку відповідей на важливі питання. Візьміть аркуш і ручку, поставте таймер на 15-20 хвилин та почніть відповідати на питання: «Чого я хочу?», не задумуючись — пишіть усе, що приходить у голову. 

Щоб краще усвідомити свої бажання, знаходьте і тестуйте різні інструменти. Потім співвіднесіть результати, випишіть те, що повторюється, та проаналізуйте цей список. 


Питання №2: «Що я можу?» 

Оптимальний час для відповіді: 3-4 тижні


З цим питання самостійно не впоратись — доведеться підключати ваше оточення. Адже якщо ми говоримо про професійну реалізацію, то вона можлива лише серед людей — саме вони наймають вас на роботу, платять за ваші послуги, купують ваші товари або будь-яким іншим чином визнають цінність ваших вмінь та навичок. Тому самі собою ви не можете оцінити, наскільки хороші у вас здібності. 

Є й ще одна причина звернутися за допомогою у цьому питанні. Ми часто схильні себе недооцінювати. Легко знаходите контакт з іншими? Це важлива конкурентна перевага на ринку, але ви, певно, скажете: «Та що тут такого, усі так можуть». Нам складно гідно оцінити свої вроджені або надбані переваги, тому відповідь на друге питання потрібно шукати як всередині себе, так і збираючи зворотний зв’язок від людей, які вас оточують.  Ось кілька вправ, які допоможуть відповісти на це питання. 


Інвентаризація власного досвіду

Виділіть 1-2 вечори, щоб виписати усі проєкти, ініціативи, компанії, курси, стажування, гуртки та секції, де ви навчалися або працювали за все своє свідоме життя. Ваше завдання — підготувати повний життєпис своєї професійної діяльності, починаючи зі школи. Зібравши весь досвід в одному місці, ви можете зробити несподівані відкриття. Адже ми схильні забувати багато чого, якщо це не потрібно нам тут і зараз. Такий документ має назву CV (у перекладі з лат. curriculum vitæ — «хід життя»). Не плутайте з резюме, де зображено лише те, що важливо для конкретної позиції). 


Прохання про відгук

Так само, як і з регулярними питанням «Чого я хочу?», вам варто навчитися запитувати про зворотний зв’язок після кожного проєкту чи важливого завдання. Захистили проєкт перед клієнтом — попросіть керівника дати зворотний зв’язок щодо того, що ви зробили правильно, а над чим вам іще варто попрацювати. Виступили на конференції — запитайте в організаторів, що вам вдалося, а що ще потрібно посилити. І так далі. Запит ви можете формулювати, наприклад, так: «Дай мені, будь ласка, зворотний зв’язок. Що, на твій погляд, у мене вийшло добре, а над чим ще варто попрацювати? Я не ображуся на критику, але буду вдячний (-а) і за похвалу. Мені важливо знати, у чому мої сильні сторони і на чому мені краще будувати свій професійний розвиток. Заздалегідь дякую тобі».   


Зворотний зв’язок 360

Зберіть анонімні відгуки у тих, хто добре вас знає як професіонала. Найпростіший формат — Google-форма з трьома питаннями.

  • Що, на ваш погляд, у мене виходить добре? Які моїми сильні сторони? 
  • З яким питанням ви б звернулися до мене за порадою? Чим я можу бути вам корисний (-а)?
  • Які ви бачите для мене зони розвитку? Що мені потрібно змінити, чого навчитися?

Надішліть цю форму людям, чиї відповіді мають для вас значення, приблизно з таким проханням: «Добрий день! Якщо ви відкрили цю форму, отже, ми з вами щось робили разом. Я зараз працюю над розумінням своїх сильних якостей, тому буду вдячний (-а) за зворотний зв’язок!». 


Рекомендації та відгуки

Пройдіться по всім попереднім місцям роботи та зберіть рекомендації та відгуки від керівників та колег. Ви можете попросити рекомендацію у форматі листа з підписом і контактами того, хто вас рекомендує, або, наприклад, відправити запит на рекомендацію через LinkedIn. Другий варіант ще й зробить ефективнішим пошук роботи у майбутньому (рекомендації у профілі LinkedIn суттєво виокремлюють вас серед інших кандидатів та підвищують ваші шанси на контакт із роботодавцем).

Як і після вправ на усвідомлення своїх бажань, тут вам теж потрібно проаналізувати результати та скласти перелік своїх навичок і вмінь. Цей перелік — ваша відповідь на друге питання.


Питання №3: «Що потрібно ринку?»  

Оптимальний час для відповіді: 3-4 тижні


Коли я кажу про улюблену справу, то маю на увазі роботу, яка забезпечує не тільки задоволення та реалізацію, але й рівень доходу, який повністю покриває ваші потреби. В іншому випадку почуватися наповнено й гармонійно буде важко. А отже, якщо вам подобається створювати вироби з бісеру, але це не приносить вам грошей, то це хобі, а не улюблена робота. Щоб перетворити хобі на роботу, потрібно знайти під нього ринкову нішу — проаналізувати поточні й майбутні можливості, запит ринку праці та його перспективи. Ось кілька вправ, які допоможуть відповісти на це питання. 


Аналітика й дослідження

Майбутнє ринку праці сьогодні турбує багатьох. Глобальні консалтингові компанії та кращі розуми людства думають, аналізують та пишуть багато статей і заміток на тему зайнятості. Тому читайте усе на тему — огляди зарплат, які проводять портали з вакансіями та аналітичні медіа, дослідження навичок майбутнього тощо. Багато корисної аналітики є на LinkedIn — там, наприклад, збирають огляди найбільш затребуваних навичок, високооплачуваних професій та популярних професійних запитів. 


Статті та консультації кар’єрних експертів

Ви не можете розбиратися у всіх сферах та знати особливості кожної індустрії. Втім, є люди, для яких це робота. Кар’єрні консультанти — одна зі сфер зайнятості, які зростають останнім часом, і багато професіоналів, які вже досягли успіху, сьогодні пропонують свою експертизу. Оберіть ніші, які вас цікавлять, і знайдіть тих, хто за філіжанкою кави розповість вам про можливості та вимоги індустрії. 

Тепер зберіть докупи відповіді на всі питання та знайдіть перетин — подивіться, які ваші бажання підкріплюються навичками та мають попит на ринку. Скоріше за все, інсайти будуть приходити до вас уже у процесі, але не ігноруйте етап аналізу. Він потрібен, щоб довести розпочате до кінця та фіналізувати свою власну відповідь на питання, куди все ж таки рухатись 🙂


Книги у поміч:

  • Барбара Шер «Мpiй пpaвильнo. Як зpoзумiти, чoгo ти нacпpaвдi бaжaєш i як цьoгo дocягти».
  • Барбара Шер «Работа твоей мечты. Как зарабатывать деньги, занимаясь любимым делом». 
  • Барбара Шер «Отказываюсь выбирать! Как использовать свои интересы, увлечения и хобби, чтобы построить жизнь и карьеру своей мечты». 
  • Олена Рєзанова «Ніколи-небудь. Як вийти з безвиході і віднайти себе» 
  • Ель Луна «Між треба та хочу. Знайди і плекай свою пристрасть». 
  • Кен Робінсон «Покликання». 

Більше порад щодо пошуку й вибору найбільш підходящої професії та подальшого кар’єрного розвитку можна знайти в книжці засновниці та СЕО Happy Monday Анни Мазур та редакторки Насті Пасенко 👇

mazur
«Кар’єра без драм і травм»
— Анна Мазур, Настя Пасенко


Читайте також

5 порад для пошуку себе з книги «Ніколи-небудь» Олени Рєзанової

Як будувати кар’єру з при
страстю? Поради читачів Happy Monday

Словник форматів роботи від Анни Мазур

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Дякуємо!

Тепер редактори знають.