Що спільного між ринком праці та звичайним ринком? Алла Вишня, Educational Project Manager у Mate academy, проводить неочікувані паралелі й розбирає, які прийоми самопрезентації, що працюють на базарі, можна використати на співбесіді, щоб «продати» себе та свій досвід.
Памʼятаєте, як у дитинстві: ви йдете з мамою рядами ринку, дивитесь на однакові зимові куртки, а міряєте там, де продавчиня активніше запрошує? Слухаєте, як вона вихваляє свій пуховик, і вірите, що тканина — люкс, він дійсно не промокає і взагалі пошитий спеціально для вас. Ви вже не дізнаєтеся, чи такі ж неймовірні куртки були в інших продавців. Бо коли ви проходили повз, вам ніхто про це не розповів.
Те саме можна сказати й про пошук роботи. У нашій онлайн-академії ІТ-професій ми проходимо етап працевлаштування разом зі студентами. Один з основних інсайтів — на ринку праці працюють аналогічні прийоми презентації себе та свого досвіду, що й на ринку звичайному. Розберемо основні з них.
Попереду співбесіда?
Наш онлайн-гайд допоможе якісно підготуватися до інтерв’ю, влучно відповісти на запитання рекрутера та отримати роботу мрії
До гайда
Звертання до людини
Продавчиня на ринку: «Не проходьте повз! Підходьте, міряйте курточки. Вас як звати?».
Ви на співбесіді. Персональне звертання — це вияв поваги, спосіб налагодити звʼязок та створити більш дружню атмосферу. Тому завжди намагайтеся в листуванні та спілкуванні називати рекрутера на імʼя.
Аналіз співбесідника
Продавчиня на ринку: «Вам на дівчинку курточку? Тобі скільки років, десять? Дивись, яка гарна оця синенька з ромашками».
Ви на співбесіді. Зверніть увагу на манеру спілкування рекрутера: це офіційно-діловий стиль чи більш розмовний, звертаються до вас на «ви» чи на «ти». І намагайтеся спілкуватися з рекрутером у подібному стилі.
Підкріплення фактами
Продавчиня на ринку: «Зима надворі, морози страшні, а наші курточки утеплені, на 100% гусячому пуху».
Ви на співбесіді. Якщо вас запитали про сильні сторони, то тут мало просто сказати, що ви швидко реагуєте в критичних ситуаціях. Обовʼязково має бути конкретний приклад із життя, бажано — з попереднього досвіду роботи. 4-5 речень, не більше.
Увага до деталей
Продавчиня на ринку: «Пошито як на вас: коліна прикриває, рукав ідеальний, а як підходить до кольору очей!».
Ви на співбесіді. Раджу відшукувати деталі про компанію (відомі проєкти, сфери діяльності, цінності, команда) та повʼязувати свій досвід з ними. Наприклад, проєкт зі сфери FinTech, а ви якраз маєте фінансову освіту — чудова нагода про це зазначити.
Акцент лише на перевагах
Продавчиня на ринку: «У мене ціна на 100 гривень нижча, ніж в інших, а ще й моделька нова, з останньої колекції».
Ви на співбесіді. У спілкуванні з рекрутером намагайтеся висвітлювати тільки позитивні та корисні сторони вашого досвіду й навичок. Не варто скаржитися на універ, який нічого не дав, чи на минулу роботу, де керівник був відвертим грубіяном. Це все моменти, які вимагають заглиблення у контекст, щоб рекрутер розумів, що проблема не у вас. Контекст вимагає часу, а часу в нас обмаль.
Доречно пригадувати якісь недоліки, коли запитують прямо. Наприклад: «Назвіть найбільший фейл на попередньому місці роботи». У такому випадку даємо 30% інформації про ваш провал, 40% — про те, як вдалося все розрулити, і ще 30% — про те, чого вас навчив цей досвід.
Ораторські здібності
Продавчиня на ринку: неймовірні епітети, вражаючі словесні комбінації, захопливий сюжет про похресницю, яка цю куртку восьмий сезон носить.
Ви на співбесіді. Рекрутер не дізнається про ваші здобутки, якщо ви йому про це гарно не розповісте. Для наших студентів ми нещодавно розробили додатковий курс із публічних виступів, де допомагали їм розвивати ораторську майстерність — працювали з дикцією, впевненістю, логікою викладу тощо. Тут акцентую на трьох аспектах: структура оповіді, завершеність думки, доречність сказаного.
- Структура оповіді. Будьте послідовними й розповідайте про себе від сьогодення до минулого: почніть із того, хто ви зараз, чим займаєтеся, який досвід і навички маєте. Далі розкажіть про попереднє місце роботи, освіту, курси, знання мов та сильні сторони.
- Завершеність думки. Якщо на питання рекрутера про очікування від нової роботи, ви сухо відповідаєте: «Розвиток» — вважайте, що промовчали. Поясніть, що для вас означає розвиток, яким ви бачите його в новій компанії, що це вам дає і навіщо. Керуйтеся простими запитаннями «Що?», «Чому?», «Як?».
- Доречність сказаного. Але важливо не перегнути палицю і не вдаватися у надмірні деталі, коли розповідаєте про себе. Якщо ви відповідаєте на питання рекрутера довше 3–4 хвилин, задумайтеся, чи не звернули в непроглядні нетрі вашого життя. Особливо це стосується нерелевантного досвіду.
Впевненість у собі
Продавчиня на ринку: «Такої модельки в усій області не знайдете».
Ви на співбесіді. Багатьом дуже складно хвалити себе і з гордістю говорити про власні переваги. Хоча для цього навіть не треба нічого вигадувати, досить майстерно описати те, що ви вже маєте. А маєте ви багато, перевіримо?
- Комерційний/некомерційний досвід, проєктна робота, фриланс, волонтерство, допомога друзям.
- Карʼєрне зростання на попередній позиції, успіхи в цифрах, цікаві кейси вирішення проблемних ситуацій.
- Софт і хард навички.
- Пройдені курси, прослухані лекції, прочитані книги, відвідані події.
Тож не бійтеся говорити про себе й говорити гарно. Ви не просто маленька рибка в океані вакансій, ви — акула!
Ваше резюме вже готове?
Тоді швидше надсилайте його на одну з крутих вакансій у нас на сайті 👉
ВакансіїЧитайте також
Як підготуватися до самопрезентації на співбесіді?
Навички продажу для життя й кар’єри: 8 скілів, що стануть у пригоді кожному
За крок від офера: 7 безплатних онлайн-тренажерів для співбесід
Дякуємо!
Тепер редактори знають.